Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 02:13

Hästjazz kanske?

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2020-10-29 02:20

I-or skrev:
Tell skrev:Nu är jag nyfiken (åter igen) vad ni definierar som pop? Ni nämner ju Toto bl a som i mina öron inte alls är pop.

Angående krökandet o knarkandet så är det ju värt att tänka på att dom inte gjorde/gör bra musik trots bruket, utan snarare tack vare bruket. Jag menar Beatles senare album skulle garanterat fortfarande låta lika pojkbandigt om det inte vore för att de hade tryckt i sig massa LSD o blivit hippies :)

Toto brukar förstås klassificeras som västkustrock, men eftersom de har haft ett otal listhits kan man lite löst räkna in dem i pop- (som i populär) genren. Listmusiken var myyyycket bredare på 70- och 80-talet än idag.

Aah, ja då förstår jag varför många äldre här kommer med såna förslag medans jag som är 80-talare enbart ser Britney Spears, Backstreet Boys o Aqua som pop.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 02:22

petersteindl skrev:Lite Leonard Cohen kanske?

[ YouTube ]

Mvh
Peter

Hur lyckades Leonard få till ljudet på alla sina utgåvor? Finns det någon svag skiva med honom? Kan han ha brytt sig mer än andra artister? Eller blir jag bara förblindad av innehållet?

Edit: Leonard var, för många, populär, men popmusik lär väl ingen klassa det som.
Senast redigerad av hifikg 2020-10-29 02:24, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 02:23

Tell skrev:...Aah, ja då förstår jag varför många äldre här kommer med såna förslag medans jag som är 80-talare enbart ser Britney Spears, Backstreet Boys o Aqua som pop.

Ha, ha, Britney är väl en sån där gammal legend hos ungdomarna, ungefär som Tina Turner för oss, de andra grupperna känner de inte ens till!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 02:30

hifikg skrev:

[ YouTube ]

Mvh
Peter

Hur lyckades Leonard få till ljudet på alla sina utgåvor? Finns det någon svag skiva med honom? Kan han ha brytt sig mer än andra artister? Eller blir jag bara förblindad av innehållet?

Det finns en Cohenskiva som jag tycker har sämre ljud än de andra och den är producerad av Phil Spector. Death of a Ladies' Man, utgivet 1977. Phil Spector skrev musiken, Cohen skrev texterna. Albumet fick viss kritik för att det ibland knappt gick att höra vad Cohen sjöng. Cohen själv var missnöjd med albumet och ansåg i efterhand att Spector förstört hans låtar. På discolåten "Don't Go Home with Your Hard-On" är Bob Dylan och Allen Ginsberg körsångare.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 02:34

hifikg skrev:

[ YouTube ]

Mvh
Peter

Edit: Leonard var, för många, populär, men popmusik lär väl ingen klassa det som.

De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 02:37

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

[ YouTube ]

Mvh
Peter

Det finns en Cohenskiva som jag tycker har sämre ljud än de andra och den är producerad av Phil Spector. Death of a Ladies' Man, utgivet 1977. Phil Spector skrev musiken, Cohen skrev texterna. Albumet fick viss kritik för att det ibland knappt gick att höra vad Cohen sjöng. Cohen själv var missnöjd med albumet och ansåg i efterhand att Spector förstört hans låtar. På discolåten "Don't Go Home with Your Hard-On" är Bob Dylan och Allen Ginsberg körsångare.

[ Bild ]

Mvh
Peter

Underbart, den får bli godnattmusik för mig, den skivan var det mycket, mycket, längesen jag lyssnade på och nu när jag gör det så håller jag med, det låter verkligen inte som en Leonard-produktion. Fasen vad illa det låter:

Sagolik text, kommer fnissa hela vägen till John Blund, Kanske därför Bob fick Nobelpriset istället för Leonard.
Bilagor
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 01.23.09.png
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 01.23.09.png (30.54 KiB) Visad 4568 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 02:44

petersteindl skrev:...De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.

Mvh
Peter

Låter aaaaningen inskränkt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 03:49

hifikg skrev:
petersteindl skrev:...De musiker som jag kände som spelade i symfoniorkester på 70 och 80-talet delade in all musik i antingen klassisk musik eller pop. De kallade egentligen klassisk musik för seriös musik och allt annat var pop.

Mvh
Peter

En gång i tiden indelades västvärldens musik antingen som sacred/celestial music eller som profane/secular music.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 07:58

I-or skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ

Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra? :)

Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.

Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.

Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.

Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra??? :D

Du bedömer en remastrad version av Pamela. Originalversionen har en toppfaktor om ca 18 dB upp till 100 Hz, vilket inte alls tyder på överdriven kompression för basgitarren, utan tvärtom är mycket högt för en normal produktion. Tar vi med hela frekvensspektrum är toppfaktorn i sammanhanget riktigt höga 23 dB.

För övrigt är detta ingen audiofilproduktion, bara välproducerad modern musik spelad av extremt skickliga musiker.

Det jag bedömde var mixen på individuell instrument-nivå, inte mastringen. Alla enskilda instrument i mixen är väldigt efterhandsbehandlade och överpolerade, vem som helst som mixat lite musik kan höra det.

Det är bara att lyssna på basens toner så hör man med lätthet att det är en kontrollerad ljudmatta där varje ton har samma styrka som de andra, detta visar med all tydlighet på hög kompression. Basgitarren ligger även såpass lågt i mixen att den knappast påverkar toppfaktorn i mixen nämnvärt. Det är trummorna som påverkar toppfaktorn och de kritiserade jag för sin artificiella behandling, inte för sin dynamik.

Remaster eller inte så låter det överdrivet polerat på instrumentnivå, varje enskilt ljudinslag i mixen har formats för att inte låta spretiga till den grad att de nästan låter som de alla har passerat en synt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 08:10

FBK skrev:
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .

Jag gillade den skarpt med jag har alltid varit ett Toto fan. Och den skivan låter bra tycker jag i mina datorrigg.

Ja, den låter bra ! :)

Jag antar att du har högtalare som mäter rakt i datariggen eftersom du upplever ljudet som bra . Vad har du för högtalare, var det Adam ? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 09:15

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

En gång i tiden indelades västvärldens musik antingen som sacred/celestial music eller som profane/secular music.

Allt var inte bättre förr :)
Å andra sidan kan man bli smått knäpp på alla olika kategorier som finns numera, vad f-n är trip-hop? Jag trodde det var ett skämt när jag hörde det i någon sketch, men icke, det finns uppenbarligen.
Wikipedia:
"Amerikanska Slant Magazine har definierat genren som "en fusion av hiphop och electronica tills ingen av genrerna kan kännas igen""
Då blir det glasklart!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 10:08

Albumet har en typisk 80-talsklang, alltså ett överdrivet presensregister. Jag tycker inte att den låter så särdeles fint. Bör kanske påpekas att jag igår innan jag slog på den tidiga utgåvan på kompaktskiva, hade lyssnat på hyggligt välproducerad, seriös musik utgiven av Telarc.

Jag tycker nog att Toto-albumet "IV" låter bättre.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 10:18

Tell skrev:Nu är jag nyfiken (åter igen) vad ni definierar som pop?

Allt som inte sorterar under konstmusik och möjligen jazz.

Hur kategoriserar man tex. Frank Sinatra tillsammans med storband? Jag säger tveklöst populärmusik, ehuru ytterligt välspelad sådan till skillnad från tex Beatles och annan "tonårspop".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 10:31

Mitt kanske lite förhastade, men dock konstaterande är att "popmusiken" (ursäkta uttrycket men jag vill inte öda spaltmeter på definitionen) rent ljudmässigt funkar rätt bra i många enklare anläggningar. Inte så hög upplösning, viss loundnesskaraktär, överdriven bas och gynnsam betoning av trumslagsljud. Men den faller platt när den spelas upp i hyfsat neutrala anläggningar.

För att återgå till det hela från början innan tråden började splittras upp i kardelerna:
    Emerson Lake and Palmer
    I bilen
    Tidal hifi över telefonen
    Blåtandat in i Chord Hugo2
    Sladdförsedda Bose bullerdämpdande pluppar
    Riktigt bra, riktigt givande!

Hem, på med hemstereon
    Streamat in i M Scalern
    Vidare in i Hugo2
    In i Stax-drivern
    Vidare in i Stax-lurarna
    Boring! Är det samma platta?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 10:35

Det går itne att generalisera sådär! Populärmusik låter itne på ett speciellt sätt om man ser i ett bredare perspektiv och över en längre tid. Det finns exempelvis ingen likhet mellan en 1980-talsproduktion och en dito från 1960-talet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 10:36

Kan vara så att viss musik kräver rörelse för att uppskattas rätt. Varje år när jag åker till Hifi-mässan lirar jag Rolandz på hög volym med nedvevade rutor samtidigt som jag dunkar näven i taket och skrålar "DUBBELFAKTURA" !!!

I lyssningsrummet, stillasittande, i mörker, möjligen rörglöd, faller nämnda opus platt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 10:49

Strmbrg skrev:Mitt kanske lite förhastade, men dock konstaterande är att "popmusiken" (ursäkta uttrycket men jag vill inte öda spaltmeter på definitionen) rent ljudmässigt funkar rätt bra i många enklare anläggningar. Inte så hög upplösning, viss loundnesskaraktär, överdriven bas och gynnsam betoning av trumslagsljud. Men den faller platt när den spelas upp i hyfsat neutrala anläggningar.

För att återgå till det hela från början innan tråden började splittras upp i kardelerna:
    Emerson Lake and Palmer
    I bilen
    Tidal hifi över telefonen
    Blåtandat in i Chord Hugo2
    Sladdförsedda Bose bullerdämpdande pluppar
    Riktigt bra, riktigt givande!

Hem, på med hemstereon
    Streamat in i M Scalern
    Vidare in i Hugo2
    In i Stax-drivern
    Vidare in i Stax-lurarna
    Boring! Är det samma platta?..

Ingen kritik mot din anläggning för den har jag inte lyssnat till, däremot har jag lyssnat många gånger på din modell av högtalare. Jag tror att dina magnepan 3.7 inte klarar att spela rock och pop lika bra som många bra konventionella monitorer.

Jag har hört magnepan 3.7 väldigt ingående och lika begeistrad jag blev av återgivningen av akustiska inspelningar ( verkligen jättebra ) lika besviken blev jag över återgivningen av rock och pop- skivor. Hade högtalarna varit lika bra på sådan musik hade jag köpt ett par.

Vem har sagt att hifi skulle vara enkelt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 10:51

Det finns säkert massor av undantag från det jag skriver. Bland annat just därför så valde jag att beskriva musikval och "anläggning".
Jag kan emellertid misstänka (hur fel misstanken än kan vara) att fokus på "basådiskant" nog blir betydligt större bland de som rör sig inom "popmusik-genren" än bland de som lyssnar på "klassiskt".
För övrigt så beskriver jag skillnaden mellan olika lursystem och inte hur det låter via Magneplanarerna. De senare kan jag inte lyssna på alls en tid framöver då slutsteg saknas.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-29 10:55

Min tagning på Pop och ljud:

Pop baserad på rock lät bäst runt 1969. Abbey Road, tidiga Blood Sweat & Tears, Free, Led Zeps första, tidiga Tony Joe White, etc, etc. Sen dess har det bara gått utför. Det finns undantag, naturligtvis.

Pop baserad på Jazz lät bäst runt 1959. Frank Sinatra, Blossom Dearie, Peggy Lee, Mel Torme. Här räknar jag inte album, det hade inte samma betydelse på den tiden. Jo, Ella and Louise, förresten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 11:19

Strmbrg skrev:Det finns säkert massor av undantag från det jag skriver. Bland annat just därför så valde jag att beskriva musikval och "anläggning".
Jag kan emellertid misstänka (hur fel misstanken än kan vara) att fokus på "basådiskant" nog blir betydligt större bland de som rör sig inom "popmusik-genren" än bland de som lyssnar på "klassiskt".
För övrigt så beskriver jag skillnaden mellan olika lursystem och inte hur det låter via Magneplanarerna. De senare kan jag inte lyssna på alls en tid framöver då slutsteg saknas.

Varför saknas slutsteg? Har du inte något reservaggregat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:04

goat76 skrev:Det jag bedömde var mixen på individuell instrument-nivå, inte mastringen. Alla enskilda instrument i mixen är väldigt efterhandsbehandlade och överpolerade, vem som helst som mixat lite musik kan höra det.

Det är bara att lyssna på basens toner så hör man med lätthet att det är en kontrollerad ljudmatta där varje ton har samma styrka som de andra, detta visar med all tydlighet på hög kompression. Basgitarren ligger även såpass lågt i mixen att den knappast påverkar toppfaktorn i mixen nämnvärt. Det är trummorna som påverkar toppfaktorn och de kritiserade jag för sin artificiella behandling, inte för sin dynamik.

Remaster eller inte så låter det överdrivet polerat på instrumentnivå, varje enskilt ljudinslag i mixen har formats för att inte låta spretiga till den grad att de nästan låter som de alla har passerat en synt.

Jag tycker också att Totos studioproduktioner låter alltför polerade, men det är ett problem som de delar med många andra.

Detta är ett betydligt bättre exempel på välinspelad modern musik, även om det inte direkt är pop: https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=-3M2hl6vSnWSAVtGyHf0tA (från Michael Ruff, Speaking in Melodies på Sheffield Labs)
Senast redigerad av I-or 2020-10-29 12:24, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-10-29 12:08

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 12:10

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Allt var inte bättre förr :)
Å andra sidan kan man bli smått knäpp på alla olika kategorier som finns numera, vad f-n är trip-hop? Jag trodde det var ett skämt när jag hörde det i någon sketch, men icke, det finns uppenbarligen.
Wikipedia:
"Amerikanska Slant Magazine har definierat genren som "en fusion av hiphop och electronica tills ingen av genrerna kan kännas igen""
Då blir det glasklart!

Trip-hop är ju sååå 2019. :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-29 12:12

Tangband skrev:
FBK skrev:

Jag gillade den skarpt med jag har alltid varit ett Toto fan. Och den skivan låter bra tycker jag i mina datorrigg.

Ja, den låter bra ! :)

Jag antar att du har högtalare som mäter rakt i datariggen eftersom du upplever ljudet som bra . Vad har du för högtalare, var det Adam ? :)

Nej kör kör inte med Adam längre i datorriggen utan vanliga passiva högtalare i form av Wharfedale Diamond-122 och de lär nog inte mäta så bra :lol: Lyssnar mest på elektronisk musik när jag sitter och skriver här bla. så jag ville ha något som hade mer tryck i basen. Men det händer ibland att jag saknar Adam burkarna då de spelade snyggare på viss musik, var nog lite mer tydliga helt enkelt. Och så har jag kompletterat med en subwoofer XTZ 99 W10.16 som jag håller på att ställa in. Köpte ett Emotiva A-150 som driver högtalarna, låter rent och snyggt tycker jag utan betoning på något register dvs. är nog neutralt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 12:18

I-or skrev:
Detta är ett betydligt bättre exempel på välinspelad modern musik, även om det inte direkt är pop: https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=-3M2hl6vSnWSAVtGyHf0tA (från Michael Ruff, Speaking in Melodies på Sheffield Labs)

Det där albumet har jag på kompaktskiva och det är faktiskt ett av de mest välljudande populärmusikalbum jag hört.

Hur utgåvan på Skräpify låter låter jag vara osagt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:20

I-or skrev:
goat76 skrev:Det jag bedömde var mixen på individuell instrument-nivå, inte mastringen. Alla enskilda instrument i mixen är väldigt efterhandsbehandlade och överpolerade, vem som helst som mixat lite musik kan höra det.

Jag tycker också att Toto:s studioproduktioner låter alltför polerade, men det är ett problem som de delar med många andra.

Fast du har fortfarande fel om kompressionen för basgitarren: i den del av introt som är utan bastrumma, ligger toppfaktorn på 14 dB under 100 Hz.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 12:20

Morello skrev:Varför saknas slutsteg? Har du inte något reservaggregat?

Nej jag har inte det. Samlar sällan på mig flera saker av samma sort.
Slutsteget är avyttrat och nu väntar jag på leverans av det nya.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-10-29 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:21

Morello skrev:
I-or skrev:

Det där albumet har jag på kompaktskiva och det är faktiskt ett av de mest välljudande populärmusikalbum jag hört.

Hur utgåvan på Skräpify låter låter jag vara osagt.

Som tur är finns inga remasters från Sheffield Labs.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 12:26

Jo, dom har förstört en hel del album genom att plocka fram vinylskivor och "rippat". Bland annat några "direct to disc"-album med Harry James. De ursprungliga utgåvorna på kompaktskiva var baserade på rullbanden.

Dumheterna vet inga gränser.

http://sheffieldlab.com/item.php?item_id=49
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi