Kör ni med Auro-3D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Kör ni med Auro-3D?

Inläggav paa » 2020-12-11 00:49

Om ni kör med Auro-3D, vad har ni för erfarenheter?
Hur är setupen konfigurerad, hur många kanaler använder ni osv?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Kör ni med Auro-3D?

Inläggav steveo1234 » 2020-12-11 09:21

Inte kanske svar på din fråga men, nej, jag kör inte Auro., Men, det är värre än så, jag ser inte ens meningen då det knappt finns någon material att spela.

Missar jag nåt?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-11 09:37

Jag använder inte heller Auro. Precis som Steveo säger så finns det ju knappt nåt material.
Och eftersom de gjort systemet inkompatibelt med Atmos så har de ju målat in sig i ett hörn. Eller ja användarna..
Så det ska till att auro har en väldigt bra upmixer för att det ska vara värt.

Sen med tanke på hur bra atmos funkar så ställer jag mig frågande till nyttan med auro. Utan att ha hört det förstås..

Men atmos dominerar ju total, inte ens dts:x är med i matchen längre. Men dts:x låter ju inte så bra heller speciellt bra så det kanske förklarar sig självt..

Nån kanske kan förklara varför man skulle använda auro trots att det inte finns så mycket material att tillgå?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-11 10:25

Jag har uppfattat det som att några hävdar att Auro är bättre än Dolby Surround (den nya senaste aktuella versionen) på att skala upp t.ex musik i stereo till ambiofonisk flerkanal, eller vanlig Dolby 5.1 till mångkanal, även med höjdinformation, än de andra systemen. Det är grunden för frågan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-11 11:05

paa skrev:Jag har uppfattat det som att några hävdar att Auro är bättre än Dolby Surround (den nya senaste aktuella versionen) på att skala upp t.ex musik i stereo till ambiofonisk flerkanal, eller vanlig Dolby 5.1 till mångkanal, även med höjdinformation, än de andra systemen. Det är grunden för frågan.

Ja det är ju en bra och relevant fråga.
Om det är så att auro skalar om annat material på ett bra sätt så kan jag förstå nyttan.

Jag märkte det med atmos/dolby efter ett tag att allt blir bättre processat via det. Så det är ju mycket värt då man kikar på HBO tex där det bara kommer ut 5.1. Kör ibland musik i dolbyläget också vilket funkar väldigt bra oftast.

Men trots det märks ju skillnad på när jag spelar upp äkta atmos. Det är en helt annan dynamik i ljudet.

Så jag är absolut intresserad av auro jag med :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-11 11:24

Utan att veta så har jag också hört att kör man både film och musik så är det Aura 3D som gäller som bästa kompromiss.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 12:59

Jag kör med Auro-3D på följande vis:

Setupen är 7 kanaler i bottenlagret och 4 kanaler i taket.
Högtalarkonfigurationen i bottenlagret är vänster, center, höger fronthögtalare. Sedan är det 4 st högtalare för vänster och höger sida. "Bak-bak" är det 1 st högtalare per kanal.
I taket har jag satt upp 4 st MuPPsar. Ingen guds röst än.
Basmodulerna tar hand om LFE-kanalen och resten under 80 Hz.

Takhögtalarna är placerade ungefär som Dolby föreslår. Men först lite om nedre lagret: Jag kör med Ingvars högtaleri i surroundkanalerna, men har jag ändrat hans vanliga förslag på placering lite genom att sänka ned dem en aning, vilket beror på att jag tänker som så att det adderas ju mer ljud ifrån taket ändå när man har takkanaler, vilket alltså inte fanns tidigare med Ingvars förslag på setup. Fortfarande har jag naturligtvis inte satt surroundhögtalarna i öronnivå. Men setupen liknar Ingvars "7.1-variant med multipla surroundhögtalare" i så motto att de hamnar högre upp ju längre bak de är. Nu till takhögtalarlagret: Här har jag gjort så att de vinkelmässigt i både sidledd och bakåt-framåt så kan man se det som tre vinkelsektorer och då har jag gett dessa vinkelsektorer samma vinkel i sidledd (tänk alltså som att det blir 3 stycken tårtbitar som är lika stora) och så blir det förstås en annan vinkel i ledden framåt-bakåt.

Personligen gillar jag inte Auros förslag att placera högtalarna i respektive rumshörn i taket. Det blir ingen bra rumstäckning med ljud uppifrån då, om man som jag har i mitt rum; rätt så lågt i tak. Rumsdimensioner är: bredd 4,1 m, höjd ca 2,25 m i medel (valv i taket), längd ca 6,5(?) m (total rumslängd 10,5 m). Om man har extremt högt i tak, runt 3 m takhöjd, ja kanske det går hyfsat då med högtalare i hörnen. Fast hörnplacering av högtalare brukar bli... ...typ helt kasst. Tyvärr (vad jag minns) behövde man i Denonförstärkaren sätta setupen som Auro-3D-setup med hörnplacerade takhögtalare för att få Auro-3D att ens fungera. Frågan är då hur Dolby Atmos algoritm renderar ljudet (takhögtalarna är på en fysiskt annan plats än man ställt in). Dolby själva var något osäkra på detta. Hela det här med idén att Auro-3D tycker att det ska vara en annan takhögtalarplacering tycker jag är en lite dum idé. För att få det som respektive avkodartillverkare tycker skulle man i så fall behöva sätta högtalarna på någon räls för att flytta dem beroende på om det är Atmos eller Auro 3D. Jag har svårt att föreställa mig att någon skulle orka detta. Alternativt kan man ha dubbla högtalarsetuper i taket med någon omkopplare. Men då stödjer ändå inte hembioreceivrarna detta för det måste ändras med nivåerna och avstånden... Typ orealistiskt omöjligt att åstadkomma alltså.

Jag brukar använda Auro-matic uppmixaren för allt TV-ljud som inte är 5.1. Jag gillar den för den gör inte ljudet så "centrifierat" som nya Dolby Surround gör. Med Auromatic blir det mer liknande Dolby Surround Pro Logic II Musik, fast nästan bättre(!). D.v.s. det blir som surroundljud enligt mix-stilen "Music-style" med bara liiite ljud i centern. Det blir ingen centerkollaps. Jag störs inte av pumpningar (vilket i och för sig inte Dolby Surround heller ger särskilt mycket av).

Att lyssna på tvåkanalig musik genom Dolby Surround tycker jag har blivit klart sämre än med gamla Dolby Surround Pro Logic II Musik. Här fungerar Auro-matic betydligt bättre enligt min subjektiva preferens. Fast jag kör mestadels musik som vanlig tvåkanal ändå.

I förstone lät jag den medföljande miken och Audyssey köra nivåkalibreringen (med manuell finjustering för att få det exakt lika i riktning högervänster). Sedermera var jag inte helt nöjd med nivå i samtliga surroundkanaler. Jag tyckte det blev för lite surroundljud helt enkelt. Jag har därför höjt upp nivån med 3 dB på alla surroundkanaler. Tycke och smak alltså, då blir det så som jag vill ha det. Kanske beror mätfelet (om det nu var det) på att mitt rum är extremt dämpat framme vid frontarna men inte lika mycket för surroundhögtalarna(?). Men jag tycker det

Om jag kör med 5.1-ljud som ska uppmixas till samtliga högtalare, tror jag att jag brukar använda Dolby Surrounds uppmixare. Jag vill minnas att i detta driftsfall är det inte så stor skillnad att använda Auros uppmixare. Jag kan prova detta lite mer nu framöver och meddela senare.

DTS:X eller vad den nu heter tycker jag kommer sist bland dessa uppmixare. Den pumpar en del och är ganska irriterande.

Ja, det var lite av mina synpunkter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-12 13:50

Johan_Lindroos skrev:Nu till takhögtalarlagret: Här har jag gjort så att de vinkelmässigt i både sidledd och bakåt-framåt så kan man se det som tre vinkelsektorer och då har jag gett dessa vinkelsektorer samma vinkel i sidledd (tänk alltså som att det blir 3 stycken tårtbitar som är lika stora) och så blir det förstås en annan vinkel i ledden framåt-bakåt.

En skiss på detta hade varit lysande, känns som risken att missförstå föreligger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-12-12 15:55

Jag håller på med en liknande uppställning som Johan. Jag får dock inte ihop det med hans beskrivning av ”tak- och hörnplacering” av högtalarna mot Auro-3D anvisningar. Någon sådan finns inte vad jag stött på. Det 30-sidiga papperet jag har på Auros rekommendationer säger för höjdlagret direkt ovanför sidosurrounderna att lämpligast är 30 grader upp från lyssningsnivå (minimum 25 grader och max 40 grader). Min lyssningsnivå är ca 90 cm över golv i 4 m brett rum, ca 192 cm då från öra till sidovägg. 30 grader upp så hamnar högtalaren vid ca 190 cm (lite beroende utsticket från väggen), Det tycker inte jag blir direkt i takvinkeln, utan en bit ned för dom flesta. -Om inte hela möblemanget består av höga barstolar förstås ... Rekommendationen för nedvinkling av höjdlagerhögtalarens akustiska centrum är mot ungefär 180 cm ovan golv vid LP.

För högtalarna / höjdlagret ovanför fronthögtalarna rekommenderar Auro också 30 grader, allra minst 22 grader och max 40 grader upp från lyssningsnivå. Avstånd till duk / TV är för dom flesta möblemang större än till sidoväggen, vilket per automatik ger en mindre vinkel vid samma höjd över golv, så jag tolkar 22 grader som absolut minsta användbara vinkel enligt Auro-tänket. Från vad jag läst från diverse forumposter funkar Auro-placering OK mot Atmos-spår. Atmos anger generellt brantare / större vinklar uppåt och dessutom placering i linje med fronthögtalarna vilket betyder högtalare inne i rummet. Opraktiskt för mig och för dom eventuella Auro-mixarna man kan stöta på så blir Atmos-placering fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-12 18:01

Jag frågade om svar på om man kunde sätta mellanlagret som takhögtalare bara man fick vinkeln rätt, men svaret jag fick från Auro var negativt på det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-12 19:38

Nattlorden skrev:Jag frågade om svar på om man kunde sätta mellanlagret som takhögtalare bara man fick vinkeln rätt, men svaret jag fick från Auro var negativt på det.

Skulle ge samma svar i deras ställe, tror jag.

https://www.auro-3d.com/system/concept/

Däremot delar jag in en akustisk tredimensionell geometri lite annorlunda och då blir det lite andra vinklar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-12-12 21:37

Här är den 30-sidiga "Auro-3D Home Theater Setup" jag nämnde i inlägg ovan. Den är mer omfattande än länken som Peter postade: https://www.auro-3d.com/wp-content/uplo ... _lores.pdf

Jag har just fått upp alla väggfästen med tomlådor för höjdlagret på sidoväggarna och kollat av hur teorin på kluddpapper stämmer mot verkliga utfallet.

Mätt: LPs höjd över golv är 900 mm. Avstånd höger öra-baffel på höger sidosurround: 1698 mm i 90 gr vinkel. Avstånd höger öra-skarven mellan diskant-bas på pK-högtalaren i höjdlagret 1943 mm. Mätt vinkel 149,9 grader från 900 mm till skarven mellan diskant-bas på pK-högtalaren i höjdlagret :) . Höjd över golv för skarven mellan diskant-bas på pK-högtalaren i höjdlagret 1883 mm. pK-högtalaren i öronhöjd och den övre i höjdlagret är väldig nära i lod mot varandra. Sidoväggen har en kurvad BAD-panel så det är lite olika baffelutstick, ca 18,5 cm för undre och 28 cm för den övre högtalaren. Avstånd i vertikalled mellan högtalarna 906 mm när den övre är lite nedåtvinklad till ca 170 cm över golv vid LP. Vinklar stämmer jäkligt bra mot specen för Auro-3D. Kul, tycker jag då alltså. :D

Dom höjdhögtalare som ska sitta direkt ovanför fronthögtalarna verkar hamna med ca 116 cm separation i höjdled, med uppvinkling ca 22,5 grader för höjdlagret mätt från LP. I så fall precis inom specen som säger minsta vinkel 22 grader, men helst 30 och max 40.

Det kommer bli 4 surrounder per sida i öronhöjd. 3 st per sida i höjdlagret på sidoväggarna, 1+1 st i höjdlagret ovanför vänster och höger fronthögtalare. Alla surrounder pK-högtalare. Troligen 1+1 st för ovanför LP (Voice of God) där det i så fall används ett par avlagda Canton-högtalare som är tillräckligt grunda för att inte skymma projektorn. Surrburkarna i öronhöjd kan kopplas 2 per sidosurround och 2 per bakre sidosuround, alternativt 1 för wide surround + 2 per sidosurround + 1 per bakre sidosurround. Får se vad som bir lämpligast, troligen 2+2 för det verkar vara knapert med filmer med wide surround och tex Denon X4700H verkar inte koda av wide surround.

"Mandomsprovet" blir när det ska lödas filter. -Jag är skitkass på att läsa elektronikscheman ... 8O :? :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 23:26

Tack för pappret, Adhoc!
Jag har just skummat igenom det, och det verkar lite oklart om de ens själv bestämt sig vilka vinklar de vill ha. 8) Kompatibilitet med andra liknande format skriver de; ja tjena! - Lycka till att koppla om alla 4 topphögtalare ”VOG” till de som ska vara för Atmos. Men jag ska läsa igen.

Vad menar du när du skriver ”LP”?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-12 23:43

Johan_Lindroos skrev:Tack för pappret, Adhoc!
Jag har just skummat igenom det, och det verkar lite oklart om de ens själv bestämt sig vilka vinklar de vill ha. 8) Kompatibilitet med andra liknande format skriver de; ja tjena! - Lycka till att koppla om alla 4 topphögtalare ”VOG” till de som ska vara för Atmos. Men jag ska läsa igen.

Vad menar du när du skriver ”LP”?

Low Pass,

Long Playing,

LyssnarPlats,

Eller något annat. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-12-13 04:56

Enligt Peters 3:e sluga antagande 8) ; LP = lyssningsplats och hej Johan. Auromatic för ”immersive sound” i bíografer presenterades på något AES-möte 2006, före Dolby Atmos presenterades och började kommersialiseras. Auromatic i kommersiella biografer är (som Dolbys Atmos) också objektbaserat förutom vanliga front- och sidoljudet 5.1 / 7.1. Tanken har dock varit att det ska vara skalbart från biografen ned till hemmabiostorlekar. Spontant och intuitivt ”känns” det inte att Atmos skulle vara det på samma sätt.

Jag tycker Auros argumentation för högtalarplacering låter sund. -Hur ofta hör man (verkliga) ljud och reflektioner från dom brantare vinklarna för takhögtalare / VOG enligt Atmos? Hör man bättre / mer av dessa från flackare infallsvinklar i verkliga livet och på någon konsert? Var sitter öronen, ovanpå och under huvud eller vid sidan av (?) och hur väl funkar varseblivning av ljud mer eller mindre uppifrån?

Det är väl inte det minsta oklart hur Auro förespråkar högtalarvinklarna i sid- och höjdled? Vad grundar du det på? Tvärtom anges min-lämpligast- och max efter att det utvärderats i Galaxy-studion som räknas till dom / den bästa som existerar. Dolby Atmos motiveringar för motsvarande har jag inte sett mycket utav.

Kompatibiliten med andra liknande format vet jag inte ännu. Det går att pröva senare, jag har ca 7 dm överlängd av kabel uppe vid taket så högtalarna går att flytta in. Jag får t.v. gå på vad andra skrivit på forum som AVS och Audioholics och som kunnat pröva både Atmos och Auro-uppmixning av Atmos-filmer. Åsikterna tycks vara att det funkar och att man får en fantom-VOG från höjdlagren vid sidan, även utan takinstalleradse högtalare. (Auro har också med VOG-högtalare ovanför LP om anläggningen har avkodning upp till 10.1 eller 13.1.)

Lyssningsvärt prat: https://youtu.be/pOI0T15d4RY (på engelska) och https://youtu.be/xHNc7c-9q5U (om man kan damma av skoltyskan, kan man inte det så ca 7 minuter in och framåt och 41:30 och framåt om man ska tro på Denon / Marantz-gubben om kompatibiliteten mot samtliga format )

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-12-27 14:30

Ett ganska nytt papper (2018) där en Auro-3D-uppställning med totalt 10 högtalare (5 höjdhögtalare) utvärderats med avseende på Vertical Image Spread (VIS). https://www.academia.edu/41962899/Verti ... tory_Image

Det är ganska ingående men nämner inte om musik- / bioljud låter si eller så mycket ”bättre”, jämfört med vanlig surrounduppställning 5.1 eller 7.1 Det man kan ta med sig om högtalarval för höjdhögtalarna och vad man kan få ut utav höjdplacering sammanfattas på sista sidan, -det är inte nödvändigt med baskapabla högtalare för högtalarna som ska placeras högt.

Återgå till Generellt om hifi