Går Pioneers Legato Link på digitalutgången?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Går Pioneers Legato Link på digitalutgången?

Inläggav olaume » 2020-09-20 15:59

Pryltoken i mig är lite sugen på att skaffa en begagnad Pioneer CD-spelare. Medan ljudnörden inte vill tvingas till deras besynnerliga Legato Link med pålagda övertoner som inte ska vara där som finns på spelaren jag funderar på. Frågan är: Slipper man denna ljudförstörelse om man tar ut den digitala signalen till en extern DAC och alltså bara använder spelaren som transport, eller kommer övertonseländet in även där?

Användarvisningsbild
Morello

Re: Går Pioneers Legato Link på digitalutgången?

Inläggav Morello » 2020-09-20 16:04

SPDIF-datat har inte passerat interpolationsfiltret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-09-20 16:55

Morello skrev:SPDIF-datat har inte passerat interpolationsfiltret.

Vilket betyder på svenska?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-20 17:04

olaume skrev:
Morello skrev:SPDIF-datat har inte passerat interpolationsfiltret.

Vilket betyder på svenska?

Att du slipper möget på digitalutgången. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 17:59

Hörs det där "legato-möget"? Och i så fall hur?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 19:09

Strmbrg skrev:Hörs det där "legato-möget"? Och i så fall hur?

Det handlar om översampling, du vet :) (fast på låtsas o lite falskt)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 19:12

hifikg skrev:

Ja, men hur låter det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 19:17

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:

Ja, men hur låter det?

Snobbarna säger att det låter hemskt illa. Jag njöt i många år av min PD77 utan en tanke på Legato Link.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-20 19:41

Min PD-S06 (med den senare varianten av Legato Link) hade jag aldrig några problem att lyssna på. Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter. Sen går det säkert att höra i ett välkalibrerat blindtest, men att det skulle störa vardagslyssnandet betvivlar jag starkt ( med syfte på PD-S06 då alltså ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 20:15

Nattlorden skrev:...Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter...

Det där är väldigt intressant! Det är det jag kallar för "teknisk placebo".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-20 20:50

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:...Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter...

Håller med om att det är ett intressant ämne.

Det är många som verkar döma ut saker och ting baserat på vissa utvalda mätkurvor utan att ens hört eller ha praktisk erfarenhet av prylen i fråga.

Jag tycker Stereophile har en genomtänkt och bra regel där de inte låter sina skribenter ta del av mätningarna förrens de skrivit klart sin recension, med förhoppningsvis opåverkade lyssningsintryck.

"Teknisk placebo" tror jag även kan inträffa vid korrigeringar av tonkurvor med EQ. När man jagar en så rak kurva som möjligt och lyckas ratta in en sådan så kanske man hör det man vill höra, man uppfattar det som bättre men egentligen är det kanske bara en förändring som skett, frågan är då ifall denna förändring nödvändigtvis är bättre?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-20 20:57

hifikg skrev:Snobbarna säger att det låter hemskt illa. Jag njöt i många år av min PD77 utan en tanke på Legato Link.

Nattlorden skrev:Min PD-S06 (med den senare varianten av Legato Link) hade jag aldrig några problem att lyssna på. Jag tror en del låter kunskapen om hur det funkar styra över hur de tycker det låter. Sen går det säkert att höra i ett välkalibrerat blindtest, men att det skulle störa vardagslyssnandet betvivlar jag starkt ( med syfte på PD-S06 då alltså ).

Jag vill minnas för att man skulle kunna höra artefakterna krävdes frekvensgång långt över 20 kHz (så att blandeffekter av ultraljudsskräpet med hörbara ljud uppstår) och väldigt starka lyssningsnivåer. Vad hade ni för högtalare när det begav sig?

Har också kört med legato link i några år. Det lät inte illa på det sätt som beskrivits, men hade tygdiskanter på de högtalarna som inte gick särskilt högt i frekvens.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 22:11

OA52 första versionen och senare även i .2 version, spelade på den till jag övergick till hårddisklagring. Då började pickupen hoppa runt lite lagom planlöst. Skänkte bort den i somras, stabil pjäs med riktig skivtallrik och allt. O så lade man skivan med rätt sida upp också. Hade aldrig några dåliga ljudupplevelser pga den. Om något lät dåligt då så var det av samma orsak som nu, ett dåligt fonogram.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-09-21 21:10

Jag har förstått att en annan egenhet med Pioneer-spelarna, genom att de har en riktig skivtallrik, är att laserlinsen, som ju därmed hänger ovanifrån istället för på undersidan som på andra cd-spelare, lossnar efter några år och att det är väldigt svårt och dyrt att få tillbaka den i rätt läge igen. Hur vanligt och allvarligt är det problemet?
Senast redigerad av olaume 2020-09-21 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-21 21:25

Yttermera är det kanske inte så lyckat egentligen med en skivtallrik i en CD-spelare:
Jag tänker mig att den erforderliga rotationshastighetskorrektionen får arbeta onödigt mycket när man tillför massan av en tallrik.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-09-21 21:37

olaume skrev:Jag har förstått att en annan egenhet med Pioneer-spelarna, genom att de har en riktig skivtallrik, är att laserlinsen, som ju därmed hänger ovanifrån istället för på undersidan som på andra cd-spelare, lossnar efter några år och att det är väldigt svårt och dyrt att få tillbaka den i rätt läge igen. Hur vanligt och allvarligt är det problemet?

Jag fick en Pioneer PD-77 som inte längre fungerade. Displayen sa att skivan inte kunde läsas. Jag googlade och hittade problemet med linser som lossnat. Mycket riktigt skramlade det i spelaren när jag skakade den. Jag öppnade den och hittade den lilla plastlinsen i botten. Limmade den på hållaren med vanligt lim. Skruvade ihop och allt fungerade. Kanske ren tur men svårt och dyrt var det i alla fall inte för mig.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 22:31

Bytte min mot lite vin och mottagaren uppger att den första CD´n som spelades gick utan problem. Räckte med transport söderut :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-22 11:50

Det finns naturligtvis goda tekniska skäl att misstänka att en CD-spelare som har en frekvensgång som faller ca 3 dB mellan sådär 17 kHz och 20 kHz och dessutom (medvetet*) släpper igenom vikningsprodukter inte kommer att låta direkt neutralt, men lyssningsintrycken fäller förstås avgörandet.

Nu var det runt 25 år sedan, men den närmaste beskrivningen som sitter kvar i minnet var att diskanten allmänt sett lät alltför "polerad" och att högfrekvensrika transienter kunde låta tydligt återhållna, nästan betonade i den lägre diskanten. Denna beskrivning gäller PD-75 i ett mycket bra system, en PD-S506 i ett medelmåttigt system (med högtalare som hade ett kraftigt diskantfall över ca 17 kHz) som jag också hade erfarenheter av lät fullt godkänt.

Rimligtvis hade diskantfallet störst inverkan på de ljudande intrycken och skillnaden med högtalare som hade utsträckt frekvensgång i den sista oktaven var inte liten. Den obligatoriska blindtestningen blev ovanligt enkel p.g.a. detta.

*Efter bl.a. Wadias framgångar med tidsplansoptimerade filter plockade Pioneer fram Legato Link, vilken marknadsfördes som en lösning utan förringningar och som dessutom kunde "återskapa förlorad information", alltså frekvenser över 22 kHz som hade försvunnit vid digitaliseringen till 44.1 kHz. Detta är naturligtvis totalt omöjligt och hela det "återskapade" spektrumet bestod av vikningsprodukter som man medvetet släppte igenom. Vikningsprodukterna i sig kan teoretiskt ställa till det på olika sätt, men detta hade säkerligen mindre inverkan här. Problemet med Legato Link och liknande lösningar är att människan verkligen inte hör någonting över 20 kHz (för unga personer), hörtröskeln stiger oerhört brant däröver (över 100 dB/oktav 8O ), men ett fall vid 17 kHz är tydligt hörbart för en person med god hörsel.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-22 11:57

Strmbrg skrev:

Nja, i det här fallet skulle jag nog kalla det nocebo. Men jag förstår vad du menar. :)

Den sammanfattande termen för "jag tycker det låter på ett visst sätt för att jag vet (eller tror att jag vet) vad jag lyssnar på" kallar jag förväntanseffekt. Det kan sedan betecknas som placebo eller nocebo.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-09-22 15:46

Finns det egentligen någon poäng mer än placebo med en "riktig" skivtallrik i en CD-spelare? På vinylsvarv är ju i princip tung skivtallrik bra för att stabilisera gången, men en CD ska väl ändå inte gå med konstant varv. Så vad är fördelen? Är det att skivan ligger plant och inte kan bukta, vilket teoretiskt kanske skulle kunna orsaka felläsningar? En fördel jag annars möjligen kan ana är att det då aldrig behöver uppstå minsta kontakt med spårsidan på skivan, vilket kan tänkas orsaka repor längst ut. Å andra sidan faller ju eventuellt damm ned på skivan, men det kanske är ett mindre bekymmer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-22 16:11

olaume skrev:Finns det egentligen någon poäng mer än placebo med en "riktig" skivtallrik i en CD-spelare? På vinylsvarv är ju i princip tung skivtallrik bra för att stabilisera gången, men en CD ska väl ändå inte gå med konstant varv. Så vad är fördelen? Är det att skivan ligger plant och inte kan bukta, vilket teoretiskt kanske skulle kunna orsaka felläsningar? En fördel jag annars möjligen kan ana är att det då aldrig behöver uppstå minsta kontakt med spårsidan på skivan, vilket kan tänkas orsaka repor längst ut. Å andra sidan faller ju eventuellt damm ned på skivan, men det kanske är ett mindre bekymmer.

Det gav en skön kvalitetskänsla att se tallriken glida ut o sen in igen med skivan rättvänd. Feelgood i kubik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-22 17:49

olaume skrev:Finns det egentligen någon poäng mer än placebo med en "riktig" skivtallrik i en CD-spelare? På vinylsvarv är ju i princip tung skivtallrik bra för att stabilisera gången, men en CD ska väl ändå inte gå med konstant varv. Så vad är fördelen? Är det att skivan ligger plant och inte kan bukta, vilket teoretiskt kanske skulle kunna orsaka felläsningar? En fördel jag annars möjligen kan ana är att det då aldrig behöver uppstå minsta kontakt med spårsidan på skivan, vilket kan tänkas orsaka repor längst ut. Å andra sidan faller ju eventuellt damm ned på skivan, men det kanske är ett mindre bekymmer.

Lättare att lägga en (kanske grön?) antistatmatta under än ovanpå. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-22 18:22

Ja, den mekaniska känslan är på toppnivå för PD-spelarna och de är snygga också i all sin lackerade glans. Jag plockade fram skönheten för fotografering och den fungerar fortfarande perfekt:
Bilagor
PD75red.jpg
PD75red.jpg (862.35 KiB) Visad 1518 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-22 18:57

I-or skrev:Ja, den mekaniska känslan är på toppnivå för PD-spelarna och de är snygga också i all sin lackerade glans. Jag plockade fram skönheten för fotografering och den fungerar fortfarande perfekt:

Bortsett från min Linn Ikemi är detta den absolut mest välljudande CD-spelare jag ägt. Lite engelskt gosig sisådär och svängde bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-22 19:41

Oh yeah, ska man spela CD ska man ha skivtallrik
Bilagor
pd77_3846.jpg
pd77_3846.jpg (37.62 KiB) Visad 1496 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-09-22 20:04

Nej, det ska man inte - av de skäl som har anförts i tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 20:27

Det är som sagt ordentligt knasigt eftersom ett högre tröghetsmoment tarvar större vridmoment från motorn för att ändra rotationshastigheten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-22 20:29

Morello skrev:Det är som sagt ordentligt knasigt eftersom ett högre tröghetsmoment tarvar större vridmoment från motorn för att ändra rotationshastigheten.

Har du missat att det är manligt med stora motorer? 8) :mrgreen: Vi har ju t.o.m. en V8 på forument.... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 20:31

Det bör kanske påpekas att en kompaktskiva inte roterar med konstant vinkelfrekvens - raka motsatsen till en vinylskiva alltså.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-22 20:52

Morello skrev:Det bör kanske påpekas att en kompaktskiva inte roterar med konstant vinkelfrekvens - raka motsatsen till en vinylskiva alltså.

Det är väl dock bara vid spårbyten det behöver göras några stora språng eftersom annars den linjära hastigheten skall vara konstant.... Så om innervarvet är 2,5ggr kortare än yttervarvet, så måste skivan snurra 2,5ggr fortare också för samma linjära hastighet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi