Betydelse av placering elektronik i stapel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Betydelse av placering elektronik i stapel.

Inläggav distad » 2020-12-13 18:57

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Lika rolig varje gång. "Retarderande magneter"... "brännpunkten" o Quad 989 mot ... ja vad är det Ola tävlar med till slut, han har ju ett par säkra vinnare på golvet, men väljer att tävla med något annat. Artig kille! Har inte tänkt på att han har ett Densen-försteg förut. En dansk o en NAD alltså. Gott omdöme. Är det inte en S.A.T. CD-spelare också??

SÄG SOM DET ÄR, att det var du som tog efter honom :mrgreen: Den där dokumentären är gammal. Och har har både S.A.T. stärkare och cd.spelare.

Fast han talar om ett Densen försteg som ska kombineras med NAD (208?) det e ju skrämmande likt min anläggning. Särskilt som han har ett par svarta OA52 på golvet också. Bara det borde räcka för att göra mig till hedersmedlem :)

Nej det var ett 216 som han körde med den gången. Du blir ingen hedersmedlem då hans bygge var DIY basar och toppar är någon form av Carlsson modell. Och jag är ganska övertygad om att alla Carlsson behöver mer basstöd om de skall låta som han säger i dokumentären. De där 6.5-tummarna? som sitter i Carlsson behöver basstöd om man vill rejäl basåtergivning. Men nu är vi inne på ljudsmak. Jag skulle inte kunna leva med enbart två 6.5 tummare i alla fall, om inte rummet är litet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-13 22:49

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:SÄG SOM DET ÄR, att det var du som tog efter honom :mrgreen: Den där dokumentären är gammal. Och har har både S.A.T. stärkare och cd.spelare.

Fast han talar om ett Densen försteg som ska kombineras med NAD (208?) det e ju skrämmande likt min anläggning. Särskilt som han har ett par svarta OA52 på golvet också. Bara det borde räcka för att göra mig till hedersmedlem :)

Nej det var ett 216 som han körde med den gången. Du blir ingen hedersmedlem då hans bygge var DIY basar och toppar är någon form av Carlsson modell. Och jag är ganska övertygad om att alla Carlsson behöver mer basstöd om de skall låta som han säger i dokumentären. De där 6.5-tummarna? som sitter i Carlsson behöver basstöd om man vill rejäl basåtergivning. Men nu är vi inne på ljudsmak. Jag skulle inte kunna leva med enbart två 6.5 tummare i alla fall, om inte rummet är litet.

Har du hört vad ett par ensamma OA52 kan göra i ett rum?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 23:40

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Har du hört vad ett par ensamma OA52 kan göra i ett rum?

Nej, men stor ljudbild väntar jag mig :) . Men samtidigt så vet jag att två 6.5 tumare inte kan spela bas i ett normalt stort rum så det blir fysiskt. Om inte du inte tror på det så undrar du inte varför medlem efter medlem som kör Ino köper på sig bassystem efter bassystem utan stannar vid ett par pi60 eller pi60s om de ville spela tokhögt.??

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-12-13 23:46

smile skrev:
JonasB skrev:
smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.

Enligt detta resonemang ska Roteln stå överst. Det betyder väl att den varmaste prylen får ännu mer värme från prylarna under eftersom värmen stiger 8O

Är det bättre att roteln grillar övriga prylar med sin överskottsvärme?

Sätt in en fläkt bak på skåpet om du är orolig för att värmen är ett problem.

Egentligen är jag inte orolig för värmen, funderade mest på om jag missat något allmänt känt angående placeringar.

Tangband skrev:Om strategin är att endast minimera skadlig värme så borde väl den varmaste apparaten placeras överst ( med bra ventilering under och över ), eftersom värmen stiger uppåt. Jag uppfattade inte att frågan bara handlade om det.

Frågan handlade ganska lite om det :)

Baffel skrev:Men om nu INTE värme, brum, transformatorer osv skadar pryttlarna så spelar det väl ingen roll hur man gör? . Då får man väl lyssna och höra om man hör några skillnader. Gör man inte det så placera pryttlarna på det mest funktionella/ snyggaste sättet.

För övrigt kollade jag nu på bilder på Rotel RMB-1095. Det var ju ett kadunder. Men varför sitter det plåtar för på sidorna av de kylflänsarna? Borde inte de tas bort? Att det är tillräcklig med hål under den så det blir drag på ventilationen utgår jag ifrån.

Så här ser den ut

Jag tänker att Roteln ska stå nederst p.g.a. praktiska skäl. Den har dessutom hjul som "bakfötter" vilket lätt skulle göra märken på prylen under.
Roteln har nog överdimensionerad kylning och känns inte så värst varm.
Plåtarna på sidan har en massa stora hål i sig.

Nattlorden skrev:Lägg blyplåt på hyllorna och forcera luftflödet genom hyllorna så alla tar in luft framifrån och ventilerar ut bak?

Rent generellt bryr jag mig bara om ifall saker står för tight inklämt i hyllor... får de 5cm luft ovanför bryr jag mig inte så mycket. Brukar dock inte använda hyllor med bakstycke, så tänker man sig det så blir situationen annorlunda.

Det där låter overkill. Jag kommer inte ha något bakstycke.

Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?

Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.

Kylflänsarna fram är till en av kanalerna och sidorna har två vardera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-13 23:53

FBK skrev:
Harryup skrev:
hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar :)
O förr var det enkelt, då skulle skivspelaren stå överst, eller placeras på ett eget lack-bord intill stapeln. På spikes. Med alla skruvar åtdragna. Hårt.

Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.

Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Menar vad jag skriver, om man har en skivspelare så är inte ett lackbord ett dåligt underlag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 11:06

Harryup skrev:
FBK skrev:
Harryup skrev:
Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.

Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Menar vad jag skriver, om man har en skivspelare så är inte ett lackbord ett dåligt underlag.

Om du tittat i länken https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas upp :!: Från 3.30 och fram till drygt 6 minuter. så tror jag inte att du hade tagit det så som du nu gjorde. Och ett lackbord är det verligen bra ?
Är inte skivspelare känsliga för vibrationer ? Jag har ingen men vad jag förstått genom åren så är de känsliga för vibrationer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 12:59

FBK skrev:
Harryup skrev:
FBK skrev:Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Om du tittat i länken https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas upp :!: Från 3.30 och fram till drygt 6 minuter. så tror jag inte att du hade tagit det så som du nu gjorde. Och ett lackbord är det verligen bra ?
Är inte skivspelare känsliga för vibrationer ? Jag har ingen men vad jag förstått genom åren så är de känsliga för vibrationer.

De som sålde Linn förordade ett IKEA-Lack-bord med utsågad botten o det skulle stå på spikes förstås för att stå stadigt. Nu tror vi inte på spikes och lackbord kan ersättas med hur dyra produkter som helst, om man vill. Jag tror att de själva utvecklade en vägghängd hylla för en himla massa pengar lite senare så det kanske är den som rekommenderas numera.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-12-14 13:17

Det var betydligt fler än Linn som var positiva till IKEA Lack-bord som skivspelarunderlag.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-14 14:20

FBK skrev:Är inte skivspelare känsliga för vibrationer ? Jag har ingen men vad jag förstått genom åren så är de känsliga för vibrationer.

Jo, det är de och om man ställer dem på ett lätt men stabilt underlag som Ikea Lack ger det vibrationer vid lite högre frekvenser som skivspelare ofta kan "ta hand" om. Ett tyngre underlag ger vibrationer med lägre frekvenser och det är betydligt svårare att isolera skivspelarna ifrån. Framförallt skivspelare med mjukt upphängda innerchassin får ofta problem med låga frekvenser, inte minst svajiga golv. Sedan finns det förstås specialfall.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2020-12-14 14:37

Här ett tips om hur man kan unyttja IKEA Lackbord: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=66275

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 14:45

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Är inte skivspelare känsliga för vibrationer ? Jag har ingen men vad jag förstått genom åren så är de känsliga för vibrationer.

Jo, det är de och om man ställer dem på ett lätt men stabilt underlag som Ikea Lack ger det vibrationer vid lite högre frekvenser som skivspelare ofta kan "ta hand" om. Ett tyngre underlag ger vibrationer med lägre frekvenser och det är betydligt svårare att isolera skivspelarna ifrån. Framförallt skivspelare med mjukt upphängda innerchassin får ofta problem med låga frekvenser, inte minst svajiga golv. Sedan finns det förstås specialfall.

Då har man lärt sig något nytt då. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-14 15:20

RogerGustavsson skrev:

Ikea Lack ger inte bättre stabilitet vid svajiga golv eftersom bordet inte har någon som helst inverkan här. I strukturdynamiskt hänseende står skivspelaren s.a.s. direkt på golvet vid riktigt låga frekvenser. Inte heller ger Lack någon vinst för högre frekvenser, eftersom den genomsnittliga mekaniska mobiliteten blir högre för Lack än för en tyngre och mer väldämpad konstruktion oavsett frekvens. Om man oroar sig för vibrationstransmisson från golvet bör man använda sig av elastiska element placerade under bordsbenen på ett tungt och stabilt bord placerat på en likaledes stabil del av golvet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-14 15:39

Var kommer myten om ikea-bordets förträfflighet från? Det är ju inte bara redlöst fult, det är också ett bord av absolut lägsta tänkbara kvalitet. En symbol för slit-och-släng-samhället kort och gott.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 15:40

Spikes på högtalare då? Kan det ge något? Fattar inte riktigt vitsen med dem . Vibrationerna i högtalarna måste ju fortplanta sig ned i golvet via spiksen så vad tusan ger de då för nytta?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-14 15:46

Morello skrev:Var kommer myten om ikea-bordets förträfflighet från? Det är ju inte bara redlöst fult, det är också ett bord av absolut lägsta tänkbara kvalitet. En symbol för slit-och-släng-samhället kort och gott.

Jag vet egentligen inte från vem det började, men detta var på 80-talet det mantra som basunerades ut från High Fidelity-butiken (Linnbutiken) på Karlavägen. Sannolikt var Göran Rudling inblandad. Hur Linn i Skottland förhöll sig vet jag dock inte. Kanske någon annan kan fylla på här?! För "extra" bra prestanda skulle man såga bort bottenmasonitskivan och ta bort de uppstyvande pappstagen inuti. :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-14 15:48

Baffel skrev:Spikes på högtalare då? Kan det ge något? Fattar inte riktigt vitsen med dem . Vibrationerna i högtalarna måste ju fortplanta sig ned i golvet via spiksen så vad tusan ger de då för nytta?

Va nu, det har jag aaaaldrig hört någon diskutera förut!?!! :mrgreen:
Starta en tråd i ämnet vettja. :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-14 15:52

Högtalare bör på samma sätt som skivspelarbord avisoleras från golvet. d.v.s. stå på elastiska element, t.ex. gummikuddar. På detta sätt slipper man vibrationstransmission ned i golvet, vilket beroende på golvtyp teoretiskt kan leda till en märkbar ökning av strukturljudavstrålningen. Om denna vibrationstransmission är ett reellt problem vill jag dock låta vara oskrivet. Gummikuddar är dock både teoretiskt bättre än spikes och mer praktiska, så detta är inte mycket att fundera på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 15:53

Johan_Lindroos skrev:
Baffel skrev:Spikes på högtalare då? Kan det ge något? Fattar inte riktigt vitsen med dem . Vibrationerna i högtalarna måste ju fortplanta sig ned i golvet via spiksen så vad tusan ger de då för nytta?

Va nu, det har jag aaaaldrig hört någon diskutera förut!?!! :mrgreen:
Starta en tråd i ämnet vettja. :wink:

Ha ha. Säkerligen. Men jag är en hifigröngöling serru. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 15:56

I-or skrev:Högtalare bör på samma sätt som skivspelarbord avisoleras från golvet. d.v.s. stå på elastiska element, t.ex. gummikuddar. På detta sätt slipper man vibrationstransmission ned i golvet, vilket beroende på golvtyp teoretiskt kan leda till en märkbar ökning av strukturljudavstrålningen. Om denna vibrationstransmission är ett reellt problem vill jag dock låta vara oskrivet. Gummikuddar är dock både teoretiskt bättre än spikes och mer praktiska, så detta är inte mycket att fundera på.

Låter ju fullt rimligt. Kunde man ju i och för sig även lista ut med de mest nasala kunskaper i fysik. :)

P.s Dina kunskaper I-or i fysik verkar onekligen vara lite mer än nasala. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 16:01

Exakt. Det här har jag berättat många gånger om men när en jobb kollega köpte B&W N802 så hjälpte jag honom att bära in (asen, stora och tunga) dem och vid första lyssningen så tyckte jag att basen inte riktigt spelade ut så jag började titta vad de stod på och märkte då att hela golvet runt högtalarna vibrerade, så bort med B&W fötterna och dit med dämpkuddar efter några dagar, och helt plötsligt så lät det som det skulle och vibrationerna i golvet var borta.
Så varför i princip alla tillverkar envisas med de jäkla spikfötterna kan man ju undra länge över.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-14 16:12

Då inväntar vi bara kommentar från Harry-Up så är saken ur världen snart. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-14 16:31

I-or skrev:Ikea Lack ger inte bättre stabilitet vid svajiga golv eftersom bordet inte har någon som helst inverkan här. I strukturdynamiskt hänseende står skivspelaren s.a.s. direkt på golvet vid riktigt låga frekvenser. Inte heller ger Lack någon vinst för högre frekvenser, eftersom den genomsnittliga mekaniska mobiliteten blir högre för Lack än för en tyngre och mer väldämpad konstruktion oavsett frekvens. Om man oroar sig för vibrationstransmisson från golvet bör man använda sig av elastiska element placerade under bordsbenen på ett tungt och stabilt bord placerat på en likaledes stabil del av golvet.

Nej, svajiga golv bör man aldrig placera skivspelare på. Det är inget speciellt med Ikea Lack-bordet mer än att det är rimligt stabilt och att det går bra att placera mjukt avfjädrade skivspelare på om man inte har svajigt golv. Högre frekvenser tar ju avfjädringen hand om. Lätt men stabilt var ju Russ Andrews Torlyte-bord som jag kände på hos butik, på Scheelegatan? Har man svajigt golv kan vägghylla vara en lösning om väggen är rätt beskaffad. Mera stumt fjädrade bör också placeras så. Tyska Stereoplay testade för länge sedan Linn LP12 mot en Thorens-spelare. Om de ställdes upp utanför lyssningsrummet gick de inte att skilja åt. Ställdes de däremot i lyssningsrummet på var sitt bord (tror inte det var just Ikea Lack utan något annat från Ikea), var Linn LP12 sämre.

Rata Torlyte vägde väl ca 1-2 kg eller så?

rata-torlyte-turntable-stand.jpg
rata-torlyte-turntable-stand.jpg (98.71 KiB) Visad 2177 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 17:12

Det där bordet har ju spikes 8O Ser ju nästan utan som nålar 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 17:25

Oh noooo... öppna inte Pandoras ask!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-14 17:56

Peter och Harryup borde känna till RATA-stället!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-14 23:10

Absolut, vägde bara lite drygt inget. Knappast 2 kg, snarare under kilot.
Svajiga golv är inte bra för någon spelare oavsett vad dom står på. Röstar på vägghylla.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-12-15 08:01

Vägghylla är bra.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-12-15 08:44

FBK skrev:Så varför i princip alla tillverkar envisas med de jäkla spikfötterna kan man ju undra länge över.

Antagligen för att de är snyggare och ser mera exklusivt ut med ett par designade och svarade snygga spikes i någon fin metall än en gummikudde gör?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-15 10:27

Kan tänka mig att det är så enkelt som att när spikar kom så var det faktiskt ett sätt att få högtalarna stå bättre eftersom det då inte fanns något SD alternativ. Man använde hårda små fötter eller hjul normalt. På en engelsk tjock heltäckningsmatta så blev spikes stadigare eftersom de gick igenom mattan. Att det numera finns mång alternativ och att spikes inte ens är tekniskt intressanta är en annan sak.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-15 10:33

Gummitassar eller varför inte en bit kautschuk har funnits sedan Hedenhös dagar. För övrigt är det avsevärt bättre att ställa högtalarna på en matta än på spikfötter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi