Kunskapen om hur det funkar styr hur man tycker det låter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Kunskapen om hur det funkar styr hur man tycker det låter

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 20:27

Jag snodde och moddade Nattlordens kommentar i en annan tråd.
Jag tycker att det är såpass intressant att det kan vara värt en egen tråd.

"Legato link fungerar sålunda att... och det leder till att... vilket innebär att det låter..."

Även de som bara fått för sig att de vet hur något visst funkar kanske påverkas. "Du förstår, koner funkar som mekaniska dioder och leder bort vibrationer." (Bara för att de fått för sig något på grund av att symbolen för en diod påminner om utseendet på en kon.)

Jag kallar allt det där för "teknisk placebo". Det kan även handla om sådant som: "Det där kan inte funka, det kan inte ge någon hörbar inverkan alls. Det finns ingen teknisk rimlighet i det där..."
Och så hör man inte någon inverkan heller.

Så, låt oss ge sjutton i att i denna tråd gagga om den gängse placebon.
-Kan stor, rigid kunskap begränsa? Begränsa både mottaglighet och nyfikenhet?

Och, som "sanna vetenskapare", ge fasen i att gå i försvarsställning. Spåna prestigefritt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Kunskapen om hur det funkar styr hur man tycker det låte

Inläggav Harryup » 2020-09-20 20:49

Skulle snarare säga "Kunskapen om hur man tror det funkar styr hur man kommer veta att det låter".

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-20 20:49

Strmbrg skrev:Jag snodde och moddade Nattlordens kommentar i en annan tråd.
Jag tycker att det är såpass intressant att det kan vara värt en egen tråd.

"Legato link fungerar sålunda att... och det leder till att... vilket innebär att det låter..."

Även de som bara fått för sig att de vet hur något visst funkar kanske påverkas. "Du förstår, koner funkar som mekaniska dioder och leder bort vibrationer." (Bara för att de fått för sig något på grund av att symbolen för en diod påminner om utseendet på en kon.)

Jag kallar allt det där för "teknisk placebo". Det kan även handla om sådant som: "Det där kan inte funka, det kan inte ge någon hörbar inverkan alls. Det finns ingen teknisk rimlighet i det där..."
Och så hör man inte någon inverkan heller.

Så, låt oss ge sjutton i att i denna tråd gagga om den gängse placebon.
-Kan stor, rigid kunskap begränsa? Begränsa både mottaglighet och nyfikenhet?

Och, som "sanna vetenskapare", ge fasen i att gå i försvarsställning. Spåna prestigefritt.

Ok :)
Det är någonting med hifi som gör detdär med tekniskt perfekt och mindre perfekt svårtolkat. Om det handlar om musikupplevelser. Det är därför folk gillar rörförstärkare, vinyl och dipoler för att ta tre exempel. Vissa färgningar gör att musiken uppfattas som bättre och är lättare att ta till sig i en del fall.

Då jag konstaterat att det är på dethär viset så kan jag fundera på varför . Jag tror personligen att 2-kanals inspelning och återgivning är på tok för dåligt för att det ska kunna låta exakt som det lät vid inspelningstillfället, och att vissa färgningar kan öka illusionen av realism i hemmet .
Det är också den filosofin som präglar utvecklandet av mina egna högtalare och utvärdering av diverse klass D steg.
Låter det bättre, är det bättre - åtminstone subjektivt.

Stor kunskap borde inte innebära några problem, snarare tvärtom. :)
Men det blir mindre bra om den stora kunskapen kombineras med trångsynthet och motvilja att testa nya grejor. Eller motvilja att ens lyssna på grejor som tekniskt inte anses perfekta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-20 21:00

Jag kunde aldrig höra problemen med min Legato Link-försedda CD-spelare även efter att ha läst artikeln. Jag hade å andra sidan tygdomdiskanter. Med det sagt tyckte jag ändå än traditionell extern DAC lät bättre än den inbyggda.

Gå i försvarsställning? Varför det, det är väl onödigt? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-20 21:00

Självklart bidrar konfirmeringsbias till placeboeffekt. Det är sen gammalt. Case closed! :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-20 21:03

Å andra sidan kunde jag inte heller höra alla trolleriförbättringar med gigantisk ljudbild och avgrundsdjup välartikulerad dunderbas efter att ha läst om dem i High Fidelity och liknande blaskor i början på 90-talet .... och detta var innan jag började få ett mer kritiskt förhållningssätt till hifi & ljudåtergivning.

Kanske är jag bara halvdöv. :mrgreen:

JM

Inläggav JM » 2020-09-20 21:11

Kunskap om testobjektet kan ge konfirmationsbias. Konfirmationsbias är ej placebo effekt.
Stor generell kunskapsbas i relevant område styr bedömningen annorlunda än vid begränsad kunskap.
Generellt ger större kunskapsbas mer differentierad bedömning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-22 16:03

JM skrev:Kunskap om testobjektet kan ge konfirmationsbias. Konfirmationsbias är ej placebo effekt.
Stor generell kunskapsbas i relevant område styr bedömningen annorlunda än vid begränsad kunskap.
Generellt ger större kunskapsbas mer differentierad bedömning.

JM

Stor generell kunskapsbas angående ljud är väl helt värdelöst vetande om den inte kombinerats med experiment på riktigt ? Att lära sig innantill något en auktoritet skrivit är enkelt, att lära sig på riktigt genom att prova själv är tidsödande men ger däremot insikt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-23 18:39

Strmberg,

För min egen del kan jag bara konstatera att de flesta skillnader i ljudkvalitet som jag har noterat för olika former av hifi-utrustning gjordes i min relativa ungdom, långt innan jag fullt ut förstod hur tekniken bakom fungerade. Detta berodde på att jag på den tiden var mycket mer aktiv i olika former av provlyssning som konsument. Idag har jag lyssnat så mycket i professionella sammanhang att jag ganska väl vet var min gräns går för rena gissningar. Via långvarig erfarenhet vet jag helt enkelt när jag hör skillnad och när jag inte gör det och dessutom kan jag ofta relatera lyssningsintryck till bakomliggande tekniska orsaker. Detta är bara ytterligare ett exempel på att man blir bra på det man tränar på. Ibland misstar man sig av olika orsaker i alla fall, vilket får en att inse att hörseln är otroligt mångsidig men inte alltid helt pålitlig. Därför landar jag aldrig i några slutgiltiga omdömen om elektronik utan att ha blindtestat först (högtalare uppvisar ofta så stora ljudande skillnader eller brister att blindtest inte alltid är nödvändigt).

Teorin kan alltså inte alls bekräftas ur mina erfarenheter.

Eftersom du väljer att exemplifiera med Pioneers Legato Link, ska jag bidra med lite mer kött på benen angående hur det hela utvecklades när jag hörde tekniken för första gången. Det var tidigt nittiotal och jag kopplade förväntansfullt in den nyinköpta Legato Link-försedda CD-spelaren, helt utan någon särskild idé om hur den skulle låta. Recensionerna hade varit klart positiva och jag förväntade mig en tydlig förbättring mot den ca 5 år gamla Yamaha-spelaren som den var tänkt att ersätta.

Jag använde vid denna tid stora bandhögtalare av egen konstruktion (liknande Apogees största modeller men med betydligt fler magneter, ca 40 kg per högtalare, och därmed en högst rimlig verkningsgrad). Dessa högtalare var subjektivt tydligt lågdistorderande och hade även en frekvensgång som subjektivt sträckte sig ganska jämnt upp till 20 kHz (mätutrustning var dyrt på den tiden, så det kunde man glömma för hobbybruk). Första CD:n går igång och den låter så totalt annorlunda än i Yamaha-spelaren jag var van vid att jag var övertygad om att någonting var fel. När man bygger själv för hobbybruk så bryr man sig inte alltid om att bygga "fool-proof". Allting kontrollerades så långt som möjligt, bl.a. banddiskanterna, det aktiva filtret och bägge slutstegen, men inga avvikelser kunde konstateras. Som vanligt blev min tålmodiga sambo utsedd till testledare och efter 12/12 korrekta identifieringar (det var extremt enkelt) kunde jag vara 100% säker på min sak. Pioneer-spelaren lät totalt annorlunda, inte på något sätt typiskt illa - välupplöst, lågbrusigt och kraftfullt men alldeles för polerat eller kanske möjligen varmt (Yamahan lät å andra sidan "skrälligt" - vidare provning har dock visat att Yamahan klangligt låg närmare det neutrala även om den var sämre på allt annat). Det var först betydligt senare som jag satte klangen huvudsakligen i samband med den avrullade högfrekvensen även om det säkerligen finns fler tekniska orsaker till de ljudande intrycken.

Man bör även känna till att mindre fokuserad lyssning på en annan Legato Link-försedd CD-spelare i en betydligt sämre anläggning med bl.a. högfrekvensavrullade högtalare inte alls gav samma resultat och här var ljudet fullt godkänt, klart bättre än för den relativt gamla spelare som ersattes. Som vanligt döljs även hyfsat stora skillnader lätt av icke-perfekta testomständigheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-23 20:09

I-or, jag får inte ihop ditt resonemang. Så här skriver du: "Yamahan lät å andra sidan "skrälligt" - vidare provning har dock visat att Yamahan klangligt låg närmare det neutrala även om den var sämre på allt annat)". Så varför anser du att Pioneers legato Link är dålig?

Mitt eget intryck är att Pioneers cd-spelare med Legato Link låter väldigt naturligt, möjligen aning mjukt men väldigt musikaliskt. Om detta beror på Legato Link eller trots denna låter jag vara osagt men bra låter det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 21:14

Nä, jag uppfattade min Pioneer med Legato Link som ganska avslagen, tyvärr.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-23 21:32

jonasp skrev:Nä, jag uppfattade min Pioneer med Legato Link som ganska avslagen, tyvärr.

Så uppfattade jag 668'an. Som den där Pripps Blå man glömde på sängbordet och man förökte dricka på morgonen för att slippa torkan i gommen...
Men spelarna med skivtallrik lät väldigt trevligt tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-23 22:13

Bill50x,

En "varm" eller "polerad" klang är ingenting positivt utan lika fel som en "kall" eller "sträv" klang. Alla ljud, men särskilt metalliska dito, låter för insmickrande och inte tilllräckligt distinkta. I mer tekniska termer skulle jag kanske säga avrullad och i termer av frekvensgång motsvarar det ett överskott av mellanregisterområdet kontra diskantområdet. Tyvärr har "varm" i hifi-sammanhang blivit ett positivt begrepp. Jag förstår att vissa skulle kunna beskriva klangen som "matt" eller "avslagen", men jag tycker att överdrivet polerad beskriver det hela bättre i det här fallet (det var med stor sannolikhet inte enbart avsaknad av högfrekvens som spelade in här).

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-24 09:38

Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:

- Rörförstärkare låter 'varmt'. De är ju varma när de arbetar. Gäller även klass A transistor.
- Plastkoner låter plastiga.
- Metalldomer låter metalliskt hårda, silkesdomer silkeslea.
- Lådhögtalare har lådljud, dipoler låter 'öppet'.
- Basreflex låter ihåligt.
- Flera små koner ger 'snabbare' bas än en stor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-24 10:08

RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:
...

Skojig analogi :-)

Fast den "snabbaste" basen jag har upplevt var med en 24" Hartley woofer sittande i en 1,5 kubikmeter sluten låda driven av en klass A-förstärkare på 25 W.

/ B

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-09-24 10:16

RJohan skrev:Jag tycker mej ha märkt att HiFi-prylar gärna beskrivs ha ljud efter någon yttre fysisk egenskap. Alltså:

- Rörförstärkare låter 'varmt'. De är ju varma när de arbetar. Gäller även klass A transistor.

Belker skrev:Självklart bidrar konfirmeringsbias till placeboeffekt. Det är sen gammalt. Case closed! :D

Amen.

Vi är primitiva varelser ibland, vi människor. Om du lägger försökspersoner i en MRI-maskin och ställer dem frågor om vad de tycker om människor som avviker i något avseende, och samtidigt låter dem känna en obehaglig doft av sur mjölk eller liknande, så kommer de vara mer benägna att vara fientligt inställda, men om du låter dem känna doften av vanilj så kommer de vara mer toleranta än baseline.

Vi suggereras väldigt lätt, helt enkelt. Det blir inte bättre av att det florerar hundratals myter i hifi-svängen av det slag du nämner.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 10:46

Det är mycket svengelska nu, pojkar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 10:49

Bill50x skrev:
...

Fast den "snabbaste" basen jag har upplevt var med en 24" Hartley woofer sittande i en 1,5 kubikmeter sluten låda driven av en klass A-förstärkare på 25 W.

/ B

Är inte detta redan utrett - snabb bas torde betyda kraftig distorsion: flankerna blir brantare än vad de de facto skall vara.
Bas är ju per definition långsamma förlopp och diskant snabba förlopp - relativt sett alltså.
I mellanregistret har vi de mellansnabba förloppen. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-09-24 10:51

Morello skrev:Det är mycket svengelska nu, pojkar.

Det är mycket gnäll om svengelska nu, Gustaf. Deal with it. Vad vore svenskan utan ord som grogg, fåtölj och incel?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 10:57

Jag är klart oroad över förfallet och hur snabbt det accelererar - snart har vi ett folk som saknar modersmål och den minoritet som behärskar språket blir inte förstådd.

Vill vi verkligen ha det så?

För övrigt är du en alldeles för bildad och intelligent person för att inte kunna skilja på å ena sidan försiktig implementation av låneord vid behov och å andra sidan slentrianmässig kontamination av typen "case closed - deal with it" .
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-24 11:00

Morgan skrev:

Belker skrev:Självklart bidrar konfirmeringsbias till placeboeffekt. Det är sen gammalt. Case closed! :D

Amen.

Vi är primitiva varelser ibland, vi människor. Om du lägger försökspersoner i en MRI-maskin och ställer dem frågor om vad de tycker om människor som avviker i något avseende, och samtidigt låter dem känna en obehaglig doft av sur mjölk eller liknande, så kommer de vara mer benägna att vara fientligt inställda, men om du låter dem känna doften av vanilj så kommer de vara mer toleranta än baseline.

Vi suggereras väldigt lätt, helt enkelt. Det blir inte bättre av att det florerar hundratals myter i hifi-svängen av det slag du nämner.

Visst, problemet är bara att inom psykologisk "forskning" kan 50-75% av resultaten inte reproduceras så man kan i princip lika lätt få motsatt resultat eller egentligen vilket resultat man vill (https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis).

Eftersom ljudåtergivning till stora delar är ett naturvetenskapligt område kan vi ju istället bara se till att anamma den vetenskapliga metoden (blindtest) så slipper vi diskutera den här typen av ganska meningslösa frågor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-24 11:11

Morello skrev:
Bill50x skrev:
...

Är inte detta redan utrett - snabb bas torde betyda kraftig distorsion: flankerna blir brantare än vad de de facto skall vara.
Bas är ju per definition långsamma förlopp och diskant snabba förlopp - relativt sett alltså.

Absolut. Den "snabba" basen är det inte baselementet som sköter, om det nu inte råkar vara en bredbandare. Det är mycket psykologi i detta och även sk halvkunskaper. Varför skulle tex en 5" bas vara "snabbare" när den kanske behöver flytta sig +/- 1 cm när en 30" rör sig någon millimeter för att åstadkomma samma ljudtryck? Men det är lätt att luras av synintryck och ologiska tankegångar. Och hifi-världen är hårt drabbad av detta.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-24 11:12

Morello skrev:
Bill50x skrev:
...

/ B

Jo, fast det kan ju luta åt det andra hållet och att basen är onaturligt långsam och uppenbart eftersläpande, den beskrivna "snabba basen" kan då ha använts i positivt syfte som mer rätt låtande.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-24 11:12

Morgan skrev:

Det är mycket gnäll om svengelska nu, Gustaf. Deal with it. Vad vore svenskan utan ord som grogg, fåtölj och incel?

Grogg och fåtölj vet jag, men vad är "incel" för något?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 11:13

Problemet är också att de som arbetar vetenskapligt och har en adekvat naturvetenskaplig skolning är i minoritet i audiobranschen. Audiobranschen har tyvärr blivit charlatanernas högborg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 11:14

Johan_Lindroos skrev:
Morgan skrev:

Grogg och fåtölj vet jag, men vad är "incel" för något?

Inget som drabbat dig. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-24 11:30

Iskallt, Johan, iskallt. 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-24 11:49

@ior m fl

Blindtester och vetenskaplighet?
Trist att det ofta förfäktas som en metod vars pricksäkerhet är absolut utan ifrågasättande av validitet och reabilitet.
Granskar man i detalj de omständigheter som existerar finns ett antal felkällor vilket ger att en större ödmjukhet vore på sin plats innan man hävdar metodens förträfflighet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-24 11:57

Jag menar förstås inte fullt vetenskapliga lyssningstest med metodkrav och statistiska krav. Det är trots allt en hobby det handlar om. Nog kan du också hålla med om att ett enkelt blindtest tar dig ganska långt mot visshet i jämförelse med ickeblint?

JM

Inläggav JM » 2020-09-24 14:01

I-or skrev:Visst, problemet är bara att inom psykologisk "forskning" kan 50-75% av resultaten inte reproduceras så man kan i princip lika lätt få motsatt resultat eller egentligen vilket resultat man vill (https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis).

Eftersom ljudåtergivning till stora delar är ett naturvetenskapligt område kan vi ju istället bara se till att anamma den vetenskapliga metoden (blindtest) så slipper vi diskutera den här typen av ganska meningslösa frågor.

Allt hörande är till största delen kemiska och neurofysiologiska processer vilka ofta går att förklara i den psykologiska dimensionen. Dvs kunskap i detta område helt avgörande. Kunskap inom akustiken är ett nödvändigt men ej tillräckligt krav för att förstå hörandet i rum.
Utan neurofysiologi inte hörande. Uttalade kunskaper inom akustiken krävs för att tolkningen av neurofysiologiska fynd och psykologiska reaktioner skall korrekt bedömas.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi