Vilken volym? SEAS CA18RNX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 16:33

gopnik skrev:Om man däremot gör lådan större men bibehåller "rak" frekvensgång med mindre vindlingar har man en Chebyshevavstämning. Den ger inte den där nedåtlutande kurvan, men däremot visst rippel på och strax över avstämningen. Eller brukar man räkna även det som en typ av underavstämning? Jag tror inte det, men nu blev jag osäker. :oops:


Jag räknar Chebysjev, eller hur man nu stavar det, som en underavstämning, den mest extrema "klassiska" avstämningen. Den kännetecknas av en svacka strax ovanför det lokala maxima innan avrullningen börjar. Avrullningen blir då initialt mycket brantare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 16:40

jonasp

Jag hade en högtalare från 70-talet som använde
dämpning bakom baselementet. Såg ut som en filtmatta som var fastlimmad på sidorna.
Technics SB4500 hette den om jag minns rätt.
Den hade en trappa till diskanten som låg
bakom ca 3-4 cm jämfört med basen.
Lådvolymen var stor.. tror basen var 10 tum.
Det var den första högtalare jag köpte.
Jag kommer ihåg att den var rätt dyr. Tror jag fick
min första lön den sommaren.. 15-16 år.
Tyckte om att skruva isär högtalare redan då. Tror
att de gick till sälla jaktmarkerna efter några år.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 17:17

SB4500 har diskuterats här tidigare, i samband med faslinjäritet och vågformsåterskapning. :) Hade varit kul att höra den en dag, men det finns väl inte så många kvar i bra skick...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav paa » 2020-08-14 17:28

Kalejdokom skrev:När jag läser den här tråden tänker jag på ett välkänt exempel på hur man kommersiellt använt samma baselement i flera olika lådvolymer och avstämningar, nämligen Carlssons Sonab-modeller från 70-talet:
OD11: 49Hz@10 liter (grön)
OA12: 38Hz@18 liter (gul)
OA14: 30Hz@35 liter (ljusblå)
OA116: 28Hz@45 liter (röd)

Jag har inga t/s-parametrar för de gamla Carlsson-basarna, men det element som tagits fram för ersättning till samtliga ovanstående modeller är B65OA-IV. Ett vanligt simuleringsprogram föreslår optimalt 49Hz@12 liter, alltså lite större än OD11. Det ger -3dB@55Hz.

Alla som hört någon (eller flera) av de övriga modellerna inser ju att det visst kan funka med större volym till samma element. Särskilt OA12 är välkänd för riktigt bra basåtergivning. Om de större modellerna finns det delade meningar om hur lyckat det är med så stora volymer, men många tycker nog att OA116 är en riktigt bra högtalare. Fenomenet med att använda "för stor" volym brukar kallas underavstämning - och det har jag själv medvetet nyttjat i flera konstruktioner, men eftersom nivån sjunker flera dB ju mer man underavstämmer och ju längre ner i frekvens man kommer så kan det lätt bli lite mesig och "blurrig" bas även om den kan tyckas gå djupt. Det gäller alltså att hitta en volym och avstämning som passar för applikationen och det man önskar få ut av sin konstruktion. Men det går inte att trolla och tro att man får mer eller djupare bas bara för att man ökar lådans volym.

Här en illustration om hur mycket det skiljer (teoretiskt) mellan de olika Sonab-modellerna, färger enligt spec ovan (beklagar att skärmklipp blir gryniga när man bifogar dom som bild):

Större låda för ett specifikt element ger skarpare knä i kurvan innan fallet i basen, och större grupplöptid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav STDI » 2020-08-14 18:07

@Perfector:
Sist jag ställde en seriös fråga till dig så fick jag följande svar:
Perfector skrev:På ren svenska.
skit på dig.
...

Nu ställer jag en seriös fråga igen och hoppas på ett seriöst svar denna gång
Perfector skrev:...inklusive Danmarks svar på Stig Carlsson som sa...

Vem är/var Danmarks svar på Stig Carlsson?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 18:11

jonasp
Nej det gör det inte. Pappers element både i bas och diskant.
Det var långt före windows 95.
Man gjorde fler misstag då.
Dom var tidigt ute med att tidskompensera elementen.
Jag var för ung att förstå vad det innebar.
Hade rätt dålig elektronik på den tiden.
De kom nog inte till sin rätt..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 18:18

STDI skrev:@Perfector:
Sist jag ställde en seriös fråga till dig så fick jag följande svar:
Perfector skrev:På ren svenska.
skit på dig.
...

Nu ställer jag en seriös fråga igen och hoppas på ett seriöst svar denna gång
Perfector skrev:...inklusive Danmarks svar på Stig Carlsson som sa...

Vem är/var Danmarks svar på Stig Carlsson?

Hans namn minns jag inte, men han var tongivande hos bla. B&O och många andra danska tillverkare
Man kan nog säga att hans ord var lag då i alla fall.
Det fick jag veta av en annan herre på samkvämet som kände honom väl, så det är inget jag hittar på själv.

Samtidigt ber jag om ursäkt för mitt tidigare ordval.
Hoppas du kan acceptera en ursäkt på den punkten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav MacBruce » 2020-08-14 21:58

jonasp skrev:
gopnik skrev:Om man däremot gör lådan större men bibehåller "rak" frekvensgång med mindre vindlingar har man en Chebyshevavstämning. Den ger inte den där nedåtlutande kurvan, men däremot visst rippel på och strax över avstämningen. Eller brukar man räkna även det som en typ av underavstämning? Jag tror inte det, men nu blev jag osäker. :oops:


Jag räknar Chebysjev, eller hur man nu stavar det, som en underavstämning, den mest extrema "klassiska" avstämningen. Den kännetecknas av en svacka strax ovanför det lokala maxima innan avrullningen börjar. Avrullningen blir då initialt mycket brantare.


Jag också. Har sett några olika stavningar av hans namn i gamla skrifter, men fann väl den ultimata listan på Wiki: "Pafnuty Lvovich Chebyshev (Russian: Пафну́тий Льво́вич Чебышёв, IPA: [pɐfˈnutʲɪj ˈlʲvovʲɪtɕ tɕɪbɨˈʂof]) (16 May [O.S. 4 May] 1821 – 8 December [O.S. 26 November] 1894)[1] was a Russian mathematician. His name can be alternatively transliterated as Chebysheff, Chebychov, Chebyshov; or Tchebychev, Tchebycheff (French transcriptions); or Tschebyschev, Tschebyschef, Tschebyscheff (German transcriptions). Chebychev, a mixture between English and French transliterations, is sometimes erroneously used.".

Välj efter tycke och smak... ;-)

Här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pafnuty_Chebyshev
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Almen » 2020-08-14 22:06

Tjebysjof, så klart! Vi pratar väl svenska här? (Tydligen funkar även Tschebyschev...)

Pafnutij Tjebysjov
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 22:15

Jag noterar att min stavning inte finns med i listan av möjliga transliterationer! :) Tjebusjof får mig att tänka på Tjernobyl! :lol:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav petersteindl » 2020-08-14 22:52

Kjäbbychåff eller Kjebboochäv.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 08:05

Basreflexröret ska vara 20 cm långt
enligt ritningen.
Vad händer om längden blir kortare eller längre?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-16 08:13

Längre rör ger lägre avstämning. Större rördiameter ger högre avstämning. Större låda ger kortare rör. Jag kan skriva lite mer om detta, det är lite saker att tänka på med lufthastighet m m och ändkorrektion. Återkommer :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 08:48

Eftersom basreflexröret är flexibelt så kan jag ändra längden.
Det går att ändra längden mellan 150mm-280mm.
Kortare om man kapar det inre eller yttre röret eller båda.

https://www.soundimports.eu/en/monacor-mbr-50.html

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-16 09:19

LeifB skrev:Eftersom basreflexröret är flexibelt så kan jag ändra längden.
Det går att ändra längden mellan 150mm-280mm.
Kortare om man kapar det inre eller yttre röret eller båda.

https://www.soundimports.eu/en/monacor-mbr-50.html

Då rekommenderar jag bestämt att du provar att dra röret i längd med en signal som motsvarar elementets lägsta frekvens tills konen stannar som mycket som möjligt.
Då slipper du jamofladder och får absolut styrning (jag kallar det belastning) av konen. MBR-50 känner jag väl
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 09:26

Längden begränsas av diskantens polstycke.
Så det är svårt att förlänga det speciellt mycket.
Kanske ett par cm.

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=381:mimir-seas-diy-kits&catid=66&Itemid=365

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-16 09:36

LeifB skrev:Längden begränsas av diskantens polstycke.
Så det är svårt att förlänga det speciellt mycket.
Kanske ett par cm.

Det röret borde för optimal prestanda bli 120 mm långt med innerröret och 130 mm långt om du använder ytterröret.
Antingen intonera eller när man fått rätt svar tillräckligt många gånger (jag har) räkna innerdiameter gånger 2.36 för absolut belastning vid nedre gränsfrekvens.
Elementets effekttålighet mekaniskt är lägre än den elektriska som är nästan 3 ggr. så hög innan talspolen riskerar att brinna.
Nu sticker jag ut hakan igen, men det har alltid funkat utan anmärkning och systemet kan fås att tåla nästan 3 ggr så mycket effekt på det sättet.
Rörelsen minimeras utan att lågfrekvensregistret försvinner.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-16 09:49

Perfector, nu skriver du bara en massa kvasivetenskaplig gallimattias igen. Var vänlig upphör med det. Dina råd är en björntjänst.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-16 09:50

Perfector skrev:Då rekommenderar jag bestämt att du provar att dra röret i längd med en signal som motsvarar elementets lägsta frekvens tills konen stannar som mycket som möjligt.
Då slipper du jamofladder och får absolut styrning (jag kallar det belastning) av konen. MBR-50 känner jag väl

Perfector skrev:
LeifB skrev:Längden begränsas av diskantens polstycke.
Så det är svårt att förlänga det speciellt mycket.
Kanske ett par cm.

Det röret borde för optimal prestanda bli 120 mm långt med innerröret och 130 mm långt om du använder ytterröret.

Låt mig vara tydlig. Ge nu fullständigt fan i att sprida dina irrläror mer. Det är helt obegripligt att du kan vara så här faktaresistent. Ditt svamlande om saker du inte förstår är en belastning för hela forumets verksamhet, och att moderatorerna inte satt stopp för dig är för mig helt obegripligt. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 09:52

Om jag förstår det rätt så ska röret längd vara 20 cm långt. Det ska ge en frekvensavstämning på 43 hz.
Vad händer om jag kortar det till 12-13 cm?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-16 09:55

Vänligen stäng av ett av våra konton. Ni får välja nu.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 10:02

14 l avstämd till 43hz.
Tycker du att det är underavstämt?
Skulle det bli bättre vid 15 cm minimum eller 12-13 cm?
Jag spelar inte speciellt högt. Så har inte dragit på rejält.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-16 10:15

gopnik skrev:Vänligen stäng av ett av våra konton. Ni får välja nu.

Lite rödtext efter alla dessa år? Jag upprepar min begäran. Om ultimatumelementet gör det för svårt kan vi göra såhär: stäng av mitt konto tack!
Det finns en pedagogisk poäng (för moderatorgruppen) i att det är ni som får trycka på knappen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 10:16

Perfector skrev:
LeifB skrev:14 l avstämd till 43hz.
Tycker du att det är underavstämt?
Skulle det bli bättre vid 15 cm minimum eller 12-13 cm?
Jag spelar inte speciellt högt. Så har inte dragit på rejält.

Om du är nöjd, läs då inte vad jag har skrivit utan fortsätt att vara nöjd.


Jag är nyfiken av mig. Vill gärna prova.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-16 10:25

Om du är så nyfiken, är det bara att prova. Det finns möjligen bättre sätt att använda sin tid. Varför tror du att det ska bli "bättre" med en annan avstämning? Kortar du röret blir du av med den lägre basen och förmodligen en puckel längre upp. Är det verkligen vad du vill?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 10:26

gopnik

Vad kan bli fel om jag kortar röret?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-16 10:36

Roger

Mest nyfiken på vad som händer om jag gör det längre eller kortare. En puckel är nog inte att föredra.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-16 10:37

Perfector skrev:
Perfector skrev:
LeifB skrev:Om jag förstår det rätt så ska röret längd vara 20 cm långt. Det ska ge en frekvensavstämning på 43 hz.
Vad händer om jag kortar det till 12-13 cm?

Högre avstämning, helt klart.
Men, har du provat att spela upp volymen och sett hur konen tenderar till att nå full slaglängd med mindre än angiven effekttålighet.
Det som uppnås med korrekt längd för optimal belastning är högre effekttålighet.
Lådan jag visade i början av tråden hade Samma rör intonerad i 20 liter.
avstämd vid 43 hz.
Att stämma en 12liters låda till 45 hz med långt rör skulle jag aldrig göra, men det är din högtalare och jaghoppas du hittar rätt

Det räcker nu. Sluta sprida din dynga. /red.

Vad är detta för fachistfasoner.
Jag skriver vad jag vill inom forumets ramar och ingen ska komma med rödpenna och leka magister, inte ens du.
Friheten att skriva och tala innebär att alla har rätt att göra sin röst hörd, och att alla andra har rätt att låta bli att läsa och lyssna.


Kalla mig fascist en gång till så åker du ut. Du är härmed varnad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-16 11:00

Perfector skrev:Varför, det har funkat i 25 år och såvida inte fysiken har ändrats så funkar det fortfarande.
Att belasta istället för att stämma ger klara fördelar då elementet rör sig mindre och därmed tål mer effekt innan det bottnar (X-max) och talspolen skadas.
Det konstaterades av Sveriges Radios ljudteknikerutbildning i Kramfors när dom skulle bygga högtalare som ett led i utbildningen, och resultatet blev att en 60 W bas belastades med 160 W pulseffekt och som dom sa elementet flinade åt dom
Ingen har nånsin kunnat slå mig på fingrarna att jag skulle ha fel.
Erfarenheten genom arbete har bevisat att det inte är skitprat.
Prova gärna att intonera ett system på mitt sätt så får du se.


Jorden är platt! Du har fortfarande inte tagit till dig de förklaringar som gjorts varför elementet rör sig mindre vid avstämningen? Rent fysiskt har väl detta varit utrett sedan ca 60 år tillbaka?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-16 11:19

jonasp skrev:
Perfector skrev:
Perfector skrev:Högre avstämning, helt klart.
Men, har du provat att spela upp volymen och sett hur konen tenderar till att nå full slaglängd med mindre än angiven effekttålighet.
Det som uppnås med korrekt längd för optimal belastning är högre effekttålighet.
Lådan jag visade i början av tråden hade Samma rör intonerad i 20 liter.
avstämd vid 43 hz.
Att stämma en 12liters låda till 45 hz med långt rör skulle jag aldrig göra, men det är din högtalare och jaghoppas du hittar rätt

Det räcker nu. Sluta sprida din dynga. /red.

Vad är detta för fachistfasoner.
Jag skriver vad jag vill inom forumets ramar och ingen ska komma med rödpenna och leka magister, inte ens du.
Friheten att skriva och tala innebär att alla har rätt att göra sin röst hörd, och att alla andra har rätt att låta bli att läsa och lyssna.


Kalla mig fascist en gång till så åker du ut. Du är härmed varnad.

jadå, jag fattar.
men som admin ska du inte lägga munkavle på folk som har en annan tanke eller uppfattning i ämnen.
Oavsett vad det är, forumet är inte ett likriktat forum där bara doktrinen avhandlas.
Om det stör så varsågod, ge mig permanet semester och ta bort mitt konto. För då har jag hamnat i fel forum och behöver en anledning att hitta tillbaks till livet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster