Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Man kan ju ha fått för sig att högtalaren låter fantastiskt, fast den inte gör det.
Då är det bra att ha mätningar som bekräftar att den låter fantastiskt, fast den inte gör det.
jonasp skrev:Varför blir det så konfrontativt? Kom igen nu grabbar, vi snackar bara lite hifi.
jonasp skrev:Låter det bra så mäter det bra. Punkt.
goat76 skrev:Tangband skrev följande:
"-Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar."
Jag skrev följande:
"-Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?"
Förtydligande:
Om man redan konstaterat att den aktuella högtalaren låter HELT FANTASTISKT, vad spelar det då för roll hur mätningarna på den ser ut?
jonasp skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Saker och ting ska ju kopplas ihop med varandra .
Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
Låter det bra så mäter det bra. Punkt.
goat76 skrev:]
Låter det bra så mäter det bra, dock inte nödvändigtvis på de enskilda parametrar du valt att mäta med din mätutrustning.
jonasp skrev:Varför blir det så konfrontativt? Kom igen nu grabbar, vi snackar bara lite hifi.
Strmbrg skrev:Dr Steindl skriver:
"...VILL MAN VIDARE I SINA RESONEMANG SÅ MÅSTE MAN FUNDERA DJUPARE. ANNARS BLIR RESONEMANGEN ENDAST SOM SAMTAL MELLAN ÅLDRANDE VÄNNER, MAN PRATAR SAMMA GAMLA MINNEN VARJE GÅNG. DET FINNS INGET NYTT. Vill man vidare så får man träffas och göra något nytt. Nya gemensamma mål och erfarenheter. .."
Strmbrg skrev:
Det där fastnar jag för. Eller snarare så var det en tilltalande formulering av sådant jag reflekterar över ibland. Naturligtvis inte enbart då det gäller hifi.
Att registrera och minneslagra sådant man har läst i läroböcker är en grundförutsättning. Att utöver minnet FÖRSTÅ är ett tilläggssteg.
Att REFLEKTERA över detta är en ytterligare nivå.
Allt detta kan nog klassas som ett metodfokuserat tänkande. Metoder är viktiga.
Risken är emellertid stor att metodfokuset bländar.
Ty, vad är SYFTET? Egentligen alltså? Det SLUTLIGA syftet, menar jag. Vad var vill man åstadkomma?
Vill man åstadkomma vissa med siffror angivna mätvärden?
Vill man åstadkomma "ett visst ljud"?
Vill man åstadkomma en påtagligt god realismillusion?
Är dessa saker samma sak? Det kan de kanske vara.
Vid vilket visst - med siffror angivet - mätvärde kan man stoppa ambitionen att arbeta mer med just det?
Vad vill jag uppnå? Vad är slutsyftet? FUNDERA FLERA VARV PÅ DET. GÄRNA NÅGRA TILL...
FÖRST DÄREFTER:
Hur går jag tillväga?
Strmbrg skrev:Nu beskriver du väl BÅDE slutsyfte samt metoder?
jonasp skrev:goat76 skrev:]
Låter det bra så mäter det bra, dock inte nödvändigtvis på de enskilda parametrar du valt att mäta med din mätutrustning.
Ge ett exempel på detta, tack.
jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
"MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"
Hur menar du då?
petersteindl skrev:jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
"MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"
Hur menar du då?
På något valt sätt har man en fönstring med start och stoptid. Insignal d v s mätsignal med given magnitud i tidsdomän. Utsignal d v s mätresultat är i frekvensdomän. Det är en frekvensberoende magnitud. Man väljer tidsfönstrets tidslängd i tidsdomän beroende på mätsituation och mätförfarande.
Hörseln har sitt mätförfarande där man i innerörat går från tidsdomän till frekvensdomän via branta inneboende filter i varje frekvensband. På vägen till respektive trumhinna appliceras filter i HRTF som har olika karakteristik beroende på ljudvågornas infallsvinkel till öronen. Detta kan nyttjas av hörseln som informationskodning för spatiella egenskaper.
Dessa filter i inneröronen varierar dessutom beroende på frekvensband. I och med dessa filter i vår hörsel så uppstår ett karakteristiskt svängningsförlopp på signalen i varje frekvensband d v s på utgången av respektive hårcell. Dessutom sker halvvågslikriktning som ger sin karakteristik.
Mitt uppe i allt detta klarar hörseln att låsa respektive signal på höger och vänster öra till varandra i tidsdomän med en precision som är under 10 mikrosekunder. I realiteten sker en faslåsning mellan öronen och det kan ske eftersom det finns autokorrelation och korskorrelation hos öronsignalerna på trumhinnorna. Dessa korrelationer kan ses som matematiska funktioner i tidsdomän. Eftersom reflexer i rumsmiljö också har autokorrelation med direktljud så kan man inkludera rumsreflexer i korrelationsmodellerna.
Då kan man gå över till att studera ljud enligt korrelationsmodeller. Det visar sig att hörseln har preferens beroende på korrelation.
Korrelation sätts redan vid inspelning av ljud såsom tal och musik. Denna korrelation mellan kanalerna tillsammans med högtalarnas ljudfält vid uppspelning ger stereofonisk effekt på grund av fantomprojicering av inspelade ljudkällor som blir till upplevda ljudobjekt i den av hörseln projicerade ljudbilden.
Det kan man kalla för mätinstrument. Mätinstrument som heter duga. Försök att mäta ljudbild med voltmeter eller oscilloskop eller med distanalysator eller andra av dagens mätapparatur.
I Steindl-tråden kommer jag så småningom komma in på detta med korrelation.
Mvh
Peter
sprudel skrev:Mätning är väl ett medel för att nå målet att det ska låta bra. Skilj på mål och medel.
Ibland anar jag att det prioriteras annorlunda, mätningen blir målet och låtandet kommer i andra hand.
Jag är inte övertygad om att de kriterier som gäller för mätningar alltid är i fas med att låta subjektivt upplevt bra.
goat76 skrev:Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Får jag fråga, skulle det vara väldigt irriterande för DIG ifall flera forummedlemmar skulle börja hänvisa till "nocebo" varje gång DU inte hör en skillnad?
Vem är det som hänvisar till "placebo" varje gång någon annan hör en skillnad?![]()
Du godtar ju inte ens när jag, Kralle eller någon annan faktiskt kan höra skillnad i ett blindtest, exempelvis det Belker la upp. Nä då tycker du och RogerJoensson att Faktiskt inte längre är ett fakta-baserat forum, bara för att just NI inte kan höra skillnaden. Kan du förklara detta för mig, först kräver ni blindtester och sedan godkänner ni inte resultatet???
Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Varför lägger man kraft på att konfronteras med de människor som det finns allra minst rimlighet i ska ändra sig?
Varför ägnar man inte den mentala energimängden på att fundera i egna banor, djuploda, filosofera, upptäcka och resonera istället?
Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Varför lägger man kraft på att konfronteras med de människor som det finns allra minst rimlighet i ska ändra sig?
Varför ägnar man inte den mentala energimängden på att fundera i egna banor, djuploda, filosofera, upptäcka och resonera istället?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Det innebär risk. Risk att ha haft fel och risk i att behöva ihärdiga i sitt fel trots att man helt plötsligt blir varse om att man har fel. Då är skyttegravstaktiken bättre lämpad, som ett hem, liksom.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Får jag fråga, skulle det vara väldigt irriterande för DIG ifall flera forummedlemmar skulle börja hänvisa till "nocebo" varje gång DU inte hör en skillnad?
Vem är det som hänvisar till "placebo" varje gång någon annan hör en skillnad?![]()
Du godtar ju inte ens när jag, Kralle eller någon annan faktiskt kan höra skillnad i ett blindtest, exempelvis det Belker la upp. Nä då tycker du och RogerJoensson att Faktiskt inte längre är ett fakta-baserat forum, bara för att just NI inte kan höra skillnaden. Kan du förklara detta för mig, först kräver ni blindtester och sedan godkänner ni inte resultatet???
Det skulle vara irriterande ja, för antagligen så lär dom väl fortfarande inte ha nånting att backa upp det med.
Jag såg ingenstans i tråden att det var tre som klarade av blindtestet. Menar du att ni alla kunde peka ut alla filer? För enda jag läste var att Kralle kunde peka ut vilken som var 44.1khz-filen, men det kan man gissa sig till med en 33% chansning. Krävs ju egentligen ett riktigt ABX-test (som enkelt går att göra i t ex Foobar) där ni med uppåt 9/10 rätt ska kunna peka ut vilken som är vilken för att det ska ha en riktigt statistiskt signifikans.
Nåt jag ändå tycker är mest intressant är alla dom gånger när folk säger att dom hör STOR skillnad men inte inte kan backa upp det med nåt, vilket blev extra tydligt om man återigen ska peka på Archimagos THD-blindtest (som tagits upp ngåra gånger tidigare nu), att dom personerna i det testet som sa sig kunna höra stor skillnad faktiskt INTE lyckades klara av testet. Det säger oerhört mycket imo, o det är därför som jag har så svårt att tro på folk som säger sig höra skillnad på saker som inte borde gå att höra skillnad på, dom kan helt enkelt nästan aldrig backa upp det med någon riktig data. Det är dessutom ofta personer med lite eller ingen teknisk kunskap ;\
O det blir ju dessutom extra underligt när dom säger att dom hör STOR skillnad när jag själv hör naaada. Visst att det är möjligt att jag har lite sämre hörsel, men jag har garanterat inte SÅ mycket sämre hörsel. Så visst, är det nocebon som kickar in för mig? Inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att tro att den kickar in så hårt att den kan filtrera bort så stora skillnader som ni påstår att det är. O desto svårare också när ni som vanligt inte har någon som helst teknisk bevisföring heller.
jonasp skrev:Lugna ner dig lite. Självklart är detta inget riktigt blindtest som ger någon som helst signifikans. Självklart är det rimligt att efterfråga bevis/blindtest på saker som inte borde ge så stort utslag. Om detta är ett sådant fall eller ej kanske det råder delade meningar om, men det förändrar inget i sak.
Användare som besöker denna kategori: mrk och 14 gäster