Usel koll på modellbeteckningar med mera

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Usel koll på modellbeteckningar med mera

Inläggav Strmbrg » 2020-09-21 07:40

Kanske en jätte-oviktig fråga och därmed ett inte-problem, men likafullt: Jag är skit-usel på att komma ihåg modellbeteckningar på apparater. Inte ens de prylar jag för närvarande äger har jag koll på. Utöver denna kanske betydelselösa oförmåga så lär jag mig nästan aldrig ens vad de mest elementära förkortningarna för olika saker är.
Exempelvis om den heter RIIA eller RIAA, den där standarden för tonkurvehanteringen för grammofonskivor.
Är Ubuntu en apparat eller något slags programvara (eller är det ett afrikanskt språk?..)
Är Toslink enbart optisk digitalöverföring eller är det något annat också?
Vad heter mina hörlurar?
Vad är det för Prokofjev-symfoni jag lyssnar på? Jag har ju själv nyss valt på den på Tidal, men jag har redan glömt, eller tänkte inte ens på vilken det var jag valde... Jag bara lyssnar och gillar, eller ogillar, liksom. Det blir till att favoritmarkera den direkt - om den var bra - så att jag kan hitta den på nytt, annars är det rökt. (Bilden på "skivomslaget" brukar hjälpa mig att hitta tillbaks.

Utifrån denna total-förvirring tycks det mig som att omgivningen har stenkoll på modellbeteckningar, programvaror, förkortningar och inte minst på forummedlemmars så kallade "Nick-names" (pseudonymer hette det visst förr...), vilka slags karaktärer som befinner sig bakom dessa, vad de brukar skriva om, hur de brukar uppträda etcetera.

När det gäller just forummedlemmar - och då särskild de som valt pseudonymer som Rg-57, brg, knv3, kvant, GF, 88-an och annat konstigt - så svävar jag närmast fullständigt omkring i diskussionerna utan att någonsin lyckas koppla ihop "nicket" med något slags person. Eller, det tar oftast väldigt lång tid innan kopplingen uppstår.

Visst, jag överdriver litegrann, men viss sanning ligger det dessvärre i det ovan beskrivna.

Hur är det med er andra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Usel koll på modellbeteckningar med mera

Inläggav hifikg » 2020-09-21 07:41

Gör som folk som har svårt att komma ihåg sina barns namn gör, tatuera in dem på armarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-09-21 10:59

Jag vill bara i all enkelhet ge stöd åt Strmbrg genom att meddela att jag har samma problem! Apparatbeteckningar har jag dock mycket lättare att komma ihåg än om det är Beethoven op 127 eller 131 jag lyssnar på. Och jag har precis samma problem med att komma ihåg de forummedlemmar som jag inte har ett ansikte på, IRL eller bara här.

Men jag lever glatt vidare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-21 11:07

hifikg skrev:Gör som folk som har svårt att komma ihåg sina barns namn gör, tatuera in dem på armarna!

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-09-21 12:13

hifikg skrev:Gör som folk som har svårt att komma ihåg sina barns namn gör, tatuera in dem på armarna!

Är det inte bättre i pannan, då ser man ju namnet lättare? :wink:
Ha en rimligt trevlig dag.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-09-21 12:35

Har en app till telefonen som heter Keep som jag använder som stöd för minnet.
Den är guld värd. Använder den ofta. Vet inte om det är ett tecken på något...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 12:45

Jag använder larmet i mobilen som ett "kom ihåg".
Men man får inte glömma att ladda mobilen. Men där kan man ha ett larm för det också. :D :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-21 13:08

Jag har namnafasi, men lättare för modellbeteckningar typ: LS3/5a, 4331B, RR3, AVR2000, DEQ2496, CD6006, LP12 eller AT-K02. Det enda HiFi jag ägt med namn måste vara Sara.

Hmmm, vad var det nu Beatles 5:e LP hette :? :?:

Tur jag inte blev lärare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 13:33

RJohan skrev:Jag har namnafasi, men lättare för modellbeteckningar typ: LS3/5a, 4331B, RR3, AVR2000, DEQ2496, CD6006, LP12 eller AT-K02. Det enda HiFi jag ägt med namn måste vara Sara.

Inte Linn då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-21 14:17

Hugo. Chord-Hugo den andre.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-09-21 17:48

Strmbrg skrev:Kanske en jätte-oviktig fråga och därmed ett inte-problem, men likafullt: Jag är skit-usel på att komma ihåg modellbeteckningar på apparater. Inte ens de prylar jag för närvarande äger har jag koll på. Utöver denna kanske betydelselösa oförmåga så lär jag mig nästan aldrig ens vad de mest elementära förkortningarna för olika saker är.

#metoo!

Det som "folk" har mest svårt att förlåta är dock, att jag aldrig kan komma ihåg namnet på enskilda medlemmar/instrumentalister i populära musikgrupper. Jag "håller mig inte med idoler" i sådana sammanhang, nämmerligen, utan betraktar dem som vilka yrkesmänniskor som helst... Somliga "kan" sitt yrke, andra är sämre i det avseendet.

Exempelvis om den heter RIIA eller RIAA, den där standarden för tonkurvehanteringen för grammofonskivor.

Amenasså, det är oförlåtligt! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-21 18:26

hifikg skrev:
RJohan skrev:Jag har namnafasi, men lättare för modellbeteckningar typ: LS3/5a, 4331B, RR3, AVR2000, DEQ2496, CD6006, LP12 eller AT-K02. Det enda HiFi jag ägt med namn måste vara Sara.

Inte Linn då?

Jag hade en flickvän som var missnöjd med sitt dopnamn och skulle byta. Jag lobbade naturligtvis för Linn. Det blev Nora :(

Återgå till Generellt om hifi