Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-11 23:48

Ett par enkla frågor bara

1) Idag spelar jag min musik från hårddiskar som jag rippar plastbitar eller laddar ner filer till. Hårddiskarna är direkt anslutna till Macen som musiken väljs från och spelas upp från via en DAC etc. Fungerar bra för mig, medan en polare väckt frågan om NAS på allvar. Vilken NAS är bäst för musik? Min erfarenhet av en ganska enkel NAS är att det tog fruktansvärt lång tid att föra över musiken till den, så lång tid att jag gav upp.

2) Ansluter man NASen via en kabel? Om så, vad är skillnaden mot att ha en hårddisk direkt till datorn?

3) Om man streamar trådlöst från egen NAS, bibehålls då ljudkvaliteten eller förlorar man något i överföringen? Många 24/192 filer handlar det om.

4) Om jag ansluter mig till polarens NAS via nätet, vilken kvalitet får jag då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav peterh » 2020-09-12 03:57

Den stora skillnaden är att din musik lagras utanför din dator.
NAS av olika slag brukar kunna ha överskott på diskar för att skydda data om en disk går sönder. Denna
redundans kallas ofta raid - x

Du kan alltså byta dator, eller använda flera datorer som kan nå ditt data .

Hopkopplingen gjörs med ett IP-nät, och där väljer du själv om du vill använda TP-kabel eller wifi eller
en kombination av dessa.

DU kan köpa färdiga burkar eller skaffa hårdvara och installera själv. Men även om du köper "färdig burk"
så har du en procedur att konfigurera den. Och nej, du skall inte ansluta dess diskar med usb eller firewire
( tycker jag) utan du får investera i nya diskar.

Som grädde på moset kan du starta time-machine i din mac, den tar automatiskt backup och ger dig
möjlighet att återskapa din mac om hårddisken går sönder eller du byter dator.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-12 10:38

Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.

Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-12 10:45

Första gången får det ta lite tid. Jag byter ju ut mina hårddiskar med ojämna mellanrum och då kopierar jag rubbet från en disk till en annan o det kan ta ett par, tre, dygn. Det är okej, men inte när det handlar om månader. Det är trots allt bara 5-6 TB.

Även idag har jag all musik "utanför datorn" på externa hårddiskar. När min dator blev stulen var det inte många minuters jobb att starta upp musikbiblioteket på ersättningsdatorn och TimeMachine använder jag mest hela tiden även om mina diskar just nu står travade på varandra. Inte bra vid brand eller stöld, men då jag ganska ofta byter hårddiskar så har jag en hel del av musiken kvar på gamla kopior.

Åtkomst från alla möjliga håll är förstås en fördel, men påverkar det inte ljudkvaliteten? Om jag är ute o joggar (hmm... var fick jag det ifrån??) o vill lyssna i lurar, når ljudet mig med samma kvalitet som om jag sitter i rummet och lyssnar (i samma lurar då) nu när allt är hårdwirat?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-09-12 10:57

Jag använder JRiver MC i Windows mot en trådad NAS. JRMC finns även för Mac.
1. Jag använder QNAP TS231P, andra fabrikat duger.
2. Jag kör trådat. I en Windows maskin kan interupten från Wifi krocka med USB-interrupten (DAC:en).
Åtminstone var det så för några års sedan. Vet ej hur det är med Mac. NAS:en står i ett annat rum.
3. I mitt fall blev det dropouts med trådlöst.
4. Jag kan spela "en polares" musik förlustfritt oavsett bitrate, om DAC:en klarar det förstås.
Jag kan spela alla publicerade spellistor från andra JRMC användare förlustfritt oavsett bitrate, om DAC:en klarar det förstås..

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-12 11:04

En bra nätverksspelare är nog ändå oftast ett prestandmässigt bättre alternativ än dator+DAC och de är gjorda för att strömma musiken från extern källa så som ett musikserverprogram på en NAS eller från Tidal, Spotify etc. Den ansluter alltså inte direkt till NAS:ens filsystem utan får filreferensen från serverprogrammet som körs på NAS:en.

Att ansluta till den egna NAS:en utifrån går också göra, men det känns inte helt säkert m.h.t. elakingar på nätet. Då är det nog bättre att ladda ner den egna musiken man vill lyssna på med mobilen alt. streama från Tidal, Spotify etc.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-12 11:30

Min polare har en Tysk AVM streamer/försteg/DAC i hästväg. Den har inbyggt gränssnitt för Tidal o Qobuz men INTE Spotify och Apple Music. Är inte det konstigt?

https://www.hificonsult.se/mediaspelare/62-avm-evolution-sd-52.html

När han lirar musik direkt via hårddisk får han bara omslagsbilderna då och då. På något vis har vi klurat ut att vid streaming får man se omslagen, så förhoppningen är att man via en NAS ska få se konvoluten.
Bilagor
avm-evolution-sd-52.jpg
avm-evolution-sd-52.jpg (27.02 KiB) Visad 3222 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-12 11:47

Har inga synpunkter på just den där streamern, men för 65 tkr är du uppe i summor då du borde snegla på en streamer från Linn, exempelvis en begagnad Akurate DSM med senaste Katalyst-DAC. Bättre än det är svårfunnet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-12 11:48

En NAS eller valfri server ger inte per automatik konvolut - för det krävs att man kör någon form av media programvara som hanterar meta data kring filerna och presenter detta, inkl laddar ned detta från t.ex. internet <någonstans>.

Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt.

Jag gillar LMS 8 (Logitech Media Server) som server mjukvara för att hantera min musiksamling, den har för övrigt plugin för Spotify och Tidal som integrerar allt i en och samma "låda" (om man nu kan kalla presentationsgränssnitt (GUI) för låda). Inte för allt, jag inser det, men jag gillar det. Jag har även tittat på annat som Roon, men vad gäller just Roon så går det inte att fjärrstyra tillräckligt flexibelt så det föll bort för mig. LMS går att installera på flertalet NASar på marknaden (Qnap och Synology om jag minns rätt). LMS fungerar ypperligt på Windows och Linux (jag kör med Ubuntu 18.04LTS - där LTS står för Long Term Support, dvs kraftigt förlängt underhåll av operativsystemet mot t.ex. buggar och annat mystiskt).

Men som vanligt, alla gillar inte allt - och vissa gillar inte det andra gillar - same same but different :-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-12 12:16

Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...

Men vad är då skillnaden mot att ha hårddisken/hårddiskarna direkt anslutna till en DAC som kan hantera en sådan konfiguration? Min DAC gör det (nog) inte, så jag har en dator för överföringen o jag ser alla omslag, de flesta automatiskt, men ibland får jag lägga in dem manuellt o sen finns de där. Använder Apples Musik (tidigare känt som iTunes). Streamar jag via Apple Music så kan jag se omslagen och får även upp texterna många gånger.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-09-12 13:18

hifikg skrev:
Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...

Men vad är då skillnaden mot att ha hårddisken/hårddiskarna direkt anslutna till en DAC som kan hantera en sådan konfiguration? Min DAC gör det (nog) inte, så jag har en dator för överföringen o jag ser alla omslag, de flesta automatiskt, men ibland får jag lägga in dem manuellt o sen finns de där. Använder Apples Musik (tidigare känt som iTunes). Streamar jag via Apple Music så kan jag se omslagen och får även upp texterna många gånger.

Nu har jag inte läst hela tråden. Jag har en Synology jag är väldigt nöjd med, eller den har mest bara funkat, men jag har inte heller ställt några avancerade krav på den.

Fördelen med att ha det på en NAS tycker jag är dels att man kommer åt musiken "överallt" ifrån. Min är låst till hemnätet så kommer inte åt det utifrån, men det är väl en avvägning kring säkerhet etc. Jag kan spela samma musik både i vardagsrummet och i bion. Därtill underlättar det när jag administrerar musiken, rippar skivor och lägger till strukturerar och så, så kan jag sitta vid en ordentlig arbetsplats och sköta det. Dessutom går det ju därifrån även sköta backuper och sånt. Sen vill jag ju gärna ha uppspelaren nära där jag sitter, kravet för roterande diskar och fläktar är precis det motsatta. Ställer lagringen i ett relativt dammfritt utrymme där det inte gör något om det låter lite och enbart är positivt om den tillför lite värme. I mitt fall är den visserligen på "kabelavstånd" från bion ändå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-12 14:25

Har haft andra märken innan, numera kör jag Synology och det är nog den jag varit mest överrens med. Finns nog de här som är inne och detaljpetar i sina som har annan uppfattning, jag föredrar att de inte är alltför komplicerade att sätta upp och handha. Skulle tänka mig att köpa mig en större modell i samma serie för att få fler diskar så småningom också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-09-12 15:35

Jag drar gärna en lans för bra grejor byggda på öppen källkod.
xigmanas är en freenas en annan .
Bäggre kör un*x i botten och använder zfs som filsystem, vilket gör att oavsett hur datorn går sönder så kan
diskarna monteras i en annan dator och allt data finns kvar.

Som dator kan en comprac proliant microserver ( bäst är de gamla modell 7 som man kan få för några
1000-lappar) , dessa klarar 4 eller 5 hårddiskar. Men vilket pc-chassie som helst funkar bara det har
Gig ethernet ( eller 10Gig) och saknar eller kan koppla ur hårdvaruraid .
Xigmanas är gratis, bara att tanka ner.

Läs gärna :https://www.xigmanas.com/

Undvik propetara lösningar, dottern tappade alla sina foton då en netgrear beslöt sig för att tömma
hårdisken och diskformatet var propetärt. Leverantlören ignorerade oss helt.
Till slut fick jag med ett forensic program plockat ut 90% av informationen.
De kör numera freenas ( och saknar problem) netgearen satt jag med en 6-tumsspik på utsidan av
dras vedbod.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-09-12 15:46

Som jag ser det är en NAS egentligen en form av enkel dator, med starkt begränsad kapacitet och minimerat operativssytem men mycket lagringskapacitet. ”Datorn” har egentligen bara till uppgift att hålla reda på de lagrade filerna. Fördelen med NAS kontra hårddiskar kopplade till din dator är just den att NASen funkar utan att du behöver ha din dator igång, men då behöver du istället en nätverksspelare/mediaspelare som styr musiken från NASen till D/A / förstärkare.

Själv använder jag en HP mikroserver som NAS hemma och här på landet ligger musiken på en enklare QNAP. QNAP har fungerat bättre än Netgear av de jag testat. QNAPen är märkbart långsammare än HPn när man ansluter sig (även om det i stort bara skiljer några sekunder), men väl igång sköter den sig fint. Allt är trådat som har med musik att göra i mina nätverk. Varför chansa?

Skivomslag är som sagt en del av metadata till musikfilerna och där kan man behöva tålamod, ett vettigt editeringsprogram och en kompetent mediaserver för att få ordning på sin samling. Jag använder dBpoweramp och Asset UPnP och är väldigt nöjd.

Skulle jag börja om idag skulle jag köpa en mikroserver eller någon motsvarighet på macsidan (macmini?) med tillräcklig kapacitet för att köra Roon direkt (kräver kapacitet på CPU och RAM i NAS/datorn), utan behov att ha Roon core igång på en separat dator någonstans. Jag gillade verkligen Roons rika innehåll och att både mina egna skivor och favoriterna från strömningssiterna samlades i ett och samma musikbibliotek som jag kunde botanisera i när jag utnyttjade gratistestet för ett tag sen.

NAS/mikroserver står i separata utrymmen borta från lyssningrum. Vill inte ha några störande fläktar eller skrapande diskar i onödan.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-09-12 15:53

peterh skrev:Undvik propetara lösningar, dottern tappade alla sina foton då en netgrear beslöt sig för att tömma
hårdisken och diskformatet var propetärt. Leverantlören ignorerade oss helt.
Till slut fick jag med ett forensic program plockat ut 90% av informationen.
De kör numera freenas ( och saknar problem) netgearen satt jag med en 6-tumsspik på utsidan av
dras vedbod.

Jag är verkligen ingen dataexpert men det här tror jag jag förstår och håller med om. Rekommendationen jag lyssnade på och skaffade en HP microserver som NAS var att den använder microsoft server operativsystem, som går att arbeta med om något börjar strula.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-12 15:55

hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.

Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.

Jag kör en qnap med minimserver, fungerar fint.

Hifikg: Fördelen med en NAS är att du slipper datastrulet med plötsliga fel då det kommer uppgraderingar till en dator.
Får man det väl att fungera så blir en NAS superstabil. Du slipper starta en dator varje gång för att lyssna, NASen är alltid redo , även om den går ned i ”Sleep mode”. Du styr allt med en smartphone eller padda.
NASen gömmer man undan nånstans där man inte ser den :)
Många moderna streamers, Yamaha wxc50 och Linns spelare klarar 24 bit 192 kHz filer. Jag har några sådana filer på NASen även om de flesta är 24 bit 88 kHz eller 96 kHz, och de klaras utan problem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-09-12 17:00

Nasar har inget med backuper att göra. Enskilda händelser är inte något som är normalt. Det går alltid att hitta
Personligen ser jag det som oavsett NAS-lösning skall man inte lita på för gamla chassien. Och man skall inte ge sig sjutton på att diskar alltid går att rädda. Så enklast är ju att ha en backup. Nu finns det ju enskilda diskar som inte kostar skjortan och är på 12TB och mer.
Själv har jag nu en QNAP och den funkar bra. Testade att flytta diskarna ifrån en ny NAS till ett flera år äldre chassie som inte var uppdaterat och det funkade precis som vanligt. Kom bara ett par kommentarer om att det saknades M2 cache och lite minne, vilket ju stämde. Men i övrigt funkade alltså allt direkt. Så jag är väldigt nöjd med att inte ha en vanlig server hemma, räcker med dom på jobbet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-09-12 18:05

QNAP kör linux, xigmanas / freenas kör un*x , bägge är dokumenterade och filsystemen som
används är kända och kan transporteras till andra fysiska datorer. Man kan alltså förvänta sig
att kunna återskapa diskarnas innehåll även om datorn går sönder.

Att köra microsoft OS i an NAS känns som ett större risktagande då den kan drabbas av pirater buggar virus
och annat elände. Ett stabilt OS designat inifrån och ut ( un*x / BSD / Linux ) är nog vad som
rekommenderas.

Nämnas kan att OSX / IOS har utvecklats med inhyrd kompetens from FreeBSD, även mycket av mjukvaran
är hämtad därifrån. Därav att macen hller sig stabil och fungerar när annat crashar.

Och javisst kan man använda en MAC till att utgöra en NAS, nackdelen är att hårdvarustödet för en
maskin med många diskar egentligen inte finns annat än om man köper en mac server. Då är en
xigmanas / qnap kostnadseffektivare utan att man förlorar funktionalitet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-12 18:23

Personligen har jag haft mycket mer problem med säkerhetshål i fri mjukvara än i Microsofts lösningar - om vi pratar om serversidan. Jag tycker inte det är självklart att t ex FreeNAS skulle vara stabilare/säkrare än en kommersiell lösning från Synology eller t ex Windows Server Core. Däremot håller jag med om att det är lättare att hämta ut filer från ett krashat system om inte filsystemet är tillkrånglat. NetGear är riktigt skräp i sammanhanget här. Har själv räddat en kollegas filer från en Synology som dog (var vanlig LVM så inga problem).

(Observera att jag gillar alla nämnda system och använder både MacOS, Windows och Linux (i ett otal varianter) både privat och på jobb. )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 12:18

Tangband skrev:
hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.

Jag kör en qnap med minimserver, fungerar fint.

Hifikg: Fördelen med en NAS är att du slipper datastrulet med plötsliga fel då det kommer uppgraderingar till en dator.
Får man det väl att fungera så blir en NAS superstabil. Du slipper starta en dator varje gång för att lyssna, NASen är alltid redo , även om den går ned i ”Sleep mode”. Du styr allt med en smartphone eller padda.
NASen gömmer man undan nånstans där man inte ser den :)
Många moderna streamers, Yamaha wxc50 och Linns spelare klarar 24 bit 192 kHz filer. Jag har några sådana filer på NASen även om de flesta är 24 bit 88 kHz eller 96 kHz, och de klaras utan problem.

Jag är ändå inte övertygad, åtminstone inte för egen del. All musik finns samlad på externa hårddiskar och aktiveras lätt igen om datorn skulle haverera (mer troligt stjälas (det är ju ändå Mac)). De externa diskarna byts ut så snart de är fulla mot större diskar och backup går till andra hårddiskar. När diskarna byts ut återanvänder jag dem sällan, de får helt enkelt ligga kvar i någon låda som extra backup. Nu börjar det bli många generationer. F n aktiverar jag backupen manuellt när jag fyllt på med ny musik, men det kan skötas med automatik också. Datorn är en halvgammal Mac, som kostar mindre än de flesta streamers och den bjuder dessutom på en skärm som visar vad som spelas. Den hanterar alla tänkbara format, även om min DAC inte gör det.

Det kändes som att det blev en del "datapyssel" när Apple gick från iTunes till Musik, fast det var nog mest för att jag inte läste på ordentligt. Nu löper det smidigare än någonsin, särskilt som jag använder deras streamingtjänst också. Det enda som är en smula osmidigt är att jag måste göra om filerna från FLAC till AIFF fortfarande. Många nedladdningstjänster levererar AIFF direkt så det är ett problem i avtagande. Till yttermera visso tror jag att Apple kommer att öppna för FLAC i appen Musik också, man kan spela FLAC-filer direkt i Finder sedan rätt lång tid.

En kul bieffekt med NAS skulle vara att jag kommer åt polarens musik o han min, men om ljudkvaliteten blir lidande (inte bättre än en streamingtjänst t ex) så är det ointressant. Då kan vi lika gärna skicka spellistor med tips på ny, bra, musik. Så... njae... jag undrar jag om livet skulle bli lättare och bättre med en NAS.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-13 13:43

Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-13 14:39

hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.

Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-09-13 16:32

Om inget är trasigt, laga inte då!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-13 18:12

Om man bara har ETT lyssningsställe, alltså bara en stereo och aldrig någonsin lyssnar på någon annan plats, så kan väl USB diskar direkt mot en DAC vara mer än okej - nej det är inte för mig och min fru.

Vi har tre rum som har varsina system, och skulle jag vilja så kan jag se totalt 6 platser som behöver tillgång till ljud med mera. Sedan har vi ett hemautomatiserings system som styr allt ljus, och håller reda på när vi kommer hem och då startar i lämpliga rum/system med att dra igång radio eller något annat förvalt (vi har 3000 CDs i vårt musikarkiv, plus allt som finns på Spotify då, via vår LMS8 server). Plus en hel del annat då som projektor med filmduk, hela filmarkivet och tillhörande mediaspelare med app osv. Allt snyggt och prydligt integrerat into one.

Men har man bara en soffa med en lyssningsplats, så ser jag inte direkt att det krävs något annat kanske - nice to have kanske man kan säga, men inte nödvändigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:01

hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.

Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:08

PerStromgren skrev:Om inget är trasigt, laga inte då!

Det håller jag med om, men polaren önskar sig ett system som bättre hanterar musiken än det som är inbyggt i hans DAC/försteg/streamer utan att det på något vis sänker kvaliteten på ljudet, för det är superbt som det är. Han ser inte omslag och sökningen av musik är, minst sagt, klumpig jämfört med Apples Musik. Jag kan söka på fraktioner av en artistnamn, låttitlar, verk osv medan ha måste bläddra från A-Ö, eller Ö-A. Att hitta Katy Perry innebär att bläddra från A-K eller Ö-K o är det en låt man söker så får man söka förgäves. Och när man väl hittat det man söker så ser man sällan omslagen. Jag har försökt få honom att använda iTunes/Musik men då blir det ännu fler apparater i rummet (som om inte en NAS är en apparat liksom). Nu har han fått för sig att det kommer bli lättare med en NAS, så därav min fråga. Själv skulle jag möjligen ha glädje av en NAS för att kunna spela samma musik i lägenheten som i lyssningsrummet, men med en streamingtjänst funkar det helt okej, där är kravet på kvalitet lägre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:21

jonasp skrev:

Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!

Jag använder Mac så det är inget som inträffar utan att jag väljer det.
Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-13 19:50

hifikg skrev:
jonasp skrev:

Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?

En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:52

goat76 skrev:
hifikg skrev:
jonasp skrev:

En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.

Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?

Annars är jag med på fördelen, men om man bara är ute efter maximal ljudupplevelse på en plats kan hela pysslet med NAS, o allt vad det för med sig, ersättas av streaming på övriga platser.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-13 20:27

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:

Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?

Annars är jag med på fördelen, men om man bara är ute efter maximal ljudupplevelse på en plats kan hela pysslet med NAS, o allt vad det för med sig, ersättas av streaming på övriga platser.

Hur gör du i dagsläget när du vill lyssna på din lagrade musik i lägenheten eller på polarens musik, tar du med dig datorn och dina hårddiskar upp till lägenheten, och när blev det ens viktigt att lyssna på polarens musik hemifrån dig???

Klart att det går att streama musik och film över internet från egen NAS, men det måste väl ändå ses som en sekundär funktion. Men visst går det, jag har suttit med en vän i Thailand och tittat på film i HD och lyssnat på musik från hans NAS hemma i Sverige utan någon kvalitetsförlust, det hänger ju bara på uppkopplingens kvalitet.

En NAS är ju som jag sa främst en bra lösning för lagring av media för det egna nätverket, vilket medför enkel åtkomst från alla uppspelningsenheter från en och samma lagringsplats.

Nästa

Återgå till Teknikforum