The Morello PEQ by Enqvist!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav jonasp » 2020-07-24 21:51

Vilket snyggt bygge! Som förälder till en nyfiken sexåring får jag lätt panik av alla skruvbara reglage.... men det är en vacker apparat! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav UnholyRishna » 2020-07-27 00:54

Rapid skrev:Snyggt bygge! Hejja hejja :)

Jag har nog inte varit aktiv (skrivit) på forumet på några år.


Tackar! :D

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav UnholyRishna » 2020-07-27 00:56

jonasp skrev:Vilket snyggt bygge! Som förälder till en nyfiken sexåring får jag lätt panik av alla skruvbara reglage.... men det är en vacker apparat! :)


Haha, nä det finns inga sexåringar i min lägenhet, så än så länge vågar jag ha det stående "öppet". Men det hade ändå känts mycket bättre att ha fronten färdig. Bara att damma av den resulterar i nervositet! 8O
Tack, och när fronten väl fixats blir den förhoppningsvis riktigt snygg. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav avr7000 » 2020-07-29 00:09

Nån som har en fullständig BOM på Elfa?
Jag har 38 kort och 6 nätdelar, 6 reläkort liggande och blev svårt byggsugen av denna tråd.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-07-29 09:21

avr7000 skrev:Nån som har en fullständig BOM på Elfa?
Jag har 38 kort och 6 nätdelar, 6 reläkort liggande och blev svårt byggsugen av denna tråd.

Stefan

Elfa har inte pottarna så det get går inte att köpa allt från dem. RS har det hela. Eller så var det när jag satte ihop listorna, var ett tag sen nu så det kan ha ändrats.
Här finns listor, ritningar osv https://www.dropbox.com/sh/aibsq41vz4b09i0/AABv4a4RLz9tD1YVGkd4MiXoa?dl=0

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav avr7000 » 2020-08-01 23:27

Nu har jag beställt grejer så jag kan bygga två st kopior på denna fantastiskt snygga 8 PEQ mackapär....

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-02 13:17

avr7000 skrev:Nu har jag beställt grejer så jag kan bygga två st kopior på denna fantastiskt snygga 8 PEQ mackapär....

Stefan

Toppen! Behövde du leta upp ersättare till något som hade utgått?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav avr7000 » 2020-08-02 13:22

HenrikE skrev:
avr7000 skrev:Nu har jag beställt grejer så jag kan bygga två st kopior på denna fantastiskt snygga 8 PEQ mackapär....

Stefan

Toppen! Behövde du leta upp ersättare till något som hade utgått?


100 nF fick jag leta upp själv... de andra som utgått (några) föreslog sidan själv ersättare på...

2134 var det restnotering på. jag funderade om jag skulle ta 2132 istället med det var en hel del dyrare på 48 st så jag väntar in dem...

Tack för hjälpen!


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-02 15:02

avr7000 skrev:
HenrikE skrev:
avr7000 skrev:Nu har jag beställt grejer så jag kan bygga två st kopior på denna fantastiskt snygga 8 PEQ mackapär....

Stefan

Toppen! Behövde du leta upp ersättare till något som hade utgått?


100 nF fick jag leta upp själv... de andra som utgått (några) föreslog sidan själv ersättare på...

2134 var det restnotering på. jag funderade om jag skulle ta 2132 istället med det var en hel del dyrare på 48 st så jag väntar in dem...

Tack för hjälpen!


Stefan

Ok! Skulle du kunna skicka de nya artikelnumren? Så uppdaterar jag listan :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-02 23:20

HenrikE skrev:
Morello skrev:
HenrikE skrev:Jorden från nätbrunnen går till en skruv i chassits. Signaljorden är kopplad till chassit via ett motstång (100 ohm om jag inte minns fel) som sitter på nätdeleskorten. Det borde väl kunna få godkänt? Den är helt fri från nätbrumm.


Låter bra- Bör helst sitta en konding parallellt med motståndet - tex 100 nF.

Ok! Då lägger vi till en kondning, tar med en nästa gång jag hälsar på där.

Så det är alltså meningen att man ska sätta en 100nF konding över R4? Fem st 100nF i plocklistan, inte fyra? Fullöder man denna piggyback på resistorn?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-03 09:56

Belker skrev:
HenrikE skrev:
Morello skrev:
Låter bra- Bör helst sitta en konding parallellt med motståndet - tex 100 nF.

Ok! Då lägger vi till en kondning, tar med en nästa gång jag hälsar på där.

Så det är alltså meningen att man ska sätta en 100nF konding över R4? Fem st 100nF i plocklistan, inte fyra? Fullöder man denna piggyback på resistorn?

Exakt så ja! Det är ganska gott om plats runt R4 så det enklaste bör vara att piggybacka kondningen där. Om jag någon dag gör en ny version av nätdelen lägger jag till en riktig plats för den brevid R4.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-03 12:15

Perfekt, tack!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-11 15:10

Nya frågor! :D
Vilken säkringsstorlek bör jag ha till 2x15v 30VA?

Varför satte ni en 15v trafo till cr80s? Väggbulan min är 12v.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Morello » 2020-08-11 15:17

250 mAT blir nog bra - på primärsidan alltså.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Morello » 2020-08-11 15:20

Kondensatorn om 100 nF monteras med fördel motståndets rygg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-11 15:27

Morello skrev:250 mAT blir nog bra - på primärsidan alltså.

Tack!

Morello skrev: Kondensatorn om 100 nF monteras med fördel på motståndets rygg.

Japp, så fattade jag det.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-12 12:34

Belker skrev:Varför satte ni en 15v trafo till cr80s? Väggbulan min är 12v.

Det är en 12V trafo!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-12 13:35

Dåså, tack! Det är bara trafo, brytare och säkring som behövs för att mata cr80? Jag bygger eventuellt in mitt i lådan.

Får jag bara fråga lite om den här lådan som ni byggt. Så vitt jag kan se sitter C1 på två av korten. Hur funkar detta med att alla 8 är seriekopplade och körs i mono? Hur kopplar man då? Snor man ihop LR signal vid RCA in till t.ex L, och och splittar den till LR vid utgången? Och hur kopplar man om till stereo? Och vad gör som sagt C1 mitt i kedjan? Och hur var det med R2, ska det byglas på första eller följande kort ( det nämns att det eventuellt ska göras i byggbeskrivningen).

Jag vill bygga mina fyra kort för monokoppling, så jag försöker lista ut hur det ska gå till. Som ni förstår fattar jag inte vad jag gör, men jag är en rätt bra lödrobot! :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Morello » 2020-08-12 13:37

Om trafen levererar 12 VAC eller 15 VAC är inte avgörande - det väsentliga är att spänningen efter likriktare är några volt högre än spänningen efter regulatorn. (7815/7915 eller om det är 7812/7912 i cr80)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-12 21:03

Belker skrev:Får jag bara fråga lite om den här lådan som ni byggt. Så vitt jag kan se sitter C1 på två av korten. Hur funkar detta med att alla 8 är seriekopplade och körs i mono? Hur kopplar man då? Snor man ihop LR signal vid RCA in till t.ex L, och och splittar den till LR vid utgången? Och hur kopplar man om till stereo? Och vad gör som sagt C1 mitt i kedjan? Och hur var det med R2, ska det byglas på första eller följande kort ( det nämns att det eventuellt ska göras i byggbeskrivningen).

Jag vill bygga mina fyra kort för monokoppling, så jag försöker lista ut hur det ska gå till. Som ni förstår fattar jag inte vad jag gör, men jag är en rätt bra lödrobot! :D

Det funderades ett bra tag på hur det var bäst att göra med C1. Beslutet blev att bygga filtret så att det blir enkelt att nån gång i framtiden bygla om till stereo, med 4 PEQ:ar per kanal. Då används de första fyra till ena kanalen, och de susta fyra till den andra. Det är därför det sitter en C1:a på femte kortet. Vi kände att ett extra ingångsfilter (som det blir när man kör mono) inte gör nån praktisk skillnad.

På både ingång och utgång sitter dubbla RCA för stereo. Som det används här får filtret redan en mono-signal in. VI byggde också en special-bygling som kopplar ihop tre stift, för att koppla båda kanalerna in till första PEQ:en. Därifrån går signalen vidare i ena kanalen till den sista PEQ:en, dår det sitter en likadan 3-bygel som kopplar utsignalen till båda RCA-kotakterna på utgången.

Om man skippar C1 kan man göra vilket som med R2. Vi satte dit dem (inte så noga genomtänkt, de hamnade där av bara farten när jag lödde alla korten).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav Belker » 2020-08-12 21:12

HenrikE skrev:
Belker skrev:Får jag bara fråga lite om den här lådan som ni byggt. Så vitt jag kan se sitter C1 på två av korten. Hur funkar detta med att alla 8 är seriekopplade och körs i mono? Hur kopplar man då? Snor man ihop LR signal vid RCA in till t.ex L, och och splittar den till LR vid utgången? Och hur kopplar man om till stereo? Och vad gör som sagt C1 mitt i kedjan? Och hur var det med R2, ska det byglas på första eller följande kort ( det nämns att det eventuellt ska göras i byggbeskrivningen).

Jag vill bygga mina fyra kort för monokoppling, så jag försöker lista ut hur det ska gå till. Som ni förstår fattar jag inte vad jag gör, men jag är en rätt bra lödrobot! :D

Det funderades ett bra tag på hur det var bäst att göra med C1. Beslutet blev att bygga filtret så att det blir enkelt att nån gång i framtiden bygla om till stereo, med 4 PEQ:ar per kanal. Då används de första fyra till ena kanalen, och de susta fyra till den andra. Det är därför det sitter en C1:a på femte kortet. Vi kände att ett extra ingångsfilter (som det blir när man kör mono) inte gör nån praktisk skillnad.

På både ingång och utgång sitter dubbla RCA för stereo. Som det används här får filtret redan en mono-signal in. VI byggde också en special-bygling som kopplar ihop tre stift, för att koppla båda kanalerna in till första PEQ:en. Därifrån går signalen vidare i ena kanalen till den sista PEQ:en, dår det sitter en likadan 3-bygel som kopplar utsignalen till båda RCA-kotakterna på utgången.

Om man skippar C1 kan man göra vilket som med R2. Vi satte dit dem (inte så noga genomtänkt, de hamnade där av bara farten när jag lödde alla korten).

Tack, jag tror jag fattar. Jag får ju också in signalen i mono (fast jag sätter LR RCA ändå) från cr80s, så jag drar alltså signalledarna från LR till säg L, på kortet och sen ut till LR igen efter sista?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-12 21:15

Morello skrev:Om trafen levererar 12 VAC eller 15 VAC är inte avgörande - det väsentliga är att spänningen efter likriktare är några volt högre än spänningen efter regulatorn. (7815/7915 eller om det är 7812/7912 i cr80)

Nu är det nog 2 år sen jag kollade så jag kan blanda ihop saker och skriva ren rappakalja, men som jag minns det så sitter det 25V-kondningar efter likriktningen i CR80 (i UnholyRishnas exemplar i vart fall). Ett CR80 drar pyttelite ström (för en 30VA trafo) och en obelastad 15V-trafo lämnar nära 18V. Efter likriktning blir det lite onödigt lite marginal till 25V. Med en 12V-trafo hamnar man på ganska lagom 18-19V likriktat. Minns inte om det är 7815/7915 eller 7812/7912.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ by Enqvist!

Inläggav HenrikE » 2020-08-12 21:15

Belker skrev:Tack, jag tror jag fattar. Jag får ju också in signalen i mono (fast jag sätter LR RCA ändå) från cr80s, så jag drar alltså signalledarna från LR till säg L, på kortet och sen ut till LR igen efter sista?

Japp det blir utmärkt!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster