Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Japp, klangbalansen är bara hygglig och inte riktig perfekt.
Morello skrev:Jag gissar förstås att Isidor relaterar till hur andra och för vederbörande välkända fonogram klingar.
Strmbrg skrev:Ibland får jag för mig att lyssna på lite annat än ”klassiskt”.
Nu senast blev det Emerson Lake and Palmer.
Utan att vara specifik nu så vill jag ändå sammanfatta det hela sålunda:
Jag skulle fanimig byta hobby om det vore så att ”popmusik” var det jag gillade.
Det spelar ingen större roll om det är en platta på Tidal eller en CD. Det låter dötrist ljudmässigt!
Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela.
De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
I-or skrev:Du har med utgångspunkt från din beskrivning nog inte lyssnat på mer än en bråkdel av mina rekommendationer, varav ingen stämmer in på din kritik, så här kommer några till.
Stings Moon Over Bourbon Street från The Dream of the Blue Turtles är ett ovanligt välljudande exempel från en riktigt stor artist även om det är en bit kvar till det bästa. Se dock upp för sönderkomprimerade versioner.
David Benoit har ett par låtar med sång som är av långt bättre kvalitet än normalt (dessutom med fantastiska sångerskor, Diane Schuur och Jennifer Warnes) på halvaudiofilbolaget GRP:
Land of the Loving från This Side Up och tidigare nämnda When The Winter's Gone från Urban Daydreams https://open.spotify.com/track/6J1ZCF27WDRz8c5jpV274l?si=9SAty6mKTmyh1nursg5VzQ.
Den förstnämnda inspelningen är av live-to-two-track-typ och är den bättre av dem.
Ingen av ovanstående inspelningar saknar rumsdimensionen i ljudet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag gissar förstås att Isidor relaterar till hur andra och för vederbörande välkända fonogram klingar.
Förmodligen, men alla andra kan ju vara fel...
/ B
Tangband skrev:
Lyssna på the Beatles eller varför inte ABBA eller the police . Vissa låter svänger sjutton.![]()
goat76 skrev:Till Strmbrg och andra som sätter inspelningar av klassisk musik högst på kvalitets-listan...
Inspelningar av klassisk musik kan ju rätt ofta låta totalt stendöda, orsaken kan vara att det finns en utbredd förutfattad mening från många audiofiler och uppenbarligen flertalet inspelningstekniker att användandet av endast 2 mikrofoner på något vis skulle vara mer representativt för hur våran hörsel fungerar.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Till Strmbrg och andra som sätter inspelningar av klassisk musik högst på kvalitets-listan...
Inspelningar av klassisk musik kan ju rätt ofta låta totalt stendöda, orsaken kan vara att det finns en utbredd förutfattad mening från många audiofiler och uppenbarligen flertalet inspelningstekniker att användandet av endast 2 mikrofoner på något vis skulle vara mer representativt för hur våran hörsel fungerar.
Det är väl snarare så att det nästan aldrig används bara två mikrofoner. I synnerhet inte vid symfoniska inspelningar.
I alla fall inte de senaste 30-40 åren. Inte ens BIS använder två mikrofoner, snarare typ 12-30 st.
Du måste nog lyssna på ett ytterst begränsat och svårhittat urval om två är fallet.
Jag tror du måste söka andra anledningar till det du upplever.
Multimikrofoninspelningar med tidskorr, kanske...?
/Anders O.
goat76 skrev:Den här tråden börjar bli aningen frustrerande att läsa, faktiskt!![]()
Är det endast jag som håller mig till frågeställningen och den kritik Strmbrg riktar mot popmusik-produktionerna i första inlägget? Samtidigt som jag försöker bena ut skillnaderna mellan typiska inspelningar av popmusik och typiska inspelningar av klassisk musik, så sitter ni och ger tips på diverse musik med just den stelhet som trådskaparen kritiserar i första inlägget.![]()
De senaste tipsen ni kommit med är tekniskt rena och fina produktioner men de skiljer sig inte nämnvärt mot det han kritiserar, de låter fortfarande tämligen platta, hårda och onaturligt utmejslade.
Några av de tydliga skillnaderna i era förslag jämfört med typiska inspelningar av klassisk musik är avsaknandet av en tydlig gemensamt rumsljud, och att alla enskilda ljudinslag i dessa mixar är enormt bearbetade vilket har lett till att de låter onaturligt rena, så till den grad att instrumenten förlorat viktiga beståndsdelar som annars bidragit till en mer livsliknande helhet.
En liten påminnelse om vad som kritiseras i första inlägget:Strmbrg skrev:Ibland får jag för mig att lyssna på lite annat än ”klassiskt”.
Nu senast blev det Emerson Lake and Palmer.
Utan att vara specifik nu så vill jag ändå sammanfatta det hela sålunda:
Jag skulle fanimig byta hobby om det vore så att ”popmusik” var det jag gillade.
Det spelar ingen större roll om det är en platta på Tidal eller en CD. Det låter dötrist ljudmässigt!
Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela.
De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
goat76 skrev:Det jag misstänker att Strmbrg saknar då han framför sin åsikt att popmusik låter trist, är avsaknaden av rumsljud i dessa inspelningar och därmed låter platta, hårda och allmänt obehagliga (som han uttrycker det i första inlägget).
Den nästan uteslutande fokuseringen på närmickade ljudinslag och avsaknaden av ett trovärdigt rumsligt djup är nog kanske vad han saknar.
Nattlorden skrev:
Så kan det vara, men om man istället tar avstampet i "i denna genrén finns ingen önskan om att representera en originalhändelse, samtliga ljud är producerade för att skapa en av artisten önskat resultat - gärna ej tidigare hört".
mp3flac skrev:Mycket intressant trådstart och jag följer den noggrant. En liten tanke, kunde man inte listat några av de skivor som ni anser håller hög ljudkvalitet. Som man kan ha som referenser. Idag kan man ju inte lita på skivbolag som kallar sig audiofilbolag. Även dom släpper ut komprimerat skräp. Som jag tacksamt fick lära mig i denna tråden.
Strmbrg skrev:De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
goat76 skrev:
Men om du mer noggrant sätter dig in i det som faktiskt skrivs i det första inlägget så ser du att Strmbrg i detta fall utesluter ”hög ljudkvalitet” och inriktar frågeställningen på hur hela produktionstänket skiljer popmusiken från den klassiska genren som han själv föredrar. Det handlar alltså om hela tänket bakom sättet att producera, spela in och mixa dessa olika genrer.
I-or skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag gissar förstås att Isidor relaterar till hur andra och för vederbörande välkända fonogram klingar.
/ B
"The circle of confusion" kommer jag ur genom utnyttjande av De Stora Talens Lag.
mp3flac skrev:goat76 skrev:
Men om du mer noggrant sätter dig in i det som faktiskt skrivs i det första inlägget så ser du att Strmbrg i detta fall utesluter ”hög ljudkvalitet” och inriktar frågeställningen på hur hela produktionstänket skiljer popmusiken från den klassiska genren som han själv föredrar. Det handlar alltså om hela tänket bakom sättet att producera, spela in och mixa dessa olika genrer.
Har läst det förstas inlägget noggrant och har förstått att Strmbrg i detta fall utesluter ”hög ljudkvalitet” men det utesluter inta att många med mig tacksamt tar emot tips på säkra inspelningar som har hög ljudkvalitet. Eller hur.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det jag misstänker att Strmbrg saknar då han framför sin åsikt att popmusik låter trist, är avsaknaden av rumsljud i dessa inspelningar och därmed låter platta, hårda och allmänt obehagliga (som han uttrycker det i första inlägget).
Den nästan uteslutande fokuseringen på närmickade ljudinslag och avsaknaden av ett trovärdigt rumsligt djup är nog kanske vad han saknar.
Så kan det vara, men om man istället tar avstampet i "i denna genrén finns ingen önskan om att representera en originalhändelse, samtliga ljud är producerade för att skapa en av artisten önskat resultat - gärna ej tidigare hört".
Prozac skrev:Mycket av vad Daniel Lanois har producerat tycker jag låter bra för att vara inom pop/rock genren.
I-or skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag gissar förstås att Isidor relaterar till hur andra och för vederbörande välkända fonogram klingar.
/ B
"The circle of confusion" kommer jag ur genom utnyttjande av De Stora Talens Lag.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det jag misstänker att Strmbrg saknar då han framför sin åsikt att popmusik låter trist, är avsaknaden av rumsljud i dessa inspelningar och därmed låter platta, hårda och allmänt obehagliga (som han uttrycker det i första inlägget).
Så med andra ord så tycker du att vi inte ska ta avstamp från trådens frågeställning och istället bara godta hur det ligger till med denna genre som trådskaparen tycker låter trist?
Om vi ska ha den utgångspunkten kan vi lika gärna stänga tråden...
goat76 skrev:
Nej, men det finns ju redan andra trådar som handlar om just högsta tänkbara ljudkvalitet. Eller hur?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Så med andra ord så tycker du att vi inte ska ta avstamp från trådens frågeställning och istället bara godta hur det ligger till med denna genre som trådskaparen tycker låter trist?
Om vi ska ha den utgångspunkten kan vi lika gärna stänga tråden...
Min utgångspunkt är att trådskaparen har fel eftersom han lyssnar på fel sätt.
Morello skrev:Prozac skrev:Mycket av vad Daniel Lanois har producerat tycker jag låter bra för att vara inom pop/rock genren.
Har du något exempel på en Lanois-produktion som du tycker låter bra?
Jag har bara hört ett fåtal och de tycker jag låter ordentligt illa; framförallt dynamiskt begränsat och allmänt skitigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster