Kim Larsen - musikens största käft?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Bill50x » 2020-07-31 00:16

Ingen kunde sjunga som han gjorde. I alla fall på Gasolin-tiden. Men en större käft har jag aldrig sett.



/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav petersteindl » 2020-07-31 01:07

Han sjunger på danska. Då blir det så där.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Perfector » 2020-07-31 01:17

Mick Jagger, alla gånger.
He's got a mouth so big he can french kiss a moose
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3869
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav jogge » 2020-07-31 14:49

Aerosmith's Steven Tyler bör också kvala in där :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav hifikg » 2020-07-31 19:02

Perfector skrev:Mick Jagger, alla gånger.
He's got a mouth so big he can french kiss a moose


Ha, ha :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Max_Headroom » 2020-08-01 20:00

petersteindl skrev:Han sjunger på danska. Då blir det så där.


Jasså , verkligen_ Vad är det här då? Fantastisk musik, ett sant mästerverk.

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Perfector » 2020-08-01 21:19

Live i Skandinavien. Bästa plattan med Gasolin och Kim Larsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Bill50x » 2020-08-01 22:27

Perfector skrev:Live i Skandinavien. Bästa plattan med Gasolin och Kim Larsen.

Medhåll. Underbar platta. Och en som fick mig fundera på skivsparandet. Köpte LP´n när den kom och den började låta lite rasslig. Var på middag hos några kompisar där denna skiva spelades och jag funderade - "kanske man skulle köpa den på CD?" Några månader senare vandrar jag runt på Södermalm under en kväll på Vattenfestivalen och passerar en skivaffär som säljer begagnat. Vad hittar jag där? Självklart denna live-skiva med Gasolin och lika självklart ett köp. Väl hemma sorterar jag in den på rätt plats i skivhyllan - och där står redan ett exemplar! Snacka om brist på koll-

Såg för övrigt Gasolin live på Scandinavium i Göteborg. De var förband till jag minns inte vad men arenan kändes lite för stor för dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Perfector » 2020-08-01 23:10

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Live i Skandinavien. Bästa plattan med Gasolin och Kim Larsen.

Medhåll. Underbar platta. Och en som fick mig fundera på skivsparandet. Köpte LP´n när den kom och den började låta lite rasslig. Var på middag hos några kompisar där denna skiva spelades och jag funderade - "kanske man skulle köpa den på CD?" Några månader senare vandrar jag runt på Södermalm under en kväll på Vattenfestivalen och passerar en skivaffär som säljer begagnat. Vad hittar jag där? Självklart denna live-skiva med Gasolin och lika självklart ett köp. Väl hemma sorterar jag in den på rätt plats i skivhyllan - och där står redan ett exemplar! Snacka om brist på koll-

Såg för övrigt Gasolin live på Scandinavium i Göteborg. De var förband till jag minns inte vad men arenan kändes lite för stor för dem.

/ B

Dessutom har du den i det du fick av mig, så nu är du en riktig samlare :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-08-01 23:43

Gasolin' - med lätt underlig genitivapostof - är ett enormt stort rockband och det handlar inte endast om Kim Larsen. Tyvärrr är bandets produktion styvmoderligt behandlat på cd och så gott som alla återutgivningar är processade. Originalvinylerna låter inte mycket bättre på grund av mediets inneboende brister. En bra start är cd-skivan "Anthology" på CBS från 1988 som innehåller dels några riktigt taffliga vinylöverföringar med lågfrekvent muller, dels några mastringar som är de bästa som någonsin har getts ut med gruppen, framför allt den ikoniska "682A". Den som vill lära känna gruppen närmare kan skaffa dokumentären "Hvis du tør, så kom med mig" av regissören Anders Østergaard. Den kom i nyutgåva på dubbelskiva (Blu-ray) för knappt två år sedan och jag beställde den nyss för 125 kronor inklusive frakt från CDON. Kim Larsens solokarriär förtjänar lika stor uppmärksamhet som Gasolin' liksom hans samarbete med Kjukken. Jag tror att konsertupptagningen "Det var en torsdag aften" (cd och dvd från 2002) innehåller det viktigaste.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Kim Larsen - musikens största käft?

Inläggav Talspolen » 2020-08-03 08:46

petersteindl skrev:Han sjunger på danska. Då blir det så där.


Danskarna är kända för att gapa efter mycket.
Stukad och utbränd.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster