Moderator: Redaktörer
tomsk skrev:Hej har lite funderingar på att tillverka xlr kablar.
Då har jag lite olika funderingar jag är elektriker i grunden och mins vagt elläran man läste för typ 30 år sedan.
Kommer fram till lite olika frågeställningar om olika delar i kedjan som jag gärna tar emot ideer om .
fråga 1
Kanske dum fråga men kanske av vikt
i 230 nätet är det 50 hz
om man skickar en signal i tongenerator tex 1 khz så är det ju bara 1khz som finns i kabeln
i musik får jag för mig att det finns vääldigt många olika frekvenser samtidigt i kabeln bas,mellan register, diskant ,
samt många frekvenser samtidigt , jag har fått för mig att dessa olika frekvenser skickar man till olika element genom delningsfiltrena som består av spolar och kondingar .
Så frågan är om olika matrial har olika motstånd för olika frekvenser (jag tänker först på ledare av silver eller koppar)
Har googlat en hel del genom wikipwedia månge olika betekningar jag inte till fullo förstår. rhå fattar jag men är det inte så fall bara öka volymen för kompensera för högre motsånd det finn benämningar som konduktivitet sigma värde och förmodligen flera beteckningar.
sÅ FRÅGAN ÄR vilket matrial ska man välja silver eller koppar?
fråga 2
jobbar kompisen som håller på med tv krimper alltid kontakterna
om man löder så måste väl lodet påverka överföringen menar kedjan är aldrig bättre än svagaste länken tex om man använt ett lod som var en isolator så vart det ju avbrott i kabeln.
lösning är enligt mitt huvud
1 köpa xlr kontakter man krimper neutrik har sådana .
2 att gå till silversmed och be dom löda i silver.
Fråga 3
vilka kontakter ?
har hittat neurik som har både guld (leder sämre men oxiderar mindre) eller silver
vilka ska man välja ?
Fråga 4 .
ska det vara enkeledare eller ska man använda flera kardeler
Bildas det fenomen som teckapasitans om man har flera ledare .
rör sig frekvensrna olika fort om man väljer enkel eller flerledare .
Fråga 5.
Har isoleringen runt ledaren betydelse :
har googlat där en påstår luft är bäst således rekomenderas bommuls överdrag.
Fråga 6 .
Har det betydelse om matrialet oxiderar i ytan.
så fall ska man lacka ytan med klarlack eller annan behandling?
fråga 7
vilken kvadrat bör det vara på kardelen eller kardelena ihop ?
om det är lågnivå så är det väl inte så mycket förlust på 1,5 eller 1 meter kabel.
tar vänligen emot tips .
mvh tomas
jansch skrev:tomsk skrev:Hej har lite funderingar på att tillverka xlr kablar.
Då har jag lite olika funderingar jag är elektriker i grunden och mins vagt elläran man läste för typ 30 år sedan.
Kommer fram till lite olika frågeställningar om olika delar i kedjan som jag gärna tar emot ideer om .
fråga 1
Kanske dum fråga men kanske av vikt
i 230 nätet är det 50 hz
om man skickar en signal i tongenerator tex 1 khz så är det ju bara 1khz som finns i kabeln
i musik får jag för mig att det finns vääldigt många olika frekvenser samtidigt i kabeln bas,mellan register, diskant ,
samt många frekvenser samtidigt , jag har fått för mig att dessa olika frekvenser skickar man till olika element genom delningsfiltrena som består av spolar och kondingar .
Så frågan är om olika matrial har olika motstånd för olika frekvenser (jag tänker först på ledare av silver eller koppar)
Har googlat en hel del genom wikipwedia månge olika betekningar jag inte till fullo förstår. rhå fattar jag men är det inte så fall bara öka volymen för kompensera för högre motsånd det finn benämningar som konduktivitet sigma värde och förmodligen flera beteckningar.
sÅ FRÅGAN ÄR vilket matrial ska man välja silver eller koppar?
fråga 2
jobbar kompisen som håller på med tv krimper alltid kontakterna
om man löder så måste väl lodet påverka överföringen menar kedjan är aldrig bättre än svagaste länken tex om man använt ett lod som var en isolator så vart det ju avbrott i kabeln.
lösning är enligt mitt huvud
1 köpa xlr kontakter man krimper neutrik har sådana .
2 att gå till silversmed och be dom löda i silver.
Fråga 3
vilka kontakter ?
har hittat neurik som har både guld (leder sämre men oxiderar mindre) eller silver
vilka ska man välja ?
Fråga 4 .
ska det vara enkeledare eller ska man använda flera kardeler
Bildas det fenomen som tex. kapasitans om man har flera ledare .
rör sig frekvensrna olika fort om man väljer enkel eller flerledare .
Fråga 5.
Har isoleringen runt ledaren betydelse :
har googlat där en påstår luft är bäst således rekomenderas bommuls överdrag.
Fråga 6 .
Har det betydelse om matrialet oxiderar i ytan.
så fall ska man lacka ytan med klarlack eller annan behandling?
fråga 7
vilken kvadrat bör det vara på kardelen eller kardelena ihop ?
om det är lågnivå så är det väl inte så mycket förlust på 1,5 eller 1 meter kabel.
tar vänligen emot tips .
mvh tomas
Ingen har svaratt dej ännu så därför gör jag det. Dina frågor är lite "skojiga" och fokuserar egentligen på "icke problem".
Egentligen.... glöm alla dina frågor och fokusera på ett stabilt, lödbart kablage med bra skärm. RG62 är en helt ok kabel.
Jag antar att du skall använda xlr kablarna för analog signal, lågnivå och hifi.
Det finns 2 sätt att svara på - ingenjörsmässigt eller som audiofil. Jag svarar som ingenjör och bortser från allt som inte har rimlig fysikalisk betydelse.
Svar 1: silver eller koppar eller andra metaller som används har inget annat frekvensberoende än "skin effect". Detta är i praktiken ointressant för hifi.
Svar 2: Både lödning och krimpning är utmärkta sätt att få en fungerande elektrisk "fog". I stort sett alla anslutningar i elektronik är lödda, d v s signalen passerar massor av lödställen där de största lödställena är handlödda kontakter. En korrekt utförd lödning är inga som helst problem
Svar 3: Spelar ingen roll så länge du inte skall "jacka i och ur" varje dag.
Svar 4: enkelledare är riskablare pga att de tål böjning sämre samt att kontakterna belastas fysiskt på ett onödigt sätt.
Svar 5: nä, ingen betydelse alls
Svar 6: nä.
Svar 7: Spelar ingen praktisk roll
Som jag skrev ovan belyser frågorna en massa ickeproblem - om man inte är audiofi. Du kan få helt andra svar från folk som har vissa "erfarenheter" och t.ex anser att guldplätering är en nödvändighet eller enkelledare eller litz är det enda rätta osv.
tomsk skrev:audiofil ... ?? vill bara ha den bästa tänkbara lösningen.
Den kabeln du föreslog passar väl bättre till rca?
Jag ska göra BALANSERAD KABEL.
Har aldrig sett eller hört om att använda 3 koaxial kablar till balanserade kablar ..
Var tanken att tvinna 3 koax ? 3 skärmar ihop med schasi jord?
eller 2 kablar och använda skärm som 3 ledare så fall konstigt blanda olika typer av ledare 2 solida en flätad skärm ...
förstår inte riktigt hur du menar
jansch skrev:tomsk skrev:audiofil ... ?? vill bara ha den bästa tänkbara lösningen.
Den kabeln du föreslog passar väl bättre till rca?
Jag ska göra BALANSERAD KABEL.
Har aldrig sett eller hört om att använda 3 koaxial kablar till balanserade kablar ..
Var tanken att tvinna 3 koax ? 3 skärmar ihop med schasi jord?
eller 2 kablar och använda skärm som 3 ledare så fall konstigt blanda olika typer av ledare 2 solida en flätad skärm ...
förstår inte riktigt hur du menar
Jag läste inte att du skulle ha kabel för balanserad anslutning....
Det finns twinaxkabel visserligen men med balanserade anslutningar är "kraven" ännu mindre.
Bästa tänkbara lösningen .....
Tala om vad du skall använda kablarna till, längd, miljö, udda krav, osv.
Är en Rolls eller Kia eller Ferrari eller Volvo V60 bästa bilen?
Ronnie skrev:Jag rekommenderar bestämt den andra kopparkabeln som Rogergustavsson länkade till, då den kan fås med både svart och rött hölje. Man vill inte blanda ihop kanalerna när man lyssnar efter skillnader hos koppar- och silverkablar.
Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis...
jockewe skrev:Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis...
Det låter som du älskar lakrits?
Calleberg skrev:jockewe skrev:Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis...
Det låter som du älskar lakrits?
Det gör jag förvisso... Men audiolakrits nyttjas bara i nödfall.
Kan jag välja blir det hemlagat med vanliga elfa kontakter kombinerat med blytenn och nåt hyffsat snöre i precis lagom längd. Mycket harmoniskt... mot plånboken alltså.
Och robust.
XLR, har jag inte kokat ihop nån än, verkar inte lönt jämfört med att beställa takeaway från Thomann.
/M
CODY skrev:Hej,
Om man har balanserade kablar mellan försteg och aktiva högtalare, finns det någon (rimlig) gräns för hur långa kablarna kan vara innan signalen försämras? Jag möblerar om och tänker mig längder om 10 resp. 12 meter.
CODY skrev:Hej och tack!
Försteget har ”very low output impedance”, varken mer eller mindre. Och högtalaren har 10 kOhm in.
Användare som besöker denna kategori: AndersD och 5 gäster