Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Tell skrev:Nu är jag nyfiken (åter igen) vad ni definierar som pop? Ni nämner ju Toto bl a som i mina öron inte alls är pop.
Angående krökandet o knarkandet så är det ju värt att tänka på att dom inte gjorde/gör bra musik trots bruket, utan snarare tack vare bruket. Jag menar Beatles senare album skulle garanterat fortfarande låta lika pojkbandigt om det inte vore för att de hade tryckt i sig massa LSD o blivit hippies
Toto brukar förstås klassificeras som västkustrock, men eftersom de har haft ett otal listhits kan man lite löst räkna in dem i pop- (som i populär) genren. Listmusiken var myyyycket bredare på 70- och 80-talet än idag.
Tell skrev:...Aah, ja då förstår jag varför många äldre här kommer med såna förslag medans jag som är 80-talare enbart ser Britney Spears, Backstreet Boys o Aqua som pop.
hifikg skrev:
Hur lyckades Leonard få till ljudet på alla sina utgåvor? Finns det någon svag skiva med honom? Kan han ha brytt sig mer än andra artister? Eller blir jag bara förblindad av innehållet?

hifikg skrev:
Hur lyckades Leonard få till ljudet på alla sina utgåvor? Finns det någon svag skiva med honom? Kan han ha brytt sig mer än andra artister? Eller blir jag bara förblindad av innehållet?
Edit: Leonard var, för många, populär, men popmusik lär väl ingen klassa det som.
petersteindl skrev:hifikg skrev:
Det finns en Cohenskiva som jag tycker har sämre ljud än de andra och den är producerad av Phil Spector. Death of a Ladies' Man, utgivet 1977. Phil Spector skrev musiken, Cohen skrev texterna. Albumet fick viss kritik för att det ibland knappt gick att höra vad Cohen sjöng. Cohen själv var missnöjd med albumet och ansåg i efterhand att Spector förstört hans låtar. På discolåten "Don't Go Home with Your Hard-On" är Bob Dylan och Allen Ginsberg körsångare.
[ Bild ]
Mvh
Peter
petersteindl skrev:...De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:...De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.
Mvh
Peter
Låter aaaaningen inskränkt
I-or skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ
Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra?![]()
Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.
Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.
Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.
Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra???
Du bedömer en remastrad version av Pamela. Originalversionen har en toppfaktor om ca 18 dB upp till 100 Hz, vilket inte alls tyder på överdriven kompression för basgitarren, utan tvärtom är mycket högt för en normal produktion. Tar vi med hela frekvensspektrum är toppfaktorn i sammanhanget riktigt höga 23 dB.
För övrigt är detta ingen audiofilproduktion, bara välproducerad modern musik spelad av extremt skickliga musiker.
FBK skrev:Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
Jag gillade den skarpt med jag har alltid varit ett Toto fan. Och den skivan låter bra tycker jag i mina datorrigg.
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:...De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.
Mvh
Peter
En gång i tiden indelades västvärldens musik antingen som sacred/celestial music eller som profane/secular music.
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
Tell skrev:Nu är jag nyfiken (åter igen) vad ni definierar som pop?
Strmbrg skrev:Mitt kanske lite förhastade, men dock konstaterande är att "popmusiken" (ursäkta uttrycket men jag vill inte öda spaltmeter på definitionen) rent ljudmässigt funkar rätt bra i många enklare anläggningar. Inte så hög upplösning, viss loundnesskaraktär, överdriven bas och gynnsam betoning av trumslagsljud. Men den faller platt när den spelas upp i hyfsat neutrala anläggningar.
För att återgå till det hela från början innan tråden började splittras upp i kardelerna:Emerson Lake and Palmer
I bilen
Tidal hifi över telefonen
Blåtandat in i Chord Hugo2
Sladdförsedda Bose bullerdämpdande pluppar
Riktigt bra, riktigt givande!
Hem, på med hemstereon
Streamat in i M Scalern
Vidare in i Hugo2
In i Stax-drivern
Vidare in i Stax-lurarna
Boring! Är det samma platta?..
Strmbrg skrev:Det finns säkert massor av undantag från det jag skriver. Bland annat just därför så valde jag att beskriva musikval och "anläggning".
Jag kan emellertid misstänka (hur fel misstanken än kan vara) att fokus på "basådiskant" nog blir betydligt större bland de som rör sig inom "popmusik-genren" än bland de som lyssnar på "klassiskt".
För övrigt så beskriver jag skillnaden mellan olika lursystem och inte hur det låter via Magneplanarerna. De senare kan jag inte lyssna på alls en tid framöver då slutsteg saknas.
goat76 skrev:Det jag bedömde var mixen på individuell instrument-nivå, inte mastringen. Alla enskilda instrument i mixen är väldigt efterhandsbehandlade och överpolerade, vem som helst som mixat lite musik kan höra det.
Det är bara att lyssna på basens toner så hör man med lätthet att det är en kontrollerad ljudmatta där varje ton har samma styrka som de andra, detta visar med all tydlighet på hög kompression. Basgitarren ligger även såpass lågt i mixen att den knappast påverkar toppfaktorn i mixen nämnvärt. Det är trummorna som påverkar toppfaktorn och de kritiserade jag för sin artificiella behandling, inte för sin dynamik.
Remaster eller inte så låter det överdrivet polerat på instrumentnivå, varje enskilt ljudinslag i mixen har formats för att inte låta spretiga till den grad att de nästan låter som de alla har passerat en synt.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
En gång i tiden indelades västvärldens musik antingen som sacred/celestial music eller som profane/secular music.
Allt var inte bättre förr
Å andra sidan kan man bli smått knäpp på alla olika kategorier som finns numera, vad f-n är trip-hop? Jag trodde det var ett skämt när jag hörde det i någon sketch, men icke, det finns uppenbarligen.
Wikipedia:
"Amerikanska Slant Magazine har definierat genren som "en fusion av hiphop och electronica tills ingen av genrerna kan kännas igen""
Då blir det glasklart!
Tangband skrev:FBK skrev:Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
Jag gillade den skarpt med jag har alltid varit ett Toto fan. Och den skivan låter bra tycker jag i mina datorrigg.
Ja, den låter bra !![]()
Jag antar att du har högtalare som mäter rakt i datariggen eftersom du upplever ljudet som bra . Vad har du för högtalare, var det Adam ?
I-or skrev:
Detta är ett betydligt bättre exempel på välinspelad modern musik, även om det inte direkt är pop: https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=-3M2hl6vSnWSAVtGyHf0tA (från Michael Ruff, Speaking in Melodies på Sheffield Labs)
I-or skrev:goat76 skrev:Det jag bedömde var mixen på individuell instrument-nivå, inte mastringen. Alla enskilda instrument i mixen är väldigt efterhandsbehandlade och överpolerade, vem som helst som mixat lite musik kan höra det.
Det är bara att lyssna på basens toner så hör man med lätthet att det är en kontrollerad ljudmatta där varje ton har samma styrka som de andra, detta visar med all tydlighet på hög kompression. Basgitarren ligger även såpass lågt i mixen att den knappast påverkar toppfaktorn i mixen nämnvärt. Det är trummorna som påverkar toppfaktorn och de kritiserade jag för sin artificiella behandling, inte för sin dynamik.
Remaster eller inte så låter det överdrivet polerat på instrumentnivå, varje enskilt ljudinslag i mixen har formats för att inte låta spretiga till den grad att de nästan låter som de alla har passerat en synt.
Jag tycker också att Toto:s studioproduktioner låter alltför polerade, men det är ett problem som de delar med många andra.
Detta är ett betydligt bättre exempel på välinspelad modern musik, även om det inte direkt är pop: https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=-3M2hl6vSnWSAVtGyHf0tA (från Michael Ruff, Speaking in Melodies på Sheffield Labs)
Morello skrev:Varför saknas slutsteg? Har du inte något reservaggregat?
Morello skrev:I-or skrev:
Det där albumet har jag på kompaktskiva och det är faktiskt ett av de mest välljudande populärmusikalbum jag hört.
Hur utgåvan på Skräpify låter låter jag vara osagt.