petersteindl skrev:And the verdict is. . . .
Väldigt intressanta resultat måste jag säga.....

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:And the verdict is. . . .
solhaga skrev:Väntar med spänning: kommer att rulla LM4562, OPA1612 samt OPA1642 i min förförstärkare (11x förstärkning).
Hur är det med kanalseparationen?
hcl skrev:Intressant!
solhaga skrev:Tack, fast NE5532 versus LM4562 var väl kanske ingen överraskning.
Får hoppas på någon regnig dag framöver då.
RogerGustavsson skrev:Skulle varit kul med referens till några andra mera vanligt förekommande slutsteg.
sprudel skrev:Hur många watt kan du klämma ur dem innan de exploderar av dist?
solhaga skrev:Tack, fast NE5532 versus LM4562 var väl kanske ingen överraskning.
Morello skrev:solhaga skrev:Tack, fast NE5532 versus LM4562 var väl kanske ingen överraskning.
Givet att implementationen av kretsen är rimlig så skulle man kunna anta att utfallet var det diametrala om testet skett blint.
Båda kretsarna uppvisar försvinnande litet distorsion och dessutom domineras distorsionen helt av klass-D-kretsarna.
Tangband skrev:Morello skrev:solhaga skrev:Tack, fast NE5532 versus LM4562 var väl kanske ingen överraskning.
Givet att implementationen av kretsen är rimlig så skulle man kunna anta att utfallet var det diametrala om testet skett blint.
Båda kretsarna uppvisar försvinnande litet distorsion och dessutom domineras distorsionen helt av klass-D-kretsarna.
Det finns en del rykten som indikerar att den medföljande ne5532 skulle vara fake, möjligen en lm358. Men det är inte säkert.
98 % på diy forumet som köpt förstärkaren påstår nämligen att nästan vilket byte av IC som helst , genererar hörbara förbättringar. Varför använder de IC sockel ? För det låga priset ?
Morello skrev:Samma prisklass (cirka 3-4 kr i stycktal), så jag är skeptisk till påståendet att de är ommärkta.
Om Tangband skickar mig en 5532 så kan jag verifiera.
Tangband skrev:Men risk för att haft för hög svansföring angående aktiv drift , så har jag tyvärr märkt en sak då jag kopplade tillbaka till aktiv hybriddist med basunderdelar, dsp filter och två tpa3116 samt Crown steget.
Passiva Jbl 530 med Aiyima a04 tpa 3251 låter bättre !![]()
![]()
Förutom den lägsta lågbasens utsträckning.
Speciellt upplevs dynamiken som bättre då den ensamma Aiyima tpa 3251 driver passiva 530 .
Sådant resultat har hittills inte skett , att ett slutsteg som driver passivt upplevs som bättre än mitt aktiva system i min anläggning . Aiyima tpa 3251 med lm4562 är klasser bättre än de förstärkare jag hittills haft hemma.
Ett klassiskt fall av skit in- skit ut ?
Vad blir det för konsekvenser av dethär ? - ska jag ge upp det aktiva helt och bygga ett passivt FUKdist-filter, eller köpa ett par Ino i16, likt de som sprudel äger ?
Hmm....![]()
avr7000 skrev:Vilket delningsfilter /DSP kör du?
avr7000 skrev:Vilket delningsfilter /DSP kör du?
Harryup skrev:Tangband skrev:Men risk för att haft för hög svansföring angående aktiv drift , så har jag tyvärr märkt en sak då jag kopplade tillbaka till aktiv hybriddist med basunderdelar, dsp filter och två tpa3116 samt Crown steget.
Passiva Jbl 530 med Aiyima a04 tpa 3251 låter bättre !![]()
![]()
Förutom den lägsta lågbasens utsträckning.
Speciellt upplevs dynamiken som bättre då den ensamma Aiyima tpa 3251 driver passiva 530 .
Sådant resultat har hittills inte skett , att ett slutsteg som driver passivt upplevs som bättre än mitt aktiva system i min anläggning . Aiyima tpa 3251 med lm4562 är klasser bättre än de förstärkare jag hittills haft hemma.
Ett klassiskt fall av skit in- skit ut ?
Vad blir det för konsekvenser av dethär ? - ska jag ge upp det aktiva helt och bygga ett passivt FUKdist-filter, eller köpa ett par Ino i16, likt de som sprudel äger ?
Hmm....![]()
Varför inte köpa en Aiyima till och köra aktivt?
hcl skrev:avr7000 skrev:Vilket delningsfilter /DSP kör du?
Utmärkt fråga!
Om man använder en DSP/DAC-kombination som är sämre än det passiva slutsteg som används som alternativ så är det svårt att överträffa det passiva systemet utan att åtgärda grundorsaken till att det passiva systemet presterar bättre.
Användare som besöker denna kategori: Skrote och 33 gäster