smile skrev:JonasB skrev:smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.
Enligt detta resonemang ska Roteln stå överst. Det betyder väl att den varmaste prylen får ännu mer värme från prylarna under eftersom värmen stiger

Är det bättre att roteln grillar övriga prylar med sin överskottsvärme?
Sätt in en fläkt bak på skåpet om du är orolig för att värmen är ett problem.
Egentligen är jag inte orolig för värmen, funderade mest på om jag missat något allmänt känt angående placeringar.
Tangband skrev:Om strategin är att endast minimera skadlig värme så borde väl den varmaste apparaten placeras överst ( med bra ventilering under och över ), eftersom värmen stiger uppåt. Jag uppfattade inte att frågan bara handlade om det.
Frågan handlade ganska lite om det
Baffel skrev:Men om nu INTE värme, brum, transformatorer osv skadar pryttlarna så spelar det väl ingen roll hur man gör? . Då får man väl lyssna och höra om man hör några skillnader. Gör man inte det så placera pryttlarna på det mest funktionella/ snyggaste sättet.
För övrigt kollade jag nu på bilder på Rotel RMB-1095. Det var ju ett kadunder. Men varför sitter det plåtar för på sidorna av de kylflänsarna? Borde inte de tas bort? Att det är tillräcklig med hål under den så det blir drag på ventilationen utgår jag ifrån.
Så här ser den ut
Jag tänker att Roteln ska stå nederst p.g.a. praktiska skäl. Den har dessutom hjul som "bakfötter" vilket lätt skulle göra märken på prylen under.
Roteln har nog överdimensionerad kylning och känns inte så värst varm.
Plåtarna på sidan har en massa stora hål i sig.
Nattlorden skrev:Lägg blyplåt på hyllorna och forcera luftflödet genom hyllorna så alla tar in luft framifrån och ventilerar ut bak?
Rent generellt bryr jag mig bara om ifall saker står för tight inklämt i hyllor... får de 5cm luft ovanför bryr jag mig inte så mycket. Brukar dock inte använda hyllor med bakstycke, så tänker man sig det så blir situationen annorlunda.
Det där låter overkill. Jag kommer inte ha något bakstycke.
Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?
Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.
Kylflänsarna fram är till en av kanalerna och sidorna har två vardera.