Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:
Som sagt, för att vara inom pop/rock genren tycker jag tex hans egna album "Shine" låter bra men även Dylans "Oh mercy" eller Emmylou Harris "Wrecking ball".
goat76 skrev:Men hur kan han ha fel i sin egna önskan om att produktionen av popmusik skulle göras mer likt de klassiska produktionerna.
shifts skrev:En tråd skiftar ämne en smula med tiden och så även denna. Har ingenstans sett från Strmbrg att tråden endast handlar om den mest högdynamiska popskiveutgåvan.
Strmbrg skriver till och med Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela., vilket borgar för att man kanske ska lyfta blicken lite utöver endast hög dynamik som inte blivit förstörd i mix-/mastringsledet.
Morello skrev:Redovisar Tidal något katalognummer?
Albumet har återutgivetvis några gånger och är groteskt vandaliserat.
Den första "CD-"utgåvan, vilken tarvar HDCD-avkodning, låter fullt tillräckligt illa (även med HDCD-avkodning)- ytterligare kompression kan ej anses nödvändig.
Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.
Morello skrev:Som redan påpekats av Isidor är det helt meningslöst att prata om musiksmak om tråden handlar om ljudkvalitet.
Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.
Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.
Morello skrev:Wrecking ball saknar i mina öron all rimlig dynamik, låter genomskitigt och dessutom helt beslöjat. Om du jämför Wrecking ball med tex Michael Ruff som det talas om i tråden - hur uppfattar du skillnaden?
Prozac skrev:Morello skrev:Wrecking ball saknar i mina öron all rimlig dynamik, låter genomskitigt och dessutom helt beslöjat. Om du jämför Wrecking ball med tex Michael Ruff som det talas om i tråden - hur uppfattar du skillnaden?
Äger tyvärr inga album med Ruff så en jämförelse låter sig inte göras.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.
Nja, det har dom enetligen inte. Det är bara det att "vanligt folk" inte vill ha en massa wax som tar upp en massa plats i lägenheten/huset. Dom är inte intresserade av det. Och skivbolagen vill ju absolut inte hålla på med fysiska produkter eftersom det bara kostar perngar.
Men allt är inte bara skit! Musik lagrat som datafil och enbart datafil gr det möjligt för artister att sälja driekt till kund. Kostanden för att tillverka skivor och omslag och sånt kan för många (mindre) artister bli en stor ekonomisk risk. Men datafiler kan säljas ganska billigt. Så folk kan få tag i musik som annars inte hade varit tillgänglig eftersom ingen vill/kan ta den ekonsmiska risken att trycka upp kanske 10000 CDs och skeppa dom jorden runt.
Själv köpte jag nyss ett album på Mp3 (Gary Numan - Jagged, Live). Det fanns inte att få tag i på annat sätt. Och ett album på M3 är mycket bättre än inget album.
Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
Bill50x skrev:Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.
/ B
ottovonkopp skrev:Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?
Kostar det verkligen så mycket extra att få till ett vettigt ljud?
Känns som det hela bara är en enda stor missuppfattning från musik-branschens sida att det ska låta som det gör.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.
Ja, det är en förfärlig utveckling - har medelklassen helt tappat intresse för tonkonsten för att istället ägna sig åt konsumtionsfrosseri och onödiga solresor?
I-or skrev:ottovonkopp skrev:Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?
Kostar det verkligen så mycket extra att få till ett vettigt ljud?
Känns som det hela bara är en enda stor missuppfattning från musik-branschens sida att det ska låta som det gör.
Nej, bra ljud kräver bra ljudtekniker och skickliga producenter. Mindre skruvning blir nog t.o.m. billigare i längden. Med dagens utveckling tror jag dock att välljudande inspelningar är ett minne blott (hur många populärmusikalster med högsta ljudkvalitet har vi hittat från de senaste två decennierna?). Det var åtminstone kul så länge det varade.
Bill50x skrev:Prozac skrev:Morello skrev:Wrecking ball saknar i mina öron all rimlig dynamik, låter genomskitigt och dessutom helt beslöjat. Om du jämför Wrecking ball med tex Michael Ruff som det talas om i tråden - hur uppfattar du skillnaden?
Äger tyvärr inga album med Ruff så en jämförelse låter sig inte göras.
Finns både på Spottan och Tidal. Hur dessa låter jmf med cd vet jag dock inte, har inte jämfört. Men jag kan lägga upp en cd-ripp på Dropbox om du vill jämföra.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.
/ B
Ja, det är en förfärlig utveckling - har medelklassen helt tappat intresse för tonkonsten för att istället ägna sig åt konsumtionsfrosseri och onödiga solresor?
Tell skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.
/ B
Allt som inte är klassiskt eller jazz är "popmusik" o inga under 30 har annat än monoblåtandshögtalare. Som vanligt är det gubbar som tycker sig är lite bättre än kidsen idag o vet exakt hur dom lever o har det, o det trots att det är gubbarna själva som lever kvar inskränkta i sin värld som dom själva byggde upp i sin egen ungdom. Den loopen lär för övrigt fortsätta när dagens ungdomar (inkl jag själv) blivit gubbar
Tell skrev:Bill50x skrev:De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
Allt som inte är klassiskt eller jazz är "popmusik" o inga under 30 har annat än monoblåtandshögtalare. Som vanligt är det gubbar som tycker sig är lite bättre än kidsen idag o vet exakt hur dom lever o har det, o det trots att det är gubbarna själva som lever kvar inskränkta i sin värld som dom själva byggde upp i sin egen ungdom. Den loopen lär för övrigt fortsätta när dagens ungdomar (inkl jag själv) blivit gubbar
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 9 gäster