Moderator: Redaktörer
E skrev:Precis. Och de måste därför spela med en tonkurva som approximerar hur ytteröron, huvud, axlar hade färgat det ljud som är avsett att spelas av högtalare "rakt framifrån". (Om man inte råkar lyssna på konsthuvudinspelningar.)
Hur fel kan då tonkurvan bli för individer som är längst från genomsnittet?
Mvh E*
Hörsellinjen skrev:I-örat-apparater
I-örat-apparater passar bäst för lätt till måttlig hörselnedsättning, men det finns också modeller som fungerar för gravt hörselskadade. I-örat-apparater sitter direkt i hörselgången och all teknik är samlad i ett individuellt formgjutet skal. Audionomen gör först ett avtryck av örat, sedan skickas avtrycket till tillverkaren som bygger in elektroniken i skalet. Avståndet mellan hörtelefonen och trumhinnan är litet, vilket ger bättre ljudkvalitet. Mikrofonen är dessutom placerad i själva örat, så ljudet tas upp på ett mer naturligt sätt än med bakom-örat-apparater. I-örat-apparater passar inte alla. En del har för trånga hörselgångar, vilket gör det svårt att få apparaten att sitta bra. Eftersom apparaten täpper till hörselgången och minskar ”luftningen” av örat kan den skapa besvär hos personer som lätt får irritationer i hörselgången. Den ställer också höga krav på skötsel, till exempel regelbundet byte av vaxfiltret. Små knappar och reglage kräver dessutom bra finmotorik. Det går dock att få en fjärrkontroll i till I-örat-apparater, som extra tillval. I-örat-apparater passar vana användare bäst, eftersom det är svårt att prova olika hörapparater vid utprovningen då varje apparat gjuts och byggs individuellt. Denna typ av hörapparater är också omtyckta av personer med glasögon, eftersom det blir mindre trångt bakom örat.
E skrev:Hur stor är den osäkerhet över säg 2 kHz som beror på att individers ytteröron ser olika ut allena?
Dvs hur dålig skulle en "bra" lur kunna vara, maximalt, för en godtycklig individ?
(Jag minns kurvan i det gamla hörlurstestet i MoLt, men inte storleken på de individuella variationerna.)
Huvudstödet i tonkurvan borde kunna bli skapligt rätt, basen borde kunna bli bra om det är tätt – men högre frekvenser är nog svårt.
Mvh E*
Skrivbordet skrev: Vad betyder t ex "ekvalisera".
.
jockewe skrev:Vänta nu,
allas inneröron - hörselgångar ser helt olika ut.
Så min gode vän tycker att ett par helt fantastiska in-ear lurar inte har någon bas alls medan jag inte öht förstår vad han pratar om.
Jag får gjuta om mina formgjutna hörselskydd vartannat år för att följa med i förändringarna i mina egna hörselgångar.
Så, en in-earlur KAN inte låta exakt lika i två olika personers öron och en in-earlur kan tyckas låta annorlunda om ens hörselgångar
har förändrats med tid eller sjukdom etc.
*edit* Jo, det är säkert möjligt att man med hjälp av alla olika sorters infattningar (gummi/whathaveyou) kan något optimera ljud-
mässigt varje lur till just de öron som de ska sitta i, men lika kan det inte bli iallafall */edit*
Skrivbordet skrev:
Så som jag förstår det är de enkla svaren:
1. Jag har vant mig vid skrikig återgivning.
2. Jag hade inte satt lurarna på rätt sätt i öronen tidigare.
3. Jag vill att det ska låta bra nu, och intalar mig att det gör det, men det låter fortfarande skit.
Conan skrev:Jag förstår egentligen inte varför en in-ear inte skulle kunna "spelas in"? Det är små membran som inte får samma rörelser som högtalarelement, men de små eventuella skillnader som sker i materialen får ju rimligen större påverkan på frekvensgång och distorsion också. Mina senaste lurar (Sony nånting) tyckte jag upplevde en förbättring de första veckorna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], hcl, Majestic-12 [Bot] och 22 gäster