Bitar är Bitar... Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 10:57

hcl skrev:Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test? Är slutsatsen att han (Rob Watts) ljuger, eller i varje fall att han baserar sina påståenden på dåligt fakta, i syfte att kränga sina produkter eller hur menar du?

Jag vet inte varför Rob Watts skriver det han skriver (om det nu är han som skriver). Jag tänker inte diskutera detta vidare här utan ny och rimligt objektiv fakta, vilket förmodligen i det här läget handlar om att undersöka det själv.

Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-08-02 11:32

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test? Är slutsatsen att han (Rob Watts) ljuger, eller i varje fall att han baserar sina påståenden på dåligt fakta, i syfte att kränga sina produkter eller hur menar du?

Jag vet inte varför Rob Watts skriver det han skriver (om det nu är han som skriver). Jag tänker inte diskutera detta vidare här utan ny och rimligt objektiv fakta, vilket förmodligen i det här läget handlar om att undersöka det själv.

Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.


Just det, så kan det också vara. Att det inte är Rob Watts som svarar på frågor. Det är någon annan som utger sig för att vara Rob Watts för att fullständiga bedrägeriet.

Röd färg är reserverat för moderatorer enl. policy. Gör inte om det - vill inte behöva varna på en sådan enkel sak att undvika! // Redaktör'N
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 12:36

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test? Är slutsatsen att han (Rob Watts) ljuger, eller i varje fall att han baserar sina påståenden på dåligt fakta, i syfte att kränga sina produkter eller hur menar du?

Jag vet inte varför Rob Watts skriver det han skriver (om det nu är han som skriver). Jag tänker inte diskutera detta vidare här utan ny och rimligt objektiv fakta, vilket förmodligen i det här läget handlar om att undersöka det själv.

Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.

Tror jag det?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 12:54

hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.

Tror jag det?

Jag förstår inte varför du annars till synes försvarade det jag citerade. Men ok. Du kanske bortsåg från citatet. Varför vet jag i så fall inte, men om det hade framgått så hade jag svarat annorlunda.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 13:12

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.

Tror jag det?

Jag förstår inte varför du annars till synes försvarade det jag citerade. Men ok. Du kanske bortsåg från citatet. Varför vet jag i så fall inte, men om det hade framgått så hade jag svarat annorlunda.

Jag undrade bara vad DU tyckte!?
hcl skrev:Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 13:17

Aha. -Du menade så. -Som jag skrev borde det väl framgått att jag tyckte att det var intressant.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 13:39

RogerJoensson skrev:Aha. -Du menade så. -Som jag skrev borde det väl framgått att jag tyckte att det var intressant.

Kanske inte översvallande.

Vad tror du det beror på att du inte noterat skillnader när han uppenbarligen påstår sig göra det?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 13:48

Det kan jag som sagt inte veta och det är inte heller något som vi kan diskutera oss fram till.
Jag köper inte argument som -lättare att följa basen- (i samma kaliber som -markera-takten-med-tårna-argument i jitterfrågan) utan att ha fått det demonstrerat och egna försök har (som sagt) inte gett den typen av påverkan. Att någon påstår något kan finnas en massa anledningar till, t ex att man faktiskt tror eller upplever det (baserat på vad kan jag inte veta).

Du kan ju t ex ta en inspelning gjord i 196/24 och sampla ner till 48/16 (eller 176,4/44,1) och sedan sampla upp den igen och se om DU hör rytmskillnader eller får svårare att följa basen. Om du här sådana skillnader så kanske du kan lägga upp dem någonstans så att andra kan få lyssna?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 14:26

RogerJoensson skrev:Det kan jag som sagt inte veta och det är inte heller något som vi kan diskutera oss fram till.
Jag köper inte argument som -lättare att följa basen- (i samma kaliber som -markera-takten-med-tårna-argument i jitterfrågan) utan att ha fått det demonstrerat och egna försök har (som sagt) inte gett den typen av påverkan. Att någon påstår något kan finnas en massa anledningar till, t ex att man faktiskt tror eller upplever det (baserat på vad kan jag inte veta).

Du kan ju t ex ta en inspelning gjord i 196/24 och sampla ner till 48/16 (eller 176,4/44,1) och sedan sampla upp den igen och se om DU hör rytmskillnader eller får svårare att följa basen. Om du här sådana skillnader så kanske du kan lägga upp dem någonstans så att andra kan få lyssna?

Jag vet redan att jag hör skillnad på 24/192 och CD-kvalitet (eftersom jag testat - JA blint). Om han har tort på fötterna återstår det väl att fundera över varför du kommer till en avvikande slutsats och kanske f.f.a. varför du är så avfärdande, närapå synisk?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 14:29

Du har svårare att följa basen vid 44,1? Jag kan så klart inte säga mer om det än att det är både konstigt och intressant.

Att jag är kritisk beror på de STORA skillnader som utlovas. Att jag enkelt inte tror på dem i kombination med det som apparaten i fråga sägs göra (med egna försök i ryggen). Jag har inte möjlighet att testa det heller. Jag tror baserat på det jag läst inte att han har torrt på fötterna eller överdriver starkt. Ja, jag kanske är en dålig människa, men det är sådan jag valt att vara. Hade jag haft möjlighet att testa (utan allt för mycket besvär att komma över apparaten) så hade jag gjort det och lagt upp filer för andra att avgöra.
Du verkar tro att det stämmer, utan att ha testat. Ok. Vi är olika.

Som jag ser det har diskussionen landat i vad jag tror eller någon annan tror. Inte vad apparaten gör.
De både ointressant och meningslöst att fortsätta eftersom det inte finns förutsättningar att komma någonstans.
Kan vi lämna den diskussionen?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-02 14:43

Hm, ”följa basen”... Alltså det kan finnas en risk att begreppet ”timing” leder fel. Timing avseende förutsättningarna för småsignaltransienter? Timing avseende takt och rytm i musiken?
Det förstnämnda skulle jag påstå att det handlar om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 14:52

RogerJoensson skrev:Du har svårare att följa basen vid 44,1? Jag kan så klart inte säga mer om det än att det är både konstigt och intressant.

Att jag är kritisk beror på de STORA skillnader som utlovas. Att jag enkelt inte tror på dem i kombination med det som apparaten i fråga sägs göra (med egna försök i ryggen). Jag har inte möjlighet att testa det heller. Jag tror baserat på det jag läst inte att han har torrt på fötterna eller överdriver starkt. Ja, jag kanske är en dålig människa, men det är sådan jag valt att vara. Hade jag haft möjlighet att testa (utan allt för mycket besvär att komma över apparaten) så hade jag gjort det och lagt upp filer för andra att avgöra.
Du verkar tro att det stämmer, utan att ha testat. Ok. Vi är olika.

Som jag ser det har diskussionen landat i vad jag tror eller någon annan tror. Inte vad apparaten gör.
De både ointressant och meningslöst att fortsätta eftersom det inte finns förutsättningar att komma någonstans.
Kan vi lämna den diskussionen?

Du tycks tro en massa om andra!? Det är störande och tillför inget till diskussionen.

Jag har inte skrivit något om bas och jag bryr mig måttligt mycket om just Chord M-Scaler eftersom jag har andra prylar som presterar väl.

Jag har givetvis testat om det är skillnad på att sampla ner resp. inte sampla ner och JA det ÄR skillnad. Du må tycka eller tro något annat, men det är ett faktum (lätt att visa med mätningar dessutom) OCH det är hörbart, vilket verkar vara det du inte tycks tro? Om skillnaden är stor kan diskuteras (jag tycker den oftast är ganska liten, men ibland högst väsentlig). Eftersom det är en fråga om närhet till något ouppnåeligt så kan troligen skillnaden uppfattas både som stor och försumbar beroende på vad som jämförs och beroende på vilken effekt skillnaden har för lyssnarens perception av den uppspelade musiken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 15:05

Men det var ju det inlägget där jag kritiserade följa-basen-argumentet, som du kommenterade och hade invändningar emot som den här vändan startade. Det var liksom basen för hela inlägget, som du använde för att argumentera emot.
Du. Jag lägger ner här. Hoppas du kan göra det också.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 15:12

Strmbrg skrev:Hm, ”följa basen”... Alltså det kan finnas en risk att begreppet ”timing” leder fel. Timing avseende förutsättningarna för småsignaltransienter? Timing avseende takt och rytm i musiken?
Det förstnämnda skulle jag påstå att det handlar om.

"Timing" kan nog betyda ganska mycket. Bara som en sådan sak som hög störnivå (tex i en bil medan man kör) kan ju leda till att hela rytmiken kollapsar. Och där är det troligen småsignaltransienter som tar stryk, gissar jag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Tangband » 2020-08-02 15:23

hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Du har svårare att följa basen vid 44,1? Jag kan så klart inte säga mer om det än att det är både konstigt och intressant.

Att jag är kritisk beror på de STORA skillnader som utlovas. Att jag enkelt inte tror på dem i kombination med det som apparaten i fråga sägs göra (med egna försök i ryggen). Jag har inte möjlighet att testa det heller. Jag tror baserat på det jag läst inte att han har torrt på fötterna eller överdriver starkt. Ja, jag kanske är en dålig människa, men det är sådan jag valt att vara. Hade jag haft möjlighet att testa (utan allt för mycket besvär att komma över apparaten) så hade jag gjort det och lagt upp filer för andra att avgöra.
Du verkar tro att det stämmer, utan att ha testat. Ok. Vi är olika.

Som jag ser det har diskussionen landat i vad jag tror eller någon annan tror. Inte vad apparaten gör.
De både ointressant och meningslöst att fortsätta eftersom det inte finns förutsättningar att komma någonstans.
Kan vi lämna den diskussionen?

Du tycks tro en massa om andra!? Det är störande och tillför inget till diskussionen.

Jag har inte skrivit något om bas och jag bryr mig måttligt mycket om just Chord M-Scaler eftersom jag har andra prylar som presterar väl.

Jag har givetvis testat om det är skillnad på att sampla ner resp. inte sampla ner och JA det ÄR skillnad. Du må tycka eller tro något annat, men det är ett faktum (lätt att visa med mätningar dessutom) OCH det är hörbart, vilket verkar vara det du inte tycks tro? Om skillnaden är stor kan diskuteras (jag tycker den oftast är ganska liten, men ibland högst väsentlig). Eftersom det är en fråga om närhet till något ouppnåeligt så kan troligen skillnaden uppfattas både som stor och försumbar beroende på vad som jämförs och beroende på vilken effekt skillnaden har för lyssnarens perception av den uppspelade musiken.


Det är ingen som uppfattat uppsampling som en försämring ? Min förra streamer, en Naim unity hade som option att man kunde uppsampla från den till 96 kHz. Det uppfattade jag som att ljudet blev en smila sämre, lite mer kliniskt. Roy Gandy från REGA påstår att allt ska helst hållas med samma sampling hela kedjan. 44.1 kHz hela kedjan blir med den filosofin bättre än 96 kHz vid A/D:n som tillsist samplas ned till konsumentens 44,1 kHz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 16:02

Tangband skrev:Det är ingen som uppfattat uppsampling som en försämring ? Min förra streamer, en Naim unity hade som option att man kunde uppsampla från den till 96 kHz. Det uppfattade jag som att ljudet blev en smila sämre, lite mer kliniskt. Roy Gandy från REGA påstår att allt ska helst hållas med samma sampling hela kedjan. 44.1 kHz hela kedjan blir med den filosofin bättre än 96 kHz vid A/D:n som tillsist samplas ned till konsumentens 44,1 kHz.

Jag har läst mig till (inte gjort egna undersökningar med andra ord) att omkodningar i flera led påverkar signalen negativt. Att tex 8för att ta ett grovt exempel) omvandla en CD till 192k mp3 och sedan uppsampla denna till CD-kvalitet igen gör att den slutliga signalen i CD-kvalitet inte bara låter sämre än originalet men också sämre än mp3:an.
Herr Lindroos tror jag mig ha hyst den åsikten efter ett antal lyssningstest när det gäller sk transkodning. Roy Gandy´s åsikt kan alltså ha viss bäring.

För min egen del skulle det kännas säkrast om musiken såldes i det format den har blivit behandlad/mixad, ofta i 24/96 (eller 24/192) om jag förstått det rätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-08-02 16:47

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Det är ingen som uppfattat uppsampling som en försämring ? Min förra streamer, en Naim unity hade som option att man kunde uppsampla från den till 96 kHz. Det uppfattade jag som att ljudet blev en smila sämre, lite mer kliniskt. Roy Gandy från REGA påstår att allt ska helst hållas med samma sampling hela kedjan. 44.1 kHz hela kedjan blir med den filosofin bättre än 96 kHz vid A/D:n som tillsist samplas ned till konsumentens 44,1 kHz.

Jag har läst mig till (inte gjort egna undersökningar med andra ord) att omkodningar i flera led påverkar signalen negativt. Att tex 8för att ta ett grovt exempel) omvandla en CD till 192k mp3 och sedan uppsampla denna till CD-kvalitet igen gör att den slutliga signalen i CD-kvalitet inte bara låter sämre än originalet men också sämre än mp3:an.
Herr Lindroos tror jag mig ha hyst den åsikten efter ett antal lyssningstest när det gäller sk transkodning. Roy Gandy´s åsikt kan alltså ha viss bäring.

För min egen del skulle det kännas säkrast om musiken såldes i det format den har blivit behandlad/mixad, ofta i 24/96 (eller 24/192) om jag förstått det rätt.

/ B


Angående det fetmarkerade så har den filen i en modern DAW bearbetats/mixats i antingen 32- eller 64-bit, så du får ändå inte samma slutformat. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-08-02 17:42

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test? Är slutsatsen att han (Rob Watts) ljuger, eller i varje fall att han baserar sina påståenden på dåligt fakta, i syfte att kränga sina produkter eller hur menar du?

Jag vet inte varför Rob Watts skriver det han skriver (om det nu är han som skriver). Jag tänker inte diskutera detta vidare här utan ny och rimligt objektiv fakta, vilket förmodligen i det här läget handlar om att undersöka det själv.

Om du tror att uppsampling (jämfört med mer normala rekonstruktionsfilter) hjälper dig att följa basen, så för all del kör på.


Just det, så kan det också vara. Att det inte är Rob Watts som svarar på frågor. Det är någon annan som utger sig för att vara Rob Watts för att fullständiga bedrägeriet.

Röd färg är reserverat för moderatorer enl. policy. Gör inte om det - vill inte behöva varna på en sådan enkel sak att undvika! // Redaktör'N


Ja, men nu är det ju riktigt! :)

Minns inte att jag blivit varnad någon gång, hur känns det tro?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-02 17:45

För egen del så är skillnaden mellan 44/88/176 kHz förvisso klart hörbar, men förbättringen i klarhet inte särskilt väsentlig.
Nästa steg i min apparat är 705 kHz. Där blir det påtagliga förbättringar. De tidigare stegen är mer av marginell karaktär. Lite mer av "kan du höra skillnaden eller ej?" än något som ger sådär jättemycket för musikupplevelsen.
Det är alltså min uppfattning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav distad » 2020-08-02 18:20

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.


Vadå, det ultimata slutet på den här sagan är väl att RogerJoensson varit och lyssnat på Chord M Scaler och berättar med iver för oss hur fantastiskt bra den är, såpass bra att han bytt in hela sin ljudanläggning för att få denna apparat i sin ägo. Bara vetskapen av att den tar ljudet till en helt ny nivå gör att han njuter i fulla drag trots avsaknaden av högtalare. :)


Med all respekt för Joensson, men varför är det så viktigt att få honom eller andra personer att ändra sig?
Det där har jag aldrig förstått mig på.
Jag berättar gärna om mina erfarenheter och delar med mig av mina tankar och resonemang - men att få folk att ändra sig? :?
Vad är syftet med det?

Jag har rätt, du har fel. Jag vet bäst osv. Det är mycket viktigt för en del när man läser den här tråden. Och sedan komma och påstå att en dyr sak är mycket bra är känsligt, OM den inte kommer ifrån RÄTT tillverkare, för då kan det få kosta hur mycket som helst och det är knäpptyst. Är ett fenomen som bara finns på detta forumet och som är enormt knasigt
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav distad » 2020-08-02 18:24

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
goat76 skrev:
Vadå, det ultimata slutet på den här sagan är väl att RogerJoensson varit och lyssnat på Chord M Scaler och berättar med iver för oss hur fantastiskt bra den är, såpass bra att han bytt in hela sin ljudanläggning för att få denna apparat i sin ägo. Bara vetskapen av att den tar ljudet till en helt ny nivå gör att han njuter i fulla drag trots avsaknaden av högtalare. :)


Med all respekt för Joensson, men varför är det så viktigt att få honom eller andra personer att ändra sig?
Det där har jag aldrig förstått mig på.


Ovanstående var ett skämt. På sin höjd vill jag få folk att testa sig fram själva och därefter bilda sina egna uppfattningar, om de efter egna erfarenheter fortfarande tycker tvärtemot mig så är det helt okej.

Eller undrar du varför vi överhuvudtaget diskuterar saker på ett diskussionsforum?

Rogers ståndpunkt och utgångspunkt tycker jag dock är väldigt märklig. Han litar inte på vad någon annan säger att de hör, han säger att han behöver lyssna själv för att tro på det, men han tänker inte lyssna för att han på förhand bestämt sig för att det omöjligen kan vara så som den andra beskriver det. Vad är Rogers mål med diskussionen? :)

Sund inställning och det sista är han inte ensam om.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 18:30

FBK skrev:Jag har rätt, du har fel. Jag vet bäst osv. Det är mycket viktigt för en del när man läser den här tråden. Och sedan komma och påstå att en dyr sak är mycket bra är känsligt, OM den inte kommer ifrån RÄTT tillverkare, för då kan det få kosta hur mycket som helst och det är knäpptyst. Är ett fenomen som bara finns på detta forumet och som är enormt knasigt

Jag har rätt, du har fel (En titel på en bok av den Maltesiske tänkaren Edward de Bono). Den åsikten finns inte bara på detta forum. Den är faktiskt ganska vanligt förekommande. Vad som också dykt upp under senare år är att fakta inte betyder något, det är min/dennes känsla/tyckande/upplevelse som som gäller.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-02 18:44

Gruppmentalitet? Inte bland själv-tänkande individer väl?
Prestige? Nej, det är väl knappast en drivkraft hos socialt oberoende människor?
Tjafsa med dem som aldrig kommer att ge sig? Nej, sådant resursslöseri håller väl inte rationella personer på med?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 20:21

Strmbrg skrev:Tjafsa med dem som aldrig kommer att ge sig? Nej, sådant resursslöseri håller väl inte rationella personer på med?

Hahaha!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav distad » 2020-08-02 20:33

Strmbrg skrev:Gruppmentalitet? Inte bland själv-tänkande individer väl?
Prestige? Nej, det är väl knappast en drivkraft hos socialt oberoende människor?
Tjafsa med dem som aldrig kommer att ge sig? Nej, sådant resursslöseri håller väl inte rationella personer på med?

:mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav jansch » 2020-08-02 20:58

Strmbrg skrev:För egen del så är skillnaden mellan 44/88/176 kHz förvisso klart hörbar, men förbättringen i klarhet inte särskilt väsentlig.
Nästa steg i min apparat är 705 kHz. Där blir det påtagliga förbättringar. De tidigare stegen är mer av marginell karaktär. Lite mer av "kan du höra skillnaden eller ej?" än något som ger sådär jättemycket för musikupplevelsen.
Det är alltså min uppfattning.


Intressant inställning....
Själv funderade jag på om altan runt Friggeboden skall byggas med 45x 170 eller 45x195 virke som reglar......

Men efter ditt inlägg kanske jag tänker om... Kanske bättre med en 60 cm betongsula (armerad med dubbla lager 18mm armeringsjärn)....... Bara för säkerhets skull......

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav music4ever » 2020-08-02 23:24

Strmbrg skrev:Tjafsa med dem som aldrig kommer att ge sig? Nej, sådant resursslöseri håller väl inte rationella personer på med?


En rationell person bör vara en som tar till sig av tidigare tester.
Tidigare blindtester visar att i de flesta fallen så försvinner dessa, ibland stora, skillnader när man testar blint.
En rationell person bör ta till sig av det.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Conan » 2020-08-03 07:36

jansch skrev:
Strmbrg skrev:För egen del så är skillnaden mellan 44/88/176 kHz förvisso klart hörbar, men förbättringen i klarhet inte särskilt väsentlig.
Nästa steg i min apparat är 705 kHz. Där blir det påtagliga förbättringar. De tidigare stegen är mer av marginell karaktär. Lite mer av "kan du höra skillnaden eller ej?" än något som ger sådär jättemycket för musikupplevelsen.
Det är alltså min uppfattning.


Intressant inställning....
Själv funderade jag på om altan runt Friggeboden skall byggas med 45x 170 eller 45x195 virke som reglar......

Men efter ditt inlägg kanske jag tänker om... Kanske bättre med en 60 cm betongsula (armerad med dubbla lager 18mm armeringsjärn)....... Bara för säkerhets skull......


Nöj dig inte med dubbla lager armeringsjärn. Här hemma är det klar skillnad på hur den grillade flintasteken smakar om grillen har stått på sulan med dubbla, tredubbla eller fyrdubbla lager armering. Men det är faktiskt med femdubbla lager som det verkligen börjar hända saker, och en helt annan värld av sublima smaker öppnar upp sig. Mina egna studier nu under semestern visar att lagren av armeringsjärn hade minst lika stor inverkan som marineringen av steken. Många flintastekar vart det... 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-08-03 08:48

jansch skrev:
Strmbrg skrev:För egen del så är skillnaden mellan 44/88/176 kHz förvisso klart hörbar, men förbättringen i klarhet inte särskilt väsentlig.
Nästa steg i min apparat är 705 kHz. Där blir det påtagliga förbättringar. De tidigare stegen är mer av marginell karaktär. Lite mer av "kan du höra skillnaden eller ej?" än något som ger sådär jättemycket för musikupplevelsen.
Det är alltså min uppfattning.


Intressant inställning....
Själv funderade jag på om altan runt Friggeboden skall byggas med 45x 170 eller 45x195 virke som reglar......

Men efter ditt inlägg kanske jag tänker om... Kanske bättre med en 60 cm betongsula (armerad med dubbla lager 18mm armeringsjärn)....... Bara för säkerhets skull......


Beror väl på hur känslig du är för svikt i altanen, och om du går på djupet, tar reda på vilken grad och magnitud av svikt som anses lämpligast för aktiviteten på altanen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Harryup » 2020-08-03 08:58

sprudel skrev:
jansch skrev:
Strmbrg skrev:För egen del så är skillnaden mellan 44/88/176 kHz förvisso klart hörbar, men förbättringen i klarhet inte särskilt väsentlig.
Nästa steg i min apparat är 705 kHz. Där blir det påtagliga förbättringar. De tidigare stegen är mer av marginell karaktär. Lite mer av "kan du höra skillnaden eller ej?" än något som ger sådär jättemycket för musikupplevelsen.
Det är alltså min uppfattning.


Intressant inställning....
Själv funderade jag på om altan runt Friggeboden skall byggas med 45x 170 eller 45x195 virke som reglar......

Men efter ditt inlägg kanske jag tänker om... Kanske bättre med en 60 cm betongsula (armerad med dubbla lager 18mm armeringsjärn)....... Bara för säkerhets skull......


Beror väl på hur känslig du är för svikt i altanen, och om du går på djupet, tar reda på vilken grad och magnitud av svikt som anses lämpligast för aktiviteten på altanen.


Ta höjd för landhöjningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur, sammel och 9 gäster