Hur mycket trafo-brum kan godtas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vart anser du går gränsen för hur mkt brum ni tillåter från ett slutsteg?

Helt tyst med örat mot chassit
13
19%
Lite brum med örat mot chassit
20
29%
När man börjar höra brummet 10-20 cm från slutsteget
9
13%
När man börjar höra brummet 50 cm från slutsteget
13
19%
När man börjar höra brummet 1 meter från slutsteget
7
10%
När man börjar höra brummet 2 meter från slutsteget
2
3%
När man börjar höra brummet vid lyssningsplatsen
4
6%
Annat svar
1
1%

Antal röster : 69

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hur mycket trafo-brum kan godtas?

Inläggav sprudel » 2017-01-19 07:29

music4ever skrev:
Svante skrev:Svaren på frågorna måste kompletteras med akustisk omgivning. Det är väldigt stor skillnad beroende på efterklangstid och bakgrundsbuller i rummet, så om man talar om en gräns för reklamation så måste man hitta på något mer.

Rummet har låg efterklang, bakgrundsbuller är lågt (lägenhet i "stad" men är förvånansvärt tyst på kvällarna) och brummet hörs tydligt vid tysta partier vid lyssningsplatsen och man kan även höra lite vid svaga partier.

Ett tyst rum som är väldämpat gör väl att du sänker hörtröskeln för dylika defekter, det ställer större krav på allt. Trafo går ju att byta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

kusling

Inläggav kusling » 2017-01-21 12:59

Jag flyttade just. I min gamla lägenhet hade jag inte jordade uttag men i nya har jag det. Samma slutsteg som brummade hörbart på 3m och överröstade tysta perioder i filmer i gamla lägenheten, hörs på max 50cm avstånd om allt annat är tyst i nya lyan.

Vill inte skriva vad det är för slutsteg för det är uppenbart att det är konstruerat med jordade uttag i åtanke. Men det är ett tips till er som lider av detta. Anlita en elektriker som kan fixa jord! :)
:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-17 08:58

Jag bryr mig bara om brummet distraherar mig i musiklyssnandet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-17 12:06

Hörbart brum distraherar mig från musiklyssnandet, garanterat, när jag väl har hört det så hör jag det hela tiden. Hände häromdagen med min "nya" rörhäck. Löstes med kabelbyte, kontakterna var sannolikt för klena helt enkelt. Kabeln är numera noggrant sönderklippt för att inte orsaka mer skada.
Sitter nöjd :)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-10-19 12:14

sprudel skrev:
music4ever skrev:
Svante skrev:Svaren på frågorna måste kompletteras med akustisk omgivning. Det är väldigt stor skillnad beroende på efterklangstid och bakgrundsbuller i rummet, så om man talar om en gräns för reklamation så måste man hitta på något mer.

Rummet har låg efterklang, bakgrundsbuller är lågt (lägenhet i "stad" men är förvånansvärt tyst på kvällarna) och brummet hörs tydligt vid tysta partier vid lyssningsplatsen och man kan även höra lite vid svaga partier.

Ett tyst rum som är väldämpat gör väl att du sänker hörtröskeln för dylika defekter, det ställer större krav på allt. Trafo går ju att byta.

Helt rätt. Jag har ett mycket väldämpat rum/treglasfönster/ ingen trafik utanför/ ingen ventilation som stör osv. En trafo som är hörbara skulle inte vara godkänd. Som cdtransport använder jag 668. Den är mycket lite hörbar. Går ej att höra på ett decimeter håll. Dvdspelaren däremot, en Denon är rena pinan. Den susar konstant. Dåligt.
Vinylspelaren, ja den hörs, men betydligt mindre
Men från övriga apparater har jag knäpptyst. Örat mot diskantelementet, nada.
Gillar inte apparater med egenljud.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi