Emanuelgbg skrev:Revels högtalare är högtalare jag gillat när jag hört dem på mässa så de är klart ett alternativ. Troligtvis hamnar vi i rätt storlek för mitt rum om vi pratar 6,5-7"basar. Skulle kunna använda Seas ER eller SS 18W (som är lite störrei diam). Dock är det inte 8"! Preluden är lite dyr och klumpig enligt sambon så..
De aktiva är frestande att hitta mer info om. Får kolla upp mer, hittade inte så mkt info på Facebook men det finns kanske mer beskrivningar annan stans? Tangband, tackar för att du tar dig tid till att hitta billiga alternativ på drivning osv, dock inget lockande att alla lösa delar, föredrar helt klart ha allt i ett paket som ex Hypex Fusion.
Du kan enkelt eliminera de få nackdelarna med aktiv drivning med ett motstånd i serie med diskanten på lika mycket som diskantens resistans, eller mer. Är diskanten på 4 ohm, driv den med 4 ohms motstånd i serie med pluspolen. På så vis minskar dynamisk kompression och det kan höras. Jag använder den tekniken. I EMK området ( basområdet ) är fördelarna med direktkoppling oftast ganska stora , dvs med aktiv drift .
I en 4-vägare är det upplagt för att slippa kompromissen mellan en 6.5 tummare och en 1 tums diskant.
För kompromisser blir det, om man inte använder extremt påkostade element med waveguide. Kompromissen sker vid delningen där varken 1-tums diskanten är glad att spela ned till 2 kHz och inte heller 6.5 tummaren som får svårt att prestera bra upp till ovanför 2 kHz. I praktiken måste elementen prestera väldigt bra en oktav nedanför/ovanför delningen, även om man använder branta filter.
Då kan man istället köra 6.5 tum midbas, 3 tum mid och en 0.75 tums diskant.
Resultatet kan bli bättre på en del sätt, och även billigare.
Seas er18rnx är väldigt bra för att vara en 6.5:tummare i midbasen och lägre mellanregistret, dvs mellan 80 - 800 Hz . Det finns inget element jag hittat som verkar klart bättre.