OA52 nu med OA61-element

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Tangband » 2020-03-14 19:54

Lennarj: Det kanske finns andra skivor som låter betydligt bättre med OA61 än dina OA 52.2 ?

Medvetet eller omedvetet vet man ju hur vissa skivor låter med sina egna grejor och att man gärna använder referenskivor som är de bästa man hittat för sina egna högtalare, då man jämför med andra modeller .

Jag säger inte att det ÄR så, men det är en sak att ta i beaktande då man jämför. :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav lennartj » 2020-03-14 23:22

Jag har kört fast med Tombstone. I vanliga fall triggar den när jag ökar känsligheten till -40 dB, men nu hjälper det inte ens att öka till -50 dB och då kan det bli rundgång, vilket borde betyda att samtliga komponenter är med kedjan. :?

LE vs punkt2.jpg
LE vs punkt2.jpg (90.87 KiB) Visad 6794 gånger

Här är en gammal mätning som visar den överlägsna jämnheten hos Vifa D25AG i OA52.2 (turkos kurva)
och ScanSpeak D2608 i OA52.LE (mörkblå kurva). Jag mätte alltså först med OA52.2 i sin normala position ovanpå OB52, sedan bar jag ut den och ställde OA52.LE på samma plats. Observea att mikrofonavståndet bara är 1 m
där mina fyra OB52 inte summerar rätt, till skillnad från mina vanliga mätningar med mikrofonen i sweeetspot.
Denna mätning är bara riktigt relevant över 1 kHz.

Jag är konservativ när det gäller klang och ljudspridning, om/när det kommer fram nya modifieringar till Carlssonhögtalare som objektivt mäter bättre och även anses låta bättre, men inte låter som Carlssonhögtalare, blir det underkänt hos mig. Det är klart att 36 års innnehav av OA52, varav 26 år som OA52.2 sätter sina spår i mitt hörselminne men de är inte mina verkliga referenser, det är verkligheten. Jag har Göteborgssymfonikernas stora torsdagsabonnemang och besöker många konserter i kyrkor och deltar även själv som körsångare. Dessutom har jag gjort massor av liveinspelningar på deltagarnas begäran, så jag vågar nog påstå att min"Inre Referens" är synnerligen välkalibrerad.

Även om vi knappt använt de fyra OB52 basmodulerna så har jag inga som helst planer på att göra mig av med dem, så jag kommer i praktiken att filtrera bort den största förbättringen, nämligen den klart bättre artikulationen i djupbasen, vilken är häpnadsväckande bra för att komma från ett par små 7-tummare, men de står sig slätt mot fyra 10-tums Bremenbasar. Dessutom måste påpekas att anledningen till att jag byggde OB52-systemet var att det är hopplöst att få ett par ensamma OA52 att generera en någorlunda jämn frekvensgång i basen i samma position som ger den ljudbild jag vill ha i mitt vardagsrum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav lennartj » 2020-03-15 02:55

Tangband skrev:
Längst ned en mätning av oa52.2.
En gedigen höjning vid 1-2 kHz på 7 dB kommer att färga ljudet . Höjningen är betydligt större än stereosystemskompensationen kräver, tror/tycker jag.

Hur har du lyckats mäta upp en sån gruvlig frekvensgång mellan 1 och 2 kHz från en OA52.2?
Jämför med min i inlägget ovanför.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Tangband » 2020-03-15 07:12

Lennartj: du ska inte behöva försvara förträffligheten i oa52.2. Jag försökte bara hitta anledningar till varför du gillade originalmodellen bäst. Jag har själv hört den, och den lät mycket bra tyckte jag då ( Kristina från Dufvemåla på cd ).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Tangband » 2020-03-15 08:50

Vad tyckte ni andra som var hos LennartJ och lyssnade ? Vad tyckte tex sprudel ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav sprudel » 2020-03-15 10:06

Tangband skrev:Vad tyckte ni andra som var hos LennartJ och lyssnade ? Vad tyckte tex sprudel ?


När jag lyssnade hade högtalarna olika placeringar så om det kan jag inte säga något. Däremot provtryckte vi Hypexncore nc 400 monosteg mot Lennarts ”Perka” och tonalt tyckte jag att Hypex hade sina plus men presentationen ljudbildsmässigt föll platt mot ”Perka”.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: OA52 => OA62

Inläggav Andersh74 » 2020-04-30 23:12

petersteindl skrev:
Low-Fidelity skrev:Möjligt att det går att göra det i mindre skala (hundratal) genom någon som tillverkar högtalarlådor. Men det är ju lite mer finlir med exakta gerningar och så. Jämfört med att bara fräsa ut allt i en CNC-router och limma ihop.


Hundratal är storskalig industriell massproduktion då det gäller högtalare i dessa prisklasser. Liten serieproduktion är 3 par och då bör 2 par redan vara bokade och sålda. Jag tror att Larsens serieproduktion då den var som bäst var maximerad till ungefär 10 - 15 par högtalare och det var beroende på hur många par som redan var sålda. Någon måste agera bank. De som agerar bank finansierar projektet och tar risk. Det är oavsett om det är bank, finansierare eller slutkund.


Jag är lite less på mitt jobb. Jag kan tänka mig att tillverka lådor. För det måste jag omprioritera och investera i verkstan. Men om någon är sugen så pratar jag gärna.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Kronkan » 2020-06-06 09:12

lennartj skrev:
RMA skrev:Hur pass har du spelat in dom nya innan kritisk jämförelse?

Vid lite eftertanke - kanske för lite på SSC/Öhmanvarianten - bara något tiotal timmar, men baselementet i dem är väldigt likt W8545 och när OA52.LE var på tapeten för ca. 10 år sedan var mätvärdena väldigt lika på de nya W8545, som då var spelade ca 15 timmar, och mina gamla W8545 i OA52.2 som jag spelat på i 15 år (dock inte kontinuerligt, men mycket).
OA52.N är de som användes vid framtagandet av delningsfilter och dem har jag inte spelat på ens 10 timmar. avr7000 kanske berätta hur många speltimmar de fick innan de levererades till mig. När jag kommer hem i morgon ska jag koppla in både paren och låta dem spela så mycket som möjligt tills STDI kommer och hämtar dem. Synd att jag inte såg påpekandet om inspelningstid förrän jag skulle åka till Uddevalla i så¨fall hade kunnat få 25 timmar till medan jag slapp höra dem.

Kanske spelglädjen kommer med mer inspelningstid trots att den inte syntes på OA52.LE när det begav sig?

Kom just att tänka på att Marten Design i Mölndal, som jag besökte i höstas, har ett särskilt rum med omonterade högtalarelement som alla spelas in under 4 dygn, d.v.s. väldigt nära 100 timmar på ganska låg nivå.


Bara en liten info kanske OT i denna tråd Men Marten AB har blivit årets företager i Mölndal. De både utvecklar och tillverkar sina högtalare där. Hemmamarknaden lokalt är nog dock svag. De lär exportera mest till Sydostasien.

Men grattis! Kul.

https://www.foretagarna.se/nyheter/vast ... marten-ab/

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav RMA » 2020-10-27 16:31

lennartj hur har det gått med dina OA62? Har du övergivit projektet?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav lennartj » 2020-11-05 16:46

RMA skrev:lennartj hur har det gått med dina OA62? Har du övergivit projektet?

Nej, övergivet är det inte, det har bara kommit ganska mycket emellan, min fars bortgång, arvsskifte mm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav distad » 2020-11-05 17:01

lennartj skrev:
RMA skrev:lennartj hur har det gått med dina OA62? Har du övergivit projektet?

Nej, övergivet är det inte, det har bara kommit ganska mycket emellan, min fars bortgång, arvsskifte mm.

Trevligt att se dig igen då du har varit borta ifrån forumet ett bra tag :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Erik_Johansson » 2020-11-06 12:18

Medhåll. Alltid trevligare när Lennart är med i diskussionerna! :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav petersteindl » 2020-11-06 16:38

+ 1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Tangband » 2020-11-12 14:35

+1.

Lennartj : är du nöjd med det nya Carlssonljudet från OA 61 ?

Kan du beskriva hur det låter ?

Inland krävs en ”inspelning ” av ens egna referens, det invanda som man varit van vid. Alltså, det kan ta några dagar innan eventuell objektiv omvärdering av ljudet sker. Så är det för mig ivartfall.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav nuffe » 2020-11-12 17:02

lennartj skrev:
RMA skrev:lennartj hur har det gått med dina OA62? Har du övergivit projektet?

Nej, övergivet är det inte, det har bara kommit ganska mycket emellan, min fars bortgång, arvsskifte mm.


Beklagar förlusten. Arvsskifte o allt som ska fixas tar på krafterna, även när alla är överens.

Henrik

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav lennartj » 2021-03-03 01:44

Nu är det inte långt kvar tills OA61-elementen är spelbara i mina vita OA52-lådor.
Tills vidare skippar jag de något extrema Duelund-kablarna både internt och externt.
För att underlätta framtida tester om det är några hörbara skillnader mellan olika internkablage
tänkte jag börja med att använda flatstiftshylsor eftersom både bananhylsorna och båda
högtalarelementen har flatstiftsanslutning och använda Larsens enkardeliga teflonisolerade
kablage som användes i fabriksbyggda OA52.2 men jag har inte lyckats crimpa röda (0,5-1.5 kvmm)
flatstiftshylsor på den enkardeliga kablarna. De är för tunna för att sitta kvar och att vika tillbaka
den enda kardelen går inte i. För enkelhets skull få det bli vanlig lampsladd (SKX 2x0.75 kvmm)
till att börja med.
Sedan tänkte jag återställa allt som det var för ca.10 år sedan och se om jag kan få samma mätresultat nu.
Det är inte så enkelt som man kan tro. Jag hade ju en slät konstgjord vägg från golvet upp till fönsterbänken
plus 30 cm ovanför den, allt av 22 mm MDF. För 2 år sedan byttes samtliga fönster i hela hela huset och då visade
det sig att de återmonterade fönsterbänkarna hamnat ca. 2 mm lägre än förut så mina paneler går inte in.
Har någon förslag på lämpligt verktyg för att avverka/slipa bort 2 mm MDF på en sträcka av ca 3 meter?
Kanske någon rent av har något jag kan få låna?

Nästa steg blir att lyfta ner OA52.2 från OB52 och placera OB52 på utsidorna med slutstegen ovanpå och försöka
ta reda på hur takreflexen förändras och det allmänna intrycket både med och utan OB52.
Sedan kommer steget som kanske är av mer allmänt intresse, nämligen att byta OA52.2 mot de med OA61-elementen.
På torsdag 4/3 får jag min första spruta mot Coronaviruset.
Om cirka en månad vågar jag förhoppningsvis ta emot besök igen om någon skulle vara intresserad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav nuffe » 2021-03-03 10:05

Lennart, varför inte en cirkelsåg med en linjal/rätskiva att köra mot.
Problemet är att hitta en 3 meter lång linjal, ex vattenpass borde passa utmärkt.
Jag har en cirkelsåg men mitt vattenpass är bara ca 2 meter långt.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:29

nuffe skrev:Lennart, varför inte en cirkelsåg med en linjal/rätskiva att köra mot.
Problemet är att hitta en 3 meter lång linjal, ex vattenpass borde passa utmärkt.
Jag har en cirkelsåg men mitt vattenpass är bara ca 2 meter långt.

Det borde väl gå att såga i två omgångar, det är ju "bara" en rak linje?
Är dock osäker på hur konstruktionen ser ut att såga i linje med en kant brukar gå med vilken cirkelsåg som helst, man brukar kunna montera en hållare som håller avståndet. Eller tänker jag fel?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-03 11:41

2 mm är rätt svårt med cirkelsåg, åtminstone om det ska bli snyggt. Det är lite mindre än vanlig klingbredd och anhållen tror jag inte fungerar för så små avkapningar, det krävs ett långt anhåll. Det kan man göra av en rak bräda som spänns fast.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:46

RogerGustavsson skrev:2 mm är rätt svårt med cirkelsåg, åtminstone om det ska bli snyggt. Det är lite mindre än vanlig klingbredd och anhållen tror jag inte fungerar för så små avkapningar, det krävs ett långt anhåll. Det kan man göra av en rak bräda som spänns fast.

Just det, bara två mm... Men ditt tips om rak bräda som spänns fast låter smutt. Då kan man använda cirkelsågens bottenplatta som stöd. Förmodligen krävs det lite efterarbete att få kapningen snygg "...men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav paa » 2021-03-03 11:59

lennartj skrev:...
Har någon förslag på lämpligt verktyg för att avverka/slipa bort 2 mm MDF på en sträcka av ca 3 meter?
Kanske någon rent av har något jag kan få låna?
...
På torsdag 4/3 får jag min första spruta mot Coronaviruset.
Om cirka en månad vågar jag förhoppningsvis ta emot besök igen om någon skulle vara intresserad.


De verktyg jag tänker mig är sänksåg med skena. Det går ganska lätt att flytta skenan i etapper, bara att sikta mot det redan sågade med sågklingan när man flyttat skenan i läge för nästa deletapp. Är man osäker på om skenan ska ligga stabilt (även om den alltid verkar göra det) så kan man tejpa fast den med silvertejp.
Annars borde väl några tag med en handhållen elhyvel bli bra? Dom går ju att ställa in för ganska exakt avverkning. Dom billigaste kostar bara några hundra på Jula/Biltema/Classe osv. T.ex: https://www.biltema.se/verktyg/elverkty ... 2000035562

När det gäller vaccinering så verkar de första 8-10 dagarna efter dos ett ge en närmare 50% ökad risk för att bli smittad, så det gäller att vara extra försiktig i början.
Expertisen verkar inte veta om det beror på att man blir mer mottaglig pga att man kommer i ett infektionsliknande tillstånd de närmaste dagarna efter vaccineringen med bl.a feber, eller om det beror på högmod och oförsiktighet för att; "nu är man äntligen vaccinerad"! Efter fyra veckor ser det ut som man får ett ganska bra skydd, även om man inte hunnit få dos två.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav nuffe » 2021-03-03 13:01

Ett annat alternativ är att handsåga med en japansåg. Snittet brukar bli väldigt snyggt och det är ganska lätt att få ett rakt snitt.
Mina "ny" dipol toppar är all sågning gjord med japansåg.

Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav paa » 2021-03-03 13:34

nuffe skrev:Ett annat alternativ är att handsåga med en japansåg. Snittet brukar bli väldigt snyggt och det är ganska lätt att få ett rakt snitt.
Mina "ny" dipol toppar är all sågning gjord med japansåg.

Henrik

Japanskt är fina grejor men att såga bort bara 2 mm för hand blir ingen barnlek.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-03 13:40

LennartJ, om du har en sticksåg är det ju enkelt att bara såga bort drygt 2 mm nedtill på skivan. Eventuella ojämnheter syns då inte. Dra ett blyertsstreck bara och såga efter det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52 nu med OA61-element

Inläggav juanth » 2021-03-03 14:11

Johan_Lindroos skrev:LennartJ, om du har en sticksåg är det ju enkelt att bara såga bort drygt 2 mm nedtill på skivan. Eventuella ojämnheter syns då inte. Dra ett blyertsstreck bara och såga efter det.


Och ev sätta en tunn kvartslist nedtill om det råkar synas.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], OscarE och 7 gäster