Test RCA kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Test RCA kablar

Inläggav distad » 2020-12-14 11:37

smile skrev:
Mirage skrev:
smile skrev:
Menar du att de 10% de lägger på kabeln inte räcker för att signalen skall hitta fram? :)

Lägger man 90 % på kabellyftare och 10 % på kablar så blir det väldigt lite över till elektronik och högtalare. Då blir det även dåligt med ljud! :D

Ja, så kan man ju också läsa det.
Jag trodde tråden handlade om RCA-kablar och inte inköpa av hela anläggningar med tillhörande musikbibliotek. :)

Man läser och tolkar olika 8)

Nej inte riktigt. En del har en agenda att försöka sabba bara. Men, det har blivit mycket bättre med det, det händer mycket mer sällan nuförtiden :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 17:36

Fast grejen är att ingen lyckas skilja kablar åt med någon högre precision, så länge det handlar om hela o rimligt stabila kablar. Du ska visa mig att du kan och det ser jag fram mot :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-12-14 17:38

jonasp skrev:Jag tror trots allt att samtliga deltagare helt enkelt skriver efter sina egna tankar och erfarenheter. Det får man nog acceptera. Kablar i hifi är ett kontroversiellt ämne och med sådana råder såklart väldigt olika uppfattningar. Jag tror inte de nämnda tre ”har en agenda”, faktiskt.

Kontroversiellt ämne vet jag inte, men ett ämne det tjafsas mycket omkring, kanske av massor av skäl.

Jag blev ombedd av FBK att lämna min åsikt i tråden, annars hade jag nog skippat den. Kan tycka att hans kommentar efter visar lite på problematiken, han var helt enkelt inte nöjd med det jag skrev och då kallas det agenda. Jaja, så kan det gå. Den enes åsikt är den andres agenda :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 17:57

J
FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,

Hur mycket kablar har du testat och utvärderat eftersom du verkar ha koll?
Här har du en tråd som gärna tar emot dina intryck av olika kablar. viewtopic.php?f=9&t=71266&start=30

Det här var vad som skrevs i viewtopic.php?f=4&t=22109&p=2145823#p2145823. Så håll dig åtminstone till sanningen när du ändå ska smutsa ner andras trådar med ditt skitprat, du är ju bara för mycket. Du är bra ute efter en sak hela tiden, slänga skit på andra och sabba så mycket du orkar.
Har du inget bättre för dig om dagarna? 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 18:10

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,

Hur mycket kablar har du testat och utvärderat eftersom du verkar ha koll?
Här har du en tråd som gärna tar emot dina intryck av olika kablar. viewtopic.php?f=9&t=71266&start=30

Det här var vad som skrevs i viewtopic.php?f=4&t=22109&p=2145823#p2145823. Så håll dig åtminstone till sanningen när du ändå ska smutsa ner andras trådar med ditt skitprat, du är ju bara för mycket. Du är bra ute efter en sak hela tiden, slänga skit på andra och sabba så mycket du orkar. Du orkar inte ens redogöra för vilka kablar du testat genom åren utan bara en massa bajssnack.
Har du inget bättre för dig om dagarna? 8O
Senast redigerad av distad 2020-12-14 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 18:17

MagnusÖstberg skrev:Kan det vara så att vissa vill att kablar skall ha signalförändrande påverkar och andra gör sitt bästa för att de bara skall vara en signalförflyttare utan påverkan, en ren transportlänk helt enkelt?

En fråga är ju om det i det första fallet egentligen kan vara så att man gjort felval som man vill lappa genom att använda en kabel med filterfunktion? Det blir plötsligt en faktor till vid framtida byte i föregående led.

När jag testat kablar har utgångspunkten varit att inget skall förändras mot ingångsvärden.

Är det inte en massa bajsanack ifrån din sida så är du ute efter att medvetet försöka provocera eller "förminska motparten" med sådan här inlägg, vad får du ut av det? Något är ju fel på dig, det går ju att konstatera.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 18:25

MagnusÖstberg skrev:
jonasp skrev:Jag tror trots allt att samtliga deltagare helt enkelt skriver efter sina egna tankar och erfarenheter. Det får man nog acceptera. Kablar i hifi är ett kontroversiellt ämne och med sådana råder såklart väldigt olika uppfattningar. Jag tror inte de nämnda tre ”har en agenda”, faktiskt.

Kontroversiellt ämne vet jag inte, men ett ämne det tjafsas mycket omkring, kanske av massor av skäl.

Jag blev ombedd av FBK att lämna min åsikt i tråden, annars hade jag nog skippat den. Kan tycka att hans kommentar efter visar lite på problematiken, han var helt enkelt inte nöjd med det jag skrev och då kallas det agenda. Jaja, så kan det gå. Den enes åsikt är den andres agenda :D

Nej inte din åsikt utan fakta om vilka kablar du testat. Du, det syns vad du är ute efter, folk är inte dumma. Du bidrar noll på forumet med dina nervärderande kommentarer och du är lite av en mobbare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-14 18:56

FBK, lägg ner anklagelserna och personangreppen. Det är inte ok att kalla folk för mobbare eller skriva ”det är något fel på dig”!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-14 19:02

MagnusÖstberg skrev:

Förtydligande: Min åsikt är att det är kontroversiellt att kablar skulle ha de ljudande skillnader/egenskaper som påstås i hifipressen och i branschen. I övrigt, ur ett tekniskt vetenskapligt perspektiv, är kablarnas funktion naturligtvis extremt okontroversiell.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-12-14 23:34

jonasp skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Förtydligande: Min åsikt är att det är kontroversiellt att kablar skulle ha de ljudande skillnader/egenskaper som påstås i hifipressen och i branschen. I övrigt, ur ett tekniskt vetenskapligt perspektiv, är kablarnas funktion naturligtvis extremt okontroversiell.

Ja, jag har väl en liknande bild.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-15 16:17

jonasp skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Är för ofta inte svårt att höra skillnader, OM MAN TESTAR men ni har ju inte det utan stirrar på siffror och andra faktorer. 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-15 16:46

FBK skrev:Är för ofta inte svårt att höra skillnader, OM MAN TESTAR men ni har ju inte det utan stirrar på siffror och andra faktorer. 8)

Jag tycker det är att dra det långt att påstå att alla de som inte delar åsikten inte har testat själva. Jag tycker också det är anmärkningsvärt att påstå att "vi andra" bara tittar på siffror osv.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-15 16:48

jonasp skrev:
FBK skrev:Är för ofta inte svårt att höra skillnader, OM MAN TESTAR men ni har ju inte det utan stirrar på siffror och andra faktorer. 8)

Jag tycker det är att dra det långt att påstå att alla de som inte delar åsikten inte har testat själva. Jag tycker också det är anmärkningsvärt att påstå att "vi andra" bara tittar på siffror osv.

Anar att du skruvar på dig här? :D

Har du testat? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-15 16:52

sprudel skrev:Anar att du skruvar på dig här? :D

Har du testat? :)

Ja, för i runda slängar 20-25 år sedan. Har testat både blint och med "öppen lyssning".

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2020-12-15 20:29

Jag tycker att det är fascinerande att man ens håller på att diskutera skillnader på signalkablar fortfarande. Det är ju enkelt att göra mätningar och få kurvor på hur de påverkar ljudet. Men då skulle alla se att det knappt skiljer 0,1dB (ja, jag gissar) vid några frekvenser inom ljudområdet mellan olika kablar och det passar ju inte marknadsföringen. Det är inte direkt mer komplicerat än högstadiefysik och ellära.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-15 22:46

FBK skrev:
jonasp skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Är för ofta inte svårt att höra skillnader, OM MAN TESTAR men ni har ju inte det utan stirrar på siffror och andra faktorer. 8)

Jag har testat många gånger, även på senare tid. Vid ett förvirrat tillfälle trodde jag mig t o m höra skillnader. Brutalt skrämmande. Men ett hyfsat kontrollerat blindtest visade att inga skillnader fanns. Jag hör fortfarande skillnad på min röda USB-kabel men bara på en enda låt o det är Lill-Babs när hon sjunger "Så Klart" från Så Mycket Bättre. Fast troligen inte om jag inte vet att det är den röda. Förklaringen till det fenomenet hittar du i min medlemspresentation.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi