Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav gflar » 2017-07-28 14:13

Fostex skrev:Hur mycket ska slitsarna rundas av? 19 mm radie som mdf'en?
Är lite nyfiken just på slitsportar för basmoduler.


Har för mig att paa har länkat till sidor som förespråkar 5mm Radie

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-28 14:30

gflar skrev:
Fostex skrev:Hur mycket ska slitsarna rundas av? 19 mm radie som mdf'en?
Är lite nyfiken just på slitsportar för basmoduler.


Har för mig att paa har länkat till sidor som förespråkar 5mm Radie

Tumregel(?) som suger!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Maccis » 2017-07-28 15:31

wicke skrev:Volymen på slitsvarianten enligt skissen är ca 80 l. Optimalt för w104 elementet är 90l (prof-x), undrar bara om det har någon betydelse? eller om inte volymen borde ökas genom att t.ex förlänga lådan några cm?


Är ju Ingvar som skissat lådan med slitsport, så det skall väl inte behövas ifrågasättas.
Iaf jag räknar med att den lådan är lika god som den kantiga lådan.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav paa » 2017-07-28 17:57

Johan_Lindroos skrev:
gflar skrev:
Fostex skrev:Hur mycket ska slitsarna rundas av? 19 mm radie som mdf'en?
Är lite nyfiken just på slitsportar för basmoduler.


Har för mig att paa har länkat till sidor som förespråkar 5mm Radie

Tumregel(?) som suger!

Jag lutar mig mot Roozen som gjort de mest ingående undersökningarn jag sett. Harman har gjort liknande och även hänvisat till Roozen men tyvärr kan man se i deras beskrivning att dom inte förstått vad Roozen kommit fram till.
För liten radie (noll till några enstaka mm) skapar brus, för stor (centimetrar) skapar stora avlösningsvirvlar som blockerar porten vid stora flöden.
Men Johan får gärna tala om hur man beräknar den optimala kompromissen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-28 19:13

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:
gflar skrev:
Har för mig att paa har länkat till sidor som förespråkar 5mm Radie

Tumregel(?) som suger!

Jag lutar mig mot Roozen som gjort de mest ingående undersökningarn jag sett. Harman har gjort liknande och även hänvisat till Roozen men tyvärr kan man se i deras beskrivning att dom inte förstått vad Roozen kommit fram till.
För liten radie (noll till några enstaka mm) skapar brus, för stor (centimetrar) skapar stora avlösningsvirvlar som blockerar porten vid stora flöden.
Men Johan får gärna tala om hur man beräknar den optimala kompromissen.


Omvänd bevisbörda! :lol: Sådan retorisk fint går jag inte på.

Däremot får du gärna visa mer om själva påståendet. Då kan man ju läsa mer om hur välunderbyggt det är. Dessutom kan man tänka sig att använda avrundningar som inte är cylindriska (kvartscylindriska). Det låter som en olämplig att "måla in sig" i att använda cirkeln som "optimalform". Man kan t.ex. tänka sig en helt annat kurvform, exponentiell, eller vad som helst genom att experimentera. Hade Roozen undersökt andra kurvformer?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav paa » 2017-07-28 23:35

Ja han visade bl.a en port som smalnar av på mitten via en mycket stor radie, och som avslutas med den lilla 5 mm kantradien.
Det var inspirationen till den böjda slitsport som jag haft i ett bygge och som jag skrivit om tidigare på faktiskt.
Men jag har nu emailat dig några white papers av Roozen, som du kan läsa mer i.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DVD-ai » 2017-08-11 10:59

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:
gflar skrev:
Har för mig att paa har länkat till sidor som förespråkar 5mm Radie

Tumregel(?) som suger!

Jag lutar mig mot Roozen som gjort de mest ingående undersökningarn jag sett. Harman har gjort liknande och även hänvisat till Roozen men tyvärr kan man se i deras beskrivning att dom inte förstått vad Roozen kommit fram till.
För liten radie (noll till några enstaka mm) skapar brus, för stor (centimetrar) skapar stora avlösningsvirvlar som blockerar porten vid stora flöden.
Men Johan får gärna tala om hur man beräknar den optimala kompromissen.


Om man lägger denna blockering (pga "för stor radie") så att den inträffar lagom tills att elementet håller på att bottna, då bör det ju vara tämligen användbart och mer simulera en sluten låda ?
Utan att ha läst artikeln, men är blockeringen pga virvel bildning som får följa avrundningen "för länge" och tenderar till att hänga kvar länge nog för att sedan när den släpper dras in "mot mitten" igen av det relativa undertryck som blir där mellan det höga flödet längs med porten och det höga flöde som sker "rakt ut".?

Alltså som en kil med lägre tryck mellan dessa två områden med högre tryck ? :)
Så får du en virvel bildning som är riktad in mot porten och kommer att dämpa portens effektivitet, ett strömningsmotstånd i detta fallet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav paa » 2017-08-11 12:12

DVD-ai skrev:Om man lägger denna blockering (pga "för stor radie") så att den inträffar lagom tills att elementet håller på att bottna, då bör det ju vara tämligen användbart och mer simulera en sluten låda ?

Varför skulle man vilja att basreflexlådan simulerar en sluten låda när elementet håller på att bottna?
En basreflexport som fungerar som den ska bromsar ju elementet betydligt kraftigare än vad en sluten låda gör!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DVD-ai » 2017-08-11 14:53

Jag var otydlig: under dess tänkta lägsta frekevens arbetsområde! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav paa » 2017-08-11 15:18

DVD-ai skrev:Jag var otydlig: under dess tänkta lägsta frekevens arbetsområde! :)

Men det är ju inte därunder man har högst hastighet i porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DVD-ai » 2017-08-11 15:48

Okey, ja därav mina "?" tecken, det var alltså frågor men det har du ju rätt i att nästan hur man än gör så kommer ju hastigheten i porten att vara som störst vid resonansfrekvensen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav IngOehman » 2017-08-11 20:59

Håller med både PAA om att en halv till en cm radie för slitsportar ofta blir rätt så bra, och Johan om att det är komplext.

Min uppfattning är nog att var och en bör göra en egen bedömning och då börja med att fråga sig själv - vilka egenskaper vill jag ha från porten? Och varför?

Det är så himla lätt att helt glömma bort den frågan, för att man fastnar i ett feltänk där man tror svaret är enkelt och inte ens reflektera över att "optimala egenskaper" i ett enskilt fall inte behöver vara oändlig(perfekt) linjäritet.

Porten finns ju i ett sammanhang och detta innehåller ju andra olinjäriteter, och bästa lösning är kanske den som gör alltings samverkan så bra som möjligt? Jag anser att det är så, men skrev det som en fråga för att illustrera att det är någon alla kan fråga sig, om de vill, och om de fått puffen att tänka i den riktningen. Så PUFF på er!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Maccis » 2017-08-26 17:48

Jag har nu 2 st som "poppar" för fullt....
Och 2 st som väntar på att bli färdiga.
8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav wicke » 2017-08-27 19:55

Maccis skrev:Jag har nu 2 st som "poppar" för fullt....
Och 2 st som väntar på att bli färdiga.
8)

Spännande, några bilder från bygget? :roll:
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Maccis » 2017-08-27 20:39

Kommer så småningom i egen byggtråd......
Håll till tåls.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5074
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav genstruktur » 2020-11-17 14:34

Jättefint rum som verkligen känns inbjudande och ombonat! Förstår att du är nöjd :) Använder du det ofta?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2020-11-18 21:43

genstruktur skrev:Jättefint rum som verkligen känns inbjudande och ombonat! Förstår att du är nöjd :) Använder du det ofta?


Tack genstruktur :-)

Ett tag sedan jag var inne på forat.. Jo rummet används väldigt mycket, både musik och film och faktiskt TV när det finns anledning till stor bild hockey T.ex..

Nu håller jag på att vilken helg som helst montera ytterligare ett par slanka väggmoduler som skall monteras i golvnivå under dom befintliga. Har lånat ett par originalmoduler som jag testat placering och dom gör nytta på sidoväggen.

Det har hänt saker senaste åren, monoblock från Electrocompaniet till i32s Avid vinylsvarv och nu snart mer basar.

Så "stay in tune" :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5074
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav genstruktur » 2020-11-19 11:01

bassman skrev:
genstruktur skrev:Jättefint rum som verkligen känns inbjudande och ombonat! Förstår att du är nöjd :) Använder du det ofta?


Tack genstruktur :-)

Ett tag sedan jag var inne på forat.. Jo rummet används väldigt mycket, både musik och film och faktiskt TV när det finns anledning till stor bild hockey T.ex..

Nu håller jag på att vilken helg som helst montera ytterligare ett par slanka väggmoduler som skall monteras i golvnivå under dom befintliga. Har lånat ett par originalmoduler som jag testat placering och dom gör nytta på sidoväggen.

Det har hänt saker senaste åren, monoblock från Electrocompaniet till i32s Avid vinylsvarv och nu snart mer basar.

Så "stay in tune" :-)


Kul att höra att det används frekvent! :)

Electrocompaniet alltså, hur är de tycker du?

Ännu fler basar alltså. Fläskigt :D

Vad har du för projektorduk?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2020-11-19 18:25

genstruktur skrev:
bassman skrev:
genstruktur skrev:Jättefint rum som verkligen känns inbjudande och ombonat! Förstår att du är nöjd :) Använder du det ofta?


Tack genstruktur :-)

Ett tag sedan jag var inne på forat.. Jo rummet används väldigt mycket, både musik och film och faktiskt TV när det finns anledning till stor bild hockey T.ex..

Nu håller jag på att vilken helg som helst montera ytterligare ett par slanka väggmoduler som skall monteras i golvnivå under dom befintliga. Har lånat ett par originalmoduler som jag testat placering och dom gör nytta på sidoväggen.

Det har hänt saker senaste åren, monoblock från Electrocompaniet till i32s Avid vinylsvarv och nu snart mer basar.

Så "stay in tune" :-)


Kul att höra att det används frekvent! :)

Electrocompaniet alltså, hur är de tycker du?

Ännu fler basar alltså. Fläskigt :D

Vad har du för projektorduk?


Köpte ett par beggade Elektrocompaniet AW180 med stenfront för ett par år sedan. Jo jag tycker dom lirar bra och effekten räcker för mig. Stegen ger ett väldigt välbyggt intryck!

Duken är en manuell 90" budgetduk från Kingpin och gör jobbet, rummet är ju mörklagt så det är nog projektorn "mitsubishi DLP" som i första skedet bör uppdateras..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster