Jag har ett Spotify-abb och har använt Spotify för att lyssna på sådant som jag inte har på annat vis.
Men det finns ju flera invändningar:
- sökfunktionerna är helt inriktade mot album/låtar och det är ett lotteri hur det fungerar när man letar kompositör/dirigent/solist/ensemble.
- 320 kb Ogg/Vorbis låter inte bra på besvärligt material (sedan pi60:orna gjorde entre hemma är det helt pinsamt tydligt).
- Informationen i skivkonvolutet om inspelningen och musiken är ofta värdefull och den måste man försöka hitta någon annanstans om det går.
- Betalningen till musiker/kompositör/etc är helt inriktad på låtar/tracks och pinsamt låg, speciellt för "smalare" musik.
Efter att ha läst på går jag nu över till Primephonic:
- Jag har provat söka och t ex när jag sökte efter ett tsycke av Monteverdi så hittade Primephonic 106 utgivna inspelnngar! Enormt, nästan absurt utbud och som jag förstått det ledande därvidlag!
- Går att söka på det mesta.
- 24 bit FLAC (kräver dock "Platinum", dvs 14.99 USD/månad, vilket inte stör mig nämnvärt).
- Skivkonvolutet är "klickbart". Wehey!
. Upphovsrättsinnehacarna får mycket bättre betalt och dessutom betalt per tisenhet och inte per "låt".
Och sist men inte minst, man slipper hitta en massa "Dunka-dunka" av misstag och sådant vill man ju helst slippa ändå.
Så det är nog dags att stänga abbonemanget hos Spotify.