Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Har en aningens aningens lite brus kvar i min lilla rörförstärkare. Jag fixade nu en störskyddstransformator. Den ska testas senare ikväll. Någon som har erarenhet av liknande apparatur ?
jansch skrev:
Om du tycker att den tar bort bruset helt eller delvis så mät inte resultatet för guds skull! Du kommer att bli besviken...
jansch skrev:Baffel skrev:Har en aningens aningens lite brus kvar i min lilla rörförstärkare. Jag fixade nu en störskyddstransformator. Den ska testas senare ikväll. Någon som har erarenhet av liknande apparatur ?
Om du tycker att den tar bort bruset helt eller delvis så mät inte resultatet för guds skull! Du kommer att bli besviken...
Störskyddstransformatorer kan i viss mån skydda elektronik från lagom starka störningar på elnätet. Den separerar (oftast) apparaturen galvaniskt från nätet, precis som en vanlig transformator.
En hifiprodukt som kräver en skyddstransformator är en usel hifiprodukt. D v s i normala miljöer och normal användning.
jonasp skrev:Man har betydligt oftare nytta av isolationstrafo till oscilloskopet än till hifin. Kopplar jag min macbook med laddare till stereon hade jag dock behövt sätta en trafo till datorns laddare. Eller ett jordfilter. Bästa lösningen är såklart att inte alls koppla databöset till anläggningen.
Men alla har väl ett oscilloskop?
jansch skrev:Baffel - missförstå mig rätt!
Störskyddstrafos är inget "humbug". Det är en produkt som har egenskaper som är användbara för vissa applikationer, dock sällan för hifi grejor under normala omständigheter.
Har du bil? Kör du runt med snökedjor året om? Går bilen generellt bättre med snökedjor på sommaren kan man ju med fördel ha det.
Ungefär så är det med störskyddstransformatorer - Det blir sämre generellt men när det är extremt illa är det bra att ha.....
Hittar ingen bättre liknelse.....
jansch skrev:En hifiprodukt som kräver en skyddstransformator är en usel hifiprodukt. D v s i normala miljöer och normal användning.
Bamsefar skrev:jansch skrev:En hifiprodukt som kräver en skyddstransformator är en usel hifiprodukt. D v s i normala miljöer och normal användning.
Oj va många som är dåligt konstruerade i så fall...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster