Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2006-12-18 17:45

guldfisk skrev:Ser man på! Belden 1694A Coaxial Cable är ju både enkardelig och dubbelskärmad.

http://www.bluejeanscable.co.uk/pages/t ... 94tech.htm

15 £ för 0,5 m. Behövde du betala tull, moms och hanteringsavgift?



Tull?

EU du vet? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-18 17:54

Artikel om skärmning:
http://www.bluejeanscable.co.uk/article ... ection.htm

Mer läsning:
http://www.bluejeanscable.co.uk/articles/index.htm

---

Tull: De skickas från USA.

http://www.bluejeanscable.co.uk/shippingandcustoms.htm

In other EU countries, customs treatment is similar, with VAT, duty and a flat fee being applied to parcels over some threshold value; we do not presently know how consistent those rates and fees are from country to country and would advise, if you have a question on this subject, contacting your customs service.
...perspektiv...

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2006-12-18 17:58

guldfisk skrev:
Tull: De skickas från USA.



Ok!

men annars är co.uk britternas motsvarighet till .se

Är ingen tull på så små belopp, har handlat från amazon, (usa), utan tull.

:)

Användarvisningsbild
TygelBy
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2005-09-20
Ort: Malmö

Inläggav TygelBy » 2006-12-18 22:39

guldfisk skrev:Ser man på! Belden 1694A Coaxial Cable är ju både enkardelig och dubbelskärmad.

http://www.bluejeanscable.co.uk/pages/t ... 94tech.htm

15 £ för 0,5 m. Behövde du betala tull, moms och hanteringsavgift?


Jag handlade för ett så stort belopp, så det 'slank' inte igenom obemärkt. Jag åkte på både tull och moms, men det hade jag räknat med. Jag tyckte ändå att priset var ok. Tittar man runt på nätet så är dessa kablarna betydligt dyrare på de flesta andra ställen.

Mycket riktigt så skickas de ifrån USA. Jag bara beställde utan att lägga ner allt för mycket energi på köpet, men man kan säkert be om att de sänker värdet på försändelsen så att man håller nere kostnaderna(tull/moms) om man bara anstränger sig lite.

Leveranstiden var det inget fel på(5dgr) och produkten är jag verkligen nöjd med.

/TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-18 23:13

Den där Belden 1994A är ju uppbyggd som en KVT-kabel, vanlig antennkabel. Finns ett antal olika dimensioner på KTV och de har en solid innerledare och dubbelskärm (folie+fläta). Närmast Belden ligger väl KTV 1.1/4.9. De kan dock inte köpas terminerade med phonokontakter.... Priset på själva kabeln är dock mera rimlig.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-19 00:27

15 £ är 200 kr, dvs inte mycket dyrare än Clicktronic och billigare än vad man hittar i hifibutikerna. Målet med tråden är som sagt att utröna vilka alternativ som finns för de som inte vill knåpa hemma. Helst skulle jag förstås se varianter som kan hittas i Sverige.

Den hyllade CT-100 är väl också KVT/RG-6?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-19 08:16

Ett stereopar av nämnda kabel med längden 0.5 m hamnar kring 400 kr med alla avgifter. Något dyrare än t.ex. Clicktronic som kostar 149 kr. Avskräckande är det ju inte. Med tanke på den kraftiga innerledaren (1 mm), lär det blir svårt att böja kabeln. Borde bli stelt som EKK....
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-12-19 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-19 09:00

Jo, porto på 9 £ tillkommer ju även om värdet är så lågt att man slipper tull och möjligen moms.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
TygelBy
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2005-09-20
Ort: Malmö

Inläggav TygelBy » 2006-12-19 09:31

Ja, skall man ha bara en(1) kabel så kan jag hålla med om att det inte är så billigt längre. Om man nu inte kan gå ihop ett par stycken och köpa en(1) kabel var...

Köper man flera så blir frakten nästan försumlig (per kabel).

/TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-19 10:44

Jo, gruppköp är ofta gynnsamt för plånboken. Men blir inte dessa kablar väldigt stela? Ska väl till stora böjningsradier och det tar plats och gör kablaget längre.

Användarvisningsbild
TygelBy
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2005-09-20
Ort: Malmö

Inläggav TygelBy » 2006-12-19 11:07

RogerGustavsson skrev:Jo, gruppköp är ofta gynnsamt för plånboken. Men blir inte dessa kablar väldigt stela? Ska väl till stora böjningsradier och det tar plats och gör kablaget längre.


Jag beställde själv inte 1694A, utan den som heter LC-1. Det är den som rekommenderas för analog audio. Den skall vara lika bra som 1694A men är inte så styv. Jag tycker inte att den är styvare eller besvärligare än andra kablar. Den är ju inte 'sladdrig' som vissa kablar utan mer 'fast och följsam', men absolut inte 'styv'(a'la EKK). Det enda jag ev. har att anmärka på vad det gäller smidighet är att RCA kontakten är väldigt lång. Den tar lite plats bakom maskinerna. Bakom DVD'n och stärkaren var det väl ok, det var värre bakom plasman. När man å andra sidan läser varför de valde just den kontakten så står man ut med att den är lite längre...

(Till komponentkabel valde jag inte heller 1694A utan 7787A som också är förhållandevis smidig. Samma RCA-kontakter dock, Canare)

/TygelBy

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-01-07 02:10

Masen skrev:Kan inte nå'n göra ett bildreportage om hur man löder ihop ett par rg62?


Jag behövde ett par ganska långa signalkablar till nya DVD-inspelaren.
Tittade i garderoben och hittade en gammal rulle med Raydex 4001, vilket är en vit variant av RG62, med något bättre uppstyrd mittledare, men i övrigt med luftisolering och förkopprad ståltrådsledare, precis som orginalet. (Orginal RG62 har svart hölje.)
Jag tänkte då att någon kanske skulle vilja se en liten bildberättelse om hur jag monterade ELFAS's kontakter på denna kabeln.
Beskrivningen fungerar även för std RG62.

Alla delar som ingår i en påse RCA-kontakt:
Bild
Från vänster till höger, ytterhylsa, kontakthylsa, mittstift, chuckhylsa, gängat bakstycke, och längst ner färgmärkringarna.

Först kan man välja vilken färg det ska vara på kontakten och kränga på rätt plastring på ytterhylsan. (Den är mycket seg och tål rejäla tag.)
Sedan är det dags att trä på kontaktens gängade bakdel och spännchucken på kabeln.
Bild

Därefter skalas ytterhöljet upp ca 10-12 mm.
Bild

Sedan klipps skärmen så den sticker ut ca 4-5 mm utanför ytterisoleringen.
Bild

Sedan böjs skärmen bakåt, upp över spännchuckhylsan, och innerisoleringen avisoleras ca 0.5 mm utanför ytterisoleringen.
Bild

Sedan är det dags att kapa ledaren så den inte är för lång för stiftdelen, samt förtenna mittledaren. Därefter träs stiftdelen på och löds fast genom hålet på sidan av stiftets inre del. Isoleringen som håller stiftet verkar vara av Teflon och tål ganska mycket värme som tur är.
Bild

Här kan man se hur lödningen blev.
Bild

Nu är det dags att trä på kontakthylsan, som skall klämma fast skärmen mellan sig och chuckhylsan.
Bild

Sist skruvas ytterhylsan fast mot det gängade kontaktbakstycket varvid skärmen kläms fast och chuckhylsan låser kontakten mot kabelhöljet.
Bild
Nu är det bara tre kvar!
Senast redigerad av paa 2007-10-02 12:17, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-01-07 13:23

Najs! Förtjänar inte reportaget en egen tråd?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Mind
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2007-02-20

Inläggav Mind » 2007-02-27 01:18

paa skrev:Bild

Var värmde du med lödkolven för att smälta lodet ?

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2007-02-27 14:50

Finns RG62 och passande rca-kontakter att köpa någon annan stans än ELFA?

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-02-27 15:28

Stranne skrev:Finns RG62 och passande rca-kontakter att köpa någon annan stans än ELFA?


rg62 vet ej

kontakt (den på bilden i tråden) finns också hos biltema
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-27 21:18

Ett alternativ till RG62 är kanske antennkabel typ KTV 0.8/3.6 eller KTV 1.1/4.9. Är bättre skärmad och finns mera allmänt i handeln. Har likt RG62 låg kapacitans.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-04-16 09:29

Mind skrev:
paa skrev:Bild

Var värmde du med lödkolven för att smälta lodet ?

Oj, hade missat din fråga. Jag värmde med lödkolvsspetsen inuti det urtag på sidan av mittpinnen som lödtennet ligger mot på bilden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-10-06 04:32

Här är en ren rippoff på samma kabel men med svart RG62 och kontakter från biltema istället för elfa :)

Bild

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-10-06 06:57

Guldfisk:

Enkardeliga signalkablar är teoretiskt bäst, man slipper distortion som uppstår då signalen " hoppar" mellan trådarna. ( LTS -98 )
Silver är också bra.

En bra , tät skärm är också bra, naturligtvis skall den vara ansluten i båda ändar.

Koppar är ett aldeles utmärkt material för kablar, vilket inte kolfiber ( van den hul," the first" t.ex. ) och purist audios dyraste kablar ( vatten som skärm )är.

Jag skulle nog köpa audioquest enkardeliga signalkabel om jag inte skulle snickra själv. Detta är säkert en alldeles utmärkt kabel.

En vanlig antennkabel är dock lika bra, för mindre pengar- men då måste man ju löda själv.


Sedan ska man nog inte överdriva kablars ljudliga inverkan på soundet.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav guldfisk » 2007-10-06 13:11

Tack, men jag behöver motiveringar också. Utgå särskilt från fråga 1:

guldfisk skrev:1. Vad är viktigast?

2. Har någon hittat en modell (<500 kr) som är både och?

3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?

3b. Spelar 75/93 ohms impedans någon roll (0,5-1 m kabel)?

Alltså, vilket av skärmning och ledartyp påverkar mest för tillämpningen kabelbo bakom musikanläggning (ström-, högtalar-, radioantenn- och ljudsignalkablar)?

Har du läst länkarna?
http://www.bluejeanscable.co.uk/articles/index.htm
http://www.bluejeanscable.co.uk/article ... ection.htm
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-10-07 15:23

Richard


Enkardeliga signalkablar är teoretiskt bäst, man slipper distortion som uppstår då signalen " hoppar" mellan trådarna. ( LTS -98 )
Silver är också bra.


Är det inte så att detta problem är primärt gällande högtalarkablar där strömmar är av sådan storlek att de kan ge en tillräckligt stor kraftutveckling på kardelerna? Detta är väl en moduleringseffekt? Med detta resonemang kan det kvitta för linjenivå och allt därunder då effekten är diskutabel redan på högtalarkabel. Du hittar tex. inte med lätthet mikrofonkabel med solida ledare.. inte för att det kan uteslutas utan vidare att det skulle kunna vara en fördel med solida ledare i alla typer av kablar.


En bra , tät skärm är också bra, naturligtvis skall den vara ansluten i båda ändar.


Ja den typ av kabel som diskuteras i tråden primärt fungerar ju inte öht utan att skärmen är ansluten. Strömmen kan ju inte gärna cirkulera i en ledare.. den vill ha en returväg också. ;) När det gäller skärmade balanserade kablar så är det inte lika "naturligt". Förmodligen bäst normalt sett men det finns en anledning som jag förstår det att många tillverkare av professionell utrustning bygger in en jordlyft för att kunna bryta skärmens anslutning i den ena änden i fall av problem med jordloopar.


Koppar är ett aldeles utmärkt material för kablar, vilket inte kolfiber ( van den hul," the first" t.ex. ) och purist audios dyraste kablar ( vatten som skärm )är.



Mig veterligen så är PA's signalkablar av coax typ precis som kabeln på bild i denna tråd. Vattnet har inte funktionen att agera ledare som koppar i en vanlig kabel eller kol i VDH.. sedan är det väl inte vatten utan någon trögflytande vätska av annan typ?


Sedan ska man nog inte överdriva kablars ljudliga inverkan på soundet.


Amen! :)


/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-07 17:07

Nej, man ska nog inte överdriva kablars ljudliga inverkan på ljudet.

Att det inte används mikrofoner med solida (enkardeliga) ledare, beror säkerligen på att det oftast erfrågas smidiga och mjuka kablar i det sammanhanget.

Av någon anledning så är datakablage som regel av enkardelig typ. Är det för att undvika "hoppet" mellan trådarna? Finns kanske en tekniskt förklaring till varför långa överföringar som t.ex. teleledningar är utförda med enkardeliga ledare? Likadant med antennkablar typ KTV. Är det en slump att de är gjorda på det viset?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav genstruktur » 2016-01-18 19:39

Felpost :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ostmaccan
 
Inlägg: 511
Blev medlem: 2014-04-02
Ort: Sundbyberg

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav ostmaccan » 2016-01-18 21:30

genstruktur skrev:Felpost :oops:


Bra bump dock 8)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav genstruktur » 2016-01-18 21:48

Jao :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav paa » 2016-01-19 01:08

genstruktur skrev:Felpost :oops:

Varför tog du inte bara bort hela inlägget, i stället för att skriva "Felpost", för nu liknar det väl mest en okynnesbump?
Men det är ju för sent att radera inlägget nu, när det gått så lång tid efteråt, och när andra svarat efter inlägget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav genstruktur » 2016-01-19 08:25

Ja det fanns bara citera eller anmäl på inlägget vad jag såg :).

Jag hade två trådar och två fönster uppe och skulle göra ett inlägg när jag skulle löda, råkade bli i fel tråd. Vilket jag märkte efter ett par minuter. Var lite stressad :lol: Kollade på din lödguide i denna tråden paa.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav paa » 2020-08-07 15:14

Bilderna hade försvunnit i mitt tidigare inlägg i denna tråden, men här har jag fixat tillbaka inlägget med bilder igen:

Jag behövde ett par ganska långa signalkablar till nya DVD-inspelaren.
Tittade i garderoben och hittade en gammal rulle med Raydex 4001, vilket är en vit variant av RG62, med något bättre uppstyrd mittledare, men i övrigt med luftisolering och förkopprad ståltrådsledare, precis som orginalet. (Orginal RG62 har svart hölje.)
Jag tänkte då att någon kanske skulle vilja se en liten bildberättelse om hur jag monterade ELFAS's kontakter på denna kabeln.
Beskrivningen fungerar även för std RG62.

Alla delar som ingår i en påse RCA-kontakt:
Bild
Från vänster till höger, ytterhylsa, kontakthylsa, mittstift, chuckhylsa, gängat bakstycke, och längst ner färgmärkringarna.

Först kan man välja vilken färg det ska vara på kontakten och kränga på rätt plastring på ytterhylsan. (Den är mycket seg och tål rejäla tag.)
Sedan är det dags att trä på kontaktens gängade bakdel och spännchucken på kabeln.
Bild

Därefter skalas ytterhöljet upp ca 10-12 mm.
Bild

Sedan klipps skärmen så den sticker ut ca 4-5 mm utanför ytterisoleringen.
Bild

Sedan böjs skärmen bakåt, upp över spännchuckhylsan, och innerisoleringen avisoleras ca 0.5 mm utanför ytterisoleringen.
Bild

Sedan är det dags att kapa ledaren så den inte är för lång för stiftdelen, samt förtenna mittledaren. Därefter träs stiftdelen på och löds fast genom hålet på sidan av stiftets inre del. Isoleringen som håller stiftet verkar vara av Teflon och tål ganska mycket värme som tur är.
Bild

Här kan man se hur lödningen blev.
Bild

Nu är det dags att trä på kontakthylsan, som skall klämma fast skärmen mellan sig och chuckhylsan.
Bild

Sist skruvas ytterhylsan fast mot det gängade kontaktbakstycket varvid skärmen kläms fast och chuckhylsan låser kontakten mot kabelhöljet.
Bild
Nu är det bara tre kvar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav Bamsefar » 2020-08-07 16:50

Not Found

The requested URL /paa/kabel_9.jpg was not found on this server.
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster