Vilken volym? SEAS CA18RNX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-20 19:22

Perfector skrev:Man kan ju ge högtalarna de faktiska egenskaper elementer har från fabrik.
Med konjugatlänkar riktar man impedansförloppet genom filtret så delningen ligger där den ska, sedan får elementen jobba i fred.


Det där lät ju kryptiskt... De konjugatlänkar du alltid föreslår är i regel inte behövliga annat än för att du vill göra textboksfilter som är lättare att räkna på. Det går ofta att utnyttja elementens egna impedansförlopp och det kan bli också färre komponenter. Mätningar med elementen i aktuell låda och ett simuleringsprogram gör det enklare och det blir inga gissningar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 19:30

Ojoj..
Nu börjar det bli överkurs.
Behöver man få en jämnare impedans?
Ja visst ska jag prova.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 19:39

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Man kan ju ge högtalarna de faktiska egenskaper elementer har från fabrik.
Med konjugatlänkar riktar man impedansförloppet genom filtret så delningen ligger där den ska, sedan får elementen jobba i fred.


Det där lät ju kryptiskt... De konjugatlänkar du alltid föreslår är i regel inte behövliga annat än för att du vill göra textboksfilter som är lättare att räkna på. Det går ofta att utnyttja elementens egna impedansförlopp och det kan bli också färre komponenter. Mätningar med elementen i aktuell låda och ett simuleringsprogram gör det enklare och det blir inga gissningar.

Jepp och jag använder standardfilter med länkar för att ge bra resultat.
Dessutom slipper förstärkaren få hundratals hjärtattacker per sekund av den hattande impedansen i filter utan konjugater.
Och, personligen tycker jag det låter bättre om man gör så.
Men som alltid, det är jag det. Med bara 25 års byggerfarenhet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:01

Man kan se impedanskurvan när högtalaren är klar i byggbeskrivningen.
Den har en topp runt 700 Hz.
Kan man få bort den?

http://www.seas.no/images/stories/diykits/mimir/images_big/mimir_spl_imp.jpg
Senast redigerad av LeifB 2020-07-20 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:03

LeifB skrev:Man kan se impedanskurvan när högtalaren är klar i byggbeskrivningen.
Den har en topp runt 700 Hz.
Kan man få bort den?

Var ligger delningen?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:05

Den ligger runt 2200 hz

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-20 20:06

Om det redan finns ett delningsfilter framtaget behöver man väl inte fundera?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav DVD-ai » 2020-07-20 20:11

Det är en vacker augusti morgon, solen skiner och två personer sitter på forumet plantan.oj och filosoferar över världens alla plantastiska ting.

Person 1 - Jag har planterat mina plantor i källarenoch använder en enorm strålkastare som ljuskälla, och jag låter dom växa i ståull och vattnar dom med kaffe.

Person 2 -Jaha men varför inte ha dom i ett växthus och låta dom leva i en näringsrik jord istället när vi har så bra väder?
Eller vad är tanken bakom detta?

Person 1 - Tanken är att lampan fungerar som ett förstoringsglas som förstorar ljusflödet som växten ser.
Och då tror den att det är en jätte stor sol där över och som den vill sträva mot.
För att den ska kunna göra Detta snabbt nog så behöver den armeras med micro-stål som den utvinner ur stålullen och så lite annan näring och uppiggande koffein från kaffet.

Person 2 -Hmm men inte fungerar det väll på det viset något av det?!
En lampa kan ju mycket väl överglänsa solen i styrka lokalt på en växt, men detta med förstoringsglas.. Hmmm
Och att armera stål eller bli pigg av koffein, har du testat andra vägar utförligt och jämfört, typ det jag föreslog om jord och sol, du kan ju ha lampan där som komplement om du vill ha mer ljus?

Person 1 -Jag har alltid fått plantorna att gro och växa, så det måste fungera på det viset, dessutom har det imponerat på många andra!

Person 2 - Ja men tveksamheter är väll om det fungerar av den orsak som du tror, eller om det är av helt andra orsaker samt om det kunnat fungera mycket bättre på något annat sätt. :)
Är du säker på att dom varit så imponerade över just resultatet och inte bara att det fungerat alls?!

Person 1 -Jag har gjort såhär i 25år, klart det måste fungera så eftersom jag fåt växterna att gro!

Person 2 - Men nu är ju inte frågan om dom gror utan hur mycket bättre lösningar det potentiellt finns där ute.

Person 1 -Ne testa själv istället, det fungerar så oavsett vad du tror... Nu ska jag rekommendera stålulls förstärkta växter till en som frågade på forumet.

Person 2 -Jaha okey... Jag upplever att du inte riktigt förstår vad det är jag menar här.
Det handlar inte om att ge en planta vs att inte ge en planta utan om att du inte kan likställa "det kom en planta" med att just dit resonemang kring stålull, förstoringsglas och koffein skulle vara så det fungerar...

Person 1 - Om det tvistar dom lärda! Testa själv.
Senast redigerad av DVD-ai 2020-07-20 20:18, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:16

Det finns så vitt jag vet 3 metoder för en konjugatlänk.
1. Vid dubbla systemimpedansen läger man en kondensator motsvarande frekvensen där dubbleringen ligger med ett motstånd motsvarande systemimpedansen.
Den funkar men lägger sig i tonkurvan och jag tycker den stör.
2. Visaton
Likströmresistansen gånger 1.5 ger motståndet i länken.
Detta värde gånger sig själv delat med talspolens induktion räknat som mikrohenry ger kondensatorn i länken.
Denna funkar åxå och ska enligt visaton vara faslinjär, men lägger sig åxå i ljudkurvan och stör ljudet (egen uppfattning)
3. Binda länken till delningen.
Likströmresistansen gånger 1.5 ger motståndet i länken.
kondensatorn räknas efter 6 dB listans filterkomponent och ligger då inte i vägen för ljudet samt är så bred att den lätt går ner till 700 Hz där du har hög impedans.
Enda gången en sådan länk INTE funkat är med Gamma BBK-200 där länken blev väldigt udda (framräknad av Gören Kling HiFi-Kit och senare HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Klistrar därför in filterlistan så du kan leka och ha roligt om det skulle vara så att du vill leka runt en stund och skaffa en egen uppfattning om vad som passar.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 2505 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:19

DVD-ai skrev:Det är en vacker augusti morgon, solen skiner och två personer sitter på forumet plantan.oj och filosoferar över världens alla plantastiska ting.

Person 1 - Jag har planterat mina plantor i källarenoch använder en enorm strålkastare som ljuskälla, och jag låter dom växa i ståull och vattnar dom med kaffe.

Person 2 -Jaha men varför inte ha dom i ett växthus och låta dom leva i en näringsrik jord istället när vi har så bra väder?
Eller vad är tanken bakom detta?

Person 1 - Tanken är att lampan fungerar som ett förstoringsglas som förstorar ljusflödet som växten ser.
Och då tror den att det är en jätte stor sol där över och som den vill sträva mot.
För att den ska kunna göra Detta snabbt nog så behöver den armeras med micro-stål som den utvinner ur stålullen och så lite annan näring och uppiggande koffein från kaffet.

Person 2 -Hmm men inte fungerar det väll på det viset något av det?!
En lampa kan ju mycket väl överglänsa solen i styrka lokalt på en växt, men detta med förstoringsglas.. Hmmm
Och att armera stål eller bli pigg av koffein, har du testat andra vägar utförligt och jämfört, typ det jag föreslog om jord och sol, du kan ju ha lampan där som komplement om du vill ha mer ljus?

Person 1 -Jag har alltid fått plantorna att gro och växa, så det måste fungera på det viset, dessutom har det imponerat på många andra!

Person 2 - Ja men tveksamheter är väll om det fungerar av den orsak som du tror, eller om det är av helt andra orsaker samt om det kunnat fungera mycket bättre på något annat sätt. :)
Är du säker på att dom varit så imponerade över just resultatet och inte bara att det fungerat alls?!

Person 1 -Jag har gjort såhär i 25år, klart det måste fungera så eftersom jag fåt växterna att gro!

Person 2 - Men nu är ju inte frågan om dom gror utan hur mycket bättre lösningar det potentiellt finns där ute.

Person 1 -Ne testa själv istället, det fungerar så oavsett vad du tror... Nu ska jag rekommendera stålulls förstärkta växter till en ovetande på forumet.

Person 2 -Jaha okey... Jag upplever att du inte riktigt förstår vad det är jag menar här.
Det handlar inte om att ge en planta vs att inte ge en planta utan om att du inte kan likställa "det kom en planta" med att just dit resonemang kring stålull, förstoringsglas och koffein skulle vara så det fungerar...

Person 1 - Om det tvistar dom lärda! Testa själv.

Du vet väl att om man tar och plattar ut stålullen tunt tunt och kopplar högtalarsladden till den så blir det en elektrostat? :mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Tangband » 2020-07-20 20:24

LeifB skrev:Hur kan vi lita på att de två basarna är lika?
Och diskanterna?


Det kan man inte. Du måste nog mäta för att veta. Är tex diskanten i vänster kanal 1 dB svagare kan man kompensera det i filtret genom att ändra ett av motstånden till ett annat värde.

Om du inte har mätmöjligheter så följ bara Seas ritning.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:30

Perfektor

Är det någon impedans korrektion redan i filtret?
http://www.seas.no/images/stories/diykits/mimir/images_big/mimir_xodcr_web.jpg

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:33

Tangband

Tyvärr inga möjligheter att mäta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:34

LeifB skrev:Perfektor

Är det någon impedans korrektion redan i filtret?
http://www.seas.no/images/stories/diykits/mimir/images_big/mimir_xodcr_web.jpg

Dämpning till diskanten ser jag, men inte länk till varken bas eller diskant.
Impedans på elementen ser jag inte heller.
4 eller 8 Ohm?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:39

Här kanske...

http://www.seas.no/images/stories/diyki ... pl_imp.jpg

Basen 8 ohm diskant 6 ohm

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:47

Här ser man andra och tredje harmonic distortion ;

http://www.seas.no/images/stories/diyki ... r_dist.jpg

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:49

LeifB skrev:Här kanske...

http://www.seas.no/images/stories/diyki ... pl_imp.jpg

Basen 8 ohm diskant 6 ohm

Jag ser bara nytta av länk till basen enligt listan 4.7 uF + 10 Ohm i den ordningen mellan + och - på elementet
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 20:58

Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 20:59

LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt

Komponenterna i serie men mellan plus och minus
konding till plus, motstånd till minus och knyt konding och motstånd ihop samt löd fast
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 21:02

Var i filtret ska den placeras?
Före filtret eller i slutet innan elementet?

Kommer testa utan först. Sen ska jag prova detta.
Blir roligt att jämföra.
Senast redigerad av LeifB 2020-07-20 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 21:06

LeifB skrev:Var i filtret ska den placeras?
Före filtret eller i slutet innan elementet?

Efter delningen, eventuellt direkt på elementet.
Annars på kretskortet, vilket ser snyggare ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-07-20 21:08

LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt

Man kan inte göra så. Då måste hela filtret räknas om. Det är dimensionerat för den impedanskurva elementen har.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 21:11

gopnik

Varför? Vad händer?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 21:11

gopnik skrev:
LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt

Man kan inte göra så. Då måste hela filtret räknas om. Det är dimensionerat för den impedanskurva elementen har.

Det var därför jag la in filterlistan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-07-20 21:21

LeifB skrev:gopnik

Varför? Vad händer?

Filtret får helt fel överföringsfunktion i båda flanker. Använd SEAS filter som det är. Lyssna inte på något Perfektor säger.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav DVD-ai » 2020-07-20 21:33

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Det är en vacker augusti morgon, solen skiner och två personer sitter på forumet plantan.oj och filosoferar över världens alla plantastiska ting.

Person 1 - Jag har planterat mina plantor i källarenoch använder en enorm strålkastare som ljuskälla, och jag låter dom växa i ståull och vattnar dom med kaffe.

Person 2 -Jaha men varför inte ha dom i ett växthus och låta dom leva i en näringsrik jord istället när vi har så bra väder?
Eller vad är tanken bakom detta?

Person 1 - Tanken är att lampan fungerar som ett förstoringsglas som förstorar ljusflödet som växten ser.
Och då tror den att det är en jätte stor sol där över och som den vill sträva mot.
För att den ska kunna göra Detta snabbt nog så behöver den armeras med micro-stål som den utvinner ur stålullen och så lite annan näring och uppiggande koffein från kaffet.

Person 2 -Hmm men inte fungerar det väll på det viset något av det?!
En lampa kan ju mycket väl överglänsa solen i styrka lokalt på en växt, men detta med förstoringsglas.. Hmmm
Och att armera stål eller bli pigg av koffein, har du testat andra vägar utförligt och jämfört, typ det jag föreslog om jord och sol, du kan ju ha lampan där som komplement om du vill ha mer ljus?

Person 1 -Jag har alltid fått plantorna att gro och växa, så det måste fungera på det viset, dessutom har det imponerat på många andra!

Person 2 - Ja men tveksamheter är väll om det fungerar av den orsak som du tror, eller om det är av helt andra orsaker samt om det kunnat fungera mycket bättre på något annat sätt. :)
Är du säker på att dom varit så imponerade över just resultatet och inte bara att det fungerat alls?!

Person 1 -Jag har gjort såhär i 25år, klart det måste fungera så eftersom jag fåt växterna att gro!

Person 2 - Men nu är ju inte frågan om dom gror utan hur mycket bättre lösningar det potentiellt finns där ute.

Person 1 -Ne testa själv istället, det fungerar så oavsett vad du tror... Nu ska jag rekommendera stålulls förstärkta växter till en ovetande på forumet.

Person 2 -Jaha okey... Jag upplever att du inte riktigt förstår vad det är jag menar här.
Det handlar inte om att ge en planta vs att inte ge en planta utan om att du inte kan likställa "det kom en planta" med att just dit resonemang kring stålull, förstoringsglas och koffein skulle vara så det fungerar...

Person 1 - Om det tvistar dom lärda! Testa själv.

Du vet väl att om man tar och plattar ut stålullen tunt tunt och kopplar högtalarsladden till den så blir det en elektrostat? :mrgreen:


Sagt som en äkta person 1!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 21:35

Ja det var ju tråkigt..
Vi får återgå till original filtret.
Men fick en lektion i filterkunskap.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-07-20 21:38

Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 22:46

LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?

Svaren bara haglar in.
2.5 mm tvärsnitt syrefri koppar och du är hemma
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-07-20 22:48

gopnik skrev:
LeifB skrev:gopnik

Varför? Vad händer?

Filtret får helt fel överföringsfunktion i båda flanker. Använd SEAS filter som det är. Lyssna inte på något Perfektor säger.

Du får gärna ha åsikter om mig privat, men att sitta i forumet och uttrycka dig på det sättet vittnar bara om en låg pannhöjd.
Det tycker jag du ska hålla inne med.
Din trovärdighet bara dunstar när du skriver sådant.
Och då menar jag bara den sista frasen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster