Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.
Tell skrev:Lägsta tonen ser ut att ligga på runt 47ish hz, fast den verkar ligga nästan 10dB lägre än nån ton på runt 55hz, så den går inte jättelågt direkt. Är ju mycket möjligt att den är högpassfiltrerad vilket inte är direkt ovanligt när man graverar vinyler. Men även dom tonerna kan såklart vibrera rum bra vilket dom också lyckas med hemma hos mig.
För övrigt klipper spåret lite, samtidigt resten av skivan inte heller låter heelt hundra imo. Vet inte om det är vinylen i sig eller om det är rippen som inte är helt hundra, gissar dock på den senare.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.
Vad spelar du på för högtalare då?
Mina kan ta hela resan med möbler som vibrerar bra.
Vinylen sätter nog ingen gräns.
Jag har andra testskivor där signaler svep ner till 5 Hz för kontroll av tonarmsresonanser och det funkar fint.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster