Moderator: Redaktörer
Perfector skrev: [...]
Det påminner lite om frågan, livet universum och. . . allting.
The chances of finding out what really IS going on i so remote that the best thing is just to keep your mind occupied.
Almen skrev:Ja, eller Wir müssen wissen - wir werden wissen (David Hilbert), i översättning "Vi måste veta - vi kommer att veta".
Ignoramus et ignorabimus
RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20l%e5ta/
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
Basen...
Troligtvis en Fender P-bas och hårt plektrum. Typiskt 70-tals ljud.....
RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
Gissar att det är Sabu Martinez på conga-solot, finns det nån info om det?
Han hade congas av trä på den tiden som hade lite mjukare ljud än de glasfiber-congas som bl.a Latin Percussion gjorde så populära senare.
Tangband skrev:paa skrev:Tonhöjdskorrekt låter skumt. Menar du att basen spelar falskt annars, eller menar du att alla toner i basen ska låta med rätt styrka?
Både och- eftersom resultatet av tex fel Q i basavstämningen ger förstnämnda ( otydlig tonhöjd ) ovanstående upplevda fel. Förfärlig dålig artikulation i basområdet alltså. För att överdriva: en elbas som låter boom, boom,boom genom ett par högtalare istället för att spela tre tydliga toner i basregistret är inte tonhöjdskorrekt. En överdrift förstås, men du förstår tror jag. Det kompliceras ju en aning eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
Resonanser i lådan på fel ställe eller rätt ställe och graden av 2:a tons dist kan säkert påverka upplevd tonhöjd också men detta är överkurs för mig ( hittills ) . Såpass mycket har jag dock lärt mig att medvetna färgningar ibland ger för stora fel så det inte upplevs som entydiga förbättringar längre. Det är därför jag inte använder spikar.
gcs skrev:Nej det är inte Sabu Martinez. Killen heter Rupert Clemendore och var ifrån Väst Indien och bodde i Sverige på 60-talet. Här spelade han med Jan Johansson och Radio Jazz gruppen.varefter han återvände hem igen.
Morello skrev:Tvärtom har ju Linn torgfört idén om att slå vakt om resonanser genom att ställa högtalare på metallkoner/spikar. Vad beträffar "entonighet" beror den på rumsresonanser, men dessa ligger typiskt sett avsevärt högre upp i frekvens än 20-25 Hz.Jag ser inte att förklaringsmodellen har någon som helst bäring.
jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det Peter bl.a. "är inne på" kan givetvis hända, t.ex att inmatad signal kan exitera resonanser.
Dock! Hörseln är inte "tonhöjdskorrekt", framförallt inte i basen. Vi har svårt att höra skillnad på 41,2Hz (lös träng på elbas och kontrabas) och t.ex 42Hz även om tonen varar i flera sekunder.
OBS! grundtonen är svår, övertonerna får oss att "hitta lite mer rätt" i harmonierna.
Att höra om grundtonen är falsk i musik med t.ex 1/4 noter är ännu svårare. Det tar alltså även tid för hörseln att detektera pitch.
Det konstigaste är att vi uppfattar tonhöjden lite olika beroende på ljudtrycket. På övre skalan av vårt frekvensområde upplever vi att pitch:en ökar vid ökad volym - och tvärt om för lägre frekvenser.
Hur kommer det sig då att man kan ha absolut gehör kan man fråga sig?? Jag har ingen aning!
Ytterligare en komplicerande effekt är att stränginstrument inte har rena övertoner. 2:tonen är lite högre i pitch än vad den borde vara, högre ordnings övertoner ännu mer "ostämda".
Det beror på att strängen är lite styv och i uppspänningspunkterna (t.ex stallet) böjer sig inte strängen tvärt när den vibrerar. Detta påverkar givetvis mer övertonerna då varje nod/buk blir kortare men strängen är alltid lika styv.
T o m en gitarr är därför tempererad om den upplevs välstämd. (Dessutom påverkar givetvis begränsningen med fasta band)
Om då t o m varje enskild ton på ett stänginstrument är falsk, hur kommer det sig då att vi uppfattar den ren och klar?? Tja, jag har ingen aning!
En gissning ( ganska bra gissning) är att "perfect pitch" är inte samma sak som bra gehör/absolut gehör/musikalisk.
Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare.
Kommentar om 2:a tons dist och dess påverkan:
Ju mer 2:a tons dist ( och annan harmonisk dist) som hamnar i 1kHz -5kHz området desto tydligare bli ljudupplevelsen.
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det Peter bl.a. "är inne på" kan givetvis hända, t.ex att inmatad signal kan exitera resonanser.
Dock! Hörseln är inte "tonhöjdskorrekt", framförallt inte i basen. Vi har svårt att höra skillnad på 41,2Hz (lös träng på elbas och kontrabas) och t.ex 42Hz även om tonen varar i flera sekunder.
OBS! grundtonen är svår, övertonerna får oss att "hitta lite mer rätt" i harmonierna.
Att höra om grundtonen är falsk i musik med t.ex 1/4 noter är ännu svårare. Det tar alltså även tid för hörseln att detektera pitch.
Det konstigaste är att vi uppfattar tonhöjden lite olika beroende på ljudtrycket. På övre skalan av vårt frekvensområde upplever vi att pitch:en ökar vid ökad volym - och tvärt om för lägre frekvenser.
Hur kommer det sig då att man kan ha absolut gehör kan man fråga sig?? Jag har ingen aning!
Ytterligare en komplicerande effekt är att stränginstrument inte har rena övertoner. 2:tonen är lite högre i pitch än vad den borde vara, högre ordnings övertoner ännu mer "ostämda".
Det beror på att strängen är lite styv och i uppspänningspunkterna (t.ex stallet) böjer sig inte strängen tvärt när den vibrerar. Detta påverkar givetvis mer övertonerna då varje nod/buk blir kortare men strängen är alltid lika styv.
T o m en gitarr är därför tempererad om den upplevs välstämd. (Dessutom påverkar givetvis begränsningen med fasta band)
Om då t o m varje enskild ton på ett stänginstrument är falsk, hur kommer det sig då att vi uppfattar den ren och klar?? Tja, jag har ingen aning!
En gissning ( ganska bra gissning) är att "perfect pitch" är inte samma sak som bra gehör/absolut gehör/musikalisk.
Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare.
Ju mer 2:a tons dist ( och annan harmonisk dist) som hamnar i 1kHz -5kHz området desto tydligare bli ljudupplevelsen.
Det du skriver, - ”Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare ” får mig att ge dig två ganska extrema exempel. Jag tror du har fel i just detta.
Vilket av följande två alternativ av högtalare tror du spelar elbasens melodier mest lättuppfattligt ?
1. En högtalare som placerats i ett kaklat badrum helt utan dämpning där baselementet har ett q på 1,6 som är satt i en dålig låda helt utan dämpmaterial . Baselementet har en distorsion som ligger på 100% mellan 42-3000 Hz.
Bastonerna som ska återges av högtalaren är tre - tonerna C, D och F . De uppfattas istället av lyssnarna som boom,boom,boom pga den höga distorsionen och den förfärliga artikulationen.
2. En högtalare som placerats i en akustiskt behandlat rum där baselementets Q är ungefär 0.5 och sitter i en sluten låda med optimal dämpning inuti. Bastonerna som ska återges är tre - tonerna C,D och F . Tonerna uppfattas inte som boom,boom,boom, utan uppfattas istället som tre tydliga toner av de som lyssnar.
Nu kommer det intressanta.
Då de två anläggningarna stängdes av ombeddes lyssnarna att sjunga vad de nyss hört. Alla kunde sjunga de tre tonerna C,D och F från alternativ 2, men ingen kunde sjunga tonerna från alternativ 1.
Tangband skrev:... eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:... eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
Vilka elbasar spelar över ett så stort frekvensområde? De brukar väl falla rätt rejält uppåt i frekvens?
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Nja, det är väl 41 Hz och uppåt?
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det du skriver, - ”Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare ” får mig att ge dig två ganska extrema exempel. Jag tror du har fel i just detta.
Vilket av följande två alternativ av högtalare tror du spelar elbasens melodier mest lättuppfattligt ?
1. En högtalare som placerats i ett kaklat badrum helt utan dämpning där baselementet har ett q på 1,6 som är satt i en dålig låda helt utan dämpmaterial . Baselementet har en distorsion som ligger på 100% mellan 42-3000 Hz.
Bastonerna som ska återges av högtalaren är tre - tonerna C, D och F . De uppfattas istället av lyssnarna som boom,boom,boom pga den höga distorsionen och den förfärliga artikulationen.
2. En högtalare som placerats i en akustiskt behandlat rum där baselementets Q är ungefär 0.5 och sitter i en sluten låda med optimal dämpning inuti. Bastonerna som ska återges är tre - tonerna C,D och F . Tonerna uppfattas inte som boom,boom,boom, utan uppfattas istället som tre tydliga toner av de som lyssnar.
Nu kommer det intressanta.
Då de två anläggningarna stängdes av ombeddes lyssnarna att sjunga vad de nyss hört. Alla kunde sjunga de tre tonerna C,D och F från alternativ 2, men ingen kunde sjunga tonerna från alternativ 1.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster