Moderator: Redaktörer
Morello skrev:SPDIF-datat har inte passerat interpolationsfiltret.
olaume skrev:Morello skrev:SPDIF-datat har inte passerat interpolationsfiltret.
Vilket betyder på svenska?
Strmbrg skrev:Hörs det där "legato-möget"? Och i så fall hur?
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Hörs det där "legato-möget"? Och i så fall hur?
Det handlar om översampling, du vet(fast på låtsas o lite falskt)
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Hörs det där "legato-möget"? Och i så fall hur?
Det handlar om översampling, du vet(fast på låtsas o lite falskt)
Ja, men hur låter det?
Nattlorden skrev:...Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter...
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:...Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter...
Det där är väldigt intressant! Det är det jag kallar för "teknisk placebo".
hifikg skrev:Snobbarna säger att det låter hemskt illa. Jag njöt i många år av min PD77 utan en tanke på Legato Link.
Nattlorden skrev:Min PD-S06 (med den senare varianten av Legato Link) hade jag aldrig några problem att lyssna på. Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter. Sen går det säkert att höra i ett välkalibrerat blindtest, men att det skulle störa vardagslyssnandet betvivlar jag starkt ( med syfte på PD-S06 då alltså ).
olaume skrev:Jag har förstått att en annan egenhet med Pioneer-spelarna, genom att de har en riktig skivtallrik, är att laserlinsen, som ju därmed hänger ovanifrån istället för på undersidan som på andra cd-spelare, lossnar efter några år och att det är väldigt svårt och dyrt att få tillbaka den i rätt läge igen. Hur vanligt och allvarligt är det problemet?
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:...Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter...
Det där är väldigt intressant! Det är det jag kallar för "teknisk placebo".
olaume skrev:Finns det egentligen någon poäng mer än placebo med en "riktig" skivtallrik i en CD-spelare? På vinylsvarv är ju i princip tung skivtallrik bra för att stabilisera gången, men en CD ska väl ändå inte gå med konstant varv. Så vad är fördelen? Är det att skivan ligger plant och inte kan bukta, vilket teoretiskt kanske skulle kunna orsaka felläsningar? En fördel jag annars möjligen kan ana är att det då aldrig behöver uppstå minsta kontakt med spårsidan på skivan, vilket kan tänkas orsaka repor längst ut. Å andra sidan faller ju eventuellt damm ned på skivan, men det kanske är ett mindre bekymmer.
olaume skrev:Finns det egentligen någon poäng mer än placebo med en "riktig" skivtallrik i en CD-spelare? På vinylsvarv är ju i princip tung skivtallrik bra för att stabilisera gången, men en CD ska väl ändå inte gå med konstant varv. Så vad är fördelen? Är det att skivan ligger plant och inte kan bukta, vilket teoretiskt kanske skulle kunna orsaka felläsningar? En fördel jag annars möjligen kan ana är att det då aldrig behöver uppstå minsta kontakt med spårsidan på skivan, vilket kan tänkas orsaka repor längst ut. Å andra sidan faller ju eventuellt damm ned på skivan, men det kanske är ett mindre bekymmer.
I-or skrev:Ja, den mekaniska känslan är på toppnivå för PD-spelarna och de är snygga också i all sin lackerade glans. Jag plockade fram skönheten för fotografering och den fungerar fortfarande perfekt:
Morello skrev:Det är som sagt ordentligt knasigt eftersom ett högre tröghetsmoment tarvar större vridmoment från motorn för att ändra rotationshastigheten.
Morello skrev:Det bör kanske påpekas att en kompaktskiva inte roterar med konstant vinkelfrekvens - raka motsatsen till en vinylskiva alltså.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster