I-or skrev:Om man ska mäta på ett bra sätt (nära relevanta standarder) så krävs hörnplacerad källa med god spridning och diffus- eller frifältsmikrofon. Sedan bör man medelvärdesbilda åtminstone tre mottagarpositioner och framför allt, som vid alla akustiska mätningar, ha koll på bakgrundsnivån. Mätresultaten ser någorlunda rimliga ut, men genom metodik enligt ovan och dessutom rikta mikrofonen uppåt får du ett något mer rättvisande resultat. Man kan också medelvärdesbilda lite mer i frekvensplanet så att resultaten inte ser så stökiga ut, det är ofysikaliskt med en efterklangstid som hoppar hit och dit för frekvenser över några hundra Hz.
RT60 är definitionsmässigt ett rumsmått och ska då idealt sett vara konstant oavsett mottagarposition. Sedan är förstås RT60 inte ens väldefinierad under Schröderfrekvensen (runt 200 Hz i någorlunda normala rum), men det brukar man "glömma bort" i ingenjörsmässiga sammanhang.

Tack för tippsen, Jag skall prova att följa dem nästa gång jag försöker mig på en mätning av efterklangen i mitt rum.
Men det blir genast mycket jobbigare att mäta om man måste flytta runt högtalare för att kunna åstadkomma en mätning,
Så det blir nog ändock inte mitt standardförfarande varje gång jag gör någon rums ändring