Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Med pris på ASIC menar jag såklart att utveckla och industrialisera din alldeles egna krets, som gör det FPGAn gjorde, fast snålare, snabbare och billigare (per chip). Helt ouppnåeligt för ett litet företag.
Nattlorden skrev:Belker skrev:Jag får se filmerna när jag har bättre bandbredd, men om inte koden är öppen är allt möjligt. Jag är lite förvånad att du, Nattlord av alla medlemmar, är så okritisk.
Jag har den matematiska bakgrunden att förstå teori mot praktik ( jag vet här finns fler som kan det ). Dessutom har jag jobbat med FPGA-kretsar. Och jag anser jag mig vara rätt bra på att avgöra kvalitén på vad folk säger - och hur - i en sådan här fråga - dvs. kompetensbedömning.
Jag är inte okritisk - jag är kritisk mot att andra inte gör likadant, för jag anser det här är bättre/mer korrekt.
Bara för att samplingsteoremet säger vad man kan teoretiskt återskapa, betyder inte att halvtaskiga implementationer gör det. Detta är betydligt närmre att försöka göra det som teorin kräver att man gör.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Om du blundar o hoppar in slumpmässigt i "testet" som jag gjorde, klarar du då att öppna ögonen varje gång Mscalern är aktiv? Det gör inte jag.
Får testa det imorgon efter jobbet, det är för sent att spela tillräckligt högt just nu. Återkommer.
Jag kör hörlurar i afton
Nattlorden skrev:jonasp skrev:Nja. Jag är mycket tveksam till att det är bra med filter med så många tappar. Brukar ge ringningar vilket antyds i stereophiles mätningar. Skulle vilja se mer för att få en klarare uppfattning - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Jag är mycket mer tveksamt till - att som alla andra gör - rekonstruera med förringningarna bortskurna. Det finns liksom inte ens en teoretisk möjlighet till att det är rätt. Sen måste det ju självklart avslutas i ändarna av tapparna av praktiska skäl och någon effekt har självklart det med, men jämfört med att bara stympa ena halvan av sinc:en är helt horribelt - och det är vad som görs annars....
Strmbrg skrev:Vet gör jag ju inte, men det tycks mig som att vissa av er hör större förändringar i det där Youtubeklippet än vad jag hör i verkligheten!![]()
Jag trodde inte att ett (sannolikt småsunkigt) klipp skulle kunna leda till såpass omfattande "konstateranden" kring vad den här apparaten gör med ljudet.
Särskilt inte med tanke på faktisktdeltagarnas generellt höga krav på förutsättningar för lyssningsbedömningar.
Alltså, sååå jävla stora är ju inte förbättringarna...
Fascinerande!
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Vet gör jag ju inte, men det tycks mig som att vissa av er hör större förändringar i det där Youtubeklippet än vad jag hör i verkligheten!![]()
Jag trodde inte att ett (sannolikt småsunkigt) klipp skulle kunna leda till såpass omfattande "konstateranden" kring vad den här apparaten gör med ljudet.
Särskilt inte med tanke på faktisktdeltagarnas generellt höga krav på förutsättningar för lyssningsbedömningar.
Fascinerande!
Hallå, det är du som läser in det där med ”större förändringar i det där Youtubeklippet än...” och det kan bara vara mig du menar.![]()
Överdriv inte är du snäll, jag hör bara en tillräcklig skillnad för att konstatera att det är en skillnad, och att jag uppfattar ljudet som något mindre platt, detta trots det sunkiga klippet. Det jag då kan misstänka är att skillnaden nog bör vara klart större vid lyssning på plats.
jonasp skrev:... - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Vet gör jag ju inte, men det tycks mig som att vissa av er hör större förändringar i det där Youtubeklippet än vad jag hör i verkligheten!![]()
Fascinerande!
Hallå, det är du som läser in det där med ”större förändringar i det där Youtubeklippet än...” och det kan bara vara mig du menar.![]()
Överdriv inte är du snäll, jag hör bara en tillräcklig skillnad för att konstatera att det är en skillnad, och att jag uppfattar ljudet som något mindre platt, detta trots det sunkiga klippet. Det jag då kan misstänka är att skillnaden nog bör vara klart större vid lyssning på plats.
hcl skrev:jonasp skrev:... - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Obetalbar...
Dagens teknik är fulländad.![]()
![]()
hcl skrev:jonasp skrev:... - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Obetalbar...
![]()
Conan skrev:hcl skrev:jonasp skrev:... - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Obetalbar...
![]()
Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier. Man kan dessutom snålkoda musiksignalen för strömning över internet och inte ens det är hörbart. Men NU helt plötsligt går det att göra DA-omvandlingen ÄNNU mycket bättre. Sån förändring som t.o.m. kan höras via Youtube...
Obetalbart!
Om vi utgår från att jämförelsen inte är "riggad" finns det bara tre förklaringar till detta:
1. Placebo
2. Den efterföljande DAC:en funkar inte som den ska utan en uppsamplad signal
3. M Scalern gör nåt fishy med digitala signalen (nivå t.ex.)
goat76 skrev:
4. Utvecklingen har gått framåt.
Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier mot de referenser som för tiden var det bästa man kunde uppnå.
Conan skrev:goat76 skrev:
Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier mot de referenser som för tiden var det bästa man kunde uppnå.
Skulle vara hörseln i så fall så din 4:a borde heta:
"4. Den mänskliga hörseln har utvecklats på senare tid så att det som tidigare inte kunde höras, numera är hörbart."
"4. Den mänskliga hörseln har utvecklats på senare tid så att det som tidigare inte kunde höras, numera är hörbart."
sprudel skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Men Conan! Du utgår ju ifrån att blindtest med tvärsäkerhet diagnostiserar allt. Det är ett bra instrument för att diagnosticera skillnader men vilken upplösning har du på instrumentet?
Glöm inte heller att en icke-detektion är just det detta, en icke-detektion under de förutsättningar som gavs.
För vissa individer är resultat av upplösningen via via blindtest det ultimata resultatet, för andra som upplever sig höra skillnader trots sådana resultat så är det inte fallet. Det kan finnas skillnader som inte är säkerställda vid blindtest.
RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
2. Uppsampling som gör tydlig skillnad nersamplat via Youtube. Mycket märkligt.
Om förbättringen/skillnaden finns kvar nersamplat, så vore det väl smart att processa allt (sampla upp + sampla ner) innan man ger ut det på cd-eller motsvarande.
Om det blir bättre varje gång man samplar upp och samplar ner, blir det ännu bättre om man samplar upp/ner många gånger?
Känns det verkligen logiskt att detta (youtubeklippen) handlar om uppsampling? Verkligen?
RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
Om förbättringen/skillnaden finns kvar nersamplat, så vore det väl smart att processa allt (sampla upp + sampla ner) innan man ger ut det på cd-eller motsvarande.
Om det blir bättre varje gång man samplar upp och samplar ner, blir det ännu bättre om man samplar upp/ner många gånger?
Känns det verkligen logiskt att detta (youtubeklippen) handlar om uppsampling? Verkligen?
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
För oss andra som sett intervjun med Rob Watts vet att M Scaler inte bara skalar upp signalen. Vilken typ av noise-shaping och vilka algoritmer använde du vid dina omsamplingar?
Det kan vara lämpligt att ta reda på vad apparaten gör innan man drar sina slutsatser.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
För oss andra som sett intervjun med Rob Watts vet att M Scaler inte bara skalar upp signalen. Vilken typ av noise-shaping och vilka algoritmer använde du vid dina omsamplingar?
Det kan vara lämpligt att ta reda på vad apparaten gör innan man drar sina slutsatser.
Du håller alltså med om att det inte är logiskt att skillnaderna du hörde i Youtubevideon har med uppsampling att göra?
Varför skulle noiseshaping vid uppsampling ge förbättringar till ett redan skadat och lågupplöst material, förbättringar som dessutom kvarstår efter nersampling? Det verkar helt orimligt, tycker jag och det är väl inget som Watts är i närheten att påstå heller?
Vid mina försök använde jag bl a med den inbyggda omsamplingen i OSX och jag tror inte man använder noiseshaping alls i dom algoritmerna förrän man kommer ner till åttabitarsformat.
Strmbrg skrev:Nu när ni har lyssnat på det där klippet så ligger det kanske nära tillhands att lyssna på apparaten på riktigt som nästa steg.
Conan skrev:sprudel skrev:Conan skrev:
Men Conan! Du utgår ju ifrån att blindtest med tvärsäkerhet diagnostiserar allt. Det är ett bra instrument för att diagnosticera skillnader men vilken upplösning har du på instrumentet?
Glöm inte heller att en icke-detektion är just det detta, en icke-detektion under de förutsättningar som gavs.
För vissa individer är resultat av upplösningen via via blindtest det ultimata resultatet, för andra som upplever sig höra skillnader trots sådana resultat så är det inte fallet. Det kan finnas skillnader som inte är säkerställda vid blindtest.
OK... vi laddar på balansvågen här. I ena vågskålen ett format med CDDA (16 bitar, 44,1 kHz samplingsfrekvens) som verkligen tangerar den mänskliga hörselns förmågor. Tillräckligt bra AD/DA-omvandlare har funnit många år där man inte kunnat höra några artefakter från det systemet. I den andra vågskålen ett gäng medelålders gubbar som nu hör skillnad på en "förbättring" av ovanstående system... och man hör dessa förändringar via Youtube med en laptop och hörlurar. Fundera på varför vågskålen skulle väga över till "förbättringen"?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster