YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav DVD-ai » 2020-12-01 18:33

hifikg skrev:Vojne så svårt att sätta betyg. Vem vet hur fonogrammet låter? Och den musikaliska upplevelsen kanske förstärks av en trevlig miljö, den kanske minskar för att man hör stycket för andra gången, eller tvärtom. Själv är jag lite sådan att den senaste anläggningen jag lyssnar på är den jag gillar bäst (inom rimliga gränser förstås), så att uppträda som nummer två kan vara en fördel. Obekant musik brukar också vinna på att spelas en andra gång, det som vid en första genomlyssning framstår som svårt att fördra kan redan vid en andra lyssning börja låta okej. Det är inte lätt att tävla i musik o ännu svårare i ljudåtergivning. Tycker jag, ni andra har säkert lättare att göra sådana bedömningar.

Haha exakt, man vill ju inte att det ska vara för seriöst... :)
Min första tanke var att det potentiellt kunde göra bedömningen lättare då man kan separera dessa två kvalitéer, men kanske blir det bara jobbigt!? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-01 19:06

goat76 skrev:
juanth skrev:
hifikg skrev:Grattis DVD-ai och bra kämpat Pontaree, ska studera spellistan o se vad jag har här hemma. Spelade ni CD/filer eller streamades det?

Bara Tidal denna gång.

Förutom musikvalet så hade ni säkert kul, jag genomled låtarna här hemma och det var...(tystnad) :D

Är benägen att hålla med men smaken är olika. Har också lyssnat igenom låtarna, har ju tid nu när man slutat jobba. Enda låten som fått var med på min lista är Blade Runner 2049.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 09:00

Morgan skrev:
DVD-ai skrev:Jag har faktiskt 3st ess i rockärmen som jag kommer att ta till inför nästa YsterKnök. 8)
Alltså sådant som jag vet ger ett bättre ljud i mina öron men som jag var osäker på om jag skulle battla med denna gång.
Det kan mycket väl resultera i såväl ökad som minskad nöjdhet hos juryn, och det är sådant man får se! :lol:

Låt mig gissa... Justera Q-värde och nivå i cr80s-filtret, samt plocka bort en specifik akustikåtgärd?

Enda rätt är Qvärdet :mrgreen:
Sedan ska ju göras en justering av placeringen av topparna samt tillföras akustiska åtgärder faktiskt. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 09:07

juanth skrev:Din anläggning utgår onekligen väldigt mycket från ditt ljudideal av presentation David, och det är precis så det ska vara.
Det är såklart så även med pontareees anläggning, den utgår mycket från hur han vill ha det. I hans fall finns även funktionen vardagsrum för familj med i ekvationen med allt det innebär.

Som jury har man såklart med sig saker i bagaget i form av ljudideal också. Jag tänker att det precis som i tex sport, att ligga på elitnivå, att nå den där sista procenten som gör att man går från högklassig motionär till elit kostar i sport kopiösa mängder träning och uppoffring men ger väldigt lite resultatmässigt egentligen.

På pappret så skiljer det inte så mycket som i verkligheten ligger bakom.

Om vi som jury enbart skulle bedöma distorsion eller kapacitet så är nog 11-1 fullt rimligt även för mig men i totalupplevelse så gav pontareee:s anläggning ändå väldigt mycket.

Det är säkert bra att diskutera sånt här inför kommande battles.
Kan man tex jämföra en transistorradio med en kraftfull anläggning och ska transistorradion inte få några poäng trots att alla hör vilken låt som spelas?
Jag gav 8-4 vilket gör din anläggning, presentation och upplevelse dubbelt så bra samtidigt som det inte är mer än två steg ner till ett lika resultat. I det poängsystemet vi använde oss av är det faktiskt stor skillnad på 8-4 och 7-5 om man gör om det till tex procent.
Jag tyckte ändå att det var en bra poängskala. Vi hade ju kul!

Ja det är ju liksom meningen och det är ju så rätt om man fått till sin anläggning så att den passar en själv. :)
Gällande skalan så är den ett roligt komplement till röstandet men man vill ju inte att det momentet ska bli för finkänsligt heller, därmed kan det nog vara bra att hålla den tämligen grov, tänker jag. :)

Ja vist är det så att största steget är ju det första, inget ljud till att ha ljud är ett enormt steg ju!
Och det minsta är också det sista... i jakten på det perfekta ljudet :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 09:08

Resultatet av ”knöken” visar ju att vi delvis får igång på lite olika komponenter i en anläggnings presentation, emedan vissa är gemensamma.
Jag är väldigt intresserad av en lite mer djupgående analys hur dessa prioriteringar fördelar sig individuellt hos lyssnarna i juryn.
Utan att ställa ledande kriterier skulle jag vill börja med att be deltagarna fritt ur hjärtat delge vilka komponenter i återgivningen de upplevde som överraskande goda och vad de eventuellt saknade vid lyssningen i de två olika anläggningarna. Svara hur som helst, jämförande likt A/B eller luta dig mot din egen inre referens, stor frihet alltså. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2020-12-02 10:09

Hej!

Roligt detta ju !! :)
Anmäler härmed mitt intresse att
delta i YsterKnök.

Med vänlig hälsning,
K
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-02 12:06

DVD-ai skrev:
Morgan skrev:
DVD-ai skrev:Jag har faktiskt 3st ess i rockärmen som jag kommer att ta till inför nästa YsterKnök. 8)
Alltså sådant som jag vet ger ett bättre ljud i mina öron men som jag var osäker på om jag skulle battla med denna gång.
Det kan mycket väl resultera i såväl ökad som minskad nöjdhet hos juryn, och det är sådant man får se! :lol:

Låt mig gissa... Justera Q-värde och nivå i cr80s-filtret, samt plocka bort en specifik akustikåtgärd?

Enda rätt är Qvärdet :mrgreen:
Sedan ska ju göras en justering av placeringen av topparna samt tillföras akustiska åtgärder faktiskt. :)

Hyllfilt och/eller "hård yta mellan högtalarna"? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 15:43

sprudel skrev:Resultatet av ”knöken” visar ju att vi delvis får igång på lite olika komponenter i en anläggnings presentation, emedan vissa är gemensamma.
Jag är väldigt intresserad av en lite mer djupgående analys hur dessa prioriteringar fördelar sig individuellt hos lyssnarna i juryn.
Utan att ställa ledande kriterier skulle jag vill börja med att be deltagarna fritt ur hjärtat delge vilka komponenter i återgivningen de upplevde som överraskande goda och vad de eventuellt saknade vid lyssningen i de två olika anläggningarna. Svara hur som helst, jämförande likt A/B eller luta dig mot din egen inre referens, stor frihet alltså. :)

Intressant! Helt tydligt är musiksmaken väldigt olika om man ska gå efter låtvalet och då borde det vara olika aspekter av lyssningen man fokuserar på.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 15:46

sprudel skrev:Resultatet av ”knöken” visar ju att vi delvis får igång på lite olika komponenter i en anläggnings presentation, emedan vissa är gemensamma.

+1 på den, skulle vara kul att läsa.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 17:45

Dubbelt upp !
Senast redigerad av DVD-ai 2020-12-02 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 17:47

RogerGustavsson skrev:

Intressant! Helt tydligt är musiksmaken väldigt olika om man ska gå efter låtvalet och då borde det vara olika aspekter av lyssningen man fokuserar på.

Jag ser det mer som att väldigt många varierande typer av produktioner kan visa på samma svagheter, men man kanske vill välja en produktion som visar på en styrka hos anläggningen?

Nästa Knök ska i alla fall jag köra någon rimligt lyssningsbar metal och åter igen något med mycket infra och ljudsceneri som mina bidrag, vi får se vad det blir :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 18:06

Hur tänkte du DVD-ai när du valde dina låtar? Var det låtar som låter extra bra på din anläggning eller bara sådant som du gillar extra mycket eller något annat?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 18:18

FBK skrev:Hur tänkte du DVD-ai när du valde dina låtar? Var det låtar som låter extra bra på din anläggning eller bara sådant som du gillar extra mycket eller något annat?

Michael ruff: Valdes för att den går att spela rätt starkt och har en tight och inte alls kraftigt tilltagen bas, borde kunna säga om rummet/anläggningen i kombination kan låta obesvärat på hög volym samt avslöja en del gällande förstärkningar eller försvagningar i basområdet.

Bladerunner 2049: häftigt ljudsceneri och väl tilltagen låg och infra bas, borde kunna avslöja om ljudbilden kan målas upp stort samt om den där riktigt låga basen kan greppa tag sådär som jag vill ha det.

Nästa gång blir det nog dels en låt som motsvarar Bladerunner, men sedan någon metal låt som får sätta anläggningens förmåga att hantera gröt och strök på prov ordentligt!
För låtar som ger det jag tänkte att Michael ruff kunde ge, ja det spelades det ju många ändå för att flera valde liknande där och jag kan tänka mig att det knappast lär bli någon brist på det framöver heller. :)
Senast redigerad av DVD-ai 2020-12-02 18:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 18:18

SoleldTHX skrev:Hej!

delta i YsterKnök.

Med vänlig hälsning,
K

Yeeyyy vad kul ! :D
Jag lägger till dig på 1a sidan.
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2020-12-02 18:30

DVD-ai skrev:
SoleldTHX skrev:Hej!

delta i YsterKnök.

Med vänlig hälsning,
K

Yeeyyy vad kul ! :D
Jag lägger till dig på 1a sidan.

Jaaa, det måste ju bli ett GrillKnök nångång
liksom! :mrgreen:
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 19:50

juanth skrev:Juryn valde en låt var och kombattanterna 2 var.

Vi som valde var:
rebecka törnqvist - evertime we say godbye / juanth
Supertramp - shool. /Waginan
Strozzi: primo libro de madrigala, Op.1. /Ronnie
the living tomstone - my ordinary life. /iö
boz scaggs - thanks to you. / Pontareee:s kompis ( minns inte namnet :roll:
sohn - the wheel. / pontareee
courheron - deep end ( feat eastside and mayer hawthome) /pontareee
Michael ruff - wiching well. / Dvd-ai
bladerunner 2049 - 2049. / Dvd-ai

Inga hemligheter här inte.

Jag tycker det var ett gäng bra demolåtar, jag upplevde det varierat. Mainstream? Nja Supertramp var väl mainstream 1978 kanske? Kanske Boz Scaggs möjligen var något av en mässlåt?

Nu har jag spelat igenom låtarna förutom Strozzi som jag inte hittade på Tidal, kan man få en länk kanske.
Törnqvist, Supertramp, Michel Ruff och kanske framför allt Boz Scaggs är ju favoriter som jag gärna spelar. De andra är mer demo för häftig bas men inget jag lyssnar på till vardags om man får säga så.
Törnqvist var grymt fin, grymt fin. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-02 20:01

Meh. Jag måste lyssna igenom låtlistan för att kunna vara med och tycka! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 20:15

sprudel skrev:Nu har jag spelat igenom låtarna förutom Strozzi som jag inte hittade på Tidal, kan man få en länk kanske.

https://tidal.com/browse/track/48441046

Ysterknök 1.jpg
Ysterknök 1.jpg (204.55 KiB) Visad 2204 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 23:49

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Nu har jag spelat igenom låtarna förutom Strozzi som jag inte hittade på Tidal, kan man få en länk kanske.

https://tidal.com/browse/track/48441046

Ysterknök 1.jpg

Tack Roger, snyggt fixat! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-12-03 02:02

Bäste herr Sprudel,
Jag stör mig mest på lyssningsrum som blandar sig i musiken. Pontareees hörs mer än DVDs.
Han fick trots det ett par poäng för att rummet blandade sig i ett par låtar där lite rumskrydda smakade bra. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-03 08:22

Ronnie skrev:Bäste herr Sprudel,
Jag stör mig mest på lyssningsrum som blandar sig i musiken. Pontareees hörs mer än DVDs.
Han fick trots det ett par poäng för att rummet blandade sig i ett par låtar där lite rumskrydda smakade bra. :)

Tack!

Har ju sett hur du själv pysslat med ditt rum så antagligen är du väl tränad för den dimensionen, och intresserad. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 10:18

Konstigt låtval - albumet med Törnqvist låter ju direkt undermåligt och "School" med Supertramp är medelmåttigt. Dessutom okända utgåvor på nätet. 8O Kein Ordnung!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 10:23

Fast det kan väl också vara intressant , dvs hur pass bra kan man få undermåliga inspelningar att låta med ett bra system.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 10:41

Ser jag som ganska ointressant - skräp skall låta skräp.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-03 12:01

Morello skrev:Ser jag som ganska ointressant - skräp skall låta skräp.

Den uppfattningen finns mest här när man tänker på världen i stort då ledordet är neutralt här. Jag föredrar högtalare där det mesta går att spela utan att öronen ramlar av, och det behövs inga typiska färgade högtalare för det.
Så skräp behöver inte låta skräp, utan kan låta dåligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-03 12:39

Morello skrev:Konstigt låtval - albumet med Törnqvist låter ju direkt undermåligt och "School" med Supertramp är medelmåttigt. Dessutom okända utgåvor på nätet. 8O Kein Ordnung!

Finpolerade album låter bra i alla anläggningar, ingen utmaning.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 12:47

Tycker man det bör man nog byta sport - för att travestera Sprudel! ;)

Skämt åsido, så är det verkligen inte - tvärtom är det mycket lättare att höra skillnad på olika system med bra programmaterial.

Tag tex skräpproduktionen med Törnqvist som exempel - musiken/signalen har passerat kanske i runda slängar 100 olika förstärkarsteg, ett antal kompressorer av halvtafflig kvalitet - vad spelar det för roll om den sista länken håller hög eller medioker klass? Frågan är förstås retorisk, den behöver inte besvaras. :D

Det verkar vanlig här i kanalen att glömma bort att man de facto lyssnar på en kedja som sträcker sig bortom den egna anläggningen. Det spelar så att säga ingen roll om det halvtaffliga förstärkarsteget (baserat på någon gammal mög-OP som tex µ741) sitter före eller efter CD-skivan man lyssnar på - resultatet blir exakt detsamma. Jag får känslan av att folk i allmänhet, inklusive hifi-gubbar, har en aning om hur mycket elektronik en signal har passerat i en typisk storstudio-produktion (inklusive mastering ).Vi talar om inte om 10 operationsförstärkare, utan vi räknar hundratal!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-03 14:32

Tycker man det bör man nog byta sport

Tycker du inte att du går lite för långt här.... Man måste alltså vara helt innsnöjad på neutral återgivning, annars bör man byta hobby 8O Du kan inte mena allvar med detta alltså. Om du gör det så idiotförklarar du 98% av jordens befolkning som gillar musik och Hifi. För det är bara i lilla Sverige som det går att köpa dina och IÖ:s högtalare Ja han säljer väl de andra märket i några länder.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-03 14:52

Morello skrev:Tycker man det bör man nog byta sport - för att travestera Sprudel! ;)

Skämt åsido, så är det verkligen inte - tvärtom är det mycket lättare att höra skillnad på olika system med bra programmaterial.

Tag tex skräpproduktionen med Törnqvist som exempel - musiken/signalen har passerat kanske i runda slängar 100 olika förstärkarsteg, ett antal kompressorer av halvtafflig kvalitet - vad spelar det för roll om den sista länken håller hög eller medioker klass? Frågan är förstås retorisk, den behöver inte besvaras. :D

Det verkar vanlig här i kanalen att glömma bort att man de facto lyssnar på en kedja som sträcker sig bortom den egna anläggningen. Det spelar så att säga ingen roll om det halvtaffliga förstärkarsteget (baserat på någon gammal mög-OP som tex µ741) sitter före eller efter CD-skivan man lyssnar på - resultatet blir exakt detsamma. Jag får känslan av att folk i allmänhet, inklusive hifi-gubbar, har en aning om hur mycket elektronik en signal har passerat i en typisk storstudio-produktion (inklusive mastering ).Vi talar om inte om 10 operationsförstärkare, utan vi räknar hundratal!

Instämmer, även om framförallt högtalare uppvisar så stora skillnader att man kan testa med nästan vilket material som helst, förutsatt att man väljer ett flertal låtar från olika album, och ändå ganska lätt avgöra vilken som är bäst. Dock förenklas processen och resultaten blir mer heltäckande med bra och varierat programmaterial.

Rebecka Törnqvist-låten framstår som överprocessad, överkomprimerad och alldeles för närmikad på sången (ni vet den där märkliga "närvarokänslan", d.v.s. lågfrekvenshöjningen och torrheten, som man medvetet försöker få fram i diverse inspelningar).

Med några få trevliga undantag är de flesta alstren på listan överkomprimerade, även om klangbalansen oftast ligger över genomsnittet. En del ovanligt låg bas kan man också notera. Utan överkomprimeringen hade det låtit ganska bra om flera av låtarna. Det är mycket intressant att se vad folk väljer för material att testa anläggningar med och detta förstärker bara min allmänna bild av att överkomprimeringen nu har pågått så länge att även audiofiler börjar att vänja sig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 15:12

Satans dubbletter, som jag inte får bort. Kolla nästa inlägg.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-03 16:14, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi