Va-fan ska jag med Roon till?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Va-fan ska jag med Roon till?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 17:17

Aggressiv rubrik kanske, men jag hajar fortfarande inte varför jag ska använda Roon. Alltså med utgångspunkt i följande:

Jag använder enbart Tidal, inga hårddiskar eller molntjänster eller annat.
    Jag lyssnar enbart på en enda och fast plats i bostaden.
    Jag är inte intresserad av ett snyggt grafiskt upplägg med album-info, artist-info, musikkategori-sök, bilder, länkar mm.
    Min Streamer Project Stream Box S2 styrs via en app och har Tidal-accessen ibyggd i sig.

Finns det något att tillägga till Roons fördel?

PS
Om ni svarar i tråden så tänk vänligen på att jag är gammal och fullständigt rökt på alla förkortningar och benämningar på diverse appar, system och program et cetera.
Typ: "Jag kör Roon över Splask.384 och sedan via Hemul, som jag öppnar i Klatjofs-12:an parallellt med Spelevink/ABC..."
Så försök vara sådär idiot-pedagogisk med en gammal dinosaurie, tack. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Va-fan ska jag med Roon till?

Inläggav Belker » 2020-08-27 17:33

Nej. Om du är nöjd med hur det du har fungerar behöver du inte Roon. Möjligtvis om du vill använda PEQ eller andra filter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 17:35

Belker skrev:Nej. Om du är nöjd med hur det du har fungerar behöver du inte Roon. Möjligtvis om du vill använda PEQ eller andra filter.

Hupps! Nu var vi där: "PEQ"? :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-27 17:49

Förlåt, men det var ju inget datalingo! Parametrisk equaliser.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-08-27 18:10

Din streamer är "ROON ready" också :D
Kan du inte ta ett par skärm dumpar så vi får se hur det fungerar nu?

Har inte du även ett par flotta hörlurar?
Med ROON så får du även tillgång till en "Crossfeed" funktion för lurar som kanske passar dig?

ROON fixar annars även rums korrigering, Men du behöver förstås andra program för att generar filter :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-08-27 18:12

PEQ är en parametrisk EQ, eller för att vara lite tydligare då, en möjlighet att påverkar frekvenssvaret vid ett givet Hz-tal (Hertz - frekvens), i både bredd (hur många plus minus Hz) och djup (hur mycket vill man dämpa eller förstärka frekvensen och bredden den har). Många använder PEQ för att "juster" rummets response i förhållande till spelad musik - dvs t.ex. reducer stående vågor från basfrekvenser (reducera, de går inte att eliminera helt). Man får dock passa sig, att förstärka en given frekvens kan innebära att man behöver väldigt mycket effekt...

Jag var på väg över till Roon, när jag upptäckte att det är en rätt stängd lösning som inte gick att fjärrstyra från min hemautomation (server) - och samtidigt så släpptes senaste utgåvan av LMS (Logitech Media Server - om än det numera utvecklas helt på frivillig bas och är gratis att använda), så jag la ned hela Roon grejjen - dyrt, svårt att fjärrstyra och inte alls så lattjo som jag vill ha det.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-08-27 18:14

Och PEQ: a vill du inte, då är det stor risk att du lockas till att MÄTA ochså. inte din kopp te, tror jag :D

Men det öppnar sig ju möjligheter att skaffa mer prylar, absolut din kopp te, eller hur? :D

Annars en bra fråga i trådstarten, jag undrar detsamma.
Ser ut som du startat ytterligare en läsvärd tråd, tumme upp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-08-27 18:56

Roon kostar väl pengar varje månad? De är dessutom lierade med MQA-gänget vilket bara det räcker för att avhålla sig.

Kör nog LMS på mina SB'ar tills det blir ngn Linn streamer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-27 19:00

Calleberg skrev:Och PEQ: a vill du inte, då är det stor risk att du lockas till att MÄTA ochså. inte din kopp te, tror jag :D

Men det öppnar sig ju möjligheter att skaffa mer prylar, absolut din kopp te, eller hur? :D

Ja, mycket små prylar att twaeka med ängladamm blir det. Jag kör Roon över Splask.384 och sedan via Hemul, som jag öppnar i Klatjofs-12:an parallellt med Spelevink/ABC, och jag älskar det! Seriöst, Roon är grymt, men jag tror ändå inte det är för Strömberg, som inte har behov att kombinera stream med lokalt lagrad media.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-27 19:45

Belker skrev:
Calleberg skrev:Och PEQ: a vill du inte, då är det stor risk att du lockas till att MÄTA ochså. inte din kopp te, tror jag :D

Ja, mycket små prylar att twaeka med ängladamm blir det. Jag kör Roon över Splask.384 och sedan via Hemul, som jag öppnar i Klatjofs-12:an parallellt med Spelevink/ABC, och jag älskar det! Seriöst, Roon är grymt, men jag tror ändå inte det är för Strömberg, som inte har behov att kombinera stream med lokalt lagrad media.

:lol: underbart
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 20:05

Belker skrev:Förlåt, men det var ju inget datalingo! Parametrisk equaliser.

"Datalingo"? 8O
:D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 20:08

Bill50x skrev:Roon kostar väl pengar varje månad? De är dessutom lierade med MQA-gänget vilket bara det räcker för att avhålla sig.

/ B

MQA-gänget, LMS, SB'ar... ? 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 20:13

Alltså, allvarligt talat: Om jag förstått syftet rätt med förkortningar, så är det att just korta av, i syfte att spara tid i skrivandet.
8O
Men, skrivandet har ju ganska ofta en läsande mottagare. Om denne inte förstår, utan måste fråga... Då måste ju skrivaren skriva igen.
8O
Då försvann ju den där första tidsbesparingen. Och det med RÅGE!
8O

Och, vi som hänger här och dinglar ganska ofta, vi verkar ju ha en hel del tid att ta av.
Så, varför denna initiala brådska?
8O
Senast redigerad av Strmbrg 2020-08-27 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-08-27 20:44

Strmbrg skrev:
Bill50x skrev:Roon kostar väl pengar varje månad? De är dessutom lierade med MQA-gänget vilket bara det räcker för att avhålla sig.

MQA-gänget, LMS, SB'ar... ? 8O :D

Sorry :-)

MQA är ett proprietärt format framtaget av Meridian (en engelsk hifi-tillverkare) och som påstås ge 24 bits/96-Hertz kvalitet strömmande men med lägre krav på bandbredd. Systemet innebär långtgående inlåsningseffekter i form av licenser för såväl hårdvarutillverkare, producenter och distributörer av musik och därmed i förlängningen drabbar oss lyssnare. Någon övertygande bevisning att formatet levererar högre återgivningskvalitet lyser med sin frånvaro.

LMS står för Logitech Meda Server vilket är den programvara man använder till sina SB's, dvs Squeezebox. De startade under eget namn men köptes upp av Logitech, som bara ett par år senare lade ner tillverkningen av hårdvaran. Server-programvaran hålls däremot vid liv och utvecklas fortfarande efter mer än ett decennium.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 20:47

Satan vad ni är pålästa grabbar! :D
Jag glömmer lika fort som jag lär mig allt sånt där...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-27 21:07

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:

MQA-gänget, LMS, SB'ar... ? 8O :D

MQA är ett proprietärt format framtaget av Meridian (en engelsk hifi-tillverkare) och som påstås ge 24 bits/96-Hertz kvalitet strömmande men med lägre krav på bandbredd. Systemet innebär långtgående inlåsningseffekter i form av licenser för såväl hårdvarutillverkare, producenter och distributörer av musik och därmed i förlängningen drabbar oss lyssnare. Någon övertygande bevisning att formatet levererar högre återgivningskvalitet lyser med sin frånvaro.

LMS står för Logitech Meda Server ...

/ B

Håller med! Proprietära format, som t.ex. MQA borde höra till det förflutna. FLAC, FLAC, FLAC!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-27 21:10

Tidal använder formatet MQA som en del tycker att det låter extra bra och lite mer närmare högre upplösning än CD-formatet, andra tycker precis tvärtom.
Jag tror som vanligt att man jämför äpplen med makadam, finns likheter men man har förmodligen i många fall använt helt olika mastrar när Tidal får CD format kontra MQA format. Så även om MQA kanske inte har någon förtjänst kan det ändå låta bättre av någon helt annan anledning.
Jag ser faktiskt det mera som att när (obs! inte om) du blir intresserad av Qobuz som skall komma med äkta högupplösta filer ända upp till 24/192 så kan Roon slå ihop skivorna ifrån Tidal med de ifrån Qobuz till ett enda gränssnitt. Inget behov av att byta mellan 2 appar då.
Sen är ju den stora vitsen om du har lagrat din egen musik på någon hårddisk redan så kan Roon blanda alltihopa och hålla isär versioner också.
Men om du tänker bara använda Tidal och då få stå ut med alla andras nedlåtande blickar så klarar du dig med Tidal-appen.
Qobuz verkar komma ganska snart till skandinavien.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-08-28 08:14

hcl skrev:
Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:MQA-gänget, LMS, SB'ar... ? 8O :D

/ B

Håller med! Proprietära format, som t.ex. MQA borde höra till det förflutna. FLAC, FLAC, FLAC!

FLAC=Free Lossless Audio Codec

Sen kan man använda Squeezebox Touch som en ROON endpoint. Varför man nu skulle vilja göra det begriper jag inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-28 08:46

ottovonkopp skrev:
hcl skrev:
Bill50x skrev:MQA är ett proprietärt format framtaget av Meridian (en engelsk hifi-tillverkare) och som påstås ge 24 bits/96-Hertz kvalitet strömmande men med lägre krav på bandbredd. Systemet innebär långtgående inlåsningseffekter i form av licenser för såväl hårdvarutillverkare, producenter och distributörer av musik och därmed i förlängningen drabbar oss lyssnare. Någon övertygande bevisning att formatet levererar högre återgivningskvalitet lyser med sin frånvaro.

/ B

FLAC=Free Lossless Audio Codec

Sen kan man använda Squeezebox Touch som en ROON endpoint. Varför man nu skulle vilja göra det begriper jag inte.

Roon betalar man för en serverlicens, man kan ha ett fritt antal streamers inkopplade, gamla squeezeboxar, sonosar etc etc. Så man kan spela med en sqiueezebox på uteplatsen, Sonos i köket och någon bättre streamer i huvudanläggningen samtidigt med olika användares val och listor. Är något helt annat än att t.ex. spela Jriver ifrån en dator till en streamer. Men räcker det med att en användare spelar på ett ställe så spelar det ju ingen roll.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-28 09:59

Nä, precis! Det är i mitt tycke så mycket av sekundära finesser och funktioner numera. Det basala påverkas inte alls, enbart allt runtomkring som inte alls har med ljudkvalitet att göra. Likadant lite överallt: Man kan ändra färg på bilens displayer, välja en massa saker hit och dit som man inte hade en susning om att man behövde kunna välja innan möjligheten fanns.
Alla val gör att man aldrig blir riktigt klok på vilket alternativ man skall bestämma sig för - och därmed känns det aldrig riktigt bra...
Inte mycket ändras dock i grunden, bara på den numera allt överskuggande ytan...

Allt detta väljande och multifunktionerande som tar en massa uppmärksamhet bort från riktig livskvalitet.

Vi ska ha en kräftskiva imorgon. Det skall inte alls ingå någon spellistehopknådad muzak via något multirumssystem styrt via nån jävla mobil-app trådlöst ut till nån jäkla blåtandsburk som blinkar fånigt i takt med jönsig skaldjurs-reggae.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-28 10:16

Strmbrg skrev:Nä, precis! Det är i mitt tycke så mycket av sekundära finesser och funktioner numera. Det basala påverkas inte alls, enbart allt runtomkring som inte alls har med ljudkvalitet att göra. Likadant lite överallt: Man kan ändra färg på bilens displayer, välja en massa saker hit och dit som man inte hade en susning om att man behövde kunna välja innan möjligheten fanns...
Inte mycket ändras dock i grunden, bara på den numera allt överskuggande ytan...

Allt detta väljande och multifunktionerande som tar en massa uppmärksamhet bort från riktig livskvalitet.

Men nu innehåller väl Roon en hel drös med ljudpåverkande saker man kan syssla med om man är intresserad av normalisering, EQ och utöver det insticksprogram som säger sig göra samma sak som din M Scaler, tänker då på den där HQPlayer som Belker gjorde testfiler ifrån. Alltså troligtvis inget för en Strmbrg förutom den där uppskalaren då. :)

Men i grunden för de flesta användare så är väl Roon tänkt att ge ett enhetligt och snyggt bibliotek med möjligheten att riktigt grotta ner sig i metadata och få tips om liknande musik som det man precis lyssnar på, vilket säkert kan både fördjupa ens intresse för den "ådran" av musik. Alltså troligtvis inget för en Strmbrg som hellre släcker ner eller blundar och bara vill koncentrera sig på musiken som för tillfället spelas. :)

Återgå till Generellt om hifi