Krav på återgivet ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken inställning till återgivet ljud har du?

Perfektionistisk. (Jag eftersträvar så bra ljudåtergivning som möjligt när möjligheten ges)
51
73%
Gillar läget. (Har lätt för att bli nöjd med det näst bästa eller ändå sämre bara det är tillräckligt bra)
19
27%
Papperskorgsrösten. (Jag bryr mig inte så mycket om ljudet alls)
0
Inga röster

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Krav på återgivet ljud

Inläggav Martin » 2006-03-14 18:12

Vilka krav har ni på återgivet ljud hemma? Eller med andra ord, vilken inställning har ni till återgivningsförbättringar?

Är det viktigt att man tex har bästa möjliga CD-spelare som går att hitta eller nöjer du dig med en som låter nästintill lika bra?

Måste man ha "signaturmodellen" av högtalarna med matchade komponenter eller duger det med de som har 98% av ljudkvaliteten bara det låter tillräckligt bra?

Måste man ha heltäckningsmattornas rolls roys när det kommer till ljudegenkaper eller duger en vanlig mysig ryamatta utmärkt?

Ni fattar? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 18:18

jag skaffar dom prylarna jag har råd me
men när det gäller inredningen så tycker att det ska se bra ut och fungera som ett vardagsrum så där får det blir att bara det låter tillräckligt bra

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:20

allt ska ju va top of the line juh! det svåra är ju bara att hitta det bästa...för det skiljer ju så extremt lite mellan en bra cdspelare å en jättebra tex...

fast man kan ju dra det hur långt som helst egentligen...eftersom tex inos bästa talare...ja vad kostar dom? 300lakan? + subbar samt elektronik...tja säg 6-700k för min drömanläggning...finns en liten ekonomisk aspekt i det hela förstås :) sen kräver dom ju lite större rum än vad jag har i dagsläget (även om jag skulle nöja mig med i56s...skillnaden lär vara extremt liten)

så egentligen röstade jag fel kan man säga...men som sagt det beror ju vart man sätter gränsen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-14 18:22

Jag tycker det jag har duger, till vidare. Och med tanke på det usla rummet ær det bara sløseri med pengar att lægga ut mer på anlæggningen, om det inte ær något specialfall som ær av rent teknsikt intresse. Men då ær det før det tekniska jag køper. Ljudet duger redan nu.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-03-14 18:27

Signatur, men inte längre. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-14 18:33

Heh... Jag kan inte välja.

Alltså, jag måste övertygas för att jag ska köpa något som kostar mer än det billigaste eller näst billigaste då, kanske. Och många saker tror jag faktiskt kan vara riktigt billiga utan att vara dåliga ljudmässigt. Jag kan också vara helt nöjd med att en CD-spelare tappar en hel dB i diskanten, eftersom jag vet att skillnaderna jag får av att flytta mig i soffan en dm är mycket större än så. Detta trots att spelaren går att peka ut i blindtest. Däremot kan jag irritera mig fruktansvärt på störande fel som jag har "fått korn på", på så sätt är jag perfektionistisk, så jag får väl kryssa i det då. :lol:

Men jag tror inte på något som någon säger och köper det bara för det. När jag inte är lat förstås, det händer väl iofs det med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-14 18:41

Svante (och alla): Min tanke är att man i frågan ska glömma allt vad pris heter. Det är inställningen till förbättringar jag är intresserad av. :)

Tänk såhär då: Två "billiga" (i meningen du har råd med dem) CD-spelare som kostar lika mycket. De ena låter bäst i världen och den andra något sämre men fortfarande ruuskigt bra. Kan du nöja dig med den som låter något sämre (nästan mikroskopiskt sämre alltså), eller måste du ha den som låter bäst givet dina möjligheter? Alltså: Kan du sova om natten och njuta av musik lika bra även om du vet att du kan få bättre?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:44

Martin skrev:Svante (och alla): Min tanke är att man i frågan ska glömma allt vad pris heter. Det är inställningen till förbättringar jag är intresserad av. :)

Tänk såhär då: Två "billiga" (i meningen du har råd med dem) CD-spelare som kostar lika mycket. De ena låter bäst i världen och den andra något sämre men fortfarande ruuskigt bra. Kan du nöja dig med den som låter något sämre (nästan mikroskopiskt sämre alltså), eller måste du ha den som låter bäst givet dina möjligheter? Alltså: Kan du sova om natten och njuta av musik lika bra även om du vet att du kan få bättre?

oj då svarade jag absolut fel....för drar man det så långt hade man för längesen byggt ett till litet uthus tilltrixat å donat så det hade vart perfekt för hifi! men så långt kommer man nog inte dra det förhoppningsvis

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-14 18:46

Glömma priset kanske var att ta i förresten. Man kanske kan säga att det ingår inbakat i "möjligheterna".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 18:47

Jag ser på det som Håkan utan å

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:49

Kaffekoppen skrev:Jag ser på det som Håkan utan å

fast egentligen är det ju å :) så hur ska du ha det...vem ser du det som egentligen :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-14 18:50

Martin skrev:Svante (och alla): Min tanke är att man i frågan ska glömma allt vad pris heter. Det är inställningen till förbättringar jag är intresserad av. :)

Kostar de lika mycket väljer man ju den bästa i en valsituation. Jag kan också välja den sämre om den har tex finesser som jag uppskattar eller om den med fina ljudet har en irriterande dålig fjärr. Mikroskopiskt små och snälla fel kan jag leva med. Speciellt om jag inte har hört dem själv, utan om jag bara har hört andra säga att de finns. Att mina högtalare har en resonans vid 170 Hz börjar bli svårare att leva med däremot och jag funderar ofta på vad jag kan göra åt det. Detta trots att jag inte lyckades höra det förrän efter ett halvår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-14 18:55

Kostar de lika mycket väljer man ju den bästa i en valsituation.
Jo, om allt annat är lika och man står där och väljer gör man ju det, självklart. Men det intressanta är ju ifall man skulle kunna nöja sig med den näst bästa trots att man vet att det går att få bättre. :) Det är detta som är kärnan i min fråga.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-14 18:58

Jag har ett par oa51 så jag vet att det inte kan bli bättre :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-14 18:58

Intressant och svår fråga tycker jag.

Jag önskar mig bättre ljudbild. En stor del av problemet idag är dock mitt undermåliga rum. Om jag då antog att det var fixat, skulle jag vara nöjd då?

Vet inte. Jag vågar påstå att jag är inte den ultimata finsmakaren då det gäller ljudåtergivning. Samtidigt vet jag inte var gränsen går för egen del.

Men bara "nöjd med det jag har" så där rakt upp och ner är jag inte.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:58

Martin skrev:
Kostar de lika mycket väljer man ju den bästa i en valsituation.
Jo, om allt annat är lika och man står där och väljer gör man ju det, självklart. Men det intressanta är ju ifall man skulle kunna nöja sig med den näst bästa trots att man vet att det går att få bättre. :) Det är detta som är kärnan i min fråga.

nä då skulle jag få mardrömmar :( fast naturligtvis spelar priset en roll...sakerna måste vara prisvärda...men det är ju en annan diskussion

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 18:59

Martin skrev: Men det intressanta är ju ifall man skulle kunna nöja sig med den näst bästa trots att man vet att det går att få bättre. :) Det är detta som är kärnan i min fråga.

Ja om du betalar skulle jag försöka hitta det bästa, men ska jag själv betala så nöjer jag mig med det jag anser det får kosta och gör ett impulsköp på den första jag gillar :D ...så gör jag med allt, men så har jag mycket skräp hemma också :oops:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 20:33

Dynamic skrev:Jag har ett par oa51 så jag vet att det inte kan bli bättre :wink:

Har du någonsin uppgraderat dom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-14 21:00

Jag har ljudkvaliteten som första prio bland mina fritidsutgifter. Men sätter en gräns styrd av hushållets övriga behov (jag är ju bl a gift).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 21:53

När tillfälle ges och ekonomin tillåter så tar jag gärna småkliv mot perfektionen, men är klart nöjd med mycket sämre.

Lyssnar just nu på Canton Digital 1.1 utan sin digitalbox drivet av ett NAD 218... dvs en bit under nivån på mitt "toppsystem" och det låter fantastiskt bra "ändå" och bättre än det som de flesta har - tokbröder här på forumet undantaget (kanske) :wink: .
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 21:58

Perfektionistisk!

Ändå kan jag njuta stort av både LP och mp3 spelat på mina Quad II och ESL57 från 50-talet 8O :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-14 22:11

Perfektionistisk i bemärkelsen att jag kan reta mig oerhört mycket på små återgivningsfel i huvudanläggningen. När det gäller bilen, datorn, mp3, andrastereon osv bryr jag mig mer eller mindre inte alls.
/Jonas
Senast redigerad av JonasNilsson 2006-03-14 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:23

JonasNilsson skrev:När det gäller bilen, datorn, mp3, andrastereon osv bryr jag mig mer eller min inte alls.
/Jonas

håller verkligen med! loudnesskänslan i infinitystereon i jeepen kan rocka rätt fett ibland :) förutom när diskanterna går sönder :(

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-15 00:16

paa skrev:Har du någonsin uppgraderat dom?

Ja lite, diskanterna är bytta och filtren är uppgraderade.

Återgå till Generellt om hifi