Skämt åsido, manicken är ojordad och saknar egen säkring. Försiktighet anmanas!
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Hur menar du Cody? Kan du inte slå igång apparaten efter att ha försökt använt 3,5mm-jacket, eller kan du inte slå igång apparaten med 3,5mm-jacket inkopplat?
Tangband skrev:Här är en ” referensdesign ” av en amerikan i Virginia med PFFB filter med en tpa 3255.
Dethär visar väl ungefär hur bra implementeringen kan bli . Bättre än TI : s applikation board.
0.00074%THD.
En försmak inför Allos tpa 3255 förstärkare som kommer snart.
https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... mp-gb.html
Här kan kretskortet köpas utan komponenter för 347:- för de som vill bygga själv :
https://www.etsy.com/se-en/listing/7407 ... ch_click=1
”Somewhere along the way, I switched to Class A amps, and you know the rest of the story - culiminating in the popular Alpha series amps and finally, the ABBB.
So what brings me to go back to my Texas Instruments Class D roots? Well, there has been a lot of development by TI over the past 6-7 years and I need some more power to drive some PA speakers and subwoofers. I have a current subwoofer project that has 4 drivers, each driven by its own amp channel and DSP. So I needed a way to make circa 150w to 200w per channel at 8ohms. The TPA3255 is perhaps the best-in-class Class D amp to do this job. One thing that really piqued my interest is that the TPA3255's datasheet says that it only has 85uVrms of noise with no input signal. That is a super quiet background! ”
CODY skrev:jonasp skrev:Hur menar du Cody? Kan du inte slå igång apparaten efter att ha försökt använt 3,5mm-jacket, eller kan du inte slå igång apparaten med 3,5mm-jacket inkopplat?
Kan röra strömbrytaren, men stärkaren går inte på om när 3,5 mm-jacket har kabel inkopplad.
petersteindl skrev:Tangband skrev:radelius skrev:Jag har provat med lytar efter swirchas nätdel, funkar på vissa men inte alls på andra eftersom förmodligen beroende på för stor laddström. Jag upplevde i vart fall ingen positiv skillnad där det funkade men tål att testas igen
På DIY forumet så diskuteras det om huruvida det är bra med extra lytar efter switchad nätdel och tpa3255 och de flesta verkar överens om att det bara försämrar och inte behövs .
Kanske beroende på:
1. De SMPS vi diskuterar är redan reglerade.
2. Switchfrekvensen är många gånger upp mot 50000 Hz inte 50 Hz.
3. SMPS använder motkoppling i regleringen och därför blir det sämre med stora lytar efter en SMPS.
”Also, an SMPS does not work the way a traditional linear supply does. They generally use feedback for regulation, so they don't need massive banks of caps to maintain good regulation. Adding capacitance to a typical SMPS it likely to cause more problems than it will solve.”
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ost6386538
Jag tippar att anledningen att stora lytar ställer till problem i switchade nätdelar är att lytarnas resonansfrekvens mellan deras kapacitans och interna induktans ligger i switchfrekvensområdet. Det betyder också att lytarna inte är kapacitiva, utan induktiva i det frekvensområde man vill ha viss kapacitans.
Mvh
Peter
radelius skrev:Slängde ihop en linjär nätdel med 24V 400VA trafo och två 22000uF kondingar som jag liggande. Spänningen ligger farligt högt drygt 34V men jag hoppas det håller. Det låter annorlunda och definitivt bättre då jag kör 3251 med fullregister på 51N i jämförelse. Den linjära nätdelen separerar bättre då det blir lite massivt med många klanger och instrument. Nu får den spela så får vi se vad som händer.
Nästa steg är att rulla OP-ampar:)
Baffel skrev:Två snabba frågor :
1. Kan man koppla in en riaa på Tpa3255 Aiyama A07?
2. Polarn tänkte också köpa en. Jag beställde via Aliexpress. Törs man lita på att de levererar äkta vara? Eller varifrån ska man beställa?
Morello skrev:Det tål att upprepas. messen ist Wissen - har ni mätt före och efter byte av kraftaggregat?
Det är långt från självklart att ett traditionellt aggregat skulle medföra några förbättringar.
Det är som sagts förut i detta fall kretsarnas intrinsikala linjäritetsproblem som är den stora boven.
Tangband skrev:Baffel skrev:Två snabba frågor :
1. Kan man koppla in en riaa på Tpa3255 Aiyama A07?
2. Polarn tänkte också köpa en. Jag beställde via Aliexpress. Törs man lita på att de levererar äkta vara? Eller varifrån ska man beställa?
1. Ja, om du köper en separat riaa med extern strömförsörjning som kopplas in på ”Line in” på baksidan av Aiyima.
2. Skulle jag själv beställa en tpa 3255 nu som är fri från pop-ljud så blir det ”no name” -versionen av Aiyima a07 från audiophonics i Frankrike. Då blir det ingen tullavgift och det tar ungefär 7 dagar att få grejorna.
https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html
Dessa grejor ÄR ju redan billiga och ingen hymlar med att de är tillverkade i kina. Det är alltså riktiga kinesiska kvalitetsgrejor oavsett var man beställer ( tror jag.. )
radelius skrev:Detr lätt att plocka ut kortet ur lådan och så får du en tomlåda på köpet
Tangband skrev:Kul med bilder hur nätdelen ser ut.
Jag ser fram mot lyssningsintrycken
radelius skrev:Nej jag har inte hunnit med det, har labbat med nätdelar och fastnat för min linjära.
Öppnade locket på förstärkaren igår och försöker förstå hur ingångssteget är uppbyggt.
Som jag tolkar det har är op:na inverterande steg, gissningsvis uppkopplad som två steg per kanal med volympotten emellan. Jag är dock osäker, potten skulle kunna var aktiv och sitta i återkopplingen på en av opförstärkarna.
Har dock med säkerhet konstaterat att de drivs med singel 12V matning vilket är lite klent men det kanske beror på att förstärkarchipet ska ha 12V förutom huvudmatning!?
radelius skrev:Detr lätt att plocka ut kortet ur lådan och så får du en tomlåda på köpet
gflar skrev:Inte Aiyima men denna tillverkare har lösa moduler.
https://www.3e-audio.com/amplifier-kits ... -2ch-260w/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster