Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-12 09:29

Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-12 14:41

Hmmm, jag har bara testat med piP vs piPs under en mycket lång period parallellt i alla fall :)
Sedan har jag ju haft samtliga modeller förutom i14, pi60 och i56 :mrgreen: (Även om jag har lyssnat på dessa väldigt många gånger och i olika rum).
Resultatet är att jag generellt tycker att Signatur låter mer naturligt Okomplicerat på något vis, men samtidigt med resultatet att jag oftast föredrar att gå upp ett steg i storlek även om det betyder att det blir en icke signatur.
Alltså iPs trumfas av i6, i16s trumfas av i28, i32s trumfas av i56 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-12 14:59

Det är nog få som gjort en så grundlig test - och den är ju väldigt svår att göra om man på något tillräckligt snabbt sätt skall kunna byta emellan och få placering/invinkling rätt mellan bytena.

Den absolut största skillnaden i mitt rum när jag bytte från i28 till pi60s-s var att den senare passade mitt lyssningsavstånd bättre - med i28 hade jag egentligen behövt ha soffan en halvmeter-meter längre bak, vilket var för mitt rum opraktiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-12 15:06

DVD-ai skrev:Hmmm, jag har bara testat med piP vs piPs under en mycket lång period parallellt i alla fall :)
Sedan har jag ju haft samtliga modeller förutom i14, pi60 och i56 :mrgreen: (Även om jag har lyssnat på dessa väldigt många gånger och i olika rum).
Resultatet är att jag generellt tycker att Signatur låter mer naturligt Okomplicerat på något vis, men samtidigt med resultatet att jag oftast föredrar att gå upp ett steg i storlek även om det betyder att det blir en icke signatur.
Alltså iPs trumfas av i6, i16s trumfas av i28, i32s trumfas av i56 :)


Jo, att större modeller kan trumfa mindre är rimligt. Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).

Jag räknar egentligen inte med att någon ska svara ja på trådens fråga. Det krävs ju rätt mycket jobb och resurser att göra testet jag efterfrågar. Möjligtvis att piP går att testa mot s. Men det är knappt. Ljudminnet är kort och omriggning och flytt av högtalare tar ändå en stund. Harman har väl byggt en testrigg, men den är väl bara för mono, eller?

Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-12 15:09

Nattlorden skrev:Det är nog få som gjort en så grundlig test - och den är ju väldigt svår att göra om man på något tillräckligt snabbt sätt skall kunna byta emellan och få placering/invinkling rätt mellan bytena.

Den absolut största skillnaden i mitt rum när jag bytte från i28 till pi60s-s var att den senare passade mitt lyssningsavstånd bättre - med i28 hade jag egentligen behövt ha soffan en halvmeter-meter längre bak, vilket var för mitt rum opraktiskt.

Ja, precis, jag svarade David medans du skrev, men det blir ungefär samma kommentar. Ja, kontexten är ju viktig för att bedöma vad som är bra. Passar en pi60 bättre i rummet än en större model så är väl den bättre.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Maarten » 2020-09-12 15:11

Hmm, beror på vad du menar? För många år sedan jämfört några olika versioner av pi60, dock ej s. Även i14s och i5 i andra sammanhang. Kontrollerade former kan diskuteras, men ett antal switch på plats i väldämpade rum (2 olika) och försök till blint gjordes. Ingen statistisk analys. Ska tas med nypa salt men skillnaderna upplevdes vara mkt små ffa gällande versioner av pi60 och i14s, om ens verkliga. piP är den som avviker mest avseende "lugn" och "oansträngdhet" i ljudet. Att större modeller klarar högre ljudtryck är förstås självklart.

Efter det och ett antal liknande tester (t ex elektronik) har jag blivit mer än skeptisk till upplevda skillnader. Även vetskapen om placebo-effekter inom diverse områden (såsom medicin, religion, "mänskligt fungerande" och psykologi) har bidragit till ytterligare skepsis. Men blindtest och statistisk har ju debatterats enormt i början av faktiskt.io's tillblivelse och på föregångarna hififorum och hifimagasinet.

EDIT: Håller med om Belkers:
Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-12 15:20

Maarten skrev:Hmm, beror på vad du menar? För många år sedan jämfört några olika versioner av pi60, dock ej s. Även i14s och i5 i andra sammanhang. Kontrollerade former kan diskuteras, men ett antal switch på plats i väldämpade rum (2 olika) och försök till blint gjordes. Ingen statistisk analys. Ska tas med nypa salt men skillnaderna upplevdes vara mkt små ffa gällande versioner av pi60 och i14s, om ens verkliga. piP är den som avviker mest avseende "lugn" och "oansträngdhet" i ljudet. Att större modeller klarar högre ljudtryck är förstås självklart.

Efter det och ett antal liknande tester (t ex elektronik) har jag blivit mer än skeptisk till upplevda skillnader. Även vetskapen om placebo-effekter inom diverse områden (såsom medicin, religion, "mänskligt fungerande" och psykologi) har bidragit till ytterligare skepsis. Men blindtest och statistisk har ju debatterats enormt i början av faktiskt.io's tillblivelse och på föregångarna hififorum och hifimagasinet.

EDIT: Håller med om Belkers:
Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?

Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav David_A » 2020-09-12 15:24

Jag körde i56 och i64s parallellt under en tid i källaren. Vad jag kan minnas upplevdes ljudet lite mera friflytande hos i64s. Låter lite hifiklyschigt, men man fick intrycket att ljudet "släppte" lite bättre på s-modellen. Fanns någon typ av betoning? i övre bas/röstregionen hos i56 där dom upplevdes något annorlunda mot i64s. Jag är tämligen säker på att båda modellerna hade samma motstånd till undre/övre basarna, även om jag aldrig skruvade isär i56.
Dock ganska minimala skillnader jämfört med hoppet från tex i28,i32s upp till i56/i64s
Men skulle inte dra alldeles för stora växlar på det. Var ju ganska mycket bök att flytta fram och tillbaka och få en rättvis jämförelse.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-12 15:43

David_A skrev:Jag körde i56 och i64s parallellt under en tid i källaren. Vad jag kan minnas upplevdes ljudet lite mera friflytande hos i64s. Låter lite hifiklyschigt, men man fick intrycket att ljudet "släppte" lite bättre på s-modellen. Fanns någon typ av betoning? i övre bas/röstregionen hos i56 där dom upplevdes något annorlunda mot i64s. Jag är tämligen säker på att båda modellerna hade samma motstånd till undre/övre basarna, även om jag aldrig skruvade isär i56.
Dock ganska minimala skillnader jämfört med hoppet från tex i28,i32s upp till i56/i64s
Men skulle inte dra alldeles för stora växlar på det. Var ju ganska mycket bök att flytta fram och tillbaka och få en rättvis jämförelse.

Kul! Inte varje dag det står fyra bananer i samma rum. Ja, det är ju just det där med böket att rigga om som ställer till det. Rätt kraftig förväntanseffekt av signaturmodellen skulle i alla fall jag ha, dessutom. Sen kan man ju anta att man är rätt högt upp på diminishing returns-kurvan med dessa modeller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-12 16:05

Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.


pi60
pi60s
pi60s-s (mitt par enda som finns antar jag)
pi60es
pi60es-s (tror ej heller det gjorts några sådana stenisar)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav PerStromgren » 2020-09-12 16:10

Hur mäter de olika högtalarna? Är det mindre distorsion i en s-modell vid samma ljudnivå, kanske? Jämnare tonkurva?
... tycker jag!

Per

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Maarten » 2020-09-12 17:04

Nattlorden skrev:
Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.


pi60
pi60s
pi60s-s (mitt par enda som finns antar jag)
pi60es
pi60es-s (tror ej heller det gjorts några sådana stenisar)


Ja, där finns ju ett antal. De pi60 vi jämförde vid det tillfället (runt 2006) var pi60 pre 2005 (med Dynaudio D21-derivat) och efter 2005-2006 (med Ino-variant 28mmm har för mig att de mjuka baserades på någon Vifa-modell och de hårda på Seas men kan minnas fel). Det har väl funnits fler årgångsmässiga förändringar, men en stor skillnad kom väl i samband med nya boomers för ca 20 år sen (B85 och B88, där den senare hade ca 1,5 ggr längre slaglängd och helt ny uppbyggnad) samt att diskanten byttes från 21 till 28mm (med annan anpassad WG förstås).
Sen har väl B88 väl kommit i ett antal modeller. De stora skillnaderna då var väl främst selektion och toleranser?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-15 21:36

Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.


Jag har inte jämfört olika Ino-modeller på det sättet. Däremot läste jag med anledning av von Schweikerts bortgång (vila i frid) att han gjorde två högtalare - identiska, förutom färgen - en var svart och en vit. Vilket föranledde följande resultat:

And by and large, people thought that the white speaker was very open and airy and fun. And the black speaker was more dramatic. The questions and the paint on the speaker led you to believe there was a difference.


Nu var detta intet ont anande studenter och jag tror (hoppas) att faktiskt medlemmar faktiskt.io har ett mer kritiskt förhållningssätt. Men. Vad man lyssnar på, yttre omständigheter, en massa annat än själva högtalarens ljudåtergivning påverkar hur man upplever att den låter. Tål att tänkas på...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-15 21:48

Jotack, jag är ju industridesigner, så den typen av trick är ju en del av jobbet :wink: Det är så otroligt ofta man bara genom att titta på en hifiprodukt kan säga hur den kommer att bedömas i öppna tyck-o-tryck-recensioner.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Tell » 2020-09-15 22:42

Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).

Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav sprudel » 2020-09-16 07:57

Tell skrev:
Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).

Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?


Njae. Jag tycker att piP, piPs har mindre riktverkan än de större, och sprider alltså mer. Kan upplevas som en luftigare presentation.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-16 08:18

Jag vet att jag tagit rätt på vilken som spelat i Ingvars källare när jag har varit där.
Han har ju piMx, piP och pi60s uppradade och man vet inte vilken som spelar, det har även varit släkt i rummet.

piMx är (relativt dom andra) smalbandiga samt sprider snävt i toppen än i alla fall piP och kombinationen av dessa saker hörs, dessutom disstar dessa hörbart tidigare än jag är van vid.
piP är ganska bredbandig men låter lite mer "fluffigt" pga den större spridningen, dessa disstar också hörbart tidigare än vad jag är van vid men inte påtagligt vid spontana musik demos i Ingvars källare.
pi60s är tydligt mer lik det jag än van vid ifråga om spridning, bandbredd och låg disst.
Det brukar kännas mer hemma om pi60s spelar. :)

Jag tycker att det är generellt stor skillnad på just högtalare och placeringar osv...
Möjligen är det så att just detta med skillnaderna i placering avslöjar det hela än mer, men faktum kvarstår dock att skillnad mellan högtalarna uppfattas och kan knytas till rätt högtalare.

Jag är mycket osäker på om jag skulle kunna höra/faktiskt hör skillnad på många saker.
Men min erfarenhet säger mig att just olikheter hos högtalare och deras placeringar är i storleksordningen "stora nog att vara klart hörbara".
Samtidigt som tester mellan olika elektronik mest har givit mig känslan att man inte kan höra någon direkt skillnad.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-16 08:19

sprudel skrev:
Tell skrev:
Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).

Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?


Njae. Jag tycker att piP, piPs har mindre riktverkan än de större, och sprider alltså mer. Kan upplevas som en luftigare presentation.

Ja, det var länge sen nu, men jag vill minnas att pi60 inte bara hade djupare och bättre bas, de spelade med ett större lugn, eller hur man ska säga. Kanske iofs en effekt av den djupare basen. Hursomhelst, det är inte riktigt frågan här. Jag är mer ute efter erfarenheter av jämförelse mellan basmodell och signatur do. Kontrollerade jämförelser!

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Anders J » 2020-09-16 08:56

Jag har både ett par piPs och pi60s. Båda är mycket bra och det är självklart att med tung "bredspektral" musik så är det skillnad.

Jag lyssnar mest på kammarmusik och då borde skillnaden inte vara stor. Men även då så blir det ett slags lugn och självklarhet i ljudbilden till storebrödernas fördel som jag har svårt att beskriva objektivt på annat sätt än så. Jag lyssnar aldrig någonsin på dunkadunka.

Jag har också avbrutit lyssnandet flera gånger för att gå ut på gårdsplanen och titta efter vem som kommit när det då varit inspelningen som förmedlat detta på ett övertygande vis!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav PerStromgren » 2020-09-16 19:12

Tell skrev:
Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).

Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?


Är inte distortionen lägre i pi60 än piP vid samma nivå? Kan inte påverka den (ev.) upplevda skillnaden också?
... tycker jag!

Per

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Tell » 2020-09-16 21:22

Pja, när jag var där fick jag först höra piPs nån eller några låtar fast utan att veta vilka högtalare som spelade, sen bytte han till p60s o körde vidare på dom resten av kvällen. Så fick bara en chans att lyssna på nå skillnader o det enda jag faktiskt tänkte på var just djupet i basen. Oavsett så vet jag att båda två lät fantastiskt bra o att jag fortfarande nöjjer mig fint med mina piP i lägenheten där jag bor just nu :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav sprudel » 2020-09-16 21:27

För sin storlek är ju piPs anmärkningsvärt bra. Absolut. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-16 22:21

sprudel skrev:För sin storlek är ju piPs anmärkningsvärt bra. Absolut. :)


Ja, och just storleken gör nog dessutom att en del inte tillåter sig att höra precis vad de verkligen erbjuder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Prozac » 2020-09-17 07:57

Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.


Har INOs produkter överhuvudtaget testats och mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-17 08:04

Jag har testat, mätt och publicerat (fragment) här på faktiskt.io! Men jag fick inte betalt, så det gills kanske inte? :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Almen » 2020-09-17 08:17

Prozac skrev:Har INOs produkter överhuvudtaget testats [...] av någon annan än konstruktören?

Eh... Jo, det får man väl säga, att Inos produkter är ganska genomtestade. Det är ju inte ett helt ovanligt högtalarmärke i Sverige, eller hur? :)

Har INOs produkter överhuvudtaget [...] mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?

Jadå, jag vill minnas att flera medlemmar på faktiskt har gjort det. Det är bara att söka.

Dessutom finns en internationell mätning på Guru av... var det Devialet? Någon slags tidsplankompensation, tror jag det handlade om. Finns också på faktiskt någonstans.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav goat76 » 2020-09-17 08:26

Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att mäta själva högtalarna?
Senast redigerad av goat76 2020-09-17 08:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 08:29

I tråden om piPs kompis pK finns mätningar på piP (under suboptimala omständigheter enligt min mening) och jämförelse med pK. Sedan har här florerat mätningar på pi60s, bland annat den som en examensarbetare gjorde.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav Belker » 2020-09-17 08:33

goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?

Ino har inte testats i Stereophile eller Audio Science Review, nej. Finns det fler ”oberoende” som gör ordentliga mätningar? Har LTS testat någon Ino?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som på riktigt jämfört inos modeller?

Inläggav goat76 » 2020-09-17 08:43

jonasp skrev:I tråden om piPs kompis pK finns mätningar på piP (under suboptimala omständigheter enligt min mening) och jämförelse med pK. Sedan har här florerat mätningar på pi60s, bland annat den som en examensarbetare gjorde.


De flesta högtalare är väl mätta under suboptimala omständigheter då man inte har full koll på konstruktörens intensioner och varför de mäter som de gör, alltså inget som är unikt endast för högtalare från Ino. Folk tittar och jämför mätningar på högtalare från olika tillverkare och dessa följer ofta en viss standard just för att de ska vara jämförbara, det finns därmed inga förmildrande omständigheter för något annat fabrikat heller, eller snarare kommer resultatet slå olika ”bra” beroende på hur det specifika testet passar den specifika högtalaren.

Varför döma vissa högtalare baserat på oberoende mätningar medans man å andra sidan vill förklara de icke fantastiska mätningarna för en annan högtalare?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster