hmm 1259?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Re:

Inläggav Nattlorden » 2020-10-15 13:34

Morello skrev:
IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.

Vh, iö


Får man fråga vad W121 har för höjd på talspolen respektive spalten?


Nästan 15 år på den nekrobumpen.... kan det vara rekord måntro? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Re:

Inläggav hifikg » 2020-10-15 13:45

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.

Vh, iö


Får man fråga vad W121 har för höjd på talspolen respektive spalten?


Nästan 15 år på den nekrobumpen.... kan det vara rekord måntro? 8)


Nej. Men bra försök.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-15 23:33

Eftersom det ovan hävdas att man subjektivt sett kan köra ett element med ett konventionellt definierat xmax ((hc-hg)/2) om 12,5 mm till en förskjutning om 50 mmpp, vill jag bara visa vad som händer om man utgår från Scan Speak 30w-4558t00 och simulerar med elementet i en 150 liters sluten låda.

Vi börjar med en drivfrekvens om 17 Hz och tittar på distorsionen vid xmax, alltså 25 mmpp:

ss17hz_xmax.jpg
ss17hz_xmax.jpg (39.59 KiB) Visad 2342 gånger

Märkbar distorsion, men fortfarande användbart.


Vi går nu över till att tokstressa elementet med en förskjutning om 50 mmpp och ser att grundtonen vid 17 Hz dränks i en skog av distorsionsprodukter:

ss17hz.jpg
ss17hz.jpg (43.91 KiB) Visad 2342 gånger

Faktum är att tredjetonen t.o.m. är betydligt starkare (ca 5 dB ) än grundtonen. Det ser dessutom väldigt illa ut vilken infrekvens vi än väljer utom precis runt resonans, där konen i princip "går av sig själv" och distorsionen "bara" är skyhög och inte astronomisk.


Här har vi 50 Hz och konen är så illa ute att den t.o.m. klämmer ur sig ett par undertoner och de toner som faktiskt syns sticker knappt upp ur brusgolvet av skräp:

ss50hz.jpg
ss50hz.jpg (38.95 KiB) Visad 2342 gånger



Konrörelsen är oerhört instabil och hoppar hit och dit närmast slumpmässigt, faktiskt så till den grad att det simuleringsmässigt i princip är omöjligt att "pricka" just 50 mmpp.
Ett sista resultat vid 90 Hz och 40 mmpp visar totalt kaos med inte bara massor av icke-harmoniskt skräp utan även en grundton som t.o.m. börjar likna bandbegränsat brus:

ss90hz.jpg
ss90hz.jpg (37.31 KiB) Visad 2342 gånger




Att ovanstående förvrängning eller t.o.m. kaos skulle vara ohörbart eller ens acceptabelt är direkt omöjligt. Problemet är självklart att hela spolen rör sig långt utanför magnetgapet och att kraftfaktorn i ändlägena är nere i ca 12 % av nominellt värde. Det finns således i princip ingen kraft kvar att driva konen med när man närmar sig ändlägena.

Det finns goda skäl att helt enligt konventionell visdom anse att man någonstans runt xmax (som kan ha något olika definitioner) når en yttersta gräns för vad ett element klarar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: hmm 1259?

Inläggav Morello » 2020-10-16 12:09

Intressanta simuleringar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 16:40

Eftersom tråden inledningsvis handlade om NHT 1259 kan det också vara intressant att känna till att detta element av herr Linkwitz bedömts ha en användbar max förskjutning om "endast" +/- 7 mm, då spidern tydligen är groteskt olinjär.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: hmm 1259?

Inläggav Morgan » 2020-10-16 16:47

I-or skrev:Eftersom tråden inledningsvis handlade om NHT 1259 kan det också vara intressant att känna till att detta element av herr Linkwitz bedömts ha en användbar max förskjutning om "endast" +/- 7 mm, då spidern tydligen är groteskt olinjär.


Har du själv undersökt dem? Ingvars artikel i MoLT verkar säga att de är mycket fina element.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 17:02

Tyvärr har jag aldrig fått händerna, eller kanske snarare mikrofonen framför konen, på ett sådant element, men jag respekterar herr Linkwitz och litar på hans ord. Han accepterar inte distorsion som i det ovanstående exemplet, tvärtom sågar han en hel del element vid mindre förskjutningar än xmax.

Det verkar dock som om Ingvar framför allt valde elementet i MoLT för dess småsignalegenskaper (vilka inte är så där vansinnigt intressanta idag givet alla ekvaliseringsmöjligheter). Linjär luftpumpningskapacitet är allt som räknas nuförtiden, det var annorlunda förr med passiva bojor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: hmm 1259?

Inläggav Morello » 2020-10-16 17:05

Det gick väl iofs att konstruera ekvalisatorer av avancerad typ även på den gamla goda tiden - givetvis i den analoga domänen. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 17:35

Jo, förstås, men de sågs med oblida ögon av puristerna och var påfallande ovanliga. Alltför ovanliga om man frågar mig. I dagens digitala värld har nästan alla kapitulerat inför den totala övermakten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: hmm 1259?

Inläggav jonasp » 2020-10-16 18:09

I-or skrev:Eftersom tråden inledningsvis handlade om NHT 1259 kan det också vara intressant att känna till att detta element av herr Linkwitz bedömts ha en användbar max förskjutning om "endast" +/- 7 mm, då spidern tydligen är groteskt olinjär.


Det har jag missat*. Jag använde under ganska många år 4xNHT1259 i basreflexlösning. Jag upplevde inte direkt att de begränsade dynamiskt men mitt rum var inte särskilt stort heller.

Men vad du skriver förklarar kanske varför en del tycker att de låter lite illa när man drar på ordentligt.

*) här skriver Linkwitz, må han vila i frid, om NHT1259: https://www.linkwitzlab.com/woofer2.htm
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 18:18

Tack, jag hade tappat bort den sidan. Läser man där ska det t.o.m. vara en användbar maximal förskjutning om +/- 6 mm, åtminstone när man inte har någon hjälp från en linjäriserande luftfjäder i låda (han körde som bekant med dipoler). Med fyra 12-tumselement i basreflexkonfiguration är det ordentligt hög ljudtrycksnivå när man kommer upp i 6 mm förskjutning i ett litet rum (undantaget subsoniska frekvenser).
Senast redigerad av I-or 2020-10-16 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: hmm 1259?

Inläggav jonasp » 2020-10-16 18:21

I-or skrev:Det finns goda skäl att helt enligt konventionell visdom anse att man någonstans runt xmax (som kan ha något olika definitioner) når en yttersta gräns för vad ett element klarar.


Mycket bra sammanställning. Två kommentarer:

1. Att gränsen vid det tradionellt angivna x-max är bra håller jag med om, men jag noterar också att man bör vara observant på att olika element inom ramen för det som sagts presterar tämligen olika när man närmar sig x-max. (Vilket I-or såklart är medveten om)

2. Jag blir mycket nyfiken på vad du egentligen ruvar på för hemligheter i din MatLab-mapp på din dator. :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: hmm 1259?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-16 18:29

Efter att ha haft/har 4 - 6 st NHT 1259or i slutna lådor enligt Ingvars recept i åratal i 4 olika boenden, är min uppfattning att 1259 kroknar och börjar distordera ganska mycket. Disten kommer krypande på ett gradvis sätt när man höjer ljudnivån, inte plötsligt. Som komplement körde jag på slutet med lite infrahöjning som jag tyckte behövdes. Annars fattas det lite i botten tycker jag, men det beror förstås på hur rummet beter sig härvidlag.

Sedan hyfsat många år har jag istället 8 st Infra-X med infrahöjning vilket trots mindre membranstorlek ger avsevärt mer ljud (och subjektivt renare) innan (även) de kroknar. Men då är de trots allt åtta stycken också. Men nu känner jag mig rätt färdig med dem också...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 18:37

jonasp skrev:
I-or skrev:Det finns goda skäl att helt enligt konventionell visdom anse att man någonstans runt xmax (som kan ha något olika definitioner) når en yttersta gräns för vad ett element klarar.


Mycket bra sammanställning. Två kommentarer:

1. Att gränsen vid det tradionellt angivna x-max är bra håller jag med om, men jag noterar också att man bör vara observant på att olika element inom ramen för det som sagts presterar tämligen olika när man närmar sig x-max. (Vilket I-or såklart är medveten om)

2. Jag blir mycket nyfiken på vad du egentligen ruvar på för hemligheter i din MatLab-mapp på din dator. :wink:


1. Absolut, vilket exemplet med NHT 1259 ovan demonstrerar med all önskvärd tydlighet. Man bör se xmax som den övre gränsen för vad man kan få ut av ett element.

2. Mest en massa slarvigt skrivna skript som KTH/NADA skulle ha sågat fullständigt för allehanda programmeringsmässiga tveksamheter. Jag är nöjd när fysiken stämmer, men egentligen kan man nog göra allt detta även i Matlab Simulink, vilket jag har varit för slö för att sätta mig in i. Dessutom är det lite kul att brottas med differentialekvationerna en aning innan man låter Matlab fixa lösning, konvergens mm. Här tas hänsyn till Bl(x), L(x), k(x) samt luftolinjäriteten i kaviteten. Det finns egentligen ännu mer att ta hänsyn till, men ingenting som påverkar annat än försumbart vid de här distorsionsnivåerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-16 18:40

Johan_Lindroos skrev:Efter att ha haft/har 4 - 6 st NHT 1259or i slutna lådor enligt Ingvars recept i åratal i 4 olika boenden, är min uppfattning att 1259 kroknar och börjar distordera ganska mycket. Disten kommer krypande på ett gradvis sätt när man höjer ljudnivån, inte plötsligt. Som komplement körde jag på slutet med lite infrahöjning som jag tyckte behövdes. Annars fattas det lite i botten tycker jag, men det beror förstås på hur rummet beter sig härvidlag.

Sedan hyfsat många år har jag istället 8 st Infra-X med infrahöjning vilket trots mindre membranstorlek ger avsevärt mer ljud (och subjektivt renare) innan (även) de kroknar. Men då är de trots allt åtta stycken också. Men nu känner jag mig rätt färdig med dem också...


Hehe, varför får jag Niklas Nord-vibbar? 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: hmm 1259?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-16 18:55

I-or skrev:
Johan_Lindroos skrev:Efter att ha haft/har 4 - 6 st NHT 1259or i slutna lådor enligt Ingvars recept i åratal i 4 olika boenden, är min uppfattning att 1259 kroknar och börjar distordera ganska mycket. Disten kommer krypande på ett gradvis sätt när man höjer ljudnivån, inte plötsligt. Som komplement körde jag på slutet med lite infrahöjning som jag tyckte behövdes. Annars fattas det lite i botten tycker jag, men det beror förstås på hur rummet beter sig härvidlag.

Sedan hyfsat många år har jag istället 8 st Infra-X med infrahöjning vilket trots mindre membranstorlek ger avsevärt mer ljud (och subjektivt renare) innan (även) de kroknar. Men då är de trots allt åtta stycken också. Men nu känner jag mig rätt färdig med dem också...


Hehe, varför får jag Niklas Nord-vibbar? 8)


Ja det är väl disten, eller rättare sagt ickedisten vid mer "normala" ljudnivåer man vill komma åt. :)
Och samarbetet med rummets akustiska egenskaper, därav antalet...
Annars tycker jag inte alls att min rigg är speciellt kapabel egentligen (fast det är den ju förstås när man jämför med i princip det mesta annat). Jag har väl vant mig kan jag tänka mig. Men mindre än det är nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att stå ut med. Jag tycker man ska kunna vrida på volymratten lite hur man vill så att det blir lagom; svagt, starkt, lagomlyssning, jäääättestarkt, och det ska låta likadant fast med olika ljudtrycksnivå.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-17 16:01

Fullt förståeligt. Det ger en sorts lugn att veta att man aldrig kommer att gå över gränsen och därför kan det vara rimligt med ett visst mått av överdimensionering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-17 16:11

För övrigt bör man känna till att Scan Speak 30w-4558t00 är ett mycket bra element. Ett sådant element i en vettig låda kommer att prestera bättre sammantaget 50-100 Hz än samtliga testade högtalare i Soundstages samling https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=18 inklusive massor av mycket prestigefyllda (svindyra) produkter. Man bör dock inte överskrida xmax.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: hmm 1259?

Inläggav jonasp » 2020-10-17 18:15

Medhåll om detta (använder elementet själv). Har du någon erfarenhet av de nyare 32w-4878T00?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-18 01:01

Det enda jag kan bidra med är att jag tycker att det är väl dyrt jämfört med 30w-4558t00 eftersom det kostar sådär 2,5 ggr så mycket. EDIT: Hittade Klippel-data för syskonelementet Scan-Speak 28W/4878T00, vilket endast uppvisar något bättre linjäritet än föregångaren 26W/4558T00. Inte värt pengarna, alltså.

Jag hittade också Klippel-data för det mindre syskonelementet till 30W/4558T00, 26W/4558T00, vilka indikerar att storebrorselementet har betydligt mer asymmetri i både Bl(x) och k(x) än vad jag förutsatte och dessutom en mer progressiv spider (jag var medvetet snäll med mina uppskattningar eftersom jag inte ville överdriva problemen vid överstyrning - de är tillräckligt svåra nästan oavsett vilka värden man sätter här).

För övrigt finns det trots allt ett par högtalare hos Soundstage som är ungefärligen jämförbara med vad detta element presterar i en vettig låda 50-100 Hz, nämligen Cerwin-Vega CLS-215 och Magico S5.

Ändrat din rödfärg till blå. Gör inte om det så det behövs varnas. // Redaktör'N (och tack Peter nedan)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: hmm 1259?

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 03:11

I-or skrev:Det enda jag kan bidra med är att jag tycker att det är väl dyrt jämfört med 30w-4558t00 eftersom det kostar sådär 2,5 ggr så mycket. EDIT: Hittade Klippel-data för syskonelementet Scan-Speak 28W/4878T00, vilket endast uppvisar något bättre linjäritet än föregångaren 26W/4558T00. Inte värt pengarna, alltså.

Jag hittade också Klippel-data för det mindre syskonelementet till 30W/4558T00, 26W/4558T00, vilka indikerar att storebrorselementet har betydligt mer asymmetri i både Bl(x) och k(x) än vad jag förutsatte och dessutom en mer progressiv spider (jag var medvetet snäll med mina uppskattningar eftersom jag inte ville överdriva problemen vid överstyrning - de är tillräckligt svåra nästan oavsett vilka värden man sätter här).

För övrigt finns det trots allt ett par högtalare hos Soundstage som är ungefärligen jämförbara med vad detta element presterar i en vettig låda 50-100 Hz, nämligen Cerwin-Vega CLS-215 och Magico S5.


@ I-or. Vill bara förmedla att vad jag förstått så vill admin och moderatorer ha ensamrätt på rödmarkering. Alla andra färger får vi övriga använda. Jag belyser detta med att ändra från rött till blått.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-18 12:52

Tack för tillrättavisningen, Peter.

Eftersom vi nu ändå har spårat ur en del del från trådens ursprung, tänkte jag bara bidra med vad jag gissar är det bästa köpet på marknaden idag (högst prestanda/pris-förhållande): Dayton Audio RSS390HF-4 https://www.daytonaudio.com/product/126/rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm

Jag har inte sett några Klippel-data eller THD-mätningar (annat än för låga ljudtrycksnivåer, där det klarar sig bra) men stort xmax och låg, och via flera kortslutningsringar sannolikt hyggligt linjär, induktans räcker långt. Möjligen har det en aning hög rörlig massa, vilket ändå knappast är ett avgörande problem i praktiken. I vissa avseenden är detta t.o.m. en fördel eftersom massan är konstant till skillnad från fjädringen.

Sammantaget är detta element nog ganska svårslaget för självbyggaren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: hmm 1259?

Inläggav Lennart » 2020-10-18 16:19

I-or skrev: Sammantaget är detta element nog ganska svårslaget för självbyggaren.


Intressant! På ett ungefär, hur stora lådor kräver dessa för slutna resp. basreflex lådor för hemmabiobruk?

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: hmm 1259?

Inläggav Zappa » 2020-10-18 16:23

Ett bygge med fyra stycken Dayton Audio RSS390HF-4:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63629
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: hmm 1259?

Inläggav Morello » 2020-10-18 17:06

Jag kan inte låta bli att undra varför Dayton-elementet har en rörlig massa över 300 gram. 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: hmm 1259?

Inläggav jonasp » 2020-10-18 17:40

Morello skrev:Jag kan inte låta bli att undra varför Dayton-elementet har en rörlig massa över 300 gram. 8O


Instämmer, under 200g hade varit rimligare, även med en rejält tilltagen spole!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-18 18:43

Lennart skrev:
I-or skrev: Sammantaget är detta element nog ganska svårslaget för självbyggaren.


Intressant! På ett ungefär, hur stora lådor kräver dessa för slutna resp. basreflex lådor för hemmabiobruk?


Om man ekvaliserar frekvensgången och har en förstärkare som kan klämma ur sig 40 Vrms och 400 W, så går det utmärkt med 60 liter för en sluten låda. En basreflexdito bör helst vara 100 liter och gärna större.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-18 21:29

jonasp skrev:
Morello skrev:Jag kan inte låta bli att undra varför Dayton-elementet har en rörlig massa över 300 gram. 8O


Instämmer, under 200g hade varit rimligare, även med en rejält tilltagen spole!


Ofta vill man av marknadsföringsskäl ha en ganska styv upphängning för att den egentligen inte alltför intressanta T/S-parametern Vas ska bli mindre och att elementet därför ska "passa" i en mindre låda. Om man då även vill ha en låg resonansfrekvens, måste den rörliga massan öka. Allt detta kommer från det tänkande som rådde under det förra årtusendet, när man inte såg till att släppa de passiva bojorna.

Den praktiska följden av hög rörlig massa blir huvudsakligen att man får lägre känslighet i den övre delen av passbandet för en basmodul, men även att distorsionen sjunker en del vid lägre frekvenser för en given upphängning eftersom man linjäriserar det dynamiska systemet när man ökar massan (som naturligtvis är linjär). Här är spänningskänsligheten för elementet i fråga med normal och halverad rörlig massa:

RSS390HF­4 mass.jpg
RSS390HF­4 mass.jpg (24.54 KiB) Visad 1898 gånger


Man får förstås en ordentlig ökning av känsligheten för högre frekvenser, men för en basmodul som oftast delas vid 80 Hz blir vinsten ganska liten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: hmm 1259?

Inläggav jonasp » 2020-10-18 22:05

Sant! Men här gäller det såklart att fundera på om baselementet i fråga är avsett att fungera endast i basmodul, eller även i en fullregisterhögtalare. Dayton-elementet i fråga är självfallet primärt avsett för basmodulbruk (även om de skriver frekvensomfång 18-800 Hz, nåja). Givetvis påverkar vikten på det rörliga systemet mer i det massakontrollerade området än i det fjädringskontrollerade, och det fjädringskontrollerade startar dessutom högt i frekvens i en så liten låda som 60 liter.

Personligen föredrar jag ännu - kalla mig stockkonservativ om du vill - att dimensionera system som rent passivt har lite mer rätt tonkurva från början. Dayton-basen i orange i jämförelse med en basmodul (med basreflex) med en dubbelt så stor innervolym. Båda kurvorna har någon slags room-gain medräknad. Utan ekvalisering ligger denna lösning 9 dB högre vid 20 Hz.

Fast nu jämför jag päron och äpplen. :)
Bilagor
dayton_vs_.png
dayton_vs_.png (14.7 KiB) Visad 1879 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: hmm 1259?

Inläggav I-or » 2020-10-18 23:24

Ja, visst kan man tänka olika, men i slutänden är det endast maximal någorlunda linjär ljudtrycksnivå som räknas:

RSS390HF­4 max SPL.jpg
RSS390HF­4 max SPL.jpg (31.16 KiB) Visad 1859 gånger


Vi ser att en basreflexlösning (med en portresonansfrekvens om 16,5 Hz) spelar betydligt högre ned till drygt 11 Hz och att skillnaden med fördubblad lådvolym blir minimal i det slutna fallet. Till ovanstående nivåer får man i normala rum lägga ca 10 dB vid 20 Hz och ca 20 dB vid 10 Hz om vi tittar på ljudtrycksnivå i lyssningspositionen.

Man kan alltså med två basreflexmoduler komma upp i minst runt 115 dB (ca 120 dB över 40 Hz) i lyssningspositionen hela vägen ned till sådär 13 Hz. Det bör observeras att detta inte är några kaosnivåer utan motsvarar ett fullt kontrollerat ljud med begynnande hörbar distorsion för de lägsta frekvenserna. Mycket få lyssnare t.o.m. på Faktiskt har behov av mer än detta och även frontsystemen måste vara klart kapabla för att kunna ta över invändningsfritt vid 80 Hz (i praktiken måste det nog handla om dubbla 8-tumselement eller ett kapabelt 10-tumselement).

(För att vara helt exakt måste man även egentligen lägga på lite mer spänning och effekt än i exemplen ovan för att kunna driva konen till xmax för låga frekvenser när kraftfaktorn inte längre är nära konstant utan faller till ca 80 %.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster