tillverka xlr kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

tillverka xlr kablar

Inläggav tomsk » 2020-10-20 21:35

Hej har lite funderingar på att tillverka xlr kablar.
Då har jag lite olika funderingar jag är elektriker i grunden och mins vagt elläran man läste för typ 30 år sedan.
Kommer fram till lite olika frågeställningar om olika delar i kedjan som jag gärna tar emot ideer om .
fråga 1
Kanske dum fråga men kanske av vikt
i 230 nätet är det 50 hz
om man skickar en signal i tongenerator tex 1 khz så är det ju bara 1khz som finns i kabeln
i musik får jag för mig att det finns vääldigt många olika frekvenser samtidigt i kabeln bas,mellan register, diskant ,
samt många frekvenser samtidigt , jag har fått för mig att dessa olika frekvenser skickar man till olika element genom delningsfiltrena som består av spolar och kondingar .
Så frågan är om olika matrial har olika motstånd för olika frekvenser (jag tänker först på ledare av silver eller koppar)
Har googlat en hel del genom wikipwedia månge olika betekningar jag inte till fullo förstår. rhå fattar jag men är det inte så fall bara öka volymen för kompensera för högre motsånd det finn benämningar som konduktivitet sigma värde och förmodligen flera beteckningar.
sÅ FRÅGAN ÄR vilket matrial ska man välja silver eller koppar?

fråga 2
jobbar kompisen som håller på med tv krimper alltid kontakterna
om man löder så måste väl lodet påverka överföringen menar kedjan är aldrig bättre än svagaste länken tex om man använt ett lod som var en isolator så vart det ju avbrott i kabeln.
lösning är enligt mitt huvud

1 köpa xlr kontakter man krimper neutrik har sådana .
2 att gå till silversmed och be dom löda i silver.

Fråga 3
vilka kontakter ?
har hittat neurik som har både guld (leder sämre men oxiderar mindre) eller silver
vilka ska man välja ?

Fråga 4 .
ska det vara enkeledare eller ska man använda flera kardeler
Bildas det fenomen som teckapasitans om man har flera ledare .
rör sig frekvensrna olika fort om man väljer enkel eller flerledare .

Fråga 5.

Har isoleringen runt ledaren betydelse :
har googlat där en påstår luft är bäst således rekomenderas bommuls överdrag.

Fråga 6 .
Har det betydelse om matrialet oxiderar i ytan.
så fall ska man lacka ytan med klarlack eller annan behandling?

fråga 7
vilken kvadrat bör det vara på kardelen eller kardelena ihop ?
om det är lågnivå så är det väl inte så mycket förlust på 1,5 eller 1 meter kabel.

tar vänligen emot tips .
mvh tomas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 23:50

.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2020-10-21 00:14, redigerad totalt 1 gång.
//Johan Lindroos

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav jansch » 2020-10-21 00:09

tomsk skrev:Hej har lite funderingar på att tillverka xlr kablar.
Då har jag lite olika funderingar jag är elektriker i grunden och mins vagt elläran man läste för typ 30 år sedan.
Kommer fram till lite olika frågeställningar om olika delar i kedjan som jag gärna tar emot ideer om .
fråga 1
Kanske dum fråga men kanske av vikt
i 230 nätet är det 50 hz
om man skickar en signal i tongenerator tex 1 khz så är det ju bara 1khz som finns i kabeln
i musik får jag för mig att det finns vääldigt många olika frekvenser samtidigt i kabeln bas,mellan register, diskant ,
samt många frekvenser samtidigt , jag har fått för mig att dessa olika frekvenser skickar man till olika element genom delningsfiltrena som består av spolar och kondingar .
Så frågan är om olika matrial har olika motstånd för olika frekvenser (jag tänker först på ledare av silver eller koppar)
Har googlat en hel del genom wikipwedia månge olika betekningar jag inte till fullo förstår. rhå fattar jag men är det inte så fall bara öka volymen för kompensera för högre motsånd det finn benämningar som konduktivitet sigma värde och förmodligen flera beteckningar.
sÅ FRÅGAN ÄR vilket matrial ska man välja silver eller koppar?

fråga 2
jobbar kompisen som håller på med tv krimper alltid kontakterna
om man löder så måste väl lodet påverka överföringen menar kedjan är aldrig bättre än svagaste länken tex om man använt ett lod som var en isolator så vart det ju avbrott i kabeln.
lösning är enligt mitt huvud

1 köpa xlr kontakter man krimper neutrik har sådana .
2 att gå till silversmed och be dom löda i silver.

Fråga 3
vilka kontakter ?
har hittat neurik som har både guld (leder sämre men oxiderar mindre) eller silver
vilka ska man välja ?

Fråga 4 .
ska det vara enkeledare eller ska man använda flera kardeler
Bildas det fenomen som teckapasitans om man har flera ledare .
rör sig frekvensrna olika fort om man väljer enkel eller flerledare .

Fråga 5.

Har isoleringen runt ledaren betydelse :
har googlat där en påstår luft är bäst således rekomenderas bommuls överdrag.

Fråga 6 .
Har det betydelse om matrialet oxiderar i ytan.
så fall ska man lacka ytan med klarlack eller annan behandling?

fråga 7
vilken kvadrat bör det vara på kardelen eller kardelena ihop ?
om det är lågnivå så är det väl inte så mycket förlust på 1,5 eller 1 meter kabel.

tar vänligen emot tips .
mvh tomas


Ingen har svaratt dej ännu så därför gör jag det. Dina frågor är lite "skojiga" och fokuserar egentligen på "icke problem".
Egentligen.... glöm alla dina frågor och fokusera på ett stabilt, lödbart kablage med bra skärm. RG62 är en helt ok kabel.

Jag antar att du skall använda xlr kablarna för analog signal, lågnivå och hifi.
Det finns 2 sätt att svara på - ingenjörsmässigt eller som audiofil. Jag svarar som ingenjör och bortser från allt som inte har rimlig fysikalisk betydelse.

Svar 1: silver eller koppar eller andra metaller som används har inget annat frekvensberoende än "skin effect". Detta är i praktiken ointressant för hifi.

Svar 2: Både lödning och krimpning är utmärkta sätt att få en fungerande elektrisk "fog". I stort sett alla anslutningar i elektronik är lödda, d v s signalen passerar massor av lödställen där de största lödställena är handlödda kontakter. En korrekt utförd lödning är inga som helst problem

Svar 3: Spelar ingen roll så länge du inte skall "jacka i och ur" varje dag.

Svar 4: enkelledare är riskablare pga att de tål böjning sämre samt att kontakterna belastas fysiskt på ett onödigt sätt.

Svar 5: nä, ingen betydelse alls

Svar 6: nä.

Svar 7: Spelar ingen praktisk roll

Som jag skrev ovan belyser frågorna en massa ickeproblem - om man inte är audiofi. Du kan få helt andra svar från folk som har vissa "erfarenheter" och t.ex anser att guldplätering är en nödvändighet eller enkelledare eller litz är det enda rätta osv.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav tomsk » 2020-10-21 11:11

audiofil ... ?? vill bara ha den bästa tänkbara lösningen.
Den kabeln du föreslog passar väl bättre till rca?
Jag ska göra BALANSERAD KABEL.
Har aldrig sett eller hört om att använda 3 koaxial kablar till balanserade kablar ..
Var tanken att tvinna 3 koax ? 3 skärmar ihop med schasi jord?
eller 2 kablar och använda skärm som 3 ledare så fall konstigt blanda olika typer av ledare 2 solida en flätad skärm ...
förstår inte riktigt hur du menar

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav tomsk » 2020-10-21 11:31

jo jag hade det i bakhuvudet att högre frekvenser höll sig till ytan på ledaren .
litz effekt?
någon mera begåvad än mig själv får gärna förklara för mig .
gärna vilken diameter man ska ha samt val av olika matrial silver eller koppar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
mvh tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav tomsk » 2020-10-21 11:34

jansch skrev:
tomsk skrev:Hej har lite funderingar på att tillverka xlr kablar.
Då har jag lite olika funderingar jag är elektriker i grunden och mins vagt elläran man läste för typ 30 år sedan.
Kommer fram till lite olika frågeställningar om olika delar i kedjan som jag gärna tar emot ideer om .
fråga 1
Kanske dum fråga men kanske av vikt
i 230 nätet är det 50 hz
om man skickar en signal i tongenerator tex 1 khz så är det ju bara 1khz som finns i kabeln
i musik får jag för mig att det finns vääldigt många olika frekvenser samtidigt i kabeln bas,mellan register, diskant ,
samt många frekvenser samtidigt , jag har fått för mig att dessa olika frekvenser skickar man till olika element genom delningsfiltrena som består av spolar och kondingar .
Så frågan är om olika matrial har olika motstånd för olika frekvenser (jag tänker först på ledare av silver eller koppar)
Har googlat en hel del genom wikipwedia månge olika betekningar jag inte till fullo förstår. rhå fattar jag men är det inte så fall bara öka volymen för kompensera för högre motsånd det finn benämningar som konduktivitet sigma värde och förmodligen flera beteckningar.
sÅ FRÅGAN ÄR vilket matrial ska man välja silver eller koppar?

fråga 2
jobbar kompisen som håller på med tv krimper alltid kontakterna
om man löder så måste väl lodet påverka överföringen menar kedjan är aldrig bättre än svagaste länken tex om man använt ett lod som var en isolator så vart det ju avbrott i kabeln.
lösning är enligt mitt huvud

1 köpa xlr kontakter man krimper neutrik har sådana .
2 att gå till silversmed och be dom löda i silver.

Fråga 3
vilka kontakter ?
har hittat neurik som har både guld (leder sämre men oxiderar mindre) eller silver
vilka ska man välja ?

Fråga 4 .
ska det vara enkeledare eller ska man använda flera kardeler
Bildas det fenomen som tex. kapasitans om man har flera ledare .
rör sig frekvensrna olika fort om man väljer enkel eller flerledare .

Fråga 5.

Har isoleringen runt ledaren betydelse :
har googlat där en påstår luft är bäst således rekomenderas bommuls överdrag.

Fråga 6 .
Har det betydelse om matrialet oxiderar i ytan.
så fall ska man lacka ytan med klarlack eller annan behandling?

fråga 7
vilken kvadrat bör det vara på kardelen eller kardelena ihop ?
om det är lågnivå så är det väl inte så mycket förlust på 1,5 eller 1 meter kabel.

tar vänligen emot tips .
mvh tomas


Ingen har svaratt dej ännu så därför gör jag det. Dina frågor är lite "skojiga" och fokuserar egentligen på "icke problem".
Egentligen.... glöm alla dina frågor och fokusera på ett stabilt, lödbart kablage med bra skärm. RG62 är en helt ok kabel.

Jag antar att du skall använda xlr kablarna för analog signal, lågnivå och hifi.
Det finns 2 sätt att svara på - ingenjörsmässigt eller som audiofil. Jag svarar som ingenjör och bortser från allt som inte har rimlig fysikalisk betydelse.

Svar 1: silver eller koppar eller andra metaller som används har inget annat frekvensberoende än "skin effect". Detta är i praktiken ointressant för hifi.

Svar 2: Både lödning och krimpning är utmärkta sätt att få en fungerande elektrisk "fog". I stort sett alla anslutningar i elektronik är lödda, d v s signalen passerar massor av lödställen där de största lödställena är handlödda kontakter. En korrekt utförd lödning är inga som helst problem

Svar 3: Spelar ingen roll så länge du inte skall "jacka i och ur" varje dag.

Svar 4: enkelledare är riskablare pga att de tål böjning sämre samt att kontakterna belastas fysiskt på ett onödigt sätt.

Svar 5: nä, ingen betydelse alls

Svar 6: nä.

Svar 7: Spelar ingen praktisk roll

Som jag skrev ovan belyser frågorna en massa ickeproblem - om man inte är audiofi. Du kan få helt andra svar från folk som har vissa "erfarenheter" och t.ex anser att guldplätering är en nödvändighet eller enkelledare eller litz är det enda rätta osv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-21 12:14

Kör på vanlig 2-ledare med skärm t.ex. någon av dessa som har rimligt låg kapacitans:

https://www.conrad.se/p/sommer-cable-20 ... ara-609316
https://www.conrad.se/p/cordial-cmk-222 ... ara-730827

Kontaktdonen kan vara Neutrik men förgyllda eller försilvrade kontaktytor bestäms av vilken plätering som donen ska möta. Guld mot guld, silver mot silver.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav jansch » 2020-10-22 01:13

tomsk skrev:audiofil ... ?? vill bara ha den bästa tänkbara lösningen.
Den kabeln du föreslog passar väl bättre till rca?
Jag ska göra BALANSERAD KABEL.
Har aldrig sett eller hört om att använda 3 koaxial kablar till balanserade kablar ..
Var tanken att tvinna 3 koax ? 3 skärmar ihop med schasi jord?
eller 2 kablar och använda skärm som 3 ledare så fall konstigt blanda olika typer av ledare 2 solida en flätad skärm ...
förstår inte riktigt hur du menar


Jag läste inte att du skulle ha kabel för balanserad anslutning....
Det finns twinaxkabel visserligen men med balanserade anslutningar är "kraven" ännu mindre.

Bästa tänkbara lösningen .....
Tala om vad du skall använda kablarna till, längd, miljö, udda krav, osv.
Är en Rolls eller Kia eller Ferrari eller Volvo V60 bästa bilen?

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav tomsk » 2020-10-22 04:18

jansch skrev:
tomsk skrev:audiofil ... ?? vill bara ha den bästa tänkbara lösningen.
Den kabeln du föreslog passar väl bättre till rca?
Jag ska göra BALANSERAD KABEL.
Har aldrig sett eller hört om att använda 3 koaxial kablar till balanserade kablar ..
Var tanken att tvinna 3 koax ? 3 skärmar ihop med schasi jord?
eller 2 kablar och använda skärm som 3 ledare så fall konstigt blanda olika typer av ledare 2 solida en flätad skärm ...
förstår inte riktigt hur du menar


Jag läste inte att du skulle ha kabel för balanserad anslutning....
Det finns twinaxkabel visserligen men med balanserade anslutningar är "kraven" ännu mindre.

Bästa tänkbara lösningen .....
Tala om vad du skall använda kablarna till, längd, miljö, udda krav, osv.
Är en Rolls eller Kia eller Ferrari eller Volvo V60 bästa bilen?

Rolls...
Ska använda mellan linn klimax kontroll och streamer och classe ca5200 har b&w 802 natilus. Och en classe sigma mk2 för rumskontroll
Som sagt vill bara göra bästa tänkbara.
Mellan 1 till 2 meter.
Fick med ett par xlr i silver som låter bra har dock ej jämfört mot koppar.
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Ronnie » 2020-10-22 04:56

Jag rekommenderar bestämt den andra kopparkabeln som Rogergustavsson länkade till, då den kan fås med både svart och rött hölje. Man vill inte blanda ihop kanalerna när man lyssnar efter skillnader hos koppar- och silverkablar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Michael » 2020-10-23 00:43

Cordial finns även på thomann.de Finns visst olika färger. Jag kör med Gotham GAC-2 aes-ebu, har en läcker färg (och är en bra kabel).

//Michael

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Calleberg » 2020-10-23 18:17

Ronnie skrev:Jag rekommenderar bestämt den andra kopparkabeln som Rogergustavsson länkade till, då den kan fås med både svart och rött hölje. Man vill inte blanda ihop kanalerna när man lyssnar efter skillnader hos koppar- och silverkablar.


Präsis, man får då även chansen att utvärdera vilken färg som låter bäst, så säkrast att köpa alla färger.
Lila kanske låter lite annorlunda t.ex.

Kanske kan man balansera ut det lite hårda ljudet från orange högtalarkabel av industrikoppar med det mjukare ljudet från rosa silverpläterad strömkabel.
Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis... :D

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav jockewe » 2020-10-23 21:37

Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis... :D


Det låter som du älskar lakrits?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Calleberg » 2020-10-23 22:18

jockewe skrev:
Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis... :D


Det låter som du älskar lakrits?

:D :D Det gör jag förvisso... Men audiolakrits nyttjas bara i nödfall.
Kan jag välja blir det hemlagat med vanliga elfa kontakter kombinerat med blytenn och nåt hyffsat snöre i precis lagom längd. Mycket harmoniskt... mot plånboken alltså. :mrgreen:
Och robust.


XLR, har jag inte kokat ihop nån än, verkar inte lönt jämfört med att beställa takeaway från Thomann.

/M

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Ronnie » 2020-10-24 14:58

Calleberg skrev:
jockewe skrev:
Calleberg skrev:Kanske att det uppstår guddomlig symbios... Smaklig spis... :D


Det låter som du älskar lakrits?

:D :D Det gör jag förvisso... Men audiolakrits nyttjas bara i nödfall.
Kan jag välja blir det hemlagat med vanliga elfa kontakter kombinerat med blytenn och nåt hyffsat snöre i precis lagom längd. Mycket harmoniskt... mot plånboken alltså. :mrgreen:
Och robust.


XLR, har jag inte kokat ihop nån än, verkar inte lönt jämfört med att beställa takeaway från Thomann.

/M


Jag är för bekväm för att löda kablar, men man verkar kunna komma rätt mycket billigare undan genom att göra’t själv om man vill ha guldpläterade kontakter.
Planet Waves Custom för typ 550:- per par 1,5-meters hemskickat var det billigaste alternativet jag hittade.
Utan guld är en annan femma. Då kan man hitta sladd för nedåt 30:-.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav CODY » 2021-01-05 00:59

Hej,

Om man har balanserade kablar mellan försteg och aktiva högtalare, finns det någon (rimlig) gräns för hur långa kablarna kan vara innan signalen försämras? Jag möblerar om och tänker mig längder om 10 resp. 12 meter.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-05 01:58

Nemas problemas.
//Johan Lindroos

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav MacBruce » 2021-01-05 11:35

Johan_Lindroos skrev:Nemas problemas.


Från https://stefan.helander.se/2015/02/ och annorstädes :
Bilagor
Skärmavbild 2021-01-05 kl. 10.33.31.png
Skärmavbild 2021-01-05 kl. 10.33.31.png (13.14 KiB) Visad 1191 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav CODY » 2021-01-05 18:47

Tack grabbar! :D
Oh, by jingo!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav jansch » 2021-01-05 21:10

CODY skrev:Hej,

Om man har balanserade kablar mellan försteg och aktiva högtalare, finns det någon (rimlig) gräns för hur långa kablarna kan vara innan signalen försämras? Jag möblerar om och tänker mig längder om 10 resp. 12 meter.


Om ditt försteg är rimligt konstruerat utan något passivt jox och har vettiga drivsteg med ett ri på sådär 100ohm impedans eller lägre så är det inga problem.Jag antar att din aktiva högtalare har åtminstone sådär 10kohm inimpedans.

Det finns dock "highend" prylar som verkar vara konstruerade på dagis pysseltimme.... fast med guldpläterade fötter och rattar......

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav CODY » 2021-01-05 22:43

Hej och tack!

Försteget har ”very low output impedance”, varken mer eller mindre. Och högtalaren har 10 kOhm in.
Oh, by jingo!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: tillverka xlr kablar

Inläggav jansch » 2021-01-06 02:56

CODY skrev:Hej och tack!

Försteget har ”very low output impedance”, varken mer eller mindre. Och högtalaren har 10 kOhm in.


Oj.....med " very low output impedance" behöver du ju inga aktiva högtalare utan kan mata passiva högtalare direkt! :wink:

Kunde inte låta bli..... borde försöka sova istället för att larva mej


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster