Elementval till små stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Elementval till små stativare

Inläggav jonny1 » 2020-09-14 17:22

Hej!

Är på jakt efter ett par nya 6" element till ett par stativare som är tänkt att byggas ihop med en seas ht 1396 diskant(har dessa liggandes).
Vill ha en så effektiv liten stativare som möjligt,runt 5 liters lådvolym.blir så när de planeras tv och väggen kommer försvinna,då blir de bygga små stativare istället !

Kanske diskant inte är av vettigt slag? men dessa finnes på lager här hemma!

Tips på bra och effektiva element som tål effekt och kan gå lite djupare!


mvh jonny
Bilagor
seas ht 1396.PNG
seas ht 1396.PNG (173.99 KiB) Visad 1372 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Elementval till små stativare

Inläggav I-or » 2020-09-14 18:34

Med en lådvolym om endast 5 liter kommer en passiv konstruktion inte att gå speciellt lågt vilket element du än väljer, tyvärr. Det är ett oomkullrunkeligt faktum att det finns ett givet förhållande mellan undre gränsfrekvens, verkningsgrad och lådvolym. Någonting måste man ge upp...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 18:49

Dessa har jag hört för ett antal år sedan. Lät riktigt bra i en konfiguration som hifikit hade. Kolla med dem gällande dessa. Finns kvar på Tradera i typ 14 timmar till. Känslighet i linje med dina diskanter. Inte jag som säljer dem. Känner ej den som gör det heller. Googla på modellen så får du fram data.

JM Lab bygger som bekant ganska så bra högtalare. Använder sig av Focal. De ingår i samma företagsgrupp.

Går att bygga i små lådor. Eller sådär. Det är väl relativt.
Bilagor
shot_2020-09-12_11-40-28_copy_960x600.png
shot_2020-09-12_11-40-28_copy_960x600.png (413.65 KiB) Visad 1352 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Tangband » 2020-09-14 20:18

jonny1 skrev:Hej!

Är på jakt efter ett par nya 6" element till ett par stativare som är tänkt att byggas ihop med en seas ht 1396 diskant(har dessa liggandes).
Vill ha en så effektiv liten stativare som möjligt,runt 5 liters lådvolym.blir så när de planeras tv och väggen kommer försvinna,då blir de bygga små stativare istället !

Kanske diskant inte är av vettigt slag? men dessa finnes på lager här hemma!

Tips på bra och effektiva element som tål effekt och kan gå lite djupare!


mvh jonny


5 liter är möjligen i minsta laget för de flesta 6:tummare ? Jag skulle kanske ta en 5 1/2 :a eller 5:a istället. Speciellt ihop med en 1-tumsdiskant utan waveguide. Det kan bli möjliga problem om du delar vid en frekvens där elementen sprider olika mycket= direktivitets-fel som gör att högtalaren får olika frekvensgång vid olika vinklar från högtalaren.
Ett mindre baselement sprider ofta bredare högre i frekvens än ett större baselement, utan att det är nån tumregel.
Optimal volym kan du räkna fram i Basta! och det styrs av elementets ( verkliga ) TS.

Utan att ha provat detta element själv , men det verkar prisvärt om man vill ha ett i en lägre prisklass:
https://www.hifikit.se/media/attachment ... cr25-8.pdf

Ior och gopnik mfl har mycket större erfarenhet så nog bäst att fråga dom :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Elementval till små stativare

Inläggav juanth » 2020-09-14 20:57

http://www.wavecor.com/html/wf152bd05_06.html

Dessa ska funka i 6 l basreflex tex

Bra spridning upp mot tänkbar delning ~ 2,5-3 KHz
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-14 22:13

Om du kan sträcka dig till 9 liter vill jag rekommendera Scanspeak Revelator 15W/8530K00 (som i t.ex. A4 Monitor). Jag har den basen i mina 8-kantiga surroundburkar. Makalös bas i så liten låda:
https://www.hifikit.se/a4-monitor.html
Man kan minska lådan ner mot 7 liter och justera avstämningen men ändå få riktigt bra bas.
Kanske väl dyra element, men dom är verkligen outstanding!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-09-15 08:05

Har du möjlighet till en sub? isf ökar möjligheterna till 5L låda. 6" är nog att glömma ändå men 4-5" kan nog klämmas in. Sedan får du gärna förtydliga vad du menar med effektiv liten stativare?

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Kraniet » 2020-09-15 08:38

Kanske bygga nåt liknande dessa från troels?

Discoverybasen låter riktigt bra och är inte så dyr.
Men som sagt ca 5 liter ger inte mycket bas. Men om du leker lite med avstämningen kan de kanske få lite mer stöd från väggen så du kommer ner till kanske 60 hz åtminstone.

http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-12W.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Elementval till små stativare

Inläggav jonny1 » 2020-09-15 18:40

Emanuelgbg skrev:Har du möjlighet till en sub? isf ökar möjligheterna till 5L låda. 6" är nog att glömma ändå men 4-5" kan nog klämmas in. Sedan får du gärna förtydliga vad du menar med effektiv liten stativare?


Jo,jag har en 8" dayton rss210 hf avstämd till 23hz.
Tanken är väl att få en liten stativare med lite "punch" för sin storlek,jag skrev i mitt inlägg att den helst ska gå djupt vilket blir väl lite fel i skrivelsen,snarare lite punch,kollar mkt film och lyssnar mycket på rock!
Och vill inte ha en massa stora högtalare som sagt ,det är de som är grejen.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Elementval till små stativare

Inläggav jonny1 » 2020-09-15 18:56

I-or skrev:Med en lådvolym om endast 5 liter kommer en passiv konstruktion inte att gå speciellt lågt vilket element du än väljer, tyvärr. Det är ett oomkullrunkeligt faktum att det finns ett givet förhållande mellan undre gränsfrekvens, verkningsgrad och lådvolym. Någonting måste man ge upp...


Är med på noterna med vad du menar,jag skrev gå djupt,men min mening vart att jag menade en högtalare med punch för sin storlek.
Har en subbas till,men vill ha en liten högtalare.

mvvh jonny

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Elementval till små stativare

Inläggav juanth » 2020-09-15 19:48

juanth skrev:http://www.wavecor.com/html/wf152bd05_06.html

Dessa ska funka i 6 l basreflex tex

Bra spridning upp mot tänkbar delning ~ 2,5-3 KHz


Storebror till dessa, alltså 7” som sitter i OA51.N har definitivt punch. Väldigt låg distorsion dessutom.
Den jag nämner ovan är rätt lik i specen och lär bara ha något mindre av allt pga mindre storlek.

Sedan finns många wavecore med ”trunkated frame” alltså avskurna på två sidor som kan vara en fördel i små lådor.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Elementval till små stativare

Inläggav MacBruce » 2020-09-16 03:08

I-or skrev:Med en lådvolym om endast 5 liter kommer en passiv konstruktion inte att gå speciellt lågt vilket element du än väljer, tyvärr. Det är ett oomkullrunkeligt faktum att det finns ett givet förhållande mellan undre gränsfrekvens, verkningsgrad och lådvolym. Någonting måste man ge upp...


Det kan inte nog påpekas! Illustration med olika överföringsfunktioner kanske? ;-) (Själv är jag närmast katastrofalt dålig på sådana illustrationer... :( )
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Elementval till små stativare

Inläggav Kraniet » 2020-09-16 13:32

Men 80 Hz i 5 liter med ett 6,5-7 tums element är ju fullt möjligt

sen är det ju en prisfråga. Wavecor är bra, men det är relativt dyra element.

Sb-acoustics är tex bättre prismässigt och jämförbar prestanda.

edit: diskanten du har ska inte delas under 2000 Hz, gärna vid 2500-3000 Hz för lägsta dist. Kan vara värt att ha i åtanke vid val av midbas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Elementval till små stativare

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-05 23:33

Vifa P17WJ, bör delas brant, men det bör din diskant med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], momotom och 5 gäster