IngOehman skrev:Du menar att man kan använda ordet "sant" om en uppspelning som inte alls överensstämmer med vad musikerna hörde när de spelade?
Vad är det som är sant menar du?
Det du beskriver är ju snarare ett typfall av att vilja skapa en
illusorisk upplevelse (av vad slag har jag inte nämnt) som INTE överensstämmer med vad som var originalhändelsen. Musikerna satt ju inte i ditt rum och spelade.
Vh, iö
- - - - -
PS. Musiker spelar väldigt olika beroende på vilken lokal de sitter och spelar i, vilket främst beror på efterklangen.
Att flytta musiker elektroniskt (alltså flytta närinspelade musikerljud) från en lokal till en annan (spela upp närinpelade ljuden i en annan lokal) blir därför inte på något sätt en sann bild av musikhändelsen, men den kan bli mycket illusorisk.
Det är tiden som är problemet, som vanligt. Hur blir det nu, vad musikerna hör när dom spelar vet vi inget om, dom har lurar eller proppar i öronen och hör säkert något helt annat än resultatet av de gemensamma ansträngningarna från orkestern. Antagligen hör dom grannen trombonisten mest eller nåt sånt.
I teleporteringsfallet är ljudet sant om man verkligen sitter på platsen när ljudet skapas. Dessutom är denna sanning antagligen lite olika beroende på var i lokalen man råkar befinna sig.
Spelar man upp det hela hemma så kan man i bästa fall återskapa en sanning, ge en illusion av en av dessa sanningar som en virtuell sanning. Jag menar en positiv illusion då, en skenbild av verkligheten. Själva verkligheten, som då är den reella sanningen, kan man inte återskapa, man sitter inte där, och inte då, även om det kan kännas så.
I fallet med orkestern hemma framförs ju stycket varje gång i realtid och därmed är det man hör helt sant varje gång, även om det skulle råka låta olika varje gång.
Själva konstskapandet sker vid uppspelningen och inte vid inspelningen. I det konstnärliga verket ingår dels det som finns på mediet, dels de egna omständigheterna och handgreppen. Resultatet avnjuts i realtid här och nu, och är helt sant varje gång. Det låter just nu exakt på pricken precis som det låter just nu.
Där var alltså en pol, musikhändelsen är antingen då eller varje gång i dom två alternativen.
Ena fallet vill
återskapa musiken inklusive någon plats i det rum den framfördes i vid inspelningen, andra fallet vill
skapa musiken i det rum den framförs i vid uppspelningen. Det första fallet kan ge en illusion av en sanning vid inspelningstillfället, det andra fallet ger en sanning vid varje uppspelningstillfälle.
Flyttade närmickade musiker kan alltså fås att spela i mitt rum med
mitt rums klanger och besvär.
Icke närmickade musiker kan spelas upp i mitt rum med
deras rums klanger och besvär.
De båda metoderna kräver då antagligen olika setup på det hela. Jag menar, närmickat som spelas upp i hårt dämpat rum blir antagligen ingen succe. Tvärtom vet vi ju hur det låter från dom flesta vardagsrum.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.