i32s i Göteborg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

i32s i Göteborg?

Inläggav sprudel » 2020-09-07 19:44

Någon forumkamrat som har i32s i Göteborgs omgivningar för utlån en helg?
En samling förnämliga öl utlovas som hyra :)
I16s i nuvarande setup fås under lånet som ersättare för att undvika abstinens.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav bassman » 2020-09-07 22:50

Jag gillar jättemycket i14 och öl. Tyvärr är i fel plats i landet.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav sprudel » 2020-09-08 08:10

bassman skrev:Jag gillar jättemycket i14 och öl. Tyvärr är i fel plats i landet.


Trycker på gilla-knappen! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav DorreN » 2020-09-08 09:18

Håller med Bassman, men till skillnad från honom så är 45mil till Falun istället för 120mil enkel resa.

Mina i32s har samma färg som dina i16s, tror dom skulle passa perfekt där. :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-08 11:05

Jag skulle ändå vilja föreslå bs22, kanske lån av såna istället. Då får du mer flexibilitet med placeringen och kan möblera dem för bästa sätt för att kompensera för destruktiv interferens p.g.a. närliggande vägg/tak/golvytor i registret 100 - några hundra Hz. Sedan kan du trimma frekvensgången med den lilla passiva bcX-dosan också (funkar sk-tbra). Många bra fördelar tycker jag. Då slipper du byta och kan ha kvar dina toppar och lägger bara till två rätt så små lådor. Kanske inte lika snyggt dock... Men har möjlighet till bättre ljudåtergivning än i32s enligt mig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav nuffe » 2020-09-08 16:21

Hej, är dina i16s till salu, sprudel? I så fall vill jag skriva upp mig på intresse listan.

Henrik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-08 16:57

jahapp, gamarna har redan anlänt! :D :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-08 17:16

Johan_Lindroos skrev:Jag skulle ändå vilja föreslå bs22, kanske lån av såna istället. Då får du mer flexibilitet med placeringen och kan möblera dem för bästa sätt för att kompensera för destruktiv interferens p.g.a. närliggande vägg/tak/golvytor i registret 100 - några hundra Hz. Sedan kan du trimma frekvensgången med den lilla passiva bcX-dosan också (funkar sk-tbra). Många bra fördelar tycker jag. Då slipper du byta och kan ha kvar dina toppar och lägger bara till två rätt så små lådor. Kanske inte lika snyggt dock... Men har möjlighet till bättre ljudåtergivning än i32s enligt mig.


Instämmer helt! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav sprudel » 2020-09-08 20:06

nuffe skrev:Hej, är dina i16s till salu, sprudel? I så fall vill jag skriva upp mig på intresse listan.

Henrik


Oh, nej då, inte i planen. Jag är bara nyfiken. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav sprudel » 2020-09-08 20:09

Johan_Lindroos skrev:Jag skulle ändå vilja föreslå bs22, kanske lån av såna istället. Då får du mer flexibilitet med placeringen och kan möblera dem för bästa sätt för att kompensera för destruktiv interferens p.g.a. närliggande vägg/tak/golvytor i registret 100 - några hundra Hz. Sedan kan du trimma frekvensgången med den lilla passiva bcX-dosan också (funkar sk-tbra). Många bra fördelar tycker jag. Då slipper du byta och kan ha kvar dina toppar och lägger bara till två rätt så små lådor. Kanske inte lika snyggt dock... Men har möjlighet till bättre ljudåtergivning än i32s enligt mig.


Är inte riktigt med på hur placeringen av i32s skulle skilja sig från i16s och inslaget av destruktiva interferenser som konsekvens av det? Jag vet att du sagt liknande förut, men....ge mig mer så jag förstår hur du tänker. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav jonasp » 2020-09-08 20:54

Med i32s har du fortfarande en relativt punktformig lösning, men med mer riktverkan i vertikalled vid låg frekvenser. Med bs22 kan du placera det extra baselementet med viss frihet, och du kan nivåjustera, vilket är värdefullt för optimal anpassning till rummet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-09 07:54

sprudel skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag skulle ändå vilja föreslå bs22, kanske lån av såna istället. Då får du mer flexibilitet med placeringen och kan möblera dem för bästa sätt för att kompensera för destruktiv interferens p.g.a. närliggande vägg/tak/golvytor i registret 100 - några hundra Hz. Sedan kan du trimma frekvensgången med den lilla passiva bcX-dosan också (funkar sk-tbra). Många bra fördelar tycker jag. Då slipper du byta och kan ha kvar dina toppar och lägger bara till två rätt så små lådor. Kanske inte lika snyggt dock... Men har möjlighet till bättre ljudåtergivning än i32s enligt mig.


Är inte riktigt med på hur placeringen av i32s skulle skilja sig från i16s och inslaget av destruktiva interferenser som konsekvens av det? Jag vet att du sagt liknande förut, men....ge mig mer så jag förstår hur du tänker. :)


Nu är ju jag inte Johan men jag tar mig friheten att svara utefter min syn på saken. :)

Med i16s +bs22 så får du följande fördelar över i32s:
-möjlighet till att ha bs22 dolda och det smutta visuella intrycket av bara i16s.
-flexibel lösning som är anpassningsbar till placering på bänk eller ute i rum tack vara toppens litenhet.
-möjlighet att arbeta med rummets resonanser och utsläckningar pga reflexer i mer är bara höjdled, detta genom att placera bs22 utanför/innanför/ bakom i16s eller en blandning av dessa.
-Billigare.
-större justermån och lättare att testa olika nivå i området från 80-300Hz med bcx boxen än med motståndet inne i i32s.


Nackdel med i16s +bs22 jämfört med i32s:
-lägre känslighet
-en låda till i signalvägen
-folk har svårt att förstå vad man menar när man säger att man har basstöd till topparna och att det inte är samma sak som basmoduler jada jada... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav sprudel » 2020-09-09 08:57

Hur djupa är bs 22?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav nuffe » 2020-09-09 09:17

Johan_Lindroos skrev:jahapp, gamarna har redan anlänt! :D :wink:


Det priset är jag beredd att betala för en fråga :wink:

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i32s i Göteborg?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-09 17:58

sprudel skrev:Hur djupa är bs 22?


Det beror på vilket format man vill ha dom i :)
Dom går att göra platta eller kubiska, så mellan ca 16-35cm djup beroende på hur övriga mått varieras.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster