Tips på hur dämpa balkongdörr?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav m_persson79 » 2020-11-21 14:23

Har ett gäng:
https://www.bauhaus.se/isover-uni-skiva ... -50-m2-pkt
(Använder i nuläget 4st (pratade f:ö länge och väl med en trevlig 7st-pk-ägare men minns inte namnet (edit Gabriel), här har du iaf länken till absorbenterna vi pratade om).

Så här ser det ut:
Bild


Tänker köpa en tjock rullgardin åt fönsterdelen då även solen är riktigt störande dagtid vid klart väder men under rutan, hur göra? Har tänkt på det en del men inte kommit på någon klockren idé. Alltså enkelt klä "dörrdelen" på ett enkelt sätt utan att förstöra dörren/betala för en ny när jag flyttar.

Faktiskt kanske kan hjälpa? :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav Belker » 2020-11-21 14:32

Om du sätter isoleringen dikt an mot dörrspegeln finns stor risk för kondens och mögel. Kan du inte bara ha en fristående absorbent framför? En ram med ”fötter”. Hur ofta öppnar du dörren?

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav m_persson79 » 2020-11-21 14:38

Belker skrev:Om du sätter isoleringen dikt an mot dörrspegeln finns stor risk för kondens och mögel. Kan du inte bara ha en fristående absorbent framför? En ram med ”fötter”. Hur ofta öppnar du dörren?


Tack för input, inget mot fönstret - endast undre,dvs dörrdelen som är dämp-aktuell.

Tyvärr ofta då jag är rökare, har tänkt tanken men det blir för drygt.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav Belker » 2020-11-21 17:31

m_persson79 skrev:
Belker skrev:Om du sätter isoleringen dikt an mot dörrspegeln finns stor risk för kondens och mögel. Kan du inte bara ha en fristående absorbent framför? En ram med ”fötter”. Hur ofta öppnar du dörren?


Tack för input, inget mot fönstret - endast undre,dvs dörrdelen som är dämp-aktuell.

Tyvärr ofta då jag är rökare, har tänkt tanken men det blir för drygt.

Jag menar dörrdelen. Sätt inte isolering mot kall ”yttervägg”. Om du gör det måste det finnas luftspalt mellan. Fast det ökar ju bara dämpningen, så det är ju win-win.

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav Rollo » 2020-11-21 18:34

m_persson79 skrev:Tänker köpa en tjock rullgardin åt fönsterdelen då även solen är riktigt störande dagtid vid klart väder men under rutan, hur göra? Har tänkt på det en del men inte kommit på någon klockren idé. Alltså enkelt klä "dörrdelen" på ett enkelt sätt utan att förstöra dörren/betala för en ny när jag flyttar.

Krokar med sugkopp som fästs på fönstret? Isoleringsskivorna limmas på någon lätt skiva, kläs och förses med upphängningshål i lämplig höjd.

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav m_persson79 » 2020-11-22 00:24

Belker skrev:
m_persson79 skrev:
Belker skrev:Om du sätter isoleringen dikt an mot dörrspegeln finns stor risk för kondens och mögel. Kan du inte bara ha en fristående absorbent framför? En ram med ”fötter”. Hur ofta öppnar du dörren?


Tack för input, inget mot fönstret - endast undre,dvs dörrdelen som är dämp-aktuell.

Tyvärr ofta då jag är rökare, har tänkt tanken men det blir för drygt.

Jag menar dörrdelen. Sätt inte isolering mot kall ”yttervägg”. Om du gör det måste det finnas luftspalt mellan. Fast det ökar ju bara dämpningen, så det är ju win-win.


Balkongdörren likt alla fönster i lägenheten är välisolerade(!), bor utmed Lantmannagatan i Malmö som är mkt vältrafikerad, när allt är stängt hör man bara ambulanser t/f SUS och polisditon t/f huset på värnhem.

Fukt, kondens & mögel är inget problem således.
Senast redigerad av m_persson79 2020-11-22 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav m_persson79 » 2020-11-22 00:27

Rollo skrev:
m_persson79 skrev:Tänker köpa en tjock rullgardin åt fönsterdelen då även solen är riktigt störande dagtid vid klart väder men under rutan, hur göra? Har tänkt på det en del men inte kommit på någon klockren idé. Alltså enkelt klä "dörrdelen" på ett enkelt sätt utan att förstöra dörren/betala för en ny när jag flyttar.

Krokar med sugkopp som fästs på fönstret? Isoleringsskivorna limmas på någon lätt skiva, kläs och förses med upphängningshål i lämplig höjd.


Tack för input, hur skulle man göra det hyfsat snyggt? (fönserdelen ska täckas (tjocka persienner/tyg)).
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: Tips på hur dämpa balkongdörr?

Inläggav Rollo » 2020-11-22 11:02

m_persson79 skrev:
Rollo skrev:
m_persson79 skrev:Tack för input, hur skulle man göra det hyfsat snyggt? (fönserdelen ska täckas (tjocka persienner/tyg)).

Så isolerskivorna i första inlägget har ingenting med dörren att göra? Jag gissar att du vill uppnå ungefär följande:
  • Minska mängden ljud som reflekteras från balkongdörren
  • Behålla möjligheten att öppna/stänga balkongdörren
  • Hindra solljus att komma in i bostaden
  • Inte göra några nya hål eller annan åverkan i dörr eller väggar.
Vill du bara placera absorbent på nedre delen av dörren? Vill du använda gardiner/draperier/persienner(?) för att dämpa ljudet från fönsterdelen av dörren? Måste upphängningen för gardiner/draperier/persienner sitta på dörren, eller finns det plats att dra dessa åt sidan när dörren ska öppnas?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster