Mäta bra = låta bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Mäta bra = låta bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-13 18:30

Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-08-13 18:58

RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.

Vad spelar du på för högtalare då?
Mina kan ta hela resan med möbler som vibrerar bra.
Vinylen sätter nog ingen gräns.
Jag har andra testskivor där signaler svep ner till 5 Hz för kontroll av tonarmsresonanser och det funkar fint.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-13 19:07

Lägsta tonen ser ut att ligga på runt 47ish hz, fast den verkar ligga nästan 10dB lägre än nån ton på runt 55hz, så den går inte jättelågt direkt. Är ju mycket möjligt att den är högpassfiltrerad vilket inte är direkt ovanligt när man graverar vinyler. Men även dom tonerna kan såklart vibrera rum bra vilket dom också lyckas med hemma hos mig.
För övrigt klipper spåret lite, samtidigt resten av skivan inte heller låter heelt hundra imo. Vet inte om det är vinylen i sig eller om det är rippen som inte är helt hundra, gissar dock på den senare.

18 - Elbas.gif
18 - Elbas.gif (29.87 KiB) Visad 928 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-13 21:17

Tell skrev:Lägsta tonen ser ut att ligga på runt 47ish hz, fast den verkar ligga nästan 10dB lägre än nån ton på runt 55hz, så den går inte jättelågt direkt. Är ju mycket möjligt att den är högpassfiltrerad vilket inte är direkt ovanligt när man graverar vinyler. Men även dom tonerna kan såklart vibrera rum bra vilket dom också lyckas med hemma hos mig.
För övrigt klipper spåret lite, samtidigt resten av skivan inte heller låter heelt hundra imo. Vet inte om det är vinylen i sig eller om det är rippen som inte är helt hundra, gissar dock på den senare.

18 - Elbas.gif

Stämmer bra....
Låten verkar gå i D dur och basen "vänder" på låga kvinten, d v s A accordet som har grundton 55Hz. jag hör inget E = 41,2 Hz som också skulle funka (A accordets kvint).
Nu är jag i sig skitdålig på att ta ut basstämmor utan att sitta med basen och prova. Dessutom surfar jag på tv:n nu......

Basen är sannolikt inte nedstämd, då skulle ljudet vara mycket "slappare". Dessutom helt onödigt med toner som inte går under E1.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-14 08:13

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.

Vad spelar du på för högtalare då?
Mina kan ta hela resan med möbler som vibrerar bra.
Vinylen sätter nog ingen gräns.
Jag har andra testskivor där signaler svep ner till 5 Hz för kontroll av tonarmsresonanser och det funkar fint.

Har inte med högtalarna vid lyssning att göra, det saknas lagbas i inspelningen. Vinylmediet är begränsat när det gäller nivån i lågbasen. Man skär bort lägsta basen för att höja nivån har jag för mig. Testskivor med svep är sällan utstyrda som vanlig musik, möjligen 20 dB under den nivå musik ligger på.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi