Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Jag vill minnas att Ingvar skrev en artikel i Musik och Ljudteknik, gissningsvis på sent 80-tal eller kanske tidigt 90-tal, där hela återgivningskedjan inkl det här med tänket kring lyssningslogen avhandlades.
Är det någon som minns eller förstår vilken artikel jag tänker på? Skulle vilja läsa den igen. Tacksam för tips!
paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990
Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994
Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.
RogerGustavsson skrev:Jag har de aktuella numren av MoLt. Kan scanna dem men först på måndag då min gamla scanner hemmavid inte fungerar med Windows 10.
RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.
Tangband skrev:paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990
Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994
Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.
Den är intressant eftersom den diskuterar även olika lyssningsfilosofier .
Och det fanns ju en lång tråd om detta, här :
viewtopic.php?f=9&t=19570&start=90
jonasp skrev:Fulskannade med Anteckningsverktygen i min iPhone för de som vill läsa, alltså "Min hierarki" i nr 3/98. Mycket intresserad av att (åter) läsa artikeln om vardagsrumsakustik, dock!
http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/Mol ... d6hman.pdf
Tangband skrev:Intressant att IÖ nämner att A/B inspelningar ofta blir bäst om man ska återge resultatet med två högtalare . Det är även min egen uppfattning.
hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
jonasp skrev:hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
Fast det påpekas ju att en dimension + tid har andra möjligheter att påverka än flera dimensioner + tid. Dvs inspelningsögonblicket av avkodningen till flerdimensionell signal (högtalare + rum) ges en annan vikt.
RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.
Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.
hcl skrev:Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.
”source first” stämmer givetvis (mkt kort: skit in => skit ut!), men bör kanske inte ges den signifikans vissa ger eller f.f.a. gav då det användes som flitigast i Linns marknadsföring. F.f.a. bör man beakta vad man som lyssnare är ute efter. Det finns otaliga alternativa mål för en hifi-entusiast där det är uppenbart snömos att prata om ”source-first” som den generella vägen till sanningen. Precis som IÖ påpekar i artikeln så är ju inte signalkällan någon egentlig källa även om det är den första apparaten man som konsument kan påverka eller välja. Man kan dock förstå att det fanns en poäng med att argumentera med stor tydlighet vid en tid då en förhärskande majoritet trodde att det bara var högtalarna som spelade någon väsentlig roll för kvaliteten på musikåtergivningen. Jag tror än idag att många även inbitna musikentusiaster inte noterat hur viktiga de tidiga delarna är för ett riktigt bra totalresultat. Jag tänker då inte bara på just signalkällan i en musikanläggning, även om givetvis denna har en viktig del i att förmå återskapa ett musikskeende som kan upplevas verkligt högkvalitativt.