EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtalaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav LeifB » 2020-05-26 21:36

Ja det blev bättre med allt. Rätt fas och jämnare frekvens output.
Impedansen har förbättras,

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Prozac » 2020-05-27 07:58

LeifB skrev:Ja det blev bättre med allt. Rätt fas och jämnare frekvens output.
Impedansen har förbättras,


Fin kurva! Det ser ut som Visatons simuleringsprogram....hur ser högtalaren ut off-axis?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2020-05-31 21:40

LeifB skrev:Hej!
Har försökt att göra delningsfiltret bättre. 20 cm bred och 35 cm hög.
Med vänlig hälsning Leif

WaveVisaton.png


Tack Leif! Ska se om jag får tid att testa ditt filter och jämföra vid tillfälle! :)

Går det att få en bild på med både on/off-axis (som förgående undrar) samt hela frekvens-spannet?
sb17nbac till alla!

Pestor
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-05-31

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Pestor » 2020-05-31 21:42

Hej,

Ny på forumet samt snart nybyggare(hoppas jag). Blev intresserad av EPS-2 och har nu börjat beställa hem mtrl. En fråga ang basporten är det 48mm i inner eller yttermått? fanns inget på Hifikit med angivna best nr. Hittade elementen på rumoh.eu

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav AndersD » 2020-06-01 10:51

Pestor skrev:Hej,

Ny på forumet samt snart nybyggare(hoppas jag). Blev intresserad av EPS-2 och har nu börjat beställa hem mtrl. En fråga ang basporten är det 48mm i inner eller yttermått? fanns inget på Hifikit med angivna best nr. Hittade elementen på rumoh.eu

Jag hade testat med 2x Acoustic HP50, ett par cm för långa men de går ju att kapa om avstämningen blir för låg.

https://www.hifikit.se/komponenter/basreflexror/highpower-basreflexror.html
.....

Pestor
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-05-31

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Pestor » 2020-06-01 22:21

AndersD skrev:
Pestor skrev:Hej,

Ny på forumet samt snart nybyggare(hoppas jag). Blev intresserad av EPS-2 och har nu börjat beställa hem mtrl. En fråga ang basporten är det 48mm i inner eller yttermått? fanns inget på Hifikit med angivna best nr. Hittade elementen på rumoh.eu

Jag hade testat med 2x Acoustic HP50, ett par cm för långa men de går ju att kapa om avstämningen blir för låg.

https://www.hifikit.se/komponenter/basreflexror/highpower-basreflexror.html



Ok, tackar kollar in dem.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav LeifB » 2020-06-01 22:54

Här är en bild på olika lyssningsvinklar.
WaveVisaton1.png

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Talspolen » 2020-06-04 15:36

Skulle dessa burkar kunna anpassas till att spela i en bokhylla? Om man tänker sig att bokhyllan är full med böcker och funkar som en stor baffel.
Stukad och utbränd.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Tangband » 2020-06-06 11:18

Talspolen skrev:Skulle dessa burkar kunna anpassas till att spela i en bokhylla? Om man tänker sig att bokhyllan är full med böcker och funkar som en stor baffel.


Skulle nog behövas ett helt nytt delningsfilter, pga ändrad baffelstegskompensation. Men gör man det så går det säkert.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2020-06-09 22:27

Tangband skrev:
Talspolen skrev:Skulle dessa burkar kunna anpassas till att spela i en bokhylla? Om man tänker sig att bokhyllan är full med böcker och funkar som en stor baffel.


Skulle nog behövas ett helt nytt delningsfilter, pga ändrad baffelstegskompensation. Men gör man det så går det säkert.


Inte säkert att det behövs några omfattande justeringar. Man kan testa / simulera med mindre värde på seriespole till bas samt dämpning till diskant. Anders original-filter hade mindre baffel-steg kompensation (ca 3db skillnad) och skulle kunna passa bättre i bokhylla utan ytterligare modifikation. Leifs nya ser ut att h något mindre baffel-steg än det jag fick fram, så det kanske också kan passa bättre?


Tack Leif för bilden. Ser ju fint ut spridningsmässigt! Elementen är verkligen värda ett schysst filter!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-28 14:02

Funderar på om man inte skulle ge sig på att bygga sina första DIY högtalare och tänkte ge mig på ett par slutna EPS-2.

Vilka dimensioner rekommenderar ni? Ska jag landa på en innervolym runt 5 eller 6 L? Något mått som är extra viktigt att tänka på? Skiljer ju en del om man tittar på måtten som Jodah kört på nu senast jämfört med "original" måtten som är rekommenderade.

Funderade på om man skulle bygga med följande yttermått, allt i 16mmm:

220mm bredd
240mm höjd
160mm djup

Detta ger en innvervolym på 5L.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-29 09:03

Slutade med att jag höll mig mer åt de måtten som Jodah kört med, för att nå 6L som jag läste lite längre upp i tråden att någon rekommenderade.

Yttermåtten landade på:

220mm bredd
260mm höjd
170mm djup

Nu ska jag bara se om jag lyckas pula ihop vilka filterkomponenter jag ska köpa, tänkte köra på Maartens filter.

Någon som har en komplett inköpslista på filterkomponenterna till Maartens filter?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav jonasp » 2020-07-29 09:48

Hallå! Hur tänkte du använda den slutna lådan? Till basmoduler eller för sig själv? Har du provat att kolla vad du får för lågfrekvensrespons i basta eller liknande?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-29 11:56

jonasp skrev:Hallå! Hur tänkte du använda den slutna lådan? Till basmoduler eller för sig själv? Har du provat att kolla vad du får för lågfrekvensrespons i basta eller liknande?


Har en aktiv subwoofer jag tänkt para ihop dem med. Är tänkt att användas som "TV stereo" i vardagsrummet :)

Något jag borde justera eller ändra innan jag kommer för långt i bygget?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav jonasp » 2020-07-29 13:59

Svenn3SaataN skrev:
jonasp skrev:Hallå! Hur tänkte du använda den slutna lådan? Till basmoduler eller för sig själv? Har du provat att kolla vad du får för lågfrekvensrespons i basta eller liknande?


Har en aktiv subwoofer jag tänkt para ihop dem med. Är tänkt att användas som "TV stereo" i vardagsrummet :)

Något jag borde justera eller ändra innan jag kommer för långt i bygget?


Låt mig räkna lite snabbt på det! Återkommer.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav jonasp » 2020-07-29 20:12

Har kollat lite nu. 5 eller 6 liters sluten låda spelar hart när ingen roll. Däremot rullar den av något tidigt, men jag tror det funkar att dela till basmoduler i den konfigurationen. Kör på du bara!
Bilagor
EPS-2 vs EPS-2-closed.png
EPS-2 vs EPS-2-closed.png (34.33 KiB) Visad 6048 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-30 00:03

jonasp skrev:Har kollat lite nu. 5 eller 6 liters sluten låda spelar hart när ingen roll. Däremot rullar den av något tidigt, men jag tror det funkar att dela till basmoduler i den konfigurationen. Kör på du bara!


Snyggt! De blev ca 5,9L så tror nog att det ska funka med en liten sub till :)

Nu ska jag bara klura ut vilka komponenter jag behöver inhandla.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-30 09:16

Nu har jag ritat upp filtret för mig själv så jag tror jag fattar hur jag ska löda ihop allting, tanken är att visualisera varje kabel snarare än ett korrekt kopplingsschema.

Kan någon bekräfta att jag tänkt rätt? Märkte när jag kikade på Hifikit att de inte hade något motstånd på 7 ohm så det fick bli 6.8 ohm istället. Såg dock att Maarten hade kommenterat att man kunde ändra ohm:en på det motståndet lite upp och ner för att justera nivån. Borde väl inte vara några större problem då tänker jag?

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav jonasp » 2020-07-30 19:48

Välj gärna/helst icke-elektrolyter istället då komponentvärdena ändå är så små.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav paa » 2020-07-30 20:07

jonasp skrev:Välj gärna/helst icke-elektrolyter istället då komponentvärdena ändå är så små.

Precis, elektrolyterna ändrar värdena över tid och har begränsad livslängd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-07-31 10:20

paa skrev:
jonasp skrev:Välj gärna/helst icke-elektrolyter istället då komponentvärdena ändå är så små.

Precis, elektrolyterna ändrar värdena över tid och har begränsad livslängd.


Tack för input! Hittade 3st andra varianter på Hifikit som fanns med rätt värden. Vilka bör jag välja? Är där några direkta skillnader mellan dem?

https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... ester.html
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html

En annan fråga, är det någon av de 3 olika alternativen på filter som bör passa min applikation bättre än de andra eller det är hugget som stucket?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav paa » 2020-07-31 12:23

Öhman har talat sig varm för polyesterkondensatorer och har påvisat att dom har lite mindre mikrofoni, men de flesta andra verkar tycka att polypropylen är lite bättre, på grund av bättre dielektricitetsegenskaper.
Det stora steget är dock att gå från elektrolytkondensatorerna till någon av dessa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Anders J » 2020-08-03 19:59

Ursäkta en fråga som möjligen avhandlats tidigare, men ska polariteten på öögtalarelementen vara som i schemat en bit upp eller ska tweetern vändas, vilket ju är ganska vanligt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav paa » 2020-08-03 21:19

Du kan lugnt räkna med att när Naqref ritat polariteten som på schemat, så ska det inte vändas!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav jonasp » 2020-08-03 21:50

Det är en bra fråga! Men betänk följande: akustiska centrum är lite olika för elementen, och delningsfilterhalvorna är dessutom av olika ordningstal (elektriskt). Paa har rätt - du ska inte polvända någon av diskanterna (men testa gärna om du har mätutrustning för att verifiera filterfunktionen).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Anders J » 2020-08-04 07:25

OK, bra. Tack!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Tangband » 2020-08-04 20:23

Anders J skrev:OK, bra. Tack!


Genom att polvända diskanten och göra ett sinussvep en meter från högtalaren så visar delningsfrekvensen en stor dipp om diskanten är ” akustiskt felvänd ” och filtreringen är av jämn ordning, akustiskt. Som jonasb skriver så påverkar akustiska centra och olika ordningstal på filtret den korrekta polvändningen för diskanten. Man måste nog mäta för att veta helt säkert.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Svenn3SaataN » 2021-09-21 09:55

Har börjat bygga lite smått på mina EPS-2, får se när och om de blir färdiga någon gång. Kikade på tillgången på element och det verkar som att Wavecor WF146WA01 inte är listad på någon butik i Sverige. Däremot tog jag kontakt med HifiKit och de kom tillbaka med det glädjande beskedet om att de kunde beställa hem till mig mot förskottsbetalning. Så än finns hoppet om att få tag på elementen via Svenska återförsäljare. Priset skulle ligga på 995kr/st med en leveranstid på 7-10 dagar. Tänkte att det kanske var fler i byggtankar som letade efter element så ville dela med mig av denna informationen :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2021-10-16 15:34

Gott!
De är faktiskt mycket prisvärda högtalare. Kom på mig själv för ett par veckor sedan att tycka att de låter bra, liksom några vänner också noterade spontant.
THD ligger under 1% från 300-20000 Hz @10V, vilket nog bör motsvara 97 dB @1m (?). Det är jämförbart med oa51.N (den senare är dock bättre i basen). Se t ex: viewtopic.php?f=10&t=71403&p=2151203&#p2151203
I basen verkar Wavecor wf146wa01 distordera rätt rejält.

Har även nyligen kollat lite på mätningar och ett tips är att köra på 0,8mH seriespole och 10uF parallellt till basen för att inte få för mycket BBC-dipp.

Möjligen skulle man även kunna sätta en liten serieresonanskrets i diskantfiltret för att ta ner den översta toppen. Diskantens ökning i översta oktaven är en liten svaghet, annars ser den ut att vara lågdistorderande.

Återkommer ev med lite mer detaljer i mån av tid.

En snabb REW-mätning EPS2 liggandes på marken 10V in @1m on-axis, vilket ger lite utsläckningar, bla dippen lite över 200Hz. Denna mätning med 1mH+12uF till basen (som nog alltså bör ändras enligt ovan):
EPS2-Distorsion_at_10V-liggandes_pa_marken.png
EPS2-Distorsion_at_10V-liggandes_pa_marken.png (310.51 KiB) Visad 3571 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav I-or » 2021-10-17 00:35

Din mätning borde huvudsakligen motsvara ca 90 (till 91) +11-6 = 95-96 dB / 1 m frifält, alltså att jämföra med Soundstage-mätningarna vid 90 dB / 2 m.

Distorsionen är relativt låg över 250 Hz, men mycket riktigt hög för lägre frekvenser p.g.a. baselementets beskedliga storlek. Dessutom skulle distorsionen vid några hundratal Hz ha varit ännu något högre (liksom känsligheten skulle ha varit lägre) i en frifältsmätning eftersom markplansmätningar med liggande högtalare virtuellt fördubblar baffelns bredd. Du borde dock inte få någon dal så lågt som vid ca 200 Hz om både högtalare och mikrofon ligger på (eller nära) mark.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster