Moderator: Redaktörer
Anders J skrev:Jag kommer ihåg när Robert von Bahr höll föredrag hos LtS för ett par år sedan. Han konstaterade att det ju inte var någon större skillnad på de inspelningar han gjort med Revox A77, Sony PCM-F1 och senare och ännu bättre digitalgrejor, det viktigaste var ju akustik/mikrofoner/musiker. På samma sätt så tror jag att om du jämför vettigt uppställda pi60 med de billiga högtalarna så är det i sammanhanget av helt underordnad betydelse vad du har för förstärkare. Den där lilla 50 W-förstärkaren som finns hos Kjell&Co är ju alldeles utmärkt t ex (har två st hemma).
Det svåra i en in/avspelningskedja är att gå från ljud och till ljud. Inspelningen är svår att påverka (om man inte gör det själv), men högtalare/lyssningsrum kan man lägga mycket pulver på att få bra.
idea skrev:.....
Så om du tänker spela från digitala källor (CD, Streaming etc.) så lägg mest omsorg på att välja högtalare. "Elektriska apparater" har, så länge vi inte pratar "High-End super HiFi"ett tämligen linjärt samband mellan pris och prestanda medans högtalare har ett mycket mer spretigt samband. Detta då det är så många parametrar som skall kompromissas till ett slutresultat i en högtalare - frekvensgång, distorsion, spridningsmönster, effekttålighet, utseende, tillverkningskostnad mm. Till detta kommer att varje lyssnare har olika preferenser och uppfattningar om vad som är viktigt för ljudupplevelsen.
Detta att lägga mest på källan för att det är den svagaste länken är bara en gammal myt som kommer från LP-skivans tid när Linn enbart tillverkade skivspelare.
Helt korrekt att man skall optimera kedjan så att man inte har några svaga länkar men med digitalteknikens intåg så innebar det att den svagaste länken oftast är högtalaren eller åtminstone att det är där som man påverkar ljudet mest.
En annan försäljningsmyt är att kablarna skall kosta minst 10% av anläggningen - ren idioti!
Men med detta sagt så tolka det inte som att endast högtalare påverkar ljudet - allt påverkar så klart, men i olika grad.
Anders J skrev:Själv har jag helt gått över till Primephonic/FLAC. Lätt att söka när msn slipper all poplulärmusik och mer betalt till musikerna!
LeifB skrev:Ja inte vet jag.. man köper väl så bra grejer man kan få för pengarna man har. Jag lägger nog mest på källan för det spelar ingen roll hur mycket man lägger på resten när det inte blir bättre än vad man matar in.
Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Är ju den klassiska frågan om hur mycket ur pennngspåsen jag ska fördela på förstärkeri och högtalare.
hifikg skrev:LeifB skrev:Ja inte vet jag.. man köper väl så bra grejer man kan få för pengarna man har. Jag lägger nog mest på källan för det spelar ingen roll hur mycket man lägger på resten när det inte blir bättre än vad man matar in.
Före högtalarna spelar det inte sååå stor roll vad man har, cd-spelare, förstärkare o sånt låter ändå lika (hyfsad kvalitet anbefalles).
Morello skrev:Möjligtvis blev störnivån lägre vilket rent subjektivt kanske kan upplevas som både det ena och det andra.Någon annan parameter ändras knappast - givet att inte det ena lagret går trögt eller uppvisar ohyggligt spel.
Conan skrev:Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Är ju den klassiska frågan om hur mycket ur pennngspåsen jag ska fördela på förstärkeri och högtalare.
Fråga ett: Aldrig! Såvida du inte köper pi60 där också. Och jämför du att satsa på akustikåtgärder istället för att spara ihop till bättre förstärkare, blir bara skillnaderna större & större. Ett par högtalare för 2500 spänn på El-Giganten kommer aldrig att låta som ett par pi60.
Klassiska frågan: förstärkare och annan elektronik blir sällan "flaskhalsen" för ljudet. Köp de högtalare du vill ha och se till att dessa får bra förutsättningar i rummet, så blir det bra.
Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Morello skrev:Hur vet man att inte spelarna var manipulerade för att ge olika resultat och därmed skapa incitament för att uppgradera lagret?
Baffel skrev:Conan skrev:Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Är ju den klassiska frågan om hur mycket ur pennngspåsen jag ska fördela på förstärkeri och högtalare.
Fråga ett: Aldrig! Såvida du inte köper pi60 där också. Och jämför du att satsa på akustikåtgärder istället för att spara ihop till bättre förstärkare, blir bara skillnaderna större & större. Ett par högtalare för 2500 spänn på El-Giganten kommer aldrig att låta som ett par pi60.
Klassiska frågan: förstärkare och annan elektronik blir sällan "flaskhalsen" för ljudet. Köp de högtalare du vill ha och se till att dessa får bra förutsättningar i rummet, så blir det bra.
Det var bara ett exempel. Säg en värstingförstärkare med högtalare i prisklassen 15 000 kr Eller 20 000 kr.. Skulle den klå exemplet med Yamahan -piP? . Obs detta är bara en tankelek. Skulle aldrig få för mig att köra några piP med en 500 kr reciver. Lite mer pengar skulle jag allt lägga på förstärkaren.
Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Så Linn har levererat spelare med defekta eller undermåliga tallrikslager tidigare?
Conan skrev:Baffel skrev:Conan skrev:
Fråga ett: Aldrig! Såvida du inte köper pi60 där också. Och jämför du att satsa på akustikåtgärder istället för att spara ihop till bättre förstärkare, blir bara skillnaderna större & större. Ett par högtalare för 2500 spänn på El-Giganten kommer aldrig att låta som ett par pi60.
Klassiska frågan: förstärkare och annan elektronik blir sällan "flaskhalsen" för ljudet. Köp de högtalare du vill ha och se till att dessa får bra förutsättningar i rummet, så blir det bra.
Kolla in "Richard Clark Amplifier Challenge" på nätet. Det gällde att försöka höra skillnad i blindtest mellan två förstärkare med vilken prislapp som helst (Onkyo-receiver från Radio Shack mot Nelson Pass monoblock var det en gång). Förutsättningarna var att bägge ska ha hyggligt låg dist och rak frekvensgång (vilket alla normalt konstruerade stärkare klarar) samt att lyssningsnivån anpassas till den "klenaste" förstärkaren. Ingen har lyckats höra skillnad och kamma hem pengarna (tror det var 10 000 dollar).
Så litar du på det så gäller det bara att ha en tillräckligt kraftfull förstärkare så att du kan spela så högt du vill. Sen är det bara att lira på.
FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle aldrig balansera en anlägning på det sättet då olika högtalare kräver helt olika förutsättningar för att prestera på topp. De som säger annat har inte hört riktigt bra grejer utan intalar sig själva något annat.
Och en del kommer inte hålla med, men då undrar jag varför en del Ino ägare har lagt ner massor av pengar på elektroniken, finns exempel där elektroniken kostar mer än högtalarna. Och det har inga några synpunkter på vad jag sett här på forumet så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
FBK skrev:...så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
jonasp skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Så Linn har levererat spelare med defekta eller undermåliga tallrikslager tidigare?
Linn har väl alltid levererat defekta skivspelare? *duckar*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster