Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav hifikg » 2020-09-27 10:46

Kronkan skrev:
Strmbrg skrev:
Kronkan skrev:Jag har faktiskt köpt en kabel idag på Kjell & Co. Det var en USB-kabel för laddning. Över disk. Jag får hjälp. Det blev en med extra hög hållbarhet. Tygklädd och riktiga bra fästen vid ändarna. Lång också så jag kan ligga i sängen och ladda.

Blev 295 kr fattigare.

Hoppas att du hade råd - ur alla rimliga infallsvinklar. :)

Det välter inte oss men är man äldre har man gamla saker som ju frekvent faller sönder framför ens ögon.

Så denna gång blev det en kraftigare USB-kabel som kanske håller ett tag Blev denna. Linocell Premium Kevlar 8O
Jag gick in butiken och frågade efter en budget-grej.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... lsrc=aw.ds

[ Bild ]

Ser jäkligt seriös ut, medan min kabel ser ut som en leksak, he he, den andra typen av ljudkabel de säljer är snyggare, men den här är så ful att den nästan är söt. O så är det bra med olika kablar när man ska följa dem i halvmörker.
Bilagor
719195_61821.tif.jpeg
719195_61821.tif.jpeg (54.34 KiB) Visad 1469 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 11:50

Det här med USB- kablar som exempel på den moderna marknadsekonomin är intressant. Bara hos Kjell & Co finns det mängder av olika kablar som vänder sig till olika kundgrupper. Budget i flerpack, kabeln med återvunnen plast, hållbara kabeln och den ännu mera hållbara saken. Olika färger och längder. Det kan vara så att prisskillnader i ett segment i någon mån återspeglar kvalite men det är ju inte säkert. Åtminstone inte garanterat.

Sedan om man byter modell och/ eller märke så riskerar ju tillbehören att bli värdelösa.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 11:56

Ett problem med marknadsekonomi - som jag ser det - är att utbudet kan bli onödigt stort.
Det kanske inte hade gjort så mycket om det inte vore så att det finns betydligt fler alternativ än det finns väsentliga skillnader mellan alternativen.
Väldigt mycket "samma-lika" för att uttrycka det annorlunda.

Massor av "aktörer" vill vara med och sälja, men de flesta plankar bara varandra. Antingen av ren lathet eller av idélöshet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 12:39

Jo, så blir det! Utbudet växer och det blir nya varianter som mera är design.

Här med reflekterande material.

Bild

Här ett trepack färgade i tre olika längder för 99 kr. 8O
Bild

Den som nu orkat scrolla hit så blir min fundering. Massproduktion och digitalisering gör ju saker billigare och billigare. Alltså man kan konsumera mer och mer.

????
Senast redigerad av Kronkan 2020-09-27 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 12:43

Det där med reflexer verkar bra. Då kan jag ju dra ur sladden om jag inte hittar avstängningsknappen i mörkret. Fast det krävs såklart en ficklampa för att se reflexen...
Nåja, om jag är ute i mörkret och hasar runt med musiken på full volym och därför inte hör att det kommer en bil på gångvägen som är på väg att dundra in i mig. Nu kan han ju ta sikte på sladden istället så att jag kanske klarar livhanken.
Rostskydd är nog inte så dumt det heller om jag har vattentäta grejor och vill lyssna under vatten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 12:54

Här flerpack för 89 kr, i och för sig så är recensionerna delvis avskräckande. Verkar ju vara kapitalförstöring 8O . Men massproduktion och digitalisering leder ju på ett sätt till att man får mer för mindre. Vilket ju på sikt inte är hållbart enligt min uppfattning.

Så att köpa någon dyrare hifi-apparat är väl inte jordens mest centrala problem så långe som det är är till nöje och inte leder till ekonomisk overload för individen.

Bild

https://cdon.se/hemelektronik/5-pack-li ... -p41414654

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-27 15:46

Ska man ha en lång USB-kabel ska man satsa på kvalitet till bra pris! Klarna ställer upp o finansierar om inte växelpengarna räcker till.
Bilagor
Skärmavbild 2020-09-27 kl. 15.29.18.png
Skärmavbild 2020-09-27 kl. 15.29.18.png (110.63 KiB) Visad 1396 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 16:37

Betalas den med hjälp av Klarnas kredit ökar visst utgifterna 50 %. Genialt.

Och i andra ändan av marknaden denna sak 14 kr och 10 öre och med frakt blir det ca 55 kr. Då är det samma längd alltså 3 meter.

Bild

https://www.av-connection.se/?PNo=NNC-1 ... gL5uPD_BwE

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-27 18:24

Jag har en lång USB för att kunna sitta vid skrivbordet o skicka signaler till DAC ibland, tror den är fem meter och ingen kan höra skillnad, så klart, på den och min röda, löjligt dyra (dock inte i närheten av Nordost-prisklass).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:13

Är det mycket enklare att bygga en HDMI-kabel än en USB-kabel? Den dyraste HDMI-kabeln kostar bara ett par tusen för 3 meter medan en tre meters USB-kabel kostar nästan 70.000 kr hos samma försäljare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-29 15:22

MichaelG skrev:Är det mycket enklare att bygga en HDMI-kabel än en USB-kabel? Den dyraste HDMI-kabeln kostar bara ett par tusen för 3 meter medan en tre meters USB-kabel kostar nästan 70.000 kr hos samma försäljare.

Nja, skillnaden är nog att HDMI är för bild (främst) och USB är för ljud. Bild är jättelätt att jämföra sida vid sida och då ser man direkt att kablar för digital överföring inte spelar någon roll så länge de fungerar.

Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:41

Almen skrev:Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.

Eller också är ljud väldigt mycket mer komplicerat och komplext än bild. Det märker man ju bara på att det till exempel inte finns (vad jag vet) särskilda videofila nätkablar till projektorer, eller TV-apparater. Där använder man medföljande kabel och det blir inte bättre än så. Till skillnad från audio där man kan köpa alla möjliga tillbehör och få ganska så dramatiska förbättringar. Har jag hört (inte själv - men av andra).

(Skojar förstås bara...)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-29 19:30

MichaelG skrev:
Almen skrev:Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.

Eller också är ljud väldigt mycket mer komplicerat och komplext än bild. Det märker man ju bara på att det till exempel inte finns (vad jag vet) särskilda videofila nätkablar till projektorer, eller TV-apparater. Där använder man medföljande kabel och det blir inte bättre än så. Till skillnad från audio där man kan köpa alla möjliga tillbehör och få ganska så dramatiska förbättringar. Har jag hört (inte själv - men av andra).

(Skojar förstås bara...)

Fast kabellyftare använder väl även tittarna??

Föregående

Återgå till Generellt om hifi