Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Tragisk utveckling.
Morello skrev:Tragisk utveckling.
mx skrev:Morello skrev:Tragisk utveckling.
Varför då?
Max_Headroom skrev:mx skrev:Morello skrev:Tragisk utveckling.
Varför då?
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
goat76 skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Varför då?
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
Och varför skulle streamingtjänsterna vara alternativet till CD och Vinyl, jag kan inte förstå varför så många fastnar vid det?
Det motsvarande ägandet av musik som är den direkta jämnförelsen med att äga en CD eller en Vinyl är rippade eller köpta filer lagrade på hårddisk, inte vad streamingtjänsterna tillhandahåller.
Max_Headroom skrev:goat76 skrev:Max_Headroom skrev:
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
Och varför skulle streamingtjänsterna vara alternativet till CD och Vinyl, jag kan inte förstå varför så många fastnar vid det?
Det motsvarande ägandet av musik som är den direkta jämnförelsen med att äga en CD eller en Vinyl är rippade eller köpta filer lagrade på hårddisk, inte vad streamingtjänsterna tillhandahåller.
Jovisst, men det är ju långt ifrån alltid en nedladdningsbar fil finns att få tag i.
Vinylens återkommst är dock en tragisk histora, sett till välljud. Som entusiastgrej är det ju lite kul men ändå. Att skivbolagen knasar CD-utgåvor och har bättre masters till vinyl är nog att man vill ha bort CD-systemet helt och hållet. Vinyl håller för dålig kvaltet för att vara intressant att rippa och sprida. Mer jobb med det också.
Thomas_A skrev:Hur många av de nämnda vinylförsäljningarna kommer med digitala filer också?
Thomas_A skrev:Hur många av de nämnda vinylförsäljningarna kommer med digitala filer också?
Morello skrev:2030 beräknas stenkakan kliva om vinylen.
hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
RogerGustavsson skrev:Ni som handlar över disk måste vara en liten krets. Är säkert mer än 10 år sedan jag var inne i en butik som sålde fysiska fonogram på min hemort.
Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
goat76 skrev:Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?