DAC hur funkar det , basic

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 13:09

Detta är en väldigt enkel fråga men jag struntar i att jag exponerar min okunskap och ställer den ändå. Om jag streamar musik från min mobil/padda vad tillför då en extern DAC rent kvalitetsmässigt för ljudet? Signalen är väl vad den är från mobil/padda . Vad tillför en DAC annnat än att förvränga den ursprungliga signalen? Den kan väl inte göra signalen renare, "tvätta" ljudet? Komprimerar DACen ljudet, detta med samplingsfrekvens, hum... 8O . Eller kopplas den inbyggda DACen i mobilen /padda automatiskt bort när jag pluggar in en DAC och på så sätt når man någon ursprunglig källa i mobil/padda? Eller hur tusan funkar det?

Om det är så att en DAC inte renar signalen, minskar distorsion tex, så kan man ju lika gärna koppla in en EQ och mixtra med ljudet , eller ha en förförstärkare där man tex byter OPA för att få annan typ av ljud . Eller tänker jag fel nu?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Nattlorden » 2020-11-20 14:23

1) Du byter ju ut omvandlingen av det digitala datat till analogt ljud från ett chip som sitter i telefonen till ett chip som sitter i DAC:en.... och förhoppningsvis har man lagt mer krut på kvalitén i en separat komponent.

2) Du byter också vilka drivkretar som driver den analoga signalen vidare, även här får man hoppas att dessa är av högre kvalité än i en bärbar apparat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav hifikg » 2020-11-20 14:25

För att, eventuellt, få någon förbättring ska du ta ut ljudet före datorns inbyggda DAC, t ex via USB eller optiskt. Oftast är en inbyggd DAC något lite sämre än en stor o dyr extern DAC, men det är fasen inte lätt att höra.
Den inbyggda DAC-en kan ha begränsningar i hur hög upplösning den klarar o då har du ingen nytta av t ex 24/192 filer. Om man nu har det annars, därom tvistar ju de lärde som bekant.

När jag köpte min DAC var det mest för att få ett försteg med fjärrkontroll, jag hade inget kvar. Dessutom var det proppfyllt med ingångar, det kändes bra då jag fortfarande lirade CD-skivor på den tiden o så kunde jag ansluta min skivspelare, men för att göra det fick jag hänga in en A/D-omvandlare före DAC-en, he he

Vid utvärdering i butik kunde varken jag eller säljaren höra skillnad på musik rakt ut från MacBook Pro eller via en DAC, oavsett pris. Efter en lång utvärdering i hemmiljö övertygade jag mig om att jag nog hörde lite skillnad trots allt o slog till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 14:28

Aha då gissade jag rätt. Så dacen i mobilen kopplas automatiskt ur när jag pluggar in en extern DAC . Eller går man in i inställningar i mobil/padda och ändrar något?

När man pluggar in denna så känner tex mobilen av det och kopplar ur den inbyggda DACen i mobilen. , eller?
https://www.clipthat.vip/

Undras hur det funkar rent tekniskt. Urkoppling av den interna DACen i mobil/padda. Hade inte detta varit fallet dvs mobil utsignal via interna DACen :arrow: extern DAC så hade det ju inte bara varit meningslöst med en extern DAC. Det hade ju tom försämrat ljudet.

Det var via kabel. Sen är det ju detta med det optiska.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Nattlorden » 2020-11-20 14:50

Baffel skrev:Aha då gissade jag rätt. Så dacen i mobilen kopplas automatiskt ur när jag pluggar in en extern DAC . Eller går man in i inställningar i mobil/padda och ändrar något?

När man pluggar in denna så känner tex mobilen av det och kopplar ur den inbyggda DACen i mobilen. , eller?
https://www.clipthat.vip/

Undras hur det funkar rent tekniskt. Urkoppling av den interna DACen i mobil/padda. Hade inte detta varit fallet dvs mobil utsignal via interna DACen :arrow: extern DAC så hade det ju inte bara varit meningslöst med en extern DAC. Det hade ju tom försämrat ljudet.

Det var via kabel. Sen är det ju detta med det optiska.


Nja... inte riktigt sådan dac jag förväntade mig.... en sådan där vete tusan om jag tror på.... men en Chord Mojo däremot...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 15:02

De menar för ljudkvalitén eller om den kopplar ur mobilen/paddans interna DAC?
Ljudet , tja den kostade bara 150 kr. Det är just därför jag lurar på DACar nu

Mojen kopplar den ur , bypassar, den mobilens/paddans DAC ? Fattar inte hur det skulle gå till. Känner mobilen av att det finns en extern DAC och kopplar därmed ur den som finns i mobilen/paddan? Då måste det via tex RCA kabel gå en signal tillbaka till mobilen och på så sätt koppla ur . Eller om mobil/padda känner av det på något annat sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Nattlorden » 2020-11-20 18:22

Baffel skrev:De menar för ljudkvalitén eller om den kopplar ur mobilen/paddans interna DAC?
Ljudet , tja den kostade bara 150 kr. Det är just därför jag lurar på DACar nu

Mojen kopplar den ur , bypassar, den mobilens/paddans DAC ? Fattar inte hur det skulle gå till. Känner mobilen av att det finns en extern DAC och kopplar därmed ur den som finns i mobilen/paddan? Då måste det via tex RCA kabel gå en signal tillbaka till mobilen och på så sätt koppla ur . Eller om mobil/padda känner av det på något annat sätt.


Det är inget problem att skicka samma dataström till mer än ett ställe... behövs inte specifikt stängas av något. Det är bara en fråga om vad man väljer att nyttja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 18:36

Hum. Okej. Så länge det inte är så här (vilket väl inte går) digital signal :arrow: analog (ut från datorn) vidare till ny DAC dvs analog :arrow: digital :arrow: digital . Ähä så kan det ju bara inte funka. Om jag kopplar in min lilla usb DAC så funkar den .Den signalen måste ju komma från källan och inte via mobilen/paddans DAC.

Anledningen till att jag frågar är dels att jag är nyfiken på att hur det fungerar dels för att jag vill ha så ofärgad, ren opåverkad, distorsionsfri signal från padda/mobil till en förförstärkare. Eller det behöver inte vara just via mobil/padda. Kan vara via någon musikspelare som streamar till förförstärkaren så länge den uppfyller kraven .

Tack för ditt tålamod nattis. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-20 18:40

Baffel skrev:De menar för ljudkvalitén eller om den kopplar ur mobilen/paddans interna DAC?
Ljudet , tja den kostade bara 150 kr. Det är just därför jag lurar på DACar nu

Mojen kopplar den ur , bypassar, den mobilens/paddans DAC ? Fattar inte hur det skulle gå till. Känner mobilen av att det finns en extern DAC och kopplar därmed ur den som finns i mobilen/paddan? Då måste det via tex RCA kabel gå en signal tillbaka till mobilen och på så sätt koppla ur . Eller om mobil/padda känner av det på något annat sätt.


Telefonens DAC kan ju inte vara med i bilden när du ansluter till en extern. Då skulle det behövas en ADC för att få in signalen till den externa DAC:en. Det finns väl mobiler som bara har digitalt ut och kräver en sådan extern DAC för anslutning av "vanliga" lurar?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 19:00

Precis . Det kan ju bara inte funka så. Okej . Då var det avklarat. Fråga, sett ur minst påverkad signal . Vad ger tex mest dist: volymen på mobil/padda på halv volym och på nivå x på förstärkaren eller max på mobil/padda nivå y på förstärkaren. Samma dB lyssningsvolym i båda fallen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 19:52

Baffel skrev:Precis . Det kan ju bara inte funka så. Okej . Då var det avklarat. Fråga, sett ur minst påverkad signal . Vad ger tex mest dist: volymen på mobil/padda på halv volym och på nivå x på förstärkaren eller max på mobil/padda nivå y på förstärkaren. Samma dB lyssningsvolym i båda fallen.


Alltså, nu har jag inte läst tråden ingående, men av det lilla jag läst så går det inte att ge ett vettigt svar på en endaste av dina frågor. Du måste noggrant specificera hur du spelar musik, varje apparat samt varje överföringslänk. Använder du blu tooth? Den har helt andra överföringsprotokoll än W-LAN eller LAN. Så vitt jag förstår så är all signal ut från mobil eller padda i digitalt format. Du beskriver det som om det skulle kunna vara analog överföring.

Lyssnar du i hörlurar? Lyssnar du via telefonens egna inbyggda högtalare? Lyssnar du via paddans inbyggda högtalare?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 20:24

Som vanligt lite förvirrat när jag förklarar. Si så här:
Stream från Tidal . Mellan padda förstärkare rca. Från padda ut till förstärkaren via usb c , mellan padda förstärkare sitter en usb c DAC. Det i dagsläget .
Men jag vill koppla in en förförstärkare mellan paddan och förstärkaren . I samband med det få den mest rena signalen som det bara går till förförstärkaren . Tänkte med en kompis bygga en pre amp med OPA ne5532 . Och om det går att koppla in en DAC1280 så signal ut från mobil/padda, via RCA, går :arrow: DAC1280 :arrow: förförstärkare med ne5532. För jag kan väl inte plugga in den "råa" signalen (utan den processas via en DAC ) in en förförstärkare med OPA ne5532?

Förförstärkaren :
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

DAC
https://www.ti.com/product/DAC1280

Det där med preampen fixar vi, eller främst polaren som har mer erfarenhet. Att plugga ihop den med DAC 1280 kanske är riktigt svårt. Vad vet jag. Bara en tanke jag hade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav hifikg » 2020-11-20 21:17

Strömmen från Tidal duger väl i bästa fall för att avgöra om ett fonogram är intressant eller inte!? Eller är det så mycket bättre än andra? Eftersom Apple uppfann både datorn och den digitaliserade musiken så använder jag Apple Music, men inte ens den strömmen är värd att lyssna på annat än för att göra urval.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav jansch » 2020-11-20 21:59

Baffel skrev:Som vanligt lite förvirrat när jag förklarar. Si så här:
Stream från Tidal (digitalt format) . Mellan padda förstärkare rca (analogt format). Från padda ut till förstärkaren via usb c (digitalt format) , mellan padda förstärkare sitter en usb c DAC (in till DAc:en digitlt format, utfrån DAC:en analogt format). Det i dagsläget .
Men jag vill koppla in en förförstärkare mellan paddan och förstärkaren (förförstärkaren du vill bygga har analogt format) . I samband med det få den mest rena signalen som det bara går till förförstärkaren . Tänkte med en kompis bygga en pre amp med OPA ne5532 . Och om det går att koppla in en DAC1280 så signal ut från mobil/padda, via RCA, går :arrow: DAC1280 :arrow: förförstärkare med ne5532. För jag kan väl inte plugga in den "råa" signalen (utan den processas via en DAC ) in en förförstärkare med OPA ne5532? (Nä! En DAC konverterar signalen från digitalt format till analogt format, den heter ju DIgital Analog Converter.

Förförstärkaren :
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

DAC
https://www.ti.com/product/DAC1280

Det där med preampen fixar vi, eller främst polaren som har mer erfarenhet. Att plugga ihop den med DAC 1280 kanske är riktigt svårt. Vad vet jag. Bara en tanke jag hade.


Baffel - det verkar lite rörigt.... se blå text i ditt inlägg ovan.

Tänk såhär:
- Behåll det digitala formatet så länge det går . I digitala världen försämras inget* och inget brus tillförs. En "1" är alltid en ETT:a och en "0" alltid en NOLL:a.
- En DAC kan ha kvalietsbrister när omvandling sker. Det är aldrig bra att gå fram och tillbaka mellan digitalt analogt i onödan typ DAC -> ADC -> DAC ->
- Rca och 3,5mm kontakter är för analoga signaler. USB är för digitala signaler.
- Varken en DAC eller en förförstärkare har egenskaper som kan göra SIGNALEN bättre, bara försämra. Däremot kan t.ex en förförstärkare förstärka signalen, både spännings och strömmässigt - den kan hjälpa till att driva tuffare last.

Alltså, så lite steg ("burkar") som möjligt och bara en DAC.
Gissningsvis är den analoga signalen från mobil eller paddan sämre än en separat DAC som är kopplad till USB.
Enklaste och bästa lösningen blir då : padda/mobil till DAC som seddan matar förstärkaren.
Vad behöver du förförstärkaren till?

* Försämring kan ske om man medvetet har tagit ett beslut att försämring får ske på ett visst sätt. T.ex kan ett mobilsamtal låta illa till en viss nivå innan logiken (designen av samtalets överföring) tar beslut om att "detta samtal skiter sig" och avbryter helt.
Senast redigerad av jansch 2020-11-20 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 22:16

Stämmer det är rörigt. För mig i alla fall.

En dac med inbyggd förstärkning . Det är ju det smidigaste. Vill inte har någon DAC som färgar ljudet, eller skapar någon annan ljudbild . Så rent ljud/signal som möjligt.

Förförstärkare därför att jag har en rörförstärkare med tja vad vet jag 2x4 w . Om jag pluggar in direkt från mobil/padda (RCA) i den , utan förstärkning signal däremellan, i den så räcker det inte riktigt till . Vill öka upp styrkan i insignalen till rörförstärkaren. Den klarar av lite mer insignal , stryka än i dagsläget. Kan kolla exakt hur mycket med grabbarna som byggde den . Jag testade för skoj skull att tanka ned en volymökningsboost app . Det funkade . Signalstyrkan från mobilen ökade det och det gick att lira. Men det är väl rena skräpet ,den appen som förstärker signalen.. Appen ser ju ut som värsta hejkon bejkon larvet. ...eller hum 1-0 säger du . Vad vet jag om den appen och ljudkvalite egentligen .

Sen på vilket sätt signalstyrkan ökar spelar egentligen ingen roll. Behöver inte köra RCA. Råkar vara göra det nu.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-20 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav STDI » 2020-11-20 22:17

jansch skrev:...
- Rca och 3,5mm kontakter är för analoga signaler. USB är för digitala signaler.
...

Det finns faktiskt en digital 3,5 mm kontakt också. 3,5 mm optisk SPDIF. På bilden nedan visas hanen till höger. Honan (t ex i en liten "DAC på sladd") är ofta kombinerad så att den kan ta både denna och en vanlig analog 3,5 mm.
SPDIF 3-5 mm.jpg
SPDIF 3-5 mm.jpg (25.96 KiB) Visad 1092 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav jansch » 2020-11-20 22:24

STDI skrev:
jansch skrev:...
- Rca och 3,5mm kontakter är för analoga signaler. USB är för digitala signaler.
...

Det finns faktiskt en digital 3,5 mm kontakt också. 3,5 mm optisk SPDIF. På bilden nedan visas hanen till höger. Honan (t ex i en liten "DAC på sladd") är ofta kombinerad så att den kan ta både denna och en vanlig analog 3,5 mm.
SPDIF 3-5 mm.jpg


Du har så rätt....
Borde skrivit 3,5mm teleplugg eller phono.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 22:29

Inte tusan vet jag om jag gör rätt. Så här ser det ut. USB C DAC , sen från den RCA till förstärkaren.

Gick även att koppla in så in en gammal stärkare med DIN ingång (med DIN kontakt då) . Mäkta paff blev jag när det funkade :) . Kablarna på bild plus :

https://www.kopplat.se/Produkt/9320/Ada ... X-RCA-hona
Bilagor
IMG_20201120_210704 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg
IMG_20201120_210704 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg (1.1 MiB) Visad 1087 gånger

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav jansch » 2020-11-20 22:35

Baffel skrev:Stämmer det är rörigt. För mig i alla fall.

En dac med inbyggd förstärkning . Det är ju det smidigaste. Vill inte har någon DAC som färgar ljudet, eller skapar någon annan ljudbild . Så rent ljud/signal som möjligt.

Förförstärkare därför att jag har en rörförstärkare med tja vad vet jag 2x4 w . Om jag pluggar in direkt från mobil/padda (RCA) i den , utan förstärkning signal däremellan, i den så räcker det inte riktigt till . Vill öka upp styrkan i insignalen till rörförstärkaren. Den klarar av lite mer insignal , stryka än i dagsläget. Kan kolla exakt hur mycket med grabbarna som byggde den . Jag testade för skoj skull att tanka ned en volymökningsboost app . Det funkade . Signalstyrkan från mobilen ökade det och det gick att lira. Men det är väl rena skräpet ,den appen som förstärker signalen.. Appen ser ju ut som värsta hejkon bejkon larvet. ...eller hum 1-0 säger du . Vad vet jag om den appen och ljudkvalite egentligen .

Sen på vilket sätt signalstyrkan ökar spelar egentligen ingen roll. Behöver inte köra RCA. Råkar vara göra det nu.


Ok
Om du har en DAC emellan innehåller den ett "förförstäkarsteg".
Har din förstärkare dålig känslighet?
Om du "kör fullt" på telefon - överstyr inte förstärkaren då?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 22:42

Det finns en liten förstärkning i usb dacen ja. Full fräs , full volym på mobil /padda . Förstärkaren överstyr inte det går tom att öka på lite till innan det överstyr. Hum en ny usb dac med kraftigare förstärkning vore ju något . :) Har dock för mig att jag läst någonstans att sådana DACar , enligt något direktiv inom EU , inte får förstärka numera. . Obs jag vet det låter helflummigt det jag nu skrev ..Ska ta reda på hur det är med det.

Som den här :
https://www.hifiklubben.se/audioquest-d ... gonflyred/
Säkert bra på alla sätt och vis men det framgår ju inte om och hur mycket den förstärker signalen.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-20 22:47, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav jansch » 2020-11-20 22:45

Baffel skrev:Inte tusan vet jag om jag gör rätt. Så här ser det ut. USB C DAC , sen från den RCA till förstärkaren.

Gick även att koppla in så in en gammal stärkare med DIN ingång (med DIN kontakt då) . Mäkta paff blev jag när det funkade :) . Kablarna på bild plus :

https://www.kopplat.se/Produkt/9320/Ada ... X-RCA-hona


Det där är ju en en "DAC sladd"....med 3,5mm pnono ut

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-20 22:48

Och det ska det inte vara ? Det du ser på min bild är det jag pluggar in i rörförstärkaren. Länken visar en dinkontakt jag använde för att plugga in i en gammal förstärkare . Här är denna tråd . Du var med i den
viewtopic.php?f=10&t=71125

Jag kan koppla hur som helst behöver inte vara fixerad vid en speciell typ av kabel. Kan fixa optiskt kanske:)

Aha nu kom jag på :idea: Om det nu är som så att sådana där usb c dacar förstärker för mycket så kan de ju i händerna på en kokosnöt som jag tex leda till att överstyra förstärkaren . Det är väl inget problem med en rörförstärkare , tror jag, men kanske annat läget med en trisseförstärkare? Därav satt förstärkningsbroms på dem. Spånar hej vilt nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-21 11:49

hifikg skrev:Strömmen från Tidal duger väl i bästa fall för att avgöra om ett fonogram är intressant eller inte!? Eller är det så mycket bättre än andra? Eftersom Apple uppfann både datorn och den digitaliserade musiken så använder jag Apple Music, men inte ens den strömmen är värd att lyssna på annat än för att göra urval.


Nja, det som kommer ur Tidal är likvärdigt med det som finns på fonogrammet. Datorer har funnits mycket längre än Apple (grundat 1976) och den digitala registreringen hade tidigare inte med datorer att göra alls. En av pionjärerna med digitala inspelningar var väl Denon? och de gjorde sitt första släpp fem år innan Apple grundades.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav I-or » 2020-11-21 14:31

JA, Denon lär ha varit först med att utnyttja digital inspelning (PCM) 1972. Sådär 6 år senare tog Soundstream och sedermera även JVC fram kommersiella produkter. Jag har flera av de allra tidigaste digitala inspelningarna och de står sig mycket väl idag också.

För övrigt har Apple inte uppfunnit mycket av värde, men däremot var Steve Jobs extremt skicklig på att identifiera nyckelteknik och utveckla den till perfektion. Dessutom är Apple mästare på marknadsföring.

Fram till för 10 år sedan var Apple t.o.m. direkt usla inom audioområdet, men man åtgärdade detta genom att anställa Andrew Bright (tidigare Nokia) som ansvarig för Audio Systems Engineering. Detta har lett fram till mycket bättre ljud i iPhones och nya produkter som EarPods, AirPods, HomePods mm. Trots detta blir man dock inte alltid sådär oerhört imponerad när man läser patentansökningar från företaget, besöker det i Cupertino eller, ve och fasa, läser dess kravspecar. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-21 17:04

Baffel skrev:Stämmer det är rörigt. För mig i alla fall.

En dac med inbyggd förstärkning . Det är ju det smidigaste. Vill inte har någon DAC som färgar ljudet, eller skapar någon annan ljudbild . Så rent ljud/signal som möjligt.

Förförstärkare därför att jag har en rörförstärkare med tja vad vet jag 2x4 w . Om jag pluggar in direkt från mobil/padda (RCA) i den , utan förstärkning signal däremellan, i den så räcker det inte riktigt till . Vill öka upp styrkan i insignalen till rörförstärkaren. Den klarar av lite mer insignal , stryka än i dagsläget. Kan kolla exakt hur mycket med grabbarna som byggde den . Jag testade för skoj skull att tanka ned en volymökningsboost app . Det funkade . Signalstyrkan från mobilen ökade det och det gick att lira. Men det är väl rena skräpet ,den appen som förstärker signalen.. Appen ser ju ut som värsta hejkon bejkon larvet. ...eller hum 1-0 säger du . Vad vet jag om den appen och ljudkvalite egentligen .

Sen på vilket sätt signalstyrkan ökar spelar egentligen ingen roll. Behöver inte köra RCA. Råkar vara göra det nu.


Du har lite röriga förklaringar till hur du kopplat. Nu har du väl förstått vad DAC:en har för funktion, att den omvandlar den digitala signalen till en analog? Nu är det ju ofta så att de analoga utgångstegen i mobilerna är begränsade av EU-regler för att användarna inte ska drabbas av hörselskador. Det innebär kanske att inte slutstegen styrs ut tillräckligt. Å andra sidan nämner du att du har 2x4 W till förfogande, det är ju bara 5.6 V och någon förstärkning bör du ju ha i dem så det borde räcka med den nivå mobilen lämnar, vad kan det vara? 1 V? De flesta slutsteg förstärker typ 25-30 gånger. Du behöver du nog inte insignal till ditt slutsteg. Strunta i alla konstiga volymökningsboostappar, det är förmodligen endast komprimeringsjux. Med 2x4 W tillgängligt behöver du riktigt lättdrivna högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav hifikg » 2020-11-22 02:04

I-or skrev:... Trots detta blir man dock inte alltid sådär oerhört imponerad när man läser patentansökningar från företaget, besöker det i Cupertino eller, ve och fasa, läser dess kravspecar. 8)


Berätta mer!

Apple har alltid varit mycket bättre på ljud än andra tillverkare. Det framgår väl inte minst av att varenda artist har en hel samling Macar på scen så snart det ska göras något bra. Tror aldrig jag sett en PC på en scen (jo, i samband med ett skol-Luciatåg 2013), men en o annan gång bland ljudteknikerna på "golvet" för all del, de kanske spelar spel på dem medan Macarna gör jobbet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-22 04:20

RogerGustavsson skrev:
Du har lite röriga förklaringar till hur du kopplat. Nu har du väl förstått vad DAC:en har för funktion, att den omvandlar den digitala signalen till en analog? Nu är det ju ofta så att de analoga utgångstegen i mobilerna är begränsade av EU-regler för att användarna inte ska drabbas av hörselskador. Det innebär kanske att inte slutstegen styrs ut tillräckligt. Å andra sidan nämner du att du har 2x4 W till förfogande, det är ju bara 5.6 V och någon förstärkning bör du ju ha i dem så det borde räcka med den nivå mobilen lämnar, vad kan det vara? 1 V? De flesta slutsteg förstärker typ 25-30 gånger. Du behöver du nog inte insignal till ditt slutsteg. Strunta i alla konstiga volymökningsboostappar, det är förmodligen endast komprimeringsjux. Med 2x4 W tillgängligt behöver du riktigt lättdrivna högtalare.


Tackar för svar :)

Men min USB DAC är importerad från USA så den förstärker signalen. :wink:

https://www.clipthat.vip/
Tillför lite dist tyvärr men inte så mycket.

Och det funkar finfint . Om jag jämför ljudnivå vad jag kan få ut med den vs utan den , dvs enbart från mobil/padda via hörlursuttaget utan extern DAC till förstärkaren så ökar volymen ganska så bra. Önskar mig bara att kunna öka den volymen lite till så är jag i hamn.

Nyfiken på de där apparna . Hur de förstärker, om de enbart förstärker signalen utan något förvrängande, komprimeringsjux ( men all förstärkning så tillförs det väl i och för sig distorsion) så är ju det bra mycket enklare att bara installera en sådan app istället för att fixa nya högtalare. Det står på en del av dem förstärker signalen utan distorsion. Men det måste ju vara bullshit.
Så ökad insignal till förstärkaren , så länge den inte börjar överstyra. Du vet som att vrida upp turbotrycket till precis innan gränsen man blåser motorn :) ..

Aha hittade :

Let's focus on the apps that do actually work.

https://www.makeuseof.com/tag/best-volu ... oid-phone/

Hum men va fan..Det står ju inget om hur signalen förstärks . Googlar man på: app booster low distortion så var det ju inte lätt att hitta info om det. Kanske för att det inte finns då..

Hum dessutom . Om all typ av förstärkning innebär nedsmutsning i någon form av signalen så är det väl frågan om olika mobiler /paddor har olika bra förstärkare i sig . Jag kan ju vrida på volymkontrollen på mobil /padda när den externa USB DACen är inkopplad. I så fall förstärker jag ju i dagsläget signalen med två olika förstärkare innan den når rörförstärkarn . Ytterligare en aspekt som jag heller inte har en aning om hur det fungerar.
Nej jag lägger mig och sover istället. Får detta att låta som om det vore jordens undergång märker jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-22 10:36

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:. Strunta i alla konstiga volymökningsboostappar, det är förmodligen endast komprimeringsjux. Med 2x4 W tillgängligt behöver du riktigt lättdrivna högtalare.


Roger , strunta i mitt förra inlägg. Jag har kollat upp .Jag kan inte hitta någon vettig info. Det enda pekar i din riktning , dvs ljudet komprimeras och det möjliggör ökningen av signalstyrka/volym.

Riktigt lättdrivna högtalare, med en känslighet på typ minst 95 dB känslighet , som låter hifi och inte bara låter är nog inte det enklaste att hita. Om det är enda lösningen , så vet jag inte om jag pallar med att söka efter några sådana .
Någon som är intresserad av en singel end rörförstärkare med 300B rör hojta till med ett PM. Obs jag inbillar mig bara att den låter riktigt bra. Har nu lärt mig att med så hög distorsion en rörförstärkare har så är det egentligen inget bra ljud i dem.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav jansch » 2020-11-22 20:59

Baffel skrev:
RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:. Strunta i alla konstiga volymökningsboostappar, det är förmodligen endast komprimeringsjux. Med 2x4 W tillgängligt behöver du riktigt lättdrivna högtalare.


Roger , strunta i mitt förra inlägg. Jag har kollat upp .Jag kan inte hitta någon vettig info. Det enda pekar i din riktning , dvs ljudet komprimeras och det möjliggör ökningen av signalstyrka/volym.

Riktigt lättdrivna högtalare, med en känslighet på typ minst 95 dB känslighet , som låter hifi och inte bara låter är nog inte det enklaste att hita. Om det är enda lösningen , så vet jag inte om jag pallar med att söka efter några sådana .
Någon som är intresserad av en singel end rörförstärkare med 300B rör hojta till med ett PM. Obs jag inbillar mig bara att den låter riktigt bra. Har nu lärt mig att med så hög distorsion en rörförstärkare har så är det egentligen inget bra ljud i dem.


Vad är bra ljud Baffel? Är det vad andra tycker eller vad DU tycker?

Tycker du ett t.ex att "hissade" 70-tals presencesljud är bra med tydliga (övertydliga!!!) s-, p- och t-ljud är bra.... eller tycker du markerad "80 Hz diskotakt" är bra? Eller infraljud som känns i kroppen.... fast inspelningen är ganska basfattig?
Den eviga frågan om BRA eller "rätt" utifrån ett återgivningsperspektiv.

Är du ute efter sensationell känsla eller helt enkelt high fidelity?
Ibland är verkligheten ganska tråkig. Volymkontroll, bas o diskant och eq kontroller bättrar på verkligheten... som ett par glas vin......
Och! så var det det här med jämna harmoniska övertoner som aldrig låter fel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: DAC hur funkar det , basic

Inläggav Baffel » 2020-11-22 21:13

Ähä var väl på dåligt humör när jag skrev att jag ville bli av med rörisen. :)

Ja du bra ljud, vad tusan är det egentligen. Detta är den tekniska avdelningen och inte ljudupplevelsepsykogiska avdelningen, men ok ett försök. Jag misstänker att jag väl är som alla andra . Ett ljud som får mig glad, som får mig att vilja lyssna mer, som inspirerar till att upptäcka musik , som man kan lyssna på i timmar utan att börja analysera ljudet eller bli lyssningstrött av. Om det är sensation eller high end bryr jag mig inte om. Exakt HUR det sedan sen ska låta , det vet i tusan. Har svårt att sätta fingret på det. Tror jag gillar ljudet mer i pushpull el 34 än i singel end med 300B. Det ska man såklart inte göra men tja det är något med basen i en el 34. Kan såklart bero på konstruktionerna dem emellan såklart.

Jo jag hatar vassa , överdrivet detaljerade , ljusa diskanter /överdrivet klara diskanter. Så mycket kan jag säga . Dåliga erfarenheter av JM Lab Focal högtalare . De såldes ganska så omgående till en person som var stormförtjust i just JM Lab /Focal. Tänk att man kan ha så olika preferenser.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster