Moderator: Redaktörer
JM skrev:I dagens läge med potenta förstärkare och kapabla baselement är inte slutna lådor att fördra utifrån okompliceringsgrad, lågbasprestanda och storlek?
JM
Mirage skrev:Oändlig, men inte synas i lyssningsrummet!
I-or skrev:Vad är det för hyllor som gömmer sådana klumpar?
I-or skrev:Tack för alla svar och röster.
Med nuvarande 57 röster (någon har glömt eller avstått att rösta i en av frågorna) har statistiken stabiliserat sig och det ser ut ungefär som jag hade gissat. Faktiskt-gänget är riktiga basskallar som gärna använder sig av 4 basmoduler och dessutom tillåter ganska stora volymer. Det är intressant att ingen (ännu) har svarat att en modul är lagom. Är det möjligen oaudiofilt?
jonasp skrev:JM skrev:I dagens läge med potenta förstärkare och kapabla baselement är inte slutna lådor att fördra utifrån okompliceringsgrad, lågbasprestanda och storlek?
JM
Det kan man tycka, men det är ju en smaksak!
sprudel skrev:I-or skrev:Vad är det för hyllor som gömmer sådana klumpar?
Nu har jag Ino px-4. De är väl runt 125 l men 150 kan jag smyga in på samma sätt om det skulle behövas.
RJohan skrev:Mirage skrev:Oändlig, men inte synas i lyssningsrummet!
Ett hål i ytterväggenväggen, alltsåI bilstereovärlden finns det ju basar som är konstruerade för 'open air', för att vara lite mer seriös.
RJohan skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Vad är det för hyllor som gömmer sådana klumpar?
Nu har jag Ino px-4. De är väl runt 125 l men 150 kan jag smyga in på samma sätt om det skulle behövas.
Det snyggaste jag sett på länge. Bara att buga sej.
sprudel skrev:RJohan skrev:sprudel skrev:
Ja, men Tack!
RJohan skrev:sprudel skrev:RJohan skrev:
Ja, men Tack!
Man har ju sett alldeles för mycket av golvet mellan högtalarna fyllt med stora kylflänsande monstersteg och sladdar tjocka som underarmar ålande över golven. Så ett desperat försök med en palm i ena hörnet. Detta i USA, I UK är det myriader av rack längs ena sidoväggen, fyllda med likadana olivfärgade burkar med svårförstålig funktion, plus spikar under allting. Naturligtvi skrivet med![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Är det ett Conrad-Jonhson i mitten?
JM skrev:jonasp skrev:JM skrev:I dagens läge med potenta förstärkare och kapabla baselement är inte slutna lådor att fördra utifrån okompliceringsgrad, lågbasprestanda och storlek?
JM
Nu är jag ingen superexpert på högtalarkonstruktion eller fysik men nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?
JM
JM skrev:jonasp skrev:JM skrev:I dagens läge med potenta förstärkare och kapabla baselement är inte slutna lådor att fördra utifrån okompliceringsgrad, lågbasprestanda och storlek?
JM
Nu är jag ingen superexpert på högtalarkonstruktion eller fysik men nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?
JM
RJohan skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Vad är det för hyllor som gömmer sådana klumpar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster