Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav sprudel » 2020-11-05 20:47

Stort Tack för din lista I:or :)

Det är viktigt att hitta rätt mastring också. Här kan du följa jakten på Supertramp ”Breakfast in America” som blev ganska lyckad till slut, även ”Crime of the Century” finns i fina utgåvor. Jag är förvånad över att de inte nämnts i tråden.

viewtopic.php?f=6&t=63400
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-05 20:48

I-or skrev:Framförallt, tycker du att några av låtarna i toppgruppen har svag ljudkvalitet?

Kanske en smaksak men tråkiga musikaliskt. Det räcker inte med bra ljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 22:20

För mig är "bra ljud" en total förutsättning, Hur bra musiken än är kompositionsmässigt så måste ljudet vara tilltalande för att jag skall bry mig.
Det där snacket om gamla stenkakor med fantastiska framföranden är inget jag kan ta på allvar. Det går ju knappt att höra framförandet. Inte för mig i alla fall.
Det finns massor med boring musik med supersnyggt ljud. En del har jag hittat i denna tråd för övrigt.
Jag har lyssnat på boring musik med supersnyggt ljud i massor av år förut. Jag drogs till det men gillade det egentligen inte. Det gjorde mig apparatfokuserad, rastlös och uttråkad. Den situationen gjorde tyvärr att hela hifiintresset för min del blev ganska boring.
Jag menar inte att det jag tycker är boring skulle vara boring för alla (fast vissa inte skulle ha insett det eller sett ljuset likt mig etcetera trams). Det finns rimloigtvis många som tycker att den musik jag gillar är boring, det tar jag inte illa upp för. Det är ju bara musik och smak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-05 23:15

sprudel skrev:Stort Tack för din lista I:or :)

Det är viktigt att hitta rätt mastring också. Här kan du följa jakten på Supertramp ”Breakfast in America” som blev ganska lyckad till slut, även ”Crime of the Century” finns i fina utgåvor. Jag är förvånad över att de inte nämnts i tråden.

viewtopic.php?f=6&t=63400

Tack för länken. Detta är bra album ljudkvalitetsmässigt och kanonalbum musikaliskt, jag har originalutgåvorna på CD och möjligen finns det kanske någon mastring som är en hårsmån bättre. Anledningen till att de inte har nämnts är väl mest att de inte riktigt håller måttet mot senare inspelningar, men de hade definitivt kunnat mäta sig mot det mesta på 70-talet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-05 23:25

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Framförallt, tycker du att några av låtarna i toppgruppen har svag ljudkvalitet?

Kanske en smaksak men tråkiga musikaliskt. Det räcker inte med bra ljud.

Tja, min tolkning av trådämnet är att det handlar om ren ljudkvalitet. Musikaliskt behöver exemplen jag har tagit fram inte vara särskilt framstående eftersom musiksmaken ändå är meningslös att diskutera. Själv har jag inga som helst problem att släppa det musikaliska och enbart diskutera rent tekniska aspekter. Jag lyssnar på alla rekommendationer, men ni kommer aldrig att få veta vad jag tycker rent musikaliskt om en del av dem. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-05 23:40

Strmbrg skrev:För mig är "bra ljud" en total förutsättning, Hur bra musiken än är kompositionsmässigt så måste ljudet vara tilltalande för att jag skall bry mig.

Då erkänner du ju att du inte är musikintresserad - bara ljudintresserad.

En bra låt lyssnar man ju på trots den är sabbad....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-05 23:52

Strmbrg skrev:Jag har lyssnat på boring musik med supersnyggt ljud i massor av år förut. Jag drogs till det men gillade det egentligen inte. Det gjorde mig apparatfokuserad, rastlös och uttråkad. Den situationen gjorde tyvärr att hela hifiintresset för min del blev ganska boring.

Jag lyssnade också på dålig musik med bra ljud under min audiofila period. Hfi-intresset avtog. Men musikintresset tog över. Jag började lyssna på helt annan typ av musik. Kvinniga singer/song writers, Drum n bass, latino house... På senare år har det blivit mer rock. Men en del gamla 80-talare går ju fortfarande, som t.ex. idag en 10-minuters remix av Propgandas "Frozen Faces".
Hifi-intresset minskade också på sätt och vis i och med att jag lärde mig mer om det tekniska och ljud rent allmänt. Så jag skaffade så bra grejjor jag tyckte jag hade råd med och dessa är så bra att utrymmet för förbättringar så länge man håller sig i vanliga bostadsrum är helt försumbar.

Nu för tiden lyssnar jag bara på bra musik. Inga undantag görs, hur bra eller dåligt ljud det än är på skivorna.

Edit:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-06 01:29

Nattlorden skrev:

Ja, var alla inblandade i produktionen av denna låt döva? Nu tror jag ju att en del av soundet är medvetet udda, men en vettig ljudkvalitet hade lyft låten ordentligt (även om den uppenbarligen klarade sig bra ändå, där ser man hur mycket vanliga musikkonsumenter bryr sig om ljudkvalitet).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 07:38

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:För mig är "bra ljud" en total förutsättning, Hur bra musiken än är kompositionsmässigt så måste ljudet vara tilltalande för att jag skall bry mig.

...

Jag erkänner att jag blev misstolkad. Och även att jag kan ha orsakat misstolkningen själv. Och formulerar därför om:
Bra ljud (vad det nu innebär) är en total förutsättning för mig. Dock inte den enda.
Dålig musik (vad det nu innebär) med bra ljud (vad det nu innebär) vill jag inte lyssna på.
Bra musik med dåligt ljud vill jag inte lyssna på.
Bra musik med bra ljud är det enda jag vill lyssna på.

Undantag:
Jag kan mycket väl lyssna på bra musik med dåligt ljud om det sker via en laptops inbyggda högtalare eller så. Det kan funka.
Jag kan mycket väl se på film under samma förutsättningar. Det finns inget färdigt resonemang bakom varför, men jag kan konstatera att så är det.
Men dåligt ljud via en god anläggning blir av någon anledning svårt för mig att acceptera. En gissning är att mina krav och förväntningar "triggas upp" när jag lyssnar via den goda anläggningen och att det renderar i en distraktion som inte uppstår då det spelas via en laptop eller liknande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-06 08:16

Nattlorden skrev:

[ YouTube ]

Varför låsa in människor i en kategori av antingen eller? Jag kan njuta av en välljudande platta just för att ljudet är perfekt, det kan vara väldigt häftigt, liksom jag kan fälla tårar över något annat som inte är perfekt ur den aspekten men istället harmonierar perfekt med mina emotionella strängar. Jag är inte ensam, vi är många. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-06 08:26

sprudel skrev:Varför låsa in människor i en kategori av antingen eller?

Det är en språklig konsekvens av uttalandet - han låste in sig själv.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-06 09:11

Vad är bra ljud? Vad är dåligt?

Jag hör i alla fall hellre på det här när systrarna i Larkin Poe sitter hemma och spelar rakt in i en telefon:

https://www.youtube.com/watch?v=aLv8hDftQbc

än det mesta nytt överproducerat-övermixat-övermastrat-vi-har-använt-gamla-rörmikrofoner-men-ändå-lyckats-sabba-allt i dagens popvärld.

PS töserna ovan är jäkligt bra! DS

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 09:18

Crosby, Stills, Nash & Young "American Dream" "This Old House".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-06 09:29

RJohan skrev:Vad är bra ljud? Vad är dåligt?

Jag hör i alla fall hellre på det här när systrarna i Larkin Poe sitter hemma och spelar rakt in i en telefon:

https://www.youtube.com/watch?v=aLv8hDftQbc

än det mesta nytt överproducerat-övermixat-övermastrat-vi-har-använt-gamla-rörmikrofoner-men-ändå-lyckats-sabba-allt i dagens popvärld.

PS töserna ovan är jäkligt bra! DS

Håller fullständigt med, musiken dessa damer framför tränger definitivt igenom de ljudtekniska begränsningarna som råder. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-06 12:24

goat76 skrev:
Håller fullständigt med, musiken dessa damer framför tränger definitivt igenom de ljudtekniska begränsningarna som råder. :)

Men det hjälper till att ljudet ackompanjeras av bild. Jag tycker generellt det är lättare att ta till sig musik när jag även ser musikerna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-06 14:04

Ni måste ha mycket jobbiga högtalare/anläggningar som dissar så mycket musik som olyssningsbart mer eller mindre. Byt burkar så går det att lyssna på det mesta utan att öronen ramlar av. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-06 14:15

MichaelG skrev:
goat76 skrev:

Men det hjälper till att ljudet ackompanjeras av bild. Jag tycker generellt det är lättare att ta till sig musik när jag även ser musikerna.

Utan bild då:
https://open.spotify.com/track/7GmHOAdriOnI9s5S79GAUr

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-06 14:30

Nattlorden skrev:Utan bild då:

Nu blev det helt obegripligt! 8O

Skojar bara... :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-06 15:33

I-or skrev:Efter en hel del ytterligare letande har jag faktiskt hittat en någorlunda ren poplåt som låter någorlunda hyggligt: 8O 8O 8O

Popkungen Orup med Från Djursholm Till Danvikstull från samlingsalbumet Flickor Förr och Nu (ej skruvad på Spotify, se upp för andra mastringar). (Närmikat och lätt komprimerat (toppfaktor 17 dB), lite diskanthöjt men hyggligt rent.)

Jaja, mycket bättre än så här blir det nog inte för den genre som benämns pop idag. Jag plågade mig igenom hela Spotifys Topp 50 Sweden-lista och dj-vlar vad det lät illa, fast det visste jag redan. Faktiskt precis lika illa som när min son och hans kompisar micklar ihop något i datorerna, vilket får mig att misstänka att kompetensnivån är densamma. :mrgreen:

Nu vill jag ha kommentarer angående den i sammanhanget hyggliga ljudkvaliteten ovan.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-11-06 16:09

Kommer i kväll - tillsammans med jämförelse med samma låt på Orups debutalbum i originalutgåva. När det hinns tänkte jag också bidra med en hög andra topplistemässiga poplåtar med rimligt god ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-06 17:04

Tack på förhand. Det bör finnas en del välljudande pop någonstans i de digitala gömmorna. I väntan på dina bidrag kommer här ännu ett exempel på någorlunda hyggligt ljudande svensk pop, den här gången i funk/soul-tappning:

Eric Gadd med låten Small från albumet Do You Believe in Gadd (ej skruvad på Spotify).

Något för kladdigt/processat för min smak och framförallt lätt överkomprimerat och tydligt diskanthöjt (lättfixat), men inte alls illa i sammanhanget.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-11-06 18:25

MichaelG skrev:
goat76 skrev:

Generellt håller jag med om att ljudkvaliteten är hel ointressant om inte musiken också är bra, men med en dålig inspelning så blir det ju bara dåligt. Däremot behöver inte hifi-mässigt dåligt var detsamma som musikaliskt dåligt. T.ex. kan bandbegränsade inspelningar mycket väl ändå lyckas förmedla det goda i ett framförande.

I just det här exemplet (ovan) tittar jag hellre på videon utan ljud än lyssnar utan bild :roll:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-06 19:22

I-or skrev:
I-or skrev:Efter en hel del ytterligare letande har jag faktiskt hittat en någorlunda ren poplåt som låter någorlunda hyggligt: 8O 8O 8O

Popkungen Orup med Från Djursholm Till Danvikstull från samlingsalbumet Flickor Förr och Nu (ej skruvad på Spotify, se upp för andra mastringar). (Närmikat och lätt komprimerat (toppfaktor 17 dB), lite diskanthöjt men hyggligt rent.)

Jaja, mycket bättre än så här blir det nog inte för den genre som benämns pop idag. Jag plågade mig igenom hela Spotifys Topp 50 Sweden-lista och dj-vlar vad det lät illa, fast det visste jag redan. Faktiskt precis lika illa som när min son och hans kompisar micklar ihop något i datorerna, vilket får mig att misstänka att kompetensnivån är densamma. :mrgreen:

Nu vill jag ha kommentarer angående den i sammanhanget hyggliga ljudkvaliteten ovan.

Hela albumet låter helt OK, men det finns bättre låtar på den som t.ex. Är du redo? och Baby!.
Tipset fick mig att lyssna på ett samtida och betydligt bättre album: Valona av Johan Kinde.

Just nu spelar jag Eric Gadd - Hurra du lever/pang du är död!. Låter bra det också. Albumet börjar grymt bra, sedan blir den musikaliska kvaliteten mer variable.

Vill du har lite annan pop från samma tid med kalasljud kan du prova Scritti Politti's "Provision". Muikaliskt är det inte lika bra som plattan dom släppte innan, men ljudkvaliteten är (ännu) bättre och soundet inte lika exprimentellt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-06 23:46

Inom pop och rock så verkar det nästan vara omöjligt med album som har riktigt hög ljudkvalité samtidigt som de är roliga att lyssna på. Personligen så är mina "krav" lägre, dvs hellre någon som är bra/kul musik som går att spela hyfsat starkt utan att det låter allt för illa.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-06 23:58

music4ever skrev:Inom pop och rock så verkar det nästan vara omöjligt med album som har riktigt hög ljudkvalité samtidigt som de är roliga att lyssna på. Personligen så är mina "krav" lägre, dvs hellre någon som är bra/kul musik som går att spela hyfsat starkt utan att det låter allt för illa.

Tycker jag också. Det här med att leta musik som låter bra och inte njuta av annat än det som låter bra ser jag som konstigt. Därför avskyr jag mässor. Många utställare vågar inte spela sådant som inte låter riktigt bra därför att det visar hur högtalaren klarar olika sorters musik och de vill de inte utan det blir Jazz :x
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 10:15

Orup, Johan Kinde, Eric Gadd ... skulle inte säga att jag klassar dem som pop direkt. Skulle mer klassa dem som Singer/Songwriter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 10:22

Nattlorden skrev:Orup, Johan Kinde, Eric Gadd ... skulle inte säga att jag klassar dem som pop direkt. Skulle mer klassa dem som Singer/Songwriter.

Jag placerar det i genren universella evergreens.
Eller så placerar jag det i genren specialpop.
Eller möjligen ska det in i kategorin "indipop".
Fast det kanske är reserverat för indianmusik, eller indisk musik.

Svänger fett gör det åtminstone.
Åtminstone om man håller på och svänger in och ut det i diverse olika genreklasser hela ti'n.

Swingmusik kanske? Duke "Orup" Ellingsson.

:)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-07 10:33

Nattlorden: Sett något som varit mer pop enligt din definition i tråden? Tycker själv de båda solklart är pop, även om herr Gadd lutar sig mot soul.. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 10:51

shifts skrev:Nattlorden: Sett något som varit mer pop enligt din definition i tråden? Tycker själv de båda solklart är pop, även om herr Gadd lutar sig mot soul.. :)

Alldeles för "glest" och lite driv.

Det fixar vi!

Fast det räcker nog med:

Såja... 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-07 11:16

Nattlorden skrev:Alldeles för "glest" och lite driv.

Det åtgärdade du bra, men tycker du verkligen Orups låtar Då står pojkarna på rad och Stockholm är glesa utan driv? Från samma samlingsalbum I-or nämnde tidigare.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi