Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Jag skulle försöka med att skruva bort träramen och sen se vilken typ av fönsterlist du möjligtvis kan få dit runt kanten på helst hela glasskivan, så att den fixeras fast och skallerfritt i öppningen. Därefter ser du vilken typ av list du kan sätta mellan glaset och ramarna innan du skruvar dit dem igen. I den bästa av världar fixerar det glasskivorna och du får dämpande lister mellan glas och ram.
Vill du göra det mer komplicerat modifierar du ramarna och gör plats för isolerglas istället för enkelglaset du har idag. Isolerglas är två ihoplimmade glasskivor med en dämpfilm emellan dem. Dubbelt så tjocka som vanligt glas, men det ser du inte när du monterat dem. Dörren kommer bli tyngre och det är inte gratis, men det blir tyst.
Lämpligt listmaterial hittar du förhoppningsvis i en specialbutik som Kuntzes, om inte något från Bauhaus/clas ohlsson verkar passa. Det kan funka med silikon eller latexfog också. Men OM det inte skulle funka får du ett tufft jobb att försöka testa något annat, när du i princip limmat fast glasskivorna med fogen.
Lycka till.
mvh, mats
Kronkan skrev:Jag skulle själv inte heller använda silikon eftersom det kan vara svårt att få bort spill på själva glaset.
Börja med att identifiera om det är alla rutor så att man exakt vet var det skallrar.
Det behövs inte mycket för att fixera de/den ruta som skallrar. Jag skulle först pröva med någon tejp som enkelt kan tas bort exempelvis svart eltejp. Fästs på baksidan av listen. Bygg på med tejp så att listen klämmer fast rutan. Egentligen behöver man inte ha tejp på hela baksidan av listen.
Jag kan inte garantera att detta är en fungerande metod men det är så jag skulle försöka göra.
matssvensson skrev:Kom på en sak till nu, som du kan pröva med. Försök identifiera de lösa ställena där glasrutan skallrar, vilket kanske enklast kan göras genom att trycka på rutan på olika ställen för att få rutan att tystna när det skallrar. Sen kan du försöka kila ner en träbit av lämpligt format mellan glasrutan och listen där det skallrar och se om det hjälper. Tandpetare eller grillpinnar brukar vara enkla saker att testa med.
mvh, Mats
goat76 skrev:Kronkan skrev:Jag skulle själv inte heller använda silikon eftersom det kan vara svårt att få bort spill på själva glaset.
Börja med att identifiera om det är alla rutor så att man exakt vet var det skallrar.
Det behövs inte mycket för att fixera de/den ruta som skallrar. Jag skulle först pröva med någon tejp som enkelt kan tas bort exempelvis svart eltejp. Fästs på baksidan av listen. Bygg på med tejp så att listen klämmer fast rutan. Egentligen behöver man inte ha tejp på hela baksidan av listen.
Jag kan inte garantera att detta är en fungerande metod men det är så jag skulle försöka göra.
Alla rutorna skallrar väl litegrann men det är en som är lite värre än övriga, denna har jag redan testat att tejpa fast vilket har gjort det aningen bättre, men det verkar som att det behövs något dämpande material djupare ner i skarven mellan glaset och trälisten, det var därför jag tänkte att silikon som rinner ner lite i skarven skulle kunna vara en lösning.
Jag får nog försöka tackla problemet mer på djupet och se ifall Mats tips att skruva lös listen och se ifall det går att få dit något dämpmaterial av något slag.
Tack för ditt förslag.
goat76 skrev:Nick Cave & The Bad Seeds - Galleon Ship
https://tidal.com/browse/track/118793759
matssvensson skrev:goat76 skrev:Nick Cave & The Bad Seeds - Galleon Ship
https://tidal.com/browse/track/118793759
Vilken fantastisk testskiva! Omtumlande vacker.
rettep skrev:Glassene skrangler fordi den gamle kitten har blitt tørr og hard. Skru av listene og løsne forsiktig på glassene. Når de er demontert, skrap bort all gammel kitt fra listene og i døren. Så legger du i f.eks. 2x8mm selvklebende gummilister på begge sider og monterer inn igjen.
Gummilistene holder seg myke og effektive over tid. Ønsker du i tillegg mindre lydgjennomgang kan de eksisterende glassene byttes til 6,38mm laminert Phon ( lyddempende ) eller tykkere ( 8,76 ) hvis det er plass.
goat76 skrev:Som titeln antyder så har jag vissa problem med skallrande glasdörrar till lyssningsrummet och funderar på vad som kan göras åt problemet.
Max_Headroom skrev:goat76 skrev:Som titeln antyder så har jag vissa problem med skallrande glasdörrar till lyssningsrummet och funderar på vad som kan göras åt problemet.
Enkelt: Spela starkare så hör du inte skallret från dörrarna.
sprudel skrev:Om det skallrar just där är det enbart den trälisten du behöver ta bort för att applicera en tunn silikonsträng som håller rutan på plats. Det är inte kitt som syns på bilden, det är lack och damm.![]()
Skruvarna vetter neråt och det syns aldrig att lite lack ev lossnat när du skruvat på dem. Gör nu så!
goat76 skrev:sprudel skrev:Om det skallrar just där är det enbart den trälisten du behöver ta bort för att applicera en tunn silikonsträng som håller rutan på plats. Det är inte kitt som syns på bilden, det är lack och damm.![]()
Skruvarna vetter neråt och det syns aldrig att lite lack ev lossnat när du skruvat på dem. Gör nu så!
Ska bli så, sir!![]()
Men det får bli en ledig vardag här framöver, om det blir silikon eller annat återstår att se men jag tror det är aningen för tajt för någon list av något slag, men det återstår att se.
Användare som besöker denna kategori: dewpo, HenrikTornquist, RogerGustavsson, sammel och 24 gäster