Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag snodde och moddade Nattlordens kommentar i en annan tråd.
Jag tycker att det är såpass intressant att det kan vara värt en egen tråd.
"Legato link fungerar sålunda att... och det leder till att... vilket innebär att det låter..."
Även de som bara fått för sig att de vet hur något visst funkar kanske påverkas. "Du förstår, koner funkar som mekaniska dioder och leder bort vibrationer." (Bara för att de fått för sig något på grund av att symbolen för en diod påminner om utseendet på en kon.)
Jag kallar allt det där för "teknisk placebo". Det kan även handla om sådant som: "Det där kan inte funka, det kan inte ge någon hörbar inverkan alls. Det finns ingen teknisk rimlighet i det där..."
Och så hör man inte någon inverkan heller.
Så, låt oss ge sjutton i att i denna tråd gagga om den gängse placebon.
-Kan stor, rigid kunskap begränsa? Begränsa både mottaglighet och nyfikenhet?
Och, som "sanna vetenskapare", ge fasen i att gå i försvarsställning. Spåna prestigefritt.
JM skrev:Kunskap om testobjektet kan ge konfirmationsbias. Konfirmationsbias är ej placebo effekt.
Stor generell kunskapsbas i relevant område styr bedömningen annorlunda än vid begränsad kunskap.
Generellt ger större kunskapsbas mer differentierad bedömning.
JM
jonasp skrev:Nä, jag uppfattade min Pioneer med Legato Link som ganska avslagen, tyvärr.
RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
...
- Flera små koner ger 'snabbare' bas än en stor.
RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
- Rörförstärkare låter 'varmt'. De är ju varma när de arbetar. Gäller även klass A transistor.
- Plastkoner låter plastiga.
- Metalldomer låter metalliskt hårda, silkesdomer silkeslea.
- Lådhögtalare har lådljud, dipoler låter 'öppet'.
- Basreflex låter ihåligt.
Belker skrev:Självklart bidrar konfirmeringsbias till placeboeffekt. Det är sen gammalt. Case closed!
Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
...
Skojig analogi
Fast den "snabbaste" basen jag har upplevt var med en 24" Hartley woofer sittande i en 1,5 kubikmeter sluten låda driven av en klass A-förstärkare på 25 W.
/ B
Morello skrev:Det är mycket svengelska nu, pojkar.
Morgan skrev:RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
- Rörförstärkare låter 'varmt'. De är ju varma när de arbetar. Gäller även klass A transistor.
- Plastkoner låter plastiga.
- Metalldomer låter metalliskt hårda, silkesdomer silkeslea.
- Lådhögtalare har lådljud, dipoler låter 'öppet'.
- Basreflex låter ihåligt.
- Flera små koner ger 'snabbare' bas än en stor.Belker skrev:Självklart bidrar konfirmeringsbias till placeboeffekt. Det är sen gammalt. Case closed!
Amen.
Vi är primitiva varelser ibland, vi människor. Om du lägger försökspersoner i en MRI-maskin och ställer dem frågor om vad de tycker om människor som avviker i något avseende, och samtidigt låter dem känna en obehaglig doft av sur mjölk eller liknande, så kommer de vara mer benägna att vara fientligt inställda, men om du låter dem känna doften av vanilj så kommer de vara mer toleranta än baseline.
Vi suggereras väldigt lätt, helt enkelt. Det blir inte bättre av att det florerar hundratals myter i hifi-svängen av det slag du nämner.
Morello skrev:Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
...
Skojig analogi
Fast den "snabbaste" basen jag har upplevt var med en 24" Hartley woofer sittande i en 1,5 kubikmeter sluten låda driven av en klass A-förstärkare på 25 W.
Är inte detta redan utrett - snabb bas torde betyda kraftig distorsion: flankerna blir brantare än vad de de facto skall vara.
Bas är ju per definition långsamma förlopp och diskant snabba förlopp - relativt sett alltså.
I mellanregistret har vi de mellansnabba förloppen.
Morello skrev:Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
...
Skojig analogi
/ B
Är inte detta redan utrett - snabb bas torde betyda kraftig distorsion: flankerna blir brantare än vad de de facto skall vara.
Bas är ju per definition långsamma förlopp och diskant snabba förlopp - relativt sett alltså.
I mellanregistret har vi de mellansnabba förloppen.
Morgan skrev:Morello skrev:Det är mycket svengelska nu, pojkar.
Det är mycket gnäll om svengelska nu, Gustaf. Deal with it. Vad vore svenskan utan ord som grogg, fåtölj och incel?
Johan_Lindroos skrev:Morgan skrev:Morello skrev:Det är mycket svengelska nu, pojkar.
Det är mycket gnäll om svengelska nu, Gustaf. Deal with it. Vad vore svenskan utan ord som grogg, fåtölj och incel?
Grogg och fåtölj vet jag, men vad är "incel" för något?
I-or skrev:Visst, problemet är bara att inom psykologisk "forskning" kan 50-75% av resultaten inte reproduceras så man kan i princip lika lätt få motsatt resultat eller egentligen vilket resultat man vill (https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis).
Eftersom ljudåtergivning till stora delar är ett naturvetenskapligt område kan vi ju istället bara se till att anamma den vetenskapliga metoden (blindtest) så slipper vi diskutera den här typen av ganska meningslösa frågor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster